Moderator: Redaktörer
Harryup skrev:Eller vilket jag ser som troligast att din delning inte funkade något vidare vilket i sig inte innebär att delningar inte funkar. Dags att fundera och testa olika justeringar och avstånd. Men har man ett filter som bara kan dela med fasta frekvenser och ingen möjlighet till delay så är det ju inte så väldigt mycket man kan variera. Men det är farligt att dra generella slutsatser då rum och grejor är så olika.
mvh/Harryup
Harryup skrev:Filtret har ju många justeringmöjligheter. Har du mätt eller lyssnat in inställningarna.
Mvh/Harryup
Harryup skrev:Ok, kanske där problemet är. Jag har ju kört aktiva filter med möjligheter till diverse inställningar i basen i ganska många år nu och jag personligen klarar inte att lyssna in detta. Jag måste mäta för att se vad som händer, möjligheterna är för många. Sen kanske man finjusteringslyssnar på slutet med det är bara dom sista 5% som jag lyssnar och mäter, de första 95 är bara mätning. Testa testa så kommer du bli nöjd(are) men det tar tid.
mvh/Harryup
Richard skrev:Harryup skrev:Ok, kanske där problemet är. Jag har ju kört aktiva filter med möjligheter till diverse inställningar i basen i ganska många år nu och jag personligen klarar inte att lyssna in detta. Jag måste mäta för att se vad som händer, möjligheterna är för många. Sen kanske man finjusteringslyssnar på slutet med det är bara dom sista 5% som jag lyssnar och mäter, de första 95 är bara mätning. Testa testa så kommer du bli nöjd(are) men det tar tid.
mvh/Harryup
Det går också att använda tunemethod,* och då behövs inga mätningar alls.![]()
Resultatet blir då ett subjektivt bra sådant.
...för vad hjälper det om man mäter och fixar men det ändå är mindre lätt att följa melodislingorna.![]()
* krävs dock att man förstått metoden.
Harryup skrev:Richard skrev:Harryup skrev:Ok, kanske där problemet är. Jag har ju kört aktiva filter med möjligheter till diverse inställningar i basen i ganska många år nu och jag personligen klarar inte att lyssna in detta. Jag måste mäta för att se vad som händer, möjligheterna är för många. Sen kanske man finjusteringslyssnar på slutet med det är bara dom sista 5% som jag lyssnar och mäter, de första 95 är bara mätning. Testa testa så kommer du bli nöjd(are) men det tar tid.
mvh/Harryup
...för vad hjälper det om man mäter och fixar men det ändå är mindre lätt att följa melodislingorna.![]()
Man kan även testa med currylinjer. Personligen ser jag det som uteslutet att lyckas ställa in lämpliga delningsfrekvenser, filterkarraktäristik, slopar, tids och faskompensationer, kompensera för rumsnoder lämpligt Q-värde etc. Om man inte tänker mäta. Möjligheterna är helt enkelt närmast oändliga och de samverkar och motverkar varandra. Det är en helt annan sak att flytta runt ett par högtalare där inget går att kompensera för.
Tror faktiskt att det är lättare att bli mångmiljonär på att lösa korsord.
Mvh/Harryup
Laila skrev:Harryup skrev:Richard skrev:Harryup skrev:Ok, kanske där problemet är. Jag har ju kört aktiva filter med möjligheter till diverse inställningar i basen i ganska många år nu och jag personligen klarar inte att lyssna in detta. Jag måste mäta för att se vad som händer, möjligheterna är för många. Sen kanske man finjusteringslyssnar på slutet med det är bara dom sista 5% som jag lyssnar och mäter, de första 95 är bara mätning. Testa testa så kommer du bli nöjd(are) men det tar tid.
mvh/Harryup
Man kan även testa med currylinjer. Personligen ser jag det som uteslutet att lyckas ställa in lämpliga delningsfrekvenser, filterkarraktäristik, slopar, tids och faskompensationer, kompensera för rumsnoder lämpligt Q-värde etc. Om man inte tänker mäta. Möjligheterna är helt enkelt närmast oändliga och de samverkar och motverkar varandra. Det är en helt annan sak att flytta runt ett par högtalare där inget går att kompensera för.
Tror faktiskt att det är lättare att bli mångmiljonär på att lösa korsord.
Mvh/Harryup
Äsch då, bara "...man förstått metoden"* . . .![]()
![]()
![]()
*Synd att du inte visste detta tidigare Harryup . . .tänk va tid
du kunde ha sparat bara genom att hyra/låna hem Richard några
timmar . . .
Richard skrev:IngOehman skrev:Att använda elektrinisk tidsfördröjning för att kompensera felplacerade
högtalare är som att kompensera fel mångd salt med ketchup.
Vh, iö
Håller med.
Richard skrev:IngOehman skrev:Att använda elektrinisk tidsfördröjning för att kompensera felplacerade
Vh, iö
Håller med.
Harryup skrev:Richard skrev:IngOehman skrev:Att använda elektrinisk tidsfördröjning för att kompensera felplacerade
Vh, iö
Håller med.
Varför skall man placera högtalarna fel först? Är dte någon som sagt att det är bra?
Harryup skrev:Du använder argument emot tidsfördröjnings om ingen använder som fördelar.
Harryup skrev:Är det bättre att få ett dåligt ljud hemma för att man kan inte göra några justeringar då man köper ett filter utan möjlighter när man behöver göra en justering.
Harryup skrev:Vi har helt olika erfarenheter och jag är inte ensam om mina erfarenheter.
Harryup skrev:Se de positiva i dina metoder...
Harryup skrev:...men hitta inte på några larviga argument för att hävda dina.
Harryup skrev:I den här meningen är det du som börjar prata om felplacerade högtalarelement. Vad har det med ämnet att göra? Vilka element har vi pratat om som är felplacerade enligt dig?
Harryup skrev:Det är det jag menar med ett larvigt argument.
Bara för att man kör aktiv delning behöver man ju inte placera högtalarna fel, håller du med?
Harryup skrev:Att passiv delning kan ge minst lika bra resultat är ju helt klart om man har kunskapen att konstruera filtren på lämpligt sätt är ju helt klart.
Men om man inte vet var man kommer kunna ställa basarna i förhållande till sidosystemen så ger ju det en del andra problem.
Harryup skrev:Jag ser ingen av lösningarna som perfekt utan man får välja det som är lämpligast. Men mina erfarenheter av möjligheterna med tidsfördröjning i hemmiljö ger i vart fall mig kunskapen att det är en metod som fungerar.
Du skrev att det inte fungerar jag är av annan åsikt.
mvh/Harryup
Inte alltid helt lätt. Vet du verkligen att integrationen är korrekt hos dig?Nattlorden skrev:Men om du vet hur lång fördröjning som behövs - flytta då högtalarna samma sträcka istället... så får du en bättre integration av det totala ljudfältet, inte bara direktljudet.
MagnusÖstberg skrev:Vet du verkligen att integrationen är korrekt hos dig?
Nattlorden skrev:MagnusÖstberg skrev:Vet du verkligen att integrationen är korrekt hos dig?
Tvärtom! Jag vet att den INTE är det.
IngOehman skrev:VARKEN tidfördröjningar eller placeringsändringar är kompletta recept för att få till en god integration. Vh, iö
IngOehman skrev:Fast nu förenklar ni ju på ett ytterligare sätt, som är lika illa som att för-
enkla problemet till att vara "lösbart med tidsfördröjning".
VARKEN tidfördröjningar eller placeringsändringar är kompletta recept för
att få till en god integration.
Tumregler är alltid dumregler. Man bör undvika dem om man vill hitta de
bättre lösningarna.
För att skapa en god integration är det många variabler som skall stämma.
Man bör tillse dem alla.
Vh, iö
IngOehman skrev:Fast nu förenklar ni ju på ett ytterligare sätt, som är lika illa som att för-
enkla problemet till att vara "lösbart med tidsfördröjning".
VARKEN tidfördröjningar eller placeringsändringar är kompletta recept för
att få till en god integration.
Tumregler är alltid dumregler. Man bör undvika dem om man vill hitta de
bättre lösningarna.
För att skapa en god integration är det många variabler som skall stämma.
Man bör tillse dem alla.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster