Vee-Eight skrev:Jag är både musiker och ingenjör. Är jag då isf halvt trovärdig?
Richard, ditt påstående haltar inte ens. Det är helt förlamat.
Tja, är du vänsterhänt eller högerhänt ?

Moderator: Redaktörer
Richard skrev:Vee-Eight skrev:Jag är både musiker och ingenjör. Är jag då isf halvt trovärdig?
Richard, ditt påstående haltar inte ens. Det är helt förlamat.
Tja, är du vänsterhänt eller högerhänt ?
adzer skrev:celef skrev:jag gillar kriget mellan ingenjörerna och musikerna
Det ena utesluter ju inte det andra.
De fysikaliska förklaringarna skiljer ju sig dock inte oavsett vilket "läger" du än är i och vilken av dessa två grupper som har bäst koll på fysik är nog inte så svårt att lista ut.
mrGaskill skrev:Asså. Jim Marshall var väl både trummis och ingenjör.Hyfsat "trovärdig".
Vee-Eight skrev:Richard:
Vill bara påpeka att du just nu öppnat dörren för allsköns idiotförklaringar av din person. Så du inte blir förvånad när det händer.
Vee-Eight skrev:"Illerbeteendet"* var inte det jag primärt reagerade på. Du påstår gång på gång att vi håller vissa medlemmar om ryggen, att de är immuna för påföljder. Man får ta ett lass skit endast pga att man råkar vara delägare av och driver ett forum, det får man acceptera. Det ingår i jobbet.
Men jag blir rejält irriterad att du, trots förklaringar att så inte är fallet, om och om igen påstår samma sak. Vad väntar du på? Att vi skall tröttna på riktigt och agera precis på det vis du gnäller om?
Var vänlig sluta med detta beteende innan det ställs på sin spets och resulterar i en varning och/eller omedelbar semester.
*Som i sig resulterat i en tillsägelse.
Richard skrev: ( som tyvärr är köpta av de företag som lanserar sina produkter här )
Richard skrev:Vee-Eight skrev:Richard:
Vill bara påpeka att du just nu öppnat dörren för allsköns idiotförklaringar av din person. Så du inte blir förvånad när det händer.
Jag tycker att vi ska diskutera sakfrågan, inte person. Jag hoppas att moderatorerna ( som tyvärr är köpta av de företag som lanserar sina produkter här ) sätter stopp för personangrepp.
Richard skrev:Vee-Eight skrev:"Illerbeteendet"* var inte det jag primärt reagerade på. Du påstår gång på gång att vi håller vissa medlemmar om ryggen, att de är immuna för påföljder. Man får ta ett lass skit endast pga att man råkar vara delägare av och driver ett forum, det får man acceptera. Det ingår i jobbet.
Men jag blir rejält irriterad att du, trots förklaringar att så inte är fallet, om och om igen påstår samma sak. Vad väntar du på? Att vi skall tröttna på riktigt och agera precis på det vis du gnäller om?
Var vänlig sluta med detta beteende innan det ställs på sin spets och resulterar i en varning och/eller omedelbar semester.
Jag avser inte att vara raljerande, men jag förutsätter att du sätter stopp för personangrepp om de uppkommer. Det finns en del som uppträtt som svin i den andra mjukfotstråden.
Naqref skrev:Richard skrev: ( som tyvärr är köpta av de företag som lanserar sina produkter här )
Så brukar det heta men några indicier syns inte till och än mindre några handfasta bevis för ovanstående. Kanske du kan klämma ur dig några mer direkta rykten åtminstone?
Richard skrev:gnypp45 skrev:Richard skrev:Jag upplever hårda fötter under filtrerade aktiva subwoofers som spelandes betydligt mera artikulerat och precist än med mjuka fötter under dem.
Det blir också betydligt lättare att integrera subbasen med frontarna utan att det bummlar och blir otydlig basåtergivning.
Om det jag upplever stämmer - vad beror det på ?
Övertoner gör tonhöjd och tonansats lättare att uppfatta.
Detta tror jag inte ett jota på.![]()
Det låter ju för tusan renare och tydligare med spikes under, disten blir lägre och det blir lättare att höra vad som spelas- men skillnaden hörs bara med mekaniskt stabila högtalare med ordentliga bultar till elementen.
Högtalare med träskruv i elementinfattningen är alltför mekaniskt dåliga för att någon skillnad ska höras överhuvudtaget.
Richard skrev:Naqref skrev:Richard skrev: ( som tyvärr är köpta av de företag som lanserar sina produkter här )
Så brukar det heta men några indicier syns inte till och än mindre några handfasta bevis för ovanstående. Kanske du kan klämma ur dig några mer direkta rykten åtminstone?
Avser absolut inte att vara raljerande men jag tänker inte nämna några firmor.
" It's all clear to see " .
Vee-Eight skrev:Richard skrev:Vee-Eight skrev:"Illerbeteendet"* var inte det jag primärt reagerade på. Du påstår gång på gång att vi håller vissa medlemmar om ryggen, att de är immuna för påföljder. Man får ta ett lass skit endast pga att man råkar vara delägare av och driver ett forum, det får man acceptera. Det ingår i jobbet.
Jag avser inte att vara raljerande, men jag förutsätter att du sätter stopp för personangrepp om de uppkommer. Det finns en del som uppträtt som svin i den andra mjukfotstråden.
Det skeppet har du bränt sen länge. Se ovan.
Richard skrev:celef skrev:DQ-20 skrev:celef skrev:jag gillar kriget mellan ingenjörerna och musikerna
Du har vida ramar för vad som är en "musiker" tycker jag. Och det kanske man ska ha. Själv är jag musiker ända ut i fingerspetsarna. Jag kan nämligen spela blockflöjt. Fast jag har svårt med tyskt grepp. Barock is da shit.
jag vet faktiskt inte hur mycket musiker folk på faktiskt är, lika lite vet jag hur mycket ingenjör folk är, men jag upplever två läger här där ena lägret lyssnar på musik och det andra lägret tittar på mätgrafer, och det är ju inget fel att titta på sådana istället för att lyssna på musik
Så uppfattar jag det också- ingenjörerna är bra på sinustoner, men de kan inget om musik, de vet inget om hur musik fungerar, vilket musikerna gör.
Musikerna använder den högra hjärnhalvan,* ingenjörerna den vänstra.
Den vänstra halvan har med matematik att göra, den högra med musikalitet.
Vilka är mest trovärdiga ?![]()
* jag är naturligtvis vänsterhänt.
Richard skrev:Vee-Eight skrev:Richard skrev:Vee-Eight skrev:"Illerbeteendet"* var inte det jag primärt reagerade på. Du påstår gång på gång att vi håller vissa medlemmar om ryggen, att de är immuna för påföljder. Man får ta ett lass skit endast pga att man råkar vara delägare av och driver ett forum, det får man acceptera. Det ingår i jobbet.
Det skeppet har du bränt sen länge. Se ovan.
Ska jag tolka det som att du inte kommer att moderera bort svinaktiga inlägg ? Då är du inte mycket till moderator, och du har visat att forumet fungerar på det sätt jag beskrivit- att promota de firmor som gracerar här.
Svante skrev:Det går inte att rösta. Det är intressant, men felaktigt.
Richard, tiden som du lägger ner på att älta det här borde du lägga på att läsa på lite om resonanta system. Det är tydligt att artikelförfattaren, liksom du, använder er intuition för att resonera er fram till var som händer med högtalarens rörelse.
Intuitionen fungerar för låga frekvenser, men inte för audiofrekvenser i detta fall.
Era slutsatser blir fel.
Jag vet inte vad det är som gör det så omöjligt att acceptera att även högtalarens rörelser minskar om man tar bort (=flyttar ner) tippresonansen under det hörbara området. Är det att du har lyssnat och gillar spikfotsljudet bättre och måste ha en förklaring till det?
DQ-20 skrev:Men vad fan ÄR det har för tråd egentligen?
Richard skrev:Jag vill ha en förklaring till varför bastonerna låter renare, med lägre dist och tydligare med mera naturlig pitch, tack vare spikar under högtalarna.
adzer skrev:Imponerande att du lyckats ta reda på vad 99% av alla världens högtalartillverkare tycker. Måste tagit tid.
Och säg nu inte att det är för att de själva säljer spikes. Vad man säljer och vad man personligen tycker är bäst är nästan aldrig samma sak inom kapitalism.
adzer skrev:Nej det är väl ingen som påstått att spikes låter dåligt?
MagnusÖstberg skrev:Handlar dina inlägg fortfarande om din gymnasieskrift Richard?
Det verkar iallafall som att det ligger fast på att lite drygt 80% av de som läst det anser att det är innehåll man mår bäst av att inte läsa.
Max_Headroom skrev:DQ-20 skrev:Men vad fan ÄR det har för tråd egentligen?
En typsik kabe-tråd eller "spikes vs mjukfötter-tråd på faktiskt.se. Helt normal utveckling så här långt.
Max_Headroom skrev:adzer skrev:Nej det är väl ingen som påstått att spikes låter dåligt?
Jo, jag.
Max_Headroom skrev:Richard skrev:Jag vill ha en förklaring till varför bastonerna låter renare, med lägre dist och tydligare med mera naturlig pitch, tack vare spikar under högtalarna.
Det har du fått, massor av gånger. Läser du inte inläggen som folk skriver där fanomet förklaras?
Richard skrev:MagnusÖstberg skrev:Handlar dina inlägg fortfarande om din gymnasieskrift Richard?
Det verkar iallafall som att det ligger fast på att lite drygt 80% av de som läst det anser att det är innehåll man mår bäst av att inte läsa.
Det är inte jag som skrivit trådens första inlägg, utan en ingenjör på hififorum.
vad jag lärt mig om detta på tekniskt gymnasium
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster