Laila skrev:Det får du faktiskt fråga Richard om . . .
Kan inte bry mig mindre.
Moderator: Redaktörer
Laila skrev:Det får du faktiskt fråga Richard om . . .
Objektivisten skrev:Laila skrev: Dä där va inte snällert Obben . . . Richard ä ju professionell pianist . . .
Har han sålt många plattor? Vilka artister spelar han med? Referenser?
Objektivisten skrev:Laila skrev:
Det får du faktiskt fråga Richard om . . .![]()
Kan inte bry mig mindre.![]()
Laila skrev:Objektivisten skrev:Laila skrev: Dä där va inte snällert Obben . . . Richard ä ju professionell pianist . . .
Har han sålt många plattor? Vilka artister spelar han med? Referenser?Objektivisten skrev:Laila skrev:
Varför frågar du då, raring . . .
Objektivisten skrev:Laila skrev:Objektivisten skrev:Laila skrev: Dä där va inte snällert Obben . . . Richard ä ju professionell pianist . . .
Har han sålt många plattor? Vilka artister spelar han med? Referenser?Objektivisten skrev:Laila skrev:
Varför frågar du då, raring . . .
Ditt engagemang är rörande.
Laila skrev:Nja, bara delvis, mitt försteg är kiselbaserat, my love . . .
lennartj skrev:Enligt min uppfattning är yrkesmusiker i allmänhet inte alls goda lyssnare med förmåga, eller snarare vana, att bedöma kvaliteten på ljudåtergivning ur ett helhetsperspektiv. Majoriteten i min bekantskapskrets vill hellre vila öronen på fritiden än att syssla med hifi. I de fall jag lyckas övertala några att lyssna, oftast då på en inspelning jag gjort där de medverkar, har det varit mycket svårt att få några att skifta fokus från hur det spelas till hur det låter. Några är åtminstone lite hifi-intresserade, men ofta med i mitt tycke snedvriden uppfattning om vad som är viktigt och mest korrekt, sannolikt "yrkesskador" i synnerhet om de inte är multi-instrumentalister.
Sällsynta undantag har både tid och energi att lyssna på andra musikformer än de själva utöver, både live och inspelat samt är hifi-kunniga och kapabla att formulera vad de uppfattar ur ett helhetsperspektiv, minimalt färgat av deras yrkesroll eller dogmer som inte så få av de halvintresserade fastnat i.
Leve amatörismen! [amare = att älska (sin hobby) vare sig det gäller hifi eller musikutövning]
Hur många har jag förolämpat nu?
Flint skrev:De mest musikaliska personerna är sällan de mest tekniskt trovärdiga. Det är min erfarenhet. Musikaliteten kan lägga krokben på härledningsförmågan. Det är tycker jag ett förhållande vi får försöka acceptera och leva med på samma sätt som att de mest tekniskt begåvade behagar leva i en egen värld. Vi får ta fördelarna med nackdelarna.
IngOehman skrev:Flint skrev:De mest musikaliska personerna är sällan de mest tekniskt trovärdiga. Det är min erfarenhet. Musikaliteten kan lägga krokben på härledningsförmågan. Det är tycker jag ett förhållande vi får försöka acceptera och leva med på samma sätt som att de mest tekniskt begåvade behagar leva i en egen värld. Vi får ta fördelarna med nackdelarna.
Jag är osäker vad du baserar det du påstår på, men jag har inte sett några
sådana inverterade samband.
Folk kan vara utomordentligt musikaliska - och tekniskt insiktsfulla. Eller de
kan vara musikaliska och tekniskt oförståndiga. Det finns även rätt gott om
omusikaliska människor med stort tekniskt oförstånd.
Kanske finns det även människor med stort tekniskt förstånd som är helt
omusikaliska, men jag har ännu inte träffat några.
Oavsett vilket så vänder jag mig emot ALLA försöka att tumregelförenkla
världen - även om jag ju förstår att det kan vara frestande att bestämma
sig för att gåvorna är fördelade på enkla sätt, så att man kan döma någon
på en punkt utan att veta något av värde om vad personen kan eller för-
står om saken.
JAG ser hellre på världen som den är, än på ett sätt som är "enklare men en
lögn".
Menar ju att INGEN människa bör dömas baserat på fördomar, som t ex att
"den som är musikalisk inte kan vara tekniskt förståndig" (eller tvärtom).
Bortsett ifrån att jag ogillar fördomsfulla inställningar till människor på grund
av att ingen förtjänar att bli dömd baserat på sådana grunder, så fördunklar
de dessutom möjligheterna att lära sig saker.
Tumregler är inte en sorts kunskap eller förstånd, de är istället för kunskap
och förstånd.
Vh, iö
IngOehman skrev:Ja, att du menar det förstod jag ju redan första gången du skrev det,
alltså för tre av dina inlägg sedan.
Men om du menar att de är MERA väck än andra människor, det kom-
mer varken jag eller nå'n annan att veta, innan du väljer att svara på
den frågan.
Det var för att jag var nyfiken på detta som jag frågade dig.
Vh, iö
Flint skrev:Richard skrev:Objektivisten skrev:Richard skrev:...tyvärr låter allting likadant efter ett tag, och det vill iallafall inte jag att det ska.![]()
Det gör det inte alls. Det du skriver är helt felaktigt.
Kan hända att det finns bra rörsteg men jag har inte hört något än.( som låter bättre än ett mediokert transistorsteg ) .
Alla rörsteg jag hört, ett tiotal, har haft samma problem, odistinkt svampig bas, dynamikfattiga transienter och en överdriven perspektivåtergivning samt en återgivning som ändrar karaktär beroende på ljudtrycket.
Not my cup of tea- but maybe yours.
Vad bra. Då vet vi vad du tycker. Andra tycker kanske något annat. Acceptera det. I bästa fall kan vi då jämföra åsikter och båda tjäna något på det. Du är alldeles på tok för inställd på att nå målet för att ens komma i närheten av det.
bassman skrev:lennartj skrev:Enligt min uppfattning är yrkesmusiker i allmänhet inte alls goda lyssnare med förmåga, eller snarare vana, att bedöma kvaliteten på ljudåtergivning ur ett helhetsperspektiv. Majoriteten i min bekantskapskrets vill hellre vila öronen på fritiden än att syssla med hifi. I de fall jag lyckas övertala några att lyssna, oftast då på en inspelning jag gjort där de medverkar, har det varit mycket svårt att få några att skifta fokus från hur det spelas till hur det låter. Några är åtminstone lite hifi-intresserade, men ofta med i mitt tycke snedvriden uppfattning om vad som är viktigt och mest korrekt, sannolikt "yrkesskador" i synnerhet om de inte är multi-instrumentalister.
Sällsynta undantag har både tid och energi att lyssna på andra musikformer än de själva utöver, både live och inspelat samt är hifi-kunniga och kapabla att formulera vad de uppfattar ur ett helhetsperspektiv, minimalt färgat av deras yrkesroll eller dogmer som inte så få av de halvintresserade fastnat i.
Leve amatörismen! [amare = att älska (sin hobby) vare sig det gäller hifi eller musikutövning]
Det är mycket sanning i detta lennartj![]()
Tack å lov känner jag mig inte träffadKan bero på hifi:n kom innan musiken. Man kan säga att hifi:n fick mig till att börja spela..!
Flint skrev:Jag hade en referens tidigare att trummisar aldrig hittade till posten. I dag är det normalt eftersom posten knappt längre finns. Referenser ändras med tiden.
Richard skrev:Flint skrev:Richard skrev:Objektivisten skrev:Richard skrev:...tyvärr låter allting likadant efter ett tag, och det vill iallafall inte jag att det ska.![]()
Det gör det inte alls. Det du skriver är helt felaktigt.
Kan hända att det finns bra rörsteg men jag har inte hört något än.( som låter bättre än ett mediokert transistorsteg ) .
Alla rörsteg jag hört, ett tiotal, har haft samma problem, odistinkt svampig bas, dynamikfattiga transienter och en överdriven perspektivåtergivning samt en återgivning som ändrar karaktär beroende på ljudtrycket.
Not my cup of tea- but maybe yours.
Vad bra. Då vet vi vad du tycker. Andra tycker kanske något annat. Acceptera det. I bästa fall kan vi då jämföra åsikter och båda tjäna något på det. Du är alldeles på tok för inställd på att nå målet för att ens komma i närheten av det.
Jag accepterar naturligtvis att andra tycker annorlunda. Det jag beskrev var min åsikt, och inte andras okunskap eller " omusikalitet".
Intressant är att flera i denna tråd, Harryup, objektivisten och Laila istället diskuterar MIN förmåga till musikalitet, att jag skulle sakna den för att jag är musiker, och därmed vara helt okunnig att utala mig om MIN uppfattning om rörsteg. Jag skulle alltså vara oförmögen att uttala mig om återgivning för att jag kan spela.....
Det är ju samma fulretorik som Göran Rudling förde på 80- talet.![]()
Tack Flint för att du inte använder samma fula insinuationer.
....du är väl också musiker, dvs visst spelar du en smula gitarr ?
Harryup skrev:
Nu läser du extremt selektivt.
Jag skriver att jag träffat en enda person som inte kunde höra skillnad. Är du säker på att det var du? Men musikalisk lär du väl vara iallafall?
I så fall bör du vara närmare 100 år och ha spelat i Stockholms Filharmonikerna. Men om det är så vet du ju bäst själv, men håll med om
att världen är rätt liten ibland.
Ha det bra farbror.
Mvh/Harryup
Richard skrev:bassman skrev:lennartj skrev:Enligt min uppfattning är yrkesmusiker i allmänhet inte alls goda lyssnare med förmåga, eller snarare vana, att bedöma kvaliteten på ljudåtergivning ur ett helhetsperspektiv. Majoriteten i min bekantskapskrets vill hellre vila öronen på fritiden än att syssla med hifi. I de fall jag lyckas övertala några att lyssna, oftast då på en inspelning jag gjort där de medverkar, har det varit mycket svårt att få några att skifta fokus från hur det spelas till hur det låter. Några är åtminstone lite hifi-intresserade, men ofta med i mitt tycke snedvriden uppfattning om vad som är viktigt och mest korrekt, sannolikt "yrkesskador" i synnerhet om de inte är multi-instrumentalister.
Det är mycket sanning i detta lennartj![]()
Tack å lov känner jag mig inte träffadKan bero på hifi:n kom innan musiken. Man kan säga att hifi:n fick mig till att börja spela..!
Som mycket kompetent bassist så kan du naturligtvis avgöra hur en akustisk ståbas ska låta, genom att lyssna till ett schysst hifisystem. Kanske kan du tom. avgöra om anläggningen återger basen nära verkligheten BÄTTRE än en amatör, eftersom du ofta spelar på instrumentet.
Amatörer vet sällan hur instrumentet låter på riktigt, tex att ett trumset har en våldsam dynamik- här finns det inga rörsteg som kan hänga med vid
naturlig ljudvolym.![]()
Fråga PA- killarna som rattar ljudet. De skulle bli full i skratt om man nämner rörsteg för att återge dynamiken.
Detta är inte konstigt, har man aldrig varit i närheten av en cello på riktigt finns det ingen chans att veta hur den egentligen låter, inte ens återgivet genom ett hifisystem. Den inre referensen saknas av cello- ljudet, eftersom man inte hört instrumentet i verkligheten.
Men påtagligt, efter en stunds lyssnande var att Lennarts små slutsteg hade någon form av intensitetsaccelerator. När den Linngrejorna spelade på lika obekymrat oavsett nivå så hade KT88orna i denna anläggning en märkligt känslomässig turbo. Desto högre desto intensivare. Så var gitarren lite småglödande i början så gick det nog inte att ta på dem i slutet. Så om man spelar luftgitarr så vore denna 25 wattare ett givet val. Så i detta avseende spelade Linn mera laidback. Alltså enbart i denna jämförelse.
Richard skrev:....du är väl också musiker, dvs visst spelar du en smula gitarr ?
lennartj skrev:Jag bor i lägenhet och är inte intresserad av originaldynamik.
Därför är jag så nöjd med mina små rörslutsteg.
Jag citerar en bit av Kronkans kommentarer efter en provlyssning hemma hos mig när jag hade ett par Linn Klimax Solo slutsteg till låns för jämförelse:Men påtagligt, efter en stunds lyssnande var att Lennarts små slutsteg hade någon form av intensitetsaccelerator. När den Linngrejorna spelade på lika obekymrat oavsett nivå så hade KT88orna i denna anläggning en märkligt känslomässig turbo. Desto högre desto intensivare. Så var gitarren lite småglödande i början så gick det nog inte att ta på dem i slutet. Så om man spelar luftgitarr så vore denna 25 wattare ett givet val. Så i detta avseende spelade Linn mera laidback. Alltså enbart i denna jämförelse.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster