Transitorförstärkare med kraschande diskantåtergivning?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-01-07 18:09

Almen skrev:Jag hade ju en liten analogi tidigare:
Almen skrev:...vi konstaterade att vi inte kunde höra någon påverkan på musiksignalen (förutom förstärkning) genom det Bryston-steg som testades. Och med sprudels högtalare som ännu enklare last känns det märkligt att tillmäta Bryston några egenskaper överhuvud taget.

Ungefär som att dricka samma vin ur två glas, varav ett hade lite sockerdricka i botten. Att då kalla glaset som inte hade sockerdricka i sig för tråkigt känns lite omvänt. Är det inte vinet som är tråkigt? Eller att sockerdrickan gör vinet roligare?

Om du nu tittar på glaset utan sockerdricka där det står i diskstället, skulle du verkligen karakterisera det som "tråkigt" bara för att det andra glaset vin (med sockerdricka i) smakade roligare?

Rolig analogi, men den har brister i symmetrin med det relaterade resonemanget.
Men OK då: Däremot kan olika typer av glas hjälpa till lyfta fram olika viners karaktärer. Jag har hittat ett vin som passar bättre till mina glas än kanadensiskt vin, ett från New Zeeland. Bättre klimat för viner där än i Kanada. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-01-07 18:13

Almen skrev:Du och Flint har ju många idéer om F/E-lyssning, det är bara att sätta igång.

Varför? Det fungerar inte för mig, jag är helt kass på att lyssna på det sättet. Sorry!
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-01-07 18:32

Jag ser några olika problem med att lita blint på att resultatet ifrån en F/E-gäller generellt. Jag har absolut inget emot att testen används dock.

För det första så missar man anpassningar och belastningar som dom är i verkliga livet hemma hos den inköpssugna. Men det gör man även i alla andra tester också.

Ett annat problem är att missad detektion och en utebliven detektion är samma sak. I synnerhet som resultaten i debatter är polariserat till 2 lägen, neutral och färgande.
Så missar man av någon anledningen färgningen blir apparaten en vinnare.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-01-07 18:46

Almen skrev:Du och Flint har ju många idéer om F/E-lyssning, det är bara att sätta igång.

Jag gör det ju redan vilket du verkar ha missat, och jag finner den näst intill värdelös som grund för annat än teknikonani. Den talar inte om de bra grejerna med rörsteg som jag hör i verkligheten och den talar inte heller om de dåliga egenskaperna hos trissesteg som jag omgående reagerar mot i vanlig lyssning. F/e-testets största förtjänst är som placebotrigger för de som aldrig har testat själva men som sådan är testet ypperligt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-01-07 18:49

Flint skrev:Jag gör det ju redan vilket du verkar ha missat, och jag finner den näst intill värdelös som grund för annat än teknikonani. Den talar inte om de bra grejerna med rörsteg som jag hör i verkligheten och den talar inte heller om de dåliga egenskaperna hos trissesteg som jag omgående reagerar mot i vanlig lyssning. F/e-testets största förtjänst är som placebotriggare för de som aldrig har testat själva men som sådan är testet ypperligt.

Och eftersom slutsatsen då är att det är du som har fel så väljer du att panikartat gå till attack mot metoden..... Briljant. Så mycket självförtroende du verkar ha i din slutsats...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-01-07 20:16

Nattlorden skrev:
Flint skrev:Jag gör det ju redan vilket du verkar ha missat, och jag finner den näst intill värdelös som grund för annat än teknikonani. Den talar inte om de bra grejerna med rörsteg som jag hör i verkligheten och den talar inte heller om de dåliga egenskaperna hos trissesteg som jag omgående reagerar mot i vanlig lyssning. F/e-testets största förtjänst är som placebotriggare för de som aldrig har testat själva men som sådan är testet ypperligt.

Och eftersom slutsatsen då är att det är du som har fel så väljer du att panikartat gå till attack mot metoden..... Briljant. Så mycket självförtroende du verkar ha i din slutsats...

Vad var det för ett miserabelt inlägg? Lika illa som mitt detta?
Eller ska det sluta med att du säger att du skämtade igen, som ingen begriper?
Senast redigerad av sprudel 2012-01-07 20:17, redigerad totalt 1 gång.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-01-07 20:16

sprudel skrev:
Almen skrev:...vi konstaterade att vi inte kunde höra någon påverkan på musiksignalen (förutom förstärkning) genom det Bryston-steg som testades. Och med sprudels högtalare som ännu enklare last känns det märkligt att tillmäta Bryston några egenskaper överhuvud taget.

Ungefär som att dricka samma vin ur två glas, varav ett hade lite sockerdricka i botten. Att då kalla glaset som inte hade sockerdricka i sig för tråkigt känns lite omvänt. Är det inte vinet som är tråkigt? Eller att sockerdrickan gör vinet roligare?

Om du nu tittar på glaset utan sockerdricka där det står i diskstället, skulle du verkligen karakterisera det som "tråkigt" bara för att det andra glaset vin (med sockerdricka i) smakade roligare?

Men OK då: Däremot kan olika typer av glas hjälpa till lyfta fram olika viners karaktärer. Jag har hittat ett vin som passar bättre till mina glas än kanadensiskt vin, ett från New Zeeland. Bättre klimat för viner där än i Kanada. :)

Men glasen är identiska. Det som skiljde var sockerdrickan. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-01-07 20:19

sprudel skrev:

Varför? Det fungerar inte för mig, jag är helt kass på att lyssna på det sättet. Sorry!

Det var riktat till singlemalt, i och för sig.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-01-07 20:20

Almen skrev:
sprudel skrev:

Nope! Bara nästan. Mina glas är mina glas och de slutar på -s, dina är bara gla. :D
Jag dricker inte socker dricka heller. :D

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-01-07 20:22

sprudel skrev:
Nattlorden skrev:

Vad var det för ett miserabelt inlägg? Lika illa som mitt detta?
Eller ska det sluta med att du säger att du skämtade igen, som ingen begriper?

:D Det där är bara desperat provokation när inget annat hjälper. Rinner av som vatten på en smörgås.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-01-07 21:55

sprudel skrev:
Almen skrev:
sprudel skrev:

Nope! Bara nästan. Mina glas är mina glas och de slutar på -s, dina är bara gla. :D
Jag dricker inte socker dricka heller. :D

? Du var ju med på F/E-lyssningen. Varför ger du Bryston-steget ljudpåverkande egenskaper när du varit med om en undersökning där vi kom fram till att den inte påverkade ljudet alls?

Jag förstår inte din logiska härledningskedja här.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-01-07 22:29

Almen skrev:? Du var ju med på F/E-lyssningen. Varför ger du Bryston-steget ljudpåverkande egenskaper när du varit med om en undersökning där vi kom fram till att den inte påverkade ljudet alls?

Broder o lyssningsfrände! Det vi gjorde var att konstatera att vi inte med signifikans kunde detektera Brystonsteget i den test/lyssningssituationen, inget annat. Man kan inte dra vidare växlar på det resultatet än just det.
Detta resultat innebär inte att Brystonsteget kan uppfattas annnorlunda i en annan setup, under andra betingelser.
Ett misslyckat försök till detektion i en F/E-yssning är inte detsamma som att steget är konstaterat absolut ofärgande i alla situationer.
Jag "anar" att du läser in den slutsatsen av resultatet från vår lyssning, men jag stödjer inte den slutsatsen. Antagligen inte du heller, därför skriver jag "anar".
Det finns också en möjlighet att det är absolut ofärgande i alla situationer, om det vet jag intet, men jag vet av mina intryck från lyssning i min setup att det saknades något i återgivningen som jag vill ha för att de ska slå an på samma vibbar som irl-upplevelser. Jag har för mig att det är så jag uttryckt mig, inte i termer av färgning, eller inte.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-01-07 22:32

Dock ökar sannolikheten ganska så dramatiskt om två tester med olika kringutrustning, vid två olika tillfällen och i alla fall delvis olika öron gav samma resultat.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-01-07 22:35

sprudel skrev:Vad var det för ett miserabelt inlägg? Lika illa som mitt detta?

Berätta du då för mig vad Flint har ut av att spendera så mycket tid och ork på att konskekvent missförstå svar angående något han klart och tydligt konstaterat att han inte är intresserad av? Varför tillåter han inte andra att få bli intresserade - om de vill?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-01-07 22:47

Nattlorden skrev:
sprudel skrev:Vad var det för ett miserabelt inlägg? Lika illa som mitt detta?

Berätta du då för mig vad Flint har ut av att spendera så mycket tid och ork på att konskekvent missförstå svar angående något han klart och tydligt konstaterat att han inte är intresserad av? Varför tillåter han inte andra att få bli intresserade - om de vill?

Du kan väl ställa dina frågor direkt till Flint? Fråga fint så får du säkert svar av Flint! :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-01-07 22:50

Nattlorden skrev: Varför tillåter han inte andra att få bli intresserade - om de vill?

Som jag ser det har han samma rätt till sin uppfattning som du har till din. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-01-07 22:55

Jag tillåter alla att tycka vad som helst. Jag tvingar inte på någon mina uppfattningar och säger att dom är dumma i huvudet när dom inte tycker som jag gör. Men jag säger min mening och uppfattning i sakfrågan och den grundar jag på mina egna erfarenheter.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-01-07 23:07

Flint skrev:Jag tillåter alla att tycka vad som helst. Jag tvingar inte på någon mina uppfattningar och säger att dom är dumma i huvudet när dom inte tycker som jag gör. Men jag säger min mening och uppfattning i sakfrågan och den grundar jag på mina egna erfarenheter.

Du pådyvlar andra uppfattningar de inte har, kallar icke-hemligheter för hemligheter osv. Det är definitivt att tvinga på andra dina uppfattningar, då du presenterar ditt tyckande som om det vore sanning.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-01-07 23:09

Som jag sa nyss. Jag säger min mening men tvingar ingen att vare sig tro mig eller tycka som jag gör.

Hifiastrologi låter väl spännande?

//

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-01-07 23:13

Flint skrev:Som jag sa nyss. Jag säger min mening men tvingar ingen att vare sig tro mig eller tycka som jag gör.

Kan du då vara snäll att bara berätta DIN uppfattning och inte försöka återberätta för andra vad du tror IÖ, LTS eller någon annan tycker?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-01-07 23:25

Inte alla transitorförstärkare har kraschande diskantåtergivning. För vissa ligger problemen så högt upp i frekvens att det inte hörs utan mer känns som ett odefinierat obehag i lyssningen. Ett obehag som är lyssningströttande. När man tar bort problemet i steget försvinner obehaget och musiken tittar fram. Tittut. 8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-01-07 23:31

Flint skrev:Inte alla transitorförstärkare har kraschande diskantåtergivning. För vissa ligger problemen så högt upp i frekvens att det inte hörs utan mer känns som ett odefinierat obehag i lyssningen. Ett obehag som är lyssningströttande. När man tar bort problemet i steget försvinner obehaget och musiken tittar fram. Tittut. 8)

På vilket sätt markerade du nu språkligen att detta var din uppfattning och inte en sanning?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-01-08 00:05

När blir ord som "känns", "obehag" å "lyssningströttande"
något universiellt objektivt . . . å därmed en "sanning" . . . :?:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-01-08 00:09

Laila skrev:När blir ord som "känns", "obehag" å "lyssningströttande"
något universiellt objektivt . . . å därmed en "sanning" . . . :?:

Jag säger bara som jag uppfattar problemet. Jag har ägnat det mycket tid. Hur andra reagerar vet jag inte. Det har dom inte sagt. Verkar inte ha gjort samma jobb på't. Ta det som en tänkbar möjlighet men tro inte på't rätt av.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-01-08 01:17

Flint skrev:Inte alla transitorförstärkare har kraschande diskantåtergivning. ...

Nä, och inte alla trissor som trashar trashar alla högtalare...

Diskussionen om diskussionen är tydligen så intressant att ingen ens sagt emot min förra post!^^

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-01-08 01:23

Svårt att säga emot en fråga . . . eller vad tycker du . . . :?: :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-08 02:06

Vad är trashar för nått?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-01-08 02:08

Aha. Ämnet dumpades till förmån för en bekväm och trygg definitionsdebatt.

Ovanligt.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-01-08 02:47

sprudel skrev:
Almen skrev:? Du var ju med på F/E-lyssningen. Varför ger du Bryston-steget ljudpåverkande egenskaper när du varit med om en undersökning där vi kom fram till att den inte påverkade ljudet alls?

Broder o lyssningsfrände! Det vi gjorde var att konstatera att vi inte med signifikans kunde detektera Brystonsteget i den test/lyssningssituationen, inget annat. Man kan inte dra vidare växlar på det resultatet än just det.
Detta resultat innebär inte att Brystonsteget kan uppfattas annnorlunda i en annan setup, under andra betingelser.
Ett misslyckat försök till detektion i en F/E-yssning är inte detsamma som att steget är konstaterat absolut ofärgande i alla situationer.

Jo, det är klart att det stämmer, men samtidigt kan man ju dra lite logiska slutsatser också. Om man vid ett flertal noggranna, blinda och kontrollerade tester med olika förutsättningar finner det omöjligt att detektera så känns det lite märkligt att hugga första bästa öppna jämförelse (där man dessutom lastar slutsteget med en mycket snällare last) som en indikation på färgning.

Det finns också en möjlighet att det är absolut ofärgande i alla situationer, om det vet jag intet, men jag vet av mina intryck från lyssning i min setup att det saknades något i återgivningen som jag vill ha för att de ska slå an på samma vibbar som irl-upplevelser. Jag har för mig att det är så jag uttryckt mig, inte i termer av färgning, eller inte.

Jag förstår absolut att du kan gilla anläggningar med andra slutsteg än Bryston. Det är inte så att jag tror att allt låter subjektivt bäst bara man har ett ofärgande slutsteg.

Men hur man än vrider och vänder på det, om man tror att det är just slutsteget som ger ett visst ljud så är det färgning/icke-färgning av detsamma man pratar om. Eller hur?

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2012-01-08 04:37

Almen skrev:
sprudel skrev:

Jo, det är klart att det stämmer, men samtidigt kan man ju dra lite logiska slutsatser också. Om man vid ett flertal noggranna, blinda och kontrollerade tester med olika förutsättningar finner det omöjligt att detektera så känns det lite märkligt att hugga första bästa öppna jämförelse (där man dessutom lastar slutsteget med en mycket snällare last) som en indikation på färgning.

Jag förstår absolut att du kan gilla anläggningar med andra slutsteg än Bryston. Det är inte så att jag tror att allt låter subjektivt bäst bara man har ett ofärgande slutsteg.

Men hur man än vrider och vänder på det, om man tror att det är just slutsteget som ger ett visst ljud så är det färgning/icke-färgning av detsamma man pratar om. Eller hur?

Jag är övertygad om att Sprudel har nämnt hur hans prylar är kopplade någonstans, men tror att det förtjanar att nämnas igen, för det tog mig flera besök att inse att det inte varit som jag förutsatt när det provlyssnats om/hur en förförstärkare i signalvägen påverkat återgivningen med olika slutsteg.

Då tog jag för givet att förförstärkaren kopplades in i kedjan mellan DACen Lavry DA10 och delningsfiltret ino cr80es så att det alltså alltid var delningsfiltret som drev slutsteget under test. Det är ju det enda rimliga sättet om man ska använda en förförstärkares funktionalitet och har flera programkällor, men så var inte fallet! Sprudel var listigare än så och kopplade in förförstärkaren efter delningsfiltret så att den verkigen drev slutsteget under test direkt som det säkert var tänkt i de fall båda var av samma fabrikat. Det blev ju också en likvärdig situation som när integrerade förstärkare som ASR Emitter testades. Om jag minns rätt från de fåtaliga jämförelser med och utan förförstärkare jag deltog i innebar det bara att ett fel ersattes av ett annat eller rent av flera med förförstärkare utom i ett fall, med McIntosh MC402 slutsteget som ensamt var kraftfullt och städat men mindre detaljerat och medryckande än flera andra. Eftersom jag själv var nyfiken hade jag oombedd tagit med min (rörbestyckade) C2300 förförstäkare. Till (nästan) allas förvåning stramades återgivningen upp och blev både mer detaljerad och levande.
Innan skeptiker börjar yra om distorsion och kompression vill jag nämna att den har mycket goda objektivt bekräftade mätvärden
http://www.milleraudioresearch.com/download2008/reports/jun08/mcintosh_c2300.html.
Har Flint någon bra förklaring eller någon annan?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi