Högtalarkabelhysteri

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
P1200VB

Inläggav P1200VB » 2012-04-08 15:25

Milner skrev:En kabel är enn passiv komponent och kan således inte lägga till något, men däremot dra ifrån.
Bra kablar drar bort så lite som möjligt av den signalen som transporteras.

En lång oskärmad kabel kan väl indirekt lägga till något om den utsätts för störningar, något som då en skärmad kabel kanske inte hade gjort på samma sätt annars håller jag fullständigt med dig.

Tycker det är hyckleri att återförsäljare marknadsför kablar med lovord som "hörbart bättre ljud", "öppen och välbalanserad klang", "ny standard för ljudåtergivning", "djup och dynamisk bas men massor av luft i toppen, "oändlig detaljerning med överflöd av värme och musikalitet" m.m. om det nu är så som många här inne säger, att det under normala omständigheter inte går att höra någon skillnad. Det är ju i så fall falsk marknadsföring och snudd på bedrägeri.

Men det är klart att det finns mycket pengar i att sälja kablar. Troligen få saker som har lika hög vinstmarginal.

Sen så tror jag mycket väl att folk som jobbar på sådana ställen i regel är övertygade om att det faktiskt stämmer. Det är dock en så stor business och mycket pengar det handlar om så det borde utredas ordentligt att det de skriver verkligen stämmer innan de får sälja produkterna med de lovorden.

Ta den här kabeln som exempel,

http://www.hifiklubben.se/produkter/kab ... _beige.htm

Med ett pris på 52 papp får man verkligen hoppas att det de skriver om den stämmer också.

En timmes inspelning för att få optimala prestanda, undrar hur de har kommit fram till det?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-04-08 15:27

Flint skrev:Vi som inte gillar dyra kablar - vi behöver inte köpa dom.

Och vi som inte gillar LSD behöver inte köpa det, heller.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-04-08 15:42

P1200VB skrev:...Ta den här kabeln som exempel,

Med ett pris på 52 papp får man verkligen hoppas att det de skriver om den stämmer också.

En timmes inspelning för att få optimala prestanda, undrar hur de har kommit fram till det?

Du slipper CCD (Cross Crystal Distortion) så den kanske är prisvärd... eh... nä, fast ganska snygg när man ser den så där.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-08 15:45

Svante skrev:

:x
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2012-04-08 15:47

Svante skrev:

Har du testat? :D
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Snusmumriken

Inläggav Snusmumriken » 2012-04-08 17:04

P1200VB skrev:Ta den här kabeln som exempel,

Varför bör man endast använda kolfiberkabel på "ett enda ställe i anläggningen"?

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2012-04-08 17:08

P1200VB skrev: om det nu är så som många här inne säger, att det under normala omständigheter inte går att höra någon skillnad. Det är ju i så fall falsk marknadsföring och snudd på bedrägeri.

Om du är intresserad av ämnet så råder jag dig att göra undersökningar i ditt eget system, du hittar inget generellt svar i frågan och bör därför inte leta efter ett sådant.

Jag tycker däremot att det ofta är osund marknadsföring på just kablar.
Sällan någonting som motiverar de drastiska prisskillnader som finns.

Annars ser jag inga konstigheter med att kunden väljer det denne vill ha.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-04-08 17:12

Svante skrev:

Visst är det fint med valfrihet så att man slipper köpa alla marknadsekonomins avarter. För mig får ni gå på både dyrkablar och LSD hur mycket ni vill bara ni inte stör mig.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2012-04-08 17:46

Svante skrev:

Vilken fin jämförelse? 8O

Nåväl så är det ju sant. Valfrihet är fint men när man med grupptryck försöker få folk till att adaptera till den påstådda egna sanningen så minskar man möjligheten till valfrihet. Känns det bra att bidra till inskränkt valfrihet? :)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-08 17:56

Skärpning.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
P1200VB

Inläggav P1200VB » 2012-04-08 18:18

Det viktigaste som jag ser det är att kunden inte vilseleds vilket lätt blir fallet när man läser beskrivningarna för många av de kablar som exempelvis Hi-Fi klubben säljer. Sen om man som kund vill lägga 52 papp på en kabel, om det så bara beror på utseendet det lägger jag mig inte i. Man har ju i regel faktiskt möjlighet till att provlyssna på produkten i fråga och även låna hem om man så vill men det försvarar ändå inte felaktig marknadsföring.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-04-08 18:23

Ska in till Klubben någon dag och köpa en PP3-RIIA, ska passa på att fråga om jag får låna hem ett par vdh the third på samma gång, fast jag hoppas förstås att de har fått in Mk II som säkert låter mycket bättre än den där gamla sladden som länkades tidigare ;-) Sen ska jag berätta om skillnaden!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-04-08 18:52

Svante skrev:

Jag är tämligen övertygad (utan att ha provat) om att LSD förhöjer musikupplevelsen mer än några exotiska kablar.^^

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-04-08 19:02

Bäst att tillägga eftersom Svante ev. syftar åt det hållet att jag aldrig någonsin har testat knark i någon form. Däremot har jag vid vissa högtidliga tillfällen och i finare sällskap druckit en och annan pilsner och även ibland tagit mig en whisky men dock aldrig bedrivit missbruk. Så blev det utrett. Tack för ordet.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-08 19:10

Den tanken föll nog aldrig Svante in alls Flint.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2012-04-08 20:50

Visst kan man tycka att det borde stå var och en fritt att välja dyrare bling-bling före nåt billigare grått och tråkigt. Och då skulle man ju kunna välja en dyrare sladd på samma sätt som man vill välja en fin klocka.

MEN... kablar marknadsförs inte INTE som bling-bling utan som cutting edge-teknologi med uppenbara prestandafördelar.

Ponera reaktionerna på ett entusiastforum för armbandsur om dom fick tag på följande annons:

- Duplex-stål i boetten med mindre än 0,0035 fosfor ger exakt och ontastlig gång
- Speciellt utvalda sydafrikanska brillianter i urtavlan reducerar transmodulation vid visarpassage med över 27%
- Datumindikator i tellurium-legering ger minimal övergånsdist vid datumskifte

Och har nån sett kabelreklam med fölande innehåll:

- George Clooney har en
- Sketafin kabelstrumpa som är designad av Efva Attling
- Grov som helvete gör dina hifi-polare gröna av avund
- Tekniska prestanda..? Ungefär som en vanlig el-sladd, men schiiiit i det...

Svara gärna med länk på den sladdreklamen...

:wink:

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-04-08 20:57

Eftersom en del hänvisade till hur 'kabelfirmor' marknadsför sig så roade jag mig med att gå igenom kabelannonserna i en Absolute Sound samt två Stereophile. Gör det, innan ni påstår saker som inte stämmer.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
P1200VB

Inläggav P1200VB » 2012-04-08 21:07

Citaten jag nämnde är hämtade direkt från Hi-Fi klubbens webbplats. Fast det förvånar mig tyvärr inte att de marknadsför dem på detta vis. För några år sedan sålde de gröna tuschpennor vid namn CD Stoplight som man skulle måla i kanten på sina CD-skivor med för att få samma ljudförbättring som om man lade flera tusenlappar extra på en ny CD-spelare.

I övrigt tycker jag det är ett bra företag. Har handlat mycket hos dem och de har alltid varit vänliga och trevliga och gjort rätt för sig när något gått fel.

Användarvisningsbild
Kimpost

Inläggav Kimpost » 2012-04-08 21:39

Hifiklubbens värsting, enligt mig själv, var när de sålde en stump Denon-nätverksladd för 5000 kr (eller om det var 6000 kr). Det fick mig att maila dem.

Inte angående priset i sig, utan på grund av den horribla marknadsföringen. Texten var löjeväckande.

Annars gillar jag också Hifiklubben.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-08 22:26

Kimpost skrev:Hifiklubbens värsting, enligt mig själv, var när de sålde en stump Denon-nätverksladd för 5000 kr (eller om det var 6000 kr). Det fick mig att maila dem.

Inte angående priset i sig, utan på grund av den horribla marknadsföringen. Texten var löjeväckande.

Annars gillar jag också Hifiklubben.
Denon Link :D

Har varit uppe här förut, varvid den togs bort ur sortimentet i Sverige.

Lite koll har dom allt på vad som skrivs om dem ;)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-04-08 22:27

För mig är det OK att tycka att kablar kan vara något annorlunda i ljudet. Man får ju också räkna med att på en kommersiell marknad att det kan bli en del över- och underdrifter.

Säljer gör man ju på drömmar.

Men tycker nog att HIFI-klubbens marknadsföring går överstyr. Man målar upp bilder på bilder av hur fantastiskt produkten är.

Säkert väldigt lockande men för mig så blir det översälj.

Argument om bra bemötande och att företaget löser problem är för mig inte heller något värt. Det klarar idag väldigt många säljare på en ren stormarknad av.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-04-08 23:08

Rydberg skrev:
Svante skrev:

Nej, men jag har synpunkter på att det finns folk som tjänar grova pengar på andras oförstånd.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-04-08 23:16

Flint skrev:Bäst att tillägga eftersom Svante ev. syftar åt det hållet att jag aldrig någonsin har testat knark i någon form. Däremot har jag vid vissa högtidliga tillfällen och i finare sällskap druckit en och annan pilsner och även ibland tagit mig en whisky men dock aldrig bedrivit missbruk. Så blev det utrett. Tack för ordet.

Haha, nej, det var inte alls en syftning åt dig eller din relation till knark, ursäkta om någon tog det så.

Det var bara en kommentar att man kan ha synpunkter på att vissa produkter inte borde finnas för att de utnyttjar någon sida hos köparen som de far illa av.

Jag tror, men har svårt att leda i bevis, att den som köper en högtalarkabel för 50 000:- har allvarliga problem med skrytbehov. Alternativt väldigt gott om pengar. Jag tycker att det är något väldigt sjukt med att sådana produkter finns.

Samtidigt får jag väl medge att jag tycker att det är ett långt värre problem att LSD finns. Och nej, jag vill inte förbjuda dyrkablar. Jag vill bara påtala det sjuka.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-04-08 23:18

Objektivisten skrev:Eftersom en del hänvisade till hur 'kabelfirmor' marknadsför sig så roade jag mig med att gå igenom kabelannonserna i en Absolute Sound samt två Stereophile. Gör det, innan ni påstår saker som inte stämmer.

Länk?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2012-04-08 23:25

Svante skrev:
Rydberg skrev:
Svante skrev:

Nej, men jag har synpunkter på att det finns folk som tjänar grova pengar på andras oförstånd.

Det där är också ett sätt, dvs säga att folk antingen inte är upplysta/ korkade/lättlurade osv. som köper dyrkablage, något som oftast inte stämmer. Men det är för vanligt att det lyfts fram så, tyvärr.
Finns för övrigt MYCKET här i världen som folk tjänar pengar på och som borde uppröra mycket mer än om någon helt frivilligt stiger in i en Hifi butik och köper lite kabel för mer pengar än vad en del andra tycker är normalt.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2012-04-08 23:27

Objektivisten skrev:Eftersom en del hänvisade till hur 'kabelfirmor' marknadsför sig så roade jag mig med att gå igenom kabelannonserna i en Absolute Sound samt två Stereophile. Gör det, innan ni påstår saker som inte stämmer.

Tänkte också på det förut, då jag inte kände igen kommentarerna kring det marknadsföringen.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-04-08 23:30

Svante
Skönt att höra. Verkade konstigt om om du skulle ha smittats av så låg fulretorik. Och jodå, jag har också synpunkter på skenade prissättning men anser att det är upp till var och en att bedöma och ifrågasätta utbudet och inköpen. Det stora felet vissa gör är väl att tro att pris och tekniskt nivå/motivation går hand i hand. Lite fult uttryckt - att en dubbelt så dyr kabel låter dubbelt så bra. Detta gäller för övrigt inte bara HiFi, kablar och ljudprylar utan det mesta i tillvaron.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-08 23:31

Allt är relativt, men det påpekas ofta att kablaget skall kosta 10% av anläggningens pris.

Är det en lagom nivå?

Eller har den "måttstocken" tillkommit för att det är högre marginaler på tillbehören (vilket vi inte behöver ordna något om, det vet alla)?

Vad tycker ni? Går det att lägga en fördelning på det viset utan att samtidigt anse att kablarnas påverkan är i storleksordningen 10%?

Alla i den här tråden verkar vara rätt överrens om att det finns påverkan, men att den ligger på marginalerna.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2012-04-08 23:36

10% är i överkant (6-7% tror jag) när vi pratar om allt som påverkar slutresultatet ifrån signalkälla, förstärkare,högtalare,akustik.

Ps. missade visst där, du pratar om hur stor del som är vettigt att lägga på kablar av total budgeten, jag spånade på hur mycket av totalljudet som man kan påverka med kablar

Användarvisningsbild
P1200VB

Inläggav P1200VB » 2012-04-08 23:48

Om man inte märker någon skillnad så varför lägga pengar på det över huvud taget bortsett från för utseendets skull? Den som tycker sig märka skillnad får väl pröjsa det han vill men att det skulle vara motiverat med någon sorts regel med en viss procentuell andel av hela anläggningens kostnad tycker jag bara verkar löjligt.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi