Faktiskt.se referensskiva?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Schimpans-AB

Inläggav Schimpans-AB » 2012-01-26 09:33

Jag tror "screen" har en "point"
Alla har inte dator/kan använda den till musik/önskar inte.
Det vore då trevligt med en CD med musik a la Bertil Alven.
HybridSACD kan man spela på det mesta och med hög kvalite, ett förslag.
Är lyckligt ovetande om ekonomi.

För ynglingar i 62-årsåldern som mig själv och som sysslar med digitalt tjafs hamnar nog digitalt tjafts (CD), analogt tjafts (vinyl) och nerladdfiler på hårddisk eller fasta minnen.

Test filer hör kanske mer hemma för nedladdning. T ex:

http://sinan.ussakli.net/basstest/

Dock, om faktiskt etablerar en nedladdningssajt också ger det stora möjligheter, sam sagt :lol:

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-01-26 09:41

AVR7000 och petersteindl har skrivit många bra saker. Min hand räcks
upp efter en vanlig CD, som visar precis hur bra det formatet kan vara.
Det blir tillgängligt för samtliga.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-01-26 09:49

shifts skrev:AVR7000 och petersteindl har skrivit många bra saker. Min hand räcks

Såg du mitt inlägg shifts? :P
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-01-26 12:36

Fjonkalicious skrev:
shifts skrev:AVR7000 och petersteindl har skrivit många bra saker. Min hand räcks

Såg du mitt inlägg shifts? :P

Nej, det missade jag helt, men ja, det kan jag som var på det du skrev!
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-01-26 15:00

Och vari ligger problemet med typ 24/96-filer OCH en CD?

/ B

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-01-26 15:15

Bill50x skrev:

/ B

Det beror på hur du menar. Skall det vara en CD i formatet 24/96? Jag vet inte om det går eller om CD-spelare klarar det.

Eller skall det vara datafiler på CDn med musikstycken i 24/96. Hur lång speltid blir det? Man kan tänka sig Flac om flac hanterar 24/96.

Jag ser en poäng med att ha en gammaldags CD som alla kan spela i sin CDmanick. Filer i andra format kan läggas upp på server och laddas ner.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2012-01-26 15:17

Detta låter intressant, hoppas innerliggt att det genomförs! :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-01-26 16:18

petersteindl skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Det beror på hur du menar. Skall det vara en CD i formatet 24/96? Jag vet inte om det går eller om CD-spelare klarar det.

Eller skall det vara datafiler på CDn med musikstycken i 24/96. Hur lång speltid blir det? Man kan tänka sig Flac om flac hanterar 24/96.

Jag ser en poäng med att ha en gammaldags CD som alla kan spela i sin CDmanick. Filer i andra format kan läggas upp på server och laddas ner.

MvH
Peter

om vi säger såhär...

KÖÖÖÖR !

jag tar vilket som, är inte sååå kräsen, CD är "bra nog" för att det inte i sig ska vara någon begränsning... ;)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-26 17:13

petersteindl skrev:
Ragnwald skrev:Det lutar åt 24/192, att hämtas över nätet. :wink:

24/192 låter sämre än 24/96 enligt Bertil Alving och det har inget teoretiskt med formatet att göra utan snarast praktiskt hur dagens utrustningar fungerar i praktiken. Sedan kan det vara så att själva konverteringen ner till CD format som spökar med alltför hög samplingsfrekvens på inspelningen. Det kan ha varit efter nedkonvertering som Bertil jämfört. Jag minns inte vad Bertil sa om just detta. Men Bertil kan nog förklara bättre vilka slusatser han dragit av sina experiment.

Asså det va ju skrivet med ironi ju. 8)
Men visst är 24/88 lättare att konvertera till 16/44, utan artefakter?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2012-01-26 17:19

petersteindl skrev:...

MvH
Peter

+1
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-01-26 19:06

Det rör på sig ser jag, stadiga personer bakom detta projekt!

Go-go-go :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
hassez

Inläggav hassez » 2012-01-26 19:16

i skrev:
petersteindl skrev:...

MvH
Peter

+1

+1
Gammal man gör så gott han kan, dansar fan så illa.
oa51.3, ob51, POPboxen, miniDSP

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2012-01-26 19:21

Ragnwald skrev:Varför inte 24/88 ?

Färre ljudkort (Realtek) klarar av någon underlig anledning inte av det.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-01-26 19:23

Hej alla....

Jag har nu talat med Bertil Alving om detta.
Bertil tycker idén är jättebra, kul, och han vill gärna vara med och få till detta.

Dock är det så att Bertil är djupt involverad i ett inspelningsprojekt just nu och trycket från detta lättar inte förrän i slutet av februari.

Vi talade lite om upplägget och jag och Bertil tycker att CD blir bra, -allas vår minsta gemensammma nämnare.
(Inspelningarna kommer att ske med 24/96 så det är ingen stängd dörr för framtiden)

Skivan skulle kunna innehålla några omgivningsljud, testtoner av olika slag, musikstycken med olika instrument.
Dessutom kan man återanvända spåren och t ex lägga på olika typ/grad av kompression, limiters etc. så att man höra (eller inte höra) effekten av dessa.

Jag bad Bertil att i lugn och ro fundera över hur man skulle kunna genomföra ett projekt som detta på ett kostnadseffektivt sätt.
Sound Workshop Bertil Alving Ljudproduktion kostar normal 750 kr/h + moms men Bertil sa att dessa är så kul att det på ett eller annat sätt kommer att suventioneras en smula.

Kostnaden för att "pressa" 500 cd skivor ligger i intervallet 10000 kr (mest obskyra stället i asien) till 20000 kr för ett mer normalt ställe.

En skiva två, en sampler av vad Bertil spelat in, skulle vara kul men kan ev. bli kostsam då man måste lösa STIM, SAMI samt att köpa rättigheterna till detta från de skivbolag som Bertil spelat in för.
Men... blir skiva 1 bra och populär kan det ju finnas ett reklamvärde för bolagen i detta.

Jag själv tar nu "paus" från denna tråd tills dess att Bertil har återkommit till mig med mer information.

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-01-26 20:03

oj! det trodde jag inte då jag skrev förstainlägget. :)
känns väldigt spännande detta, hoppas verkligen det blir nåt av det.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-01-26 20:25

Ragnwald skrev:
petersteindl skrev:
Ragnwald skrev:Det lutar åt 24/192, att hämtas över nätet. :wink:

24/192 låter sämre än 24/96 enligt Bertil Alving och det har inget teoretiskt med formatet att göra utan snarast praktiskt hur dagens utrustningar fungerar i praktiken. Sedan kan det vara så att själva konverteringen ner till CD format som spökar med alltför hög samplingsfrekvens på inspelningen. Det kan ha varit efter nedkonvertering som Bertil jämfört. Jag minns inte vad Bertil sa om just detta. Men Bertil kan nog förklara bättre vilka slusatser han dragit av sina experiment.

Asså det va ju skrivet med ironi ju. 8)
Men visst är 24/88 lättare att konvertera till 16/44, utan artefakter?

Vad jag kan förstå av det Bertil sagt, så är det inte längre så med dagens bästa utrustning. Bertil har gjort mycket testande angående detta under årens lopp. Jag har för mig att även Piotr har gjort en del tester på just detta och kommit fram till samma sak. Det gäller att ha tungan rätt i mun och dither till hands då man jobbar med materialet.

MvH
Peter

E DIT: stav fel
Senast redigerad av petersteindl 2012-01-26 22:13, redigerad totalt 1 gång.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-01-26 21:27

petersteindl skrev:...kommit fram till samma sak. Det gäller att ha tungan
rätt i mun och dither till hans då man jobbar med materialet.

MvH
Peter

Sa inte "dither" å "hans" stavfas mä store bokstäver i början . . . ? 8)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-01-26 22:01

petersteindl skrev:Jag ser en poäng med att ha en gammaldags CD som alla kan spela i sin CDmanick. Filer i andra format kan läggas upp på server och laddas ner.

Precis vad jag menade :-)

/ B

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-26 22:52

Laila skrev:Sa inte "dither" å "hans" stavfas mä store bokstäver i början . . . ? 8)

Dieter und Hans, otäcka rackare.

Användarvisningsbild
joel

Inläggav joel » 2012-01-27 15:49

Om det är själva referensinspelningarna vi vill åt varför inte bara finansiera själva inspelningen och lägga upp ljudfiler i flera format på någon ftp?

Känns dumt att lägga 20 000:- på att trycka 500 cd skivor när alla här väll klarar att bränna sin egen cd från wav filer?

Om dock alla 500 säljs är det ju en annan femma då ligger ju cd-produktionen på bara 40:- per skiva. Men om det handlar om 50 pers här på faktiskt som är intresserade känns det tveksamt att lägga 400:-/person bara för att få det på en plastskiva?

Bättre att mer pengar går till Bertil.

Oavsett hur det görs är det fantastiskt kul om det blir av och jag är som jag sagt tidigare gärna med och finansierar detta projekt.

MVH
/Joel

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-27 16:49

Fast man får nog tänka att detta är en världshändelse, som kommer att eka ut i cyberrymden. Jänkare, tyskar och japps, kommer att höra av sig.
Omastrad välinspelad musik växer inte på träd och att få uppleva CD-formatet i sin fulla glans, som ju anses vara helt fullt tillräckligt om det utnyttjas rätt, enligt forumets experter, är snudd på unikt.
Även tveklöst ett skarpt vapen i loudnesswardebatten.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-01-27 17:35

Jag tycker att man överlåter till Bertil att helt välja innehåll så att något blir gjort. Möjligen en 0dB och en -20dB ton kanske som referens eller nått. Alla testtoner och så skit kan man hitta på massor med testskivor eller på nätet för att bränna egna ex. Låt oss slippa de alstren.

mvh/Harryup

Är omastrade rätt namn? Misstänker att mildmastring behövs ändå för att bevara inspelningen och att balansera produktionen. Kompression behövs kanske inte dock.

mvh/ Harryup igen

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-27 17:45

I så fall får vi hoppas att Bertil, kanske i samråd med Ingvar, sköter mastringen. :wink:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-01-27 17:51

Ragnwald skrev:I så fall får vi hoppas att Bertil, kanske i samråd med Ingvar, sköter mastringen. :wink:

Bertil gör det och ser ingen anledning till att blanda in någon annan enligt mitt förmenade. Det är Bertils inspelningar och han vet vad han håller på med.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-27 18:03

Hm.. fast jag vill minnas i från en tidigare debatt mellan Bertil och Ingvar, att Bertil ansåg en viss komprimering vara av godo, medan Ingvar ansåg motsatsen.

Vi får tänka, att detta nya material är avsett för de allra bästa anläggningarna och inget annat.

Edit: kanske var Svante inblandad i debatten också.
Senast redigerad av Ragnwald 2012-01-28 13:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-01-27 18:06

Ragnwald skrev:Hm.. fast jag vill minnas i från en tidigare tråd, mellan Bertil och Ingvar, att Bertil ansåg en viss komprimering vara av godo, medan Ingvar ansåg motsatsen.

Då ligger min röst på Bertil. Det är liksom hans inspelningar vi pratar om och jag är fullständigt övertygad om att det inte blir något alls om man skall låta flera blanda sig i. Ingvar kan väl göra en annan skiva? Jag köper gärna den också.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-01-27 18:23

Ragnwald skrev:Hm.. fast jag vill minnas i från en tidigare debatt mellan Bertil och Ingvar, att Bertil ansåg en viss komprimering vara av godo, medan Ingvar ansåg motsatsen.

Tror det handlade mera om topplimitering och att det rörde sig om 2-3 dB.

http://94.23.245.110/modules.php?name=F ... 0c#1057353

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-01-27 21:35

Man bör hålla isär begreppen komprimering och topplimitering.

På det här materielet så tror jag att det knappast kommer att bli frågan om någon komprimering och heller inte topplimitering, men jag skulle kunna tänka mig att Bertil ändå bjussar på en del filer där alla alternativ finns. Det är ju det som är grejjen med denna skiva, nämligen att ge alternativ och låta er få lyssningserfarenhet av vad som händer med olika inställningar.

Personligen hoppas jag, om det behövs att det kan bli någon form av visst samarbete mellan Bertil och t.ex. Studio Blue och t.ex. Piotr, men kanske också med någon mastrare, typ philip. Det kan vara enstaka spår som på ett eller annat sätt kan jobbas med.

Personligen är jag ganska trött på återutgivningar som är tokmastrade.

Det är dags att återgå till musikåtergivning sådan jag uppfattade den i början på 70-talet då jag hade Sonab OA6typ1. Musiken bara flödade ur de bästa inspelningarna och de svåraste inspelningarna att återge bra var de skivor som hade högst dynamik. Idag känns det inte så längre. De skivor som är svårast att få bra ljud från är de med lägst dynamik. Så borde det inte vara. Det betyder nämligen att skivorna i grund och botten redan är förstörda i mediet. Helt värdelöst och en tragisk utveckling. Det skall vara kul med ljud och musik, inte an pain in the [s]ass[/s]ear.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-27 23:09

Någon som vet hur skivorna från audiofilbolagen är mastrade?
Är de till någon grad komprimerade och/eller topplimiterade?

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2012-01-28 00:03

avr7000 skrev:Hej alla....

Jag har nu talat med Bertil Alving om detta.
Bertil tycker idén är jättebra, kul, och han vill gärna vara med och få till detta.

Dock är det så att Bertil är djupt involverad i ett inspelningsprojekt just nu och trycket från detta lättar inte förrän i slutet av februari.

Vi talade lite om upplägget och jag och Bertil tycker att CD blir bra, -allas vår minsta gemensammma nämnare.
(Inspelningarna kommer att ske med 24/96 så det är ingen stängd dörr för framtiden)

Skivan skulle kunna innehålla några omgivningsljud, testtoner av olika slag, musikstycken med olika instrument.
Dessutom kan man återanvända spåren och t ex lägga på olika typ/grad av kompression, limiters etc. så att man höra (eller inte höra) effekten av dessa.

Jag bad Bertil att i lugn och ro fundera över hur man skulle kunna genomföra ett projekt som detta på ett kostnadseffektivt sätt.
Sound Workshop Bertil Alving Ljudproduktion kostar normal 750 kr/h + moms men Bertil sa att dessa är så kul att det på ett eller annat sätt kommer att suventioneras en smula.

Kostnaden för att "pressa" 500 cd skivor ligger i intervallet 10000 kr (mest obskyra stället i asien) till 20000 kr för ett mer normalt ställe.

En skiva två, en sampler av vad Bertil spelat in, skulle vara kul men kan ev. bli kostsam då man måste lösa STIM, SAMI samt att köpa rättigheterna till detta från de skivbolag som Bertil spelat in för.
Men... blir skiva 1 bra och populär kan det ju finnas ett reklamvärde för bolagen i detta.

Jag själv tar nu "paus" från denna tråd tills dess att Bertil har återkommit till mig med mer information.

Mvh

Stefan

Skulle man inte kunna få in lite pengar via reklam eller sponsring?. Jag tänker att när en sådan här skiva med anspråk på hög ljudkvalitet släpps så skulle kanske jag om jag vore tillverkare av utrustning som använts vid inspelningen se det som en utmärkt reklamplats, speciellt om den skulle bli en hit. Det var bara en tanke som slog mig och skulle det gå att få in lite pengar så skulle det väl bli lättare att göra fler skivor.

Men jag har inte några problem med att betala för vad skivan skulle kosta utan reklam.

Thomas

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi