Tycker ni om hörlurar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-13 01:44

Nope, mitt intresse härör sig snarare om, varför att jag aldrig hört talas om någon inspelningstekniker av rang, som föredragit Gradolurar.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-01-13 09:52

Ragnwald skrev:Nope, mitt intresse härör sig snarare om, varför att jag aldrig hört talas om någon inspelningstekniker av rang, som föredragit Gradolurar.

På vilka sätt tangerar en inspelningsteknikers syfte med luranvändning och mitt varandra, menar du? Och vad har dessa eventuella beröringspunkter med topic ("Tycker ni om hörlurar?") att göra? Och exakt vad menar du med strofen "du verkar vara väl bevandrad inom hifins gungfly. Stor respekt"? Är du bara lite småspydig eller är du otrevlig på riktigt?
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-01-13 10:37

Låter som en jäkligt korkad provokation där Ragnwald. Bättre kan du.

Inspirerad av tråden plockade jag fram mina trusty Sennheiser HD580 och poppade lite igår.

Näe.

Låter bättre och roligare på alla sätt i högtalarna. :?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
bredin_MKII

Inläggav bredin_MKII » 2012-01-13 10:57

KarlXII skrev:Låter bättre och roligare på alla sätt i högtalarna. :?

Är du riiiiiiiiiiiiiktigt säker på det? Är inte basen något fastare ur hörlurarna och ljudet något klarare?
Flac -> Foobar2000 + wasapi -> Weiss DAC-202 -> Sennheiser HD800

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-01-13 11:01

KarlXII skrev:Låter som en jäkligt korkad provokation där Ragnwald. Bättre kan du.

En solklar provokation, självklart. Och korkad. Icke desto mindre är jag lite nyfiken på anledningen.
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-01-13 11:02

bredin_MKII skrev:
KarlXII skrev:Låter bättre och roligare på alla sätt i högtalarna. :?

Är du riiiiiiiiiiiiiktigt säker på det? Är inte basen något fastare ur hörlurarna och ljudet något klarare?

Heeeeelt säker. Basen kan vara aningen torrare men definitivt mer blodfattig. Dessutom saknas ju den taktila återkopplingen helt.

Klarare? Nej, absolut inte. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-01-13 11:24

KarlXII skrev:Dessutom saknas ju den taktila återkopplingen helt.

Subwoofer eller buttkickers skall vara på vid lurlyssning!
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-01-14 19:24

Ragnwald; hör det inte till god ton att besvara ställda frågor?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-14 20:05

bensnake skrev:Ragnwald; hör det inte till god ton att besvara ställda frågor?

Ber om ursäkt att jag uttryckte mig klumpigt, men det var ju faktiskt en, om än provokativ, fråga från min sida som inte besvarats.

Betvivlar inte en sekund att Gradolurarna låter bra, det har tillräckligt många påstått. :wink:

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-01-14 21:20

Ragnwald skrev:
bensnake skrev:Ragnwald; hör det inte till god ton att besvara ställda frågor?

Ber om ursäkt att jag uttryckte mig klumpigt, men det var ju faktiskt en, om än provokativ, fråga från min sida som inte besvarats.

Betvivlar inte en sekund att Gradolurarna låter bra, det har tillräckligt många påstått. :wink:

Jag svarade dig redan i min första replik att de säkert låter bra. Du specade inte heller vilka lurar du avsåg (något svårbesvarat, således...), vilket fick mig att förmoda att du var av uppfattningen att alla använde samma modell. Alldeles oavsett hur det förhåller sig med detta, torde en inspelningsteknikers, vid de tillfällen lurar används, och mitt syfte med luranvändning vara vitt skilda från varandra. Därför blev jag något förvånad över din fråga.

Jag ställer mina frågor ånyo;
På vilka sätt tangerar en inspelningsteknikers syfte med luranvändning och mitt varandra, menar du? Och vad har dessa eventuella beröringspunkter med topic ("Tycker ni om hörlurar?") att göra? Och exakt vad menar du med strofen "du tycks vara väl bevandrad i hifins gungfly, stor respekt"?[/b]

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2012-01-14 22:34

Tycker ni om hörlurar?

Ja om dom är av märket STAX.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-15 00:16

bensnake skrev:Du specade inte heller vilka lurar du avsåg (något svårbesvarat, således...), vilket fick mig att förmoda att du var av uppfattningen att alla använde samma modell. Alldeles oavsett hur det förhåller sig med detta, torde en inspelningsteknikers, vid de tillfällen lurar används, och mitt syfte med luranvändning vara vitt skilda från varandra. Därför blev jag något förvånad över din fråga.

Vilka Gradolurar diskussionen handlar om, har jag ingen aning om.
Har heller aldrig lyssnat på några, så jag kan inte uttala mig om deras förträfflighet.
Det jag lite vårdslöst kallade gungfly, är när folk vill göra gällande att ett fabrikat förmedlar korrekt ljud.

Vad kända inspelningstekniker använder vid sin mikinställning och medhörning i kyrkor och konserthus, är ju inte helt ointressant.
Speciellt inte när inspelningarna är i vedertagen världsklass.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-01-15 03:33

Ragnwald skrev:
bensnake skrev:Du specade inte heller vilka lurar du avsåg (något svårbesvarat, således...), vilket fick mig att förmoda att du var av uppfattningen att alla använde samma modell. Alldeles oavsett hur det förhåller sig med detta, torde en inspelningsteknikers, vid de tillfällen lurar används, och mitt syfte med luranvändning vara vitt skilda från varandra. Därför blev jag något förvånad över din fråga.

Vilka Gradolurar diskussionen handlar om, har jag ingen aning om.
Har heller aldrig lyssnat på några, så jag kan inte uttala mig om deras förträfflighet.
Det jag lite vårdslöst kallade gungfly, är när folk vill göra gällande att ett fabrikat förmedlar korrekt ljud.

Vad kända inspelningstekniker använder vid sin mikinställning och medhörning i kyrkor och konserthus, är ju inte helt ointressant.
Speciellt inte när inspelningarna är i vedertagen världsklass.

Mina intryck som jag redogjorde för baserades på de Gradolurar jag hade förmånen att testa. Jag påstod inte att de per definition lät korrekt, snarare att de gav mig en feel goodupplevelse jag inte upplevt med andra lurar jag testat. Detta ska inte tolkas som att jag anser att Grado som märke betraktat är det allenast saliggörande i lurbranschen.

Användarvisningsbild
oqvist

Inläggav oqvist » 2012-01-15 14:51

Efter att äntligen bytt rum och förstärkare som verkligen fixade biffen så kan jag äntligen lira mina högtalare och få ut något av dem. Men jag gillar fortfarande mina hörlurar även om de inte kan skaka väggar :).

Har nu något så jobbigt som grannar också så man är så illa tvungen :evil:

Den största fördelen är att det är så enkelt hitta din signatur. Inga tunga paket att skeppa iväg om du vill testa nytt ljud. Det tog ett bra tag innan jag hittade mina DX 1000 och Audeze LCD-2s. Skeppat iväg både Beyerdynamic T1 och Sennheiser HD 800 sedan jag fick LCD-2n ex. DX 1000 har jag sålt och återköpt :p

Grado lurar har man inte kommit på mest pga att jag inte kan se hur de lurarna kan vara komfortabla. Mina öron fixar inte onear i regel och förstod mig inte alls på SR60 eller SR80n jag hade ett tag.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi