Moderator: Redaktörer
single_malt skrev:Eller en återvändsgränd. Tex byggdes studios så ett tag på åttiotalet men inte nu längre...
MagnusÖstberg skrev:Jocke skrev:Uttalad målsättning = önsketänkande???
Vad skiljer egentligen de här begreppen? Gissar att det beror på om man är optimist eller pessimist, möjligen realist?
Fritt val. Det viktiga är att strävan efter något inte skall slås ner därför att någon anser det omöjligt.
Halvvägs är bra mycket närmare målsättningen än om man inte ens försökte. Och bara det kan bli så bra att man nöjjer sig.
Jocke skrev:Självklart föredrar man en stärkare som lugnar ner det hela (läs: "rör") om man valt ett riktigt risigt fonogram för provlyssning!
Flint skrev:Jocke skrev:Självklart föredrar man en stärkare som lugnar ner det hela (läs: "rör") om man valt ett riktigt risigt fonogram för provlyssning!
Bara en definitionsanmärkning. Jag anser att det är omvänt så att en trissestärkare istället river sönder en dålig cd-skiva ytterligare och inte att ett rörsteg lugnar ner skräpet. Det var allt. Tack för ordet!
Jocke skrev:Flint skrev:Jocke skrev:Självklart föredrar man en stärkare som lugnar ner det hela (läs: "rör") om man valt ett riktigt risigt fonogram för provlyssning!
Bara en definitionsanmärkning. Jag anser att det är omvänt så att en trissestärkare istället river sönder en dålig cd-skiva ytterligare och inte att ett rörsteg lugnar ner skräpet. Det var allt. Tack för ordet!
Här kan man väl lägga "Soft clipping" till listan över åtgärder...?
(eg. från 3020 och framåt...)
Jocke skrev:Jag har en förnimmelse av att det där asjobbiga övre mellanregistret på vissa plattor blir etter värre när jag spelar högt... gissar ju att det är en frekvensberoende kompression med mycket energi som ger mig huvudvärk.
Jocke skrev:Uttalad målsättning = önsketänkande???
Vad skiljer egentligen de här begreppen? Gissar att det beror på om man är optimist eller pessimist, möjligen realist?
Ragnwald skrev:Jocke skrev:Uttalad målsättning = önsketänkande???
Tja vad är det som driver forskare att lyckas med något ingen annan ens trodde var möjligt och som grädde på moset i slutfasen bli tilldelade Nobelpris?
Flint skrev:Jocke skrev:Jag har en förnimmelse av att det där asjobbiga övre mellanregistret på vissa plattor blir etter värre när jag spelar högt... gissar ju att det är en frekvensberoende kompression med mycket energi som ger mig huvudvärk.
Jag menar att transitorsteg generellt förvärrar elakheterna. Övre mellan och uppåt är jobbiga när det blir fel. Gällt och elakt. Ju sämre trissesteg ju lägre i frekvens startar det.
Ragnwald skrev:Jocke skrev:Uttalad målsättning = önsketänkande???
Tja vad är det som driver forskare att lyckas med något ingen annan ens trodde var möjligt och som grädde på moset i slutfasen bli tilldelade Nobelpris?
Flint skrev:Jocke skrev:Flint skrev:Jocke skrev:Självklart föredrar man en stärkare som lugnar ner det hela (läs: "rör") om man valt ett riktigt risigt fonogram för provlyssning!
Tror inte det. Har aldrig hört sägas eller läst om någon som över huvud taget har hört någon som helst skillnad i någon bemärkelse med soft cliping av eller på. ....
Ragnwald skrev:Flint skrev:Jocke skrev:Flint skrev:Jocke skrev:Självklart föredrar man en stärkare som lugnar ner det hela (läs: "rör") om man valt ett riktigt risigt fonogram för provlyssning!
Tror inte det. Har aldrig hört sägas eller läst om någon som över huvud taget har hört någon som helst skillnad i någon bemärkelse med soft cliping av eller på. ....
Då kan du notera ett uttalande, tror du kan samla ihop fler om du frågar.
Åtminstone vad gäller Nads förstärkare; med softclippkretsen aktiverad, blir ljudet inte njutbart ens på låg ljudnivå.
En sunkkrets på ingångssteget, om jag minns rätt.
Jocke skrev:Almen skrev:Jocke skrev:Nu ska jag svära i kyrkan...^^
---
Att döda akustiken i lyssningsrummet må vara ett sätt att slippa påverkan från rummet och möjligen undvika att akustiken påverkar "fina" (?) närmickade inspelningar utan någon som helst känsla för att den alls är inspelad i något rum...
---
Nu har jag svurit klart!
Jag vet inte i vilken helgedom du tror dig vara, men de påhittade idéer du ger uttryck för är inget jag sett någon stå för, vare sig här eller annorstädes.
Så det är nog något du missuppfattat.
Klart jag har men varför strök du "svordomen?
"...eller så kan man ta hjälp av rummet som tex Carlssonhögtalarna gör. Själv tycker jag att mina OA51 är livgivande för "torra" inspelningar - de tillför något positivt - en slags färgning? "![]()
Almen skrev:Dessutom tror jag att det i fallet högtalare/rum/örat är vanskligt att tala i termer som "transparens" på samma sätt som med A/D/A-omvandling, kablar, eller förstärkarsteg.
Flint skrev:MagnusÖstberg
Ursäkta, missade frågorna men anser dom vara retoriska ser jag nu när jag hittade dom. Jag tror att de flesta förstår vad ett trendmässigt akustiksanerat rum är till skillnad från ett vanligt vardagsrum. Den som inte inser skillnaden bör läsa vissa trådar här på forumet som handlar om just akustiksanering. Jag vet inte vilka de är eftersom jag inte har läst dom i brist på intresse men jag har av misstag hamnat i någon nån gång där rummet i princip har varit rivet till grunden. Jag tror att du förstår.
Almen skrev:...
Dessutom tror jag att det i fallet högtalare/rum/örat är vanskligt att tala i termer som "transparens" på samma sätt som med A/D/A-omvandling, kablar, eller förstärkarsteg.
Flint skrev:Jocke skrev:Om vi inte kan åtgärda felet vid källan är det då inte rimligt att försöka göra något åt det även om det är på bekostnad av transparensen?
Absolut självklart. Transparensen är i alla fall bara inbillad.
Jocke skrev:Flint skrev:Jocke skrev:Om vi inte kan åtgärda felet vid källan är det då inte rimligt att försöka göra något åt det även om det är på bekostnad av transparensen?
Absolut självklart. Transparensen är i alla fall bara inbillad.
Det börjar med att man vrider på tonkontrollerna... kanske finns det något mer man kan göra?^^
Jocke skrev:Om vi inte kan åtgärda felet vid källan är det då inte rimligt att försöka göra något åt det även om det är på bekostnad av transparensen?
Nattlorden skrev:( Ett generellt fel existerande på samliga inspelningar har jag bett folk presentera i åratal nu, men utan något svar, så det torde stämma med den högst logiska orimligheten att något sådant skulle kunna finnas. )
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster