Ny info gällande spikes- mjuka fötter

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Är detta intressant info, eller båg?

1. Ytterst intressant
7
9%
2. Detta visste jag redan
4
5%
3. Ointressant och felaktigt ( motivera!)
66
80%
4. Ingen aning
5
6%

Antal röster : 82

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-04-15 17:20

Vee-Eight skrev:Jag är både musiker och ingenjör. Är jag då isf halvt trovärdig?

Richard, ditt påstående haltar inte ens. Det är helt förlamat. :wink:

Tja, är du vänsterhänt eller högerhänt ? 8)
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-04-15 17:22

Richard skrev:
Vee-Eight skrev:Jag är både musiker och ingenjör. Är jag då isf halvt trovärdig?

Richard, ditt påstående haltar inte ens. Det är helt förlamat. :wink:

Tja, är du vänsterhänt eller högerhänt ? 8)

Det går lika bra både och. Men för enkelhetens skull använder jag båda händerna när jag konstruerar och spelar instrument.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-04-15 17:24

adzer skrev:
celef skrev:jag gillar kriget mellan ingenjörerna och musikerna

Det ena utesluter ju inte det andra.

De fysikaliska förklaringarna skiljer ju sig dock inte oavsett vilket "läger" du än är i och vilken av dessa två grupper som har bäst koll på fysik är nog inte så svårt att lista ut.

Det gäller att kunna känna rytmen... och beatet..... , tror du ingenjörerna klarar det ? Ta te ta te ta te, - de är ju uppvuxna på sinustoner, ju. :P

Ett liv framför ett oscilloscop främjar inte musikalitet- tvärtom. :?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-04-15 17:26

Richard:

Vill bara påpeka att du just nu öppnat dörren för allsköns idiotförklaringar av din person. Så du inte blir förvånad när det händer. :)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-04-15 17:27

mrGaskill skrev:Asså. Jim Marshall var väl både trummis och ingenjör. ;-) Hyfsat "trovärdig".

Oj då!

En musikalisk ingenjör utan skygglappar eller förutfattade meningar. :P
Senast redigerad av Richard 2012-04-15 17:48, redigerad totalt 1 gång.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-04-15 17:29

Vee-Eight skrev:Richard:

Vill bara påpeka att du just nu öppnat dörren för allsköns idiotförklaringar av din person. Så du inte blir förvånad när det händer. :)

Jag tycker att vi ska diskutera sakfrågan, inte person. Jag hoppas att moderatorerna ( som tyvärr är köpta av de företag som lanserar sina produkter här ) sätter stopp för personangrepp.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-04-15 17:33

Vee-Eight skrev:"Illerbeteendet"* var inte det jag primärt reagerade på. Du påstår gång på gång att vi håller vissa medlemmar om ryggen, att de är immuna för påföljder. Man får ta ett lass skit endast pga att man råkar vara delägare av och driver ett forum, det får man acceptera. Det ingår i jobbet.

Men jag blir rejält irriterad att du, trots förklaringar att så inte är fallet, om och om igen påstår samma sak. Vad väntar du på? Att vi skall tröttna på riktigt och agera precis på det vis du gnäller om?

Var vänlig sluta med detta beteende innan det ställs på sin spets och resulterar i en varning och/eller omedelbar semester.

*Som i sig resulterat i en tillsägelse.

Jag avser inte att vara raljerande, men jag förutsätter att du sätter stopp för personangrepp om de uppkommer. Det finns en del som uppträtt som svin i den andra mjukfotstråden.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-04-15 17:36

Richard skrev: ( som tyvärr är köpta av de företag som lanserar sina produkter här )

Så brukar det heta men några indicier syns inte till och än mindre några handfasta bevis för ovanstående. Kanske du kan klämma ur dig några mer direkta rykten åtminstone?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-04-15 17:37

Richard skrev:
Vee-Eight skrev:Richard:

Jag tycker att vi ska diskutera sakfrågan, inte person. Jag hoppas att moderatorerna ( som tyvärr är köpta av de företag som lanserar sina produkter här ) sätter stopp för personangrepp.

Om du verkligen vill diskutera sakfrågan så skulle du inte påstå att ingenjörer allesammans är:

- Högerhänta (vad det nu skulle ha med ngt att göra)
- Omusikaliska
- Inte lyssnar på annat än sinusvågor
- Inte förstår "beatet"

Och framförallt skulle du inte påstå att vi var köpta av företagare. Det hade iof varit trevligt om de som sekundärt tjänar pengar på detta forum nån gång kunde pynta in en ansenlig summa pengar på forumets konto. Men det har inte skett. Skit samma eg, vad jag än skriver så går du hellre på din egen version av hur det egentligen ligger till.

Summa kardemumma: du har ingen grund att utgå ifrån att gnälla över diskutera sak istället för person när du skriver som du gör. Ville bara i all välmening göra dig uppmärksam på att dyngan är på väg mot fläkten. Du kommer inte få ngn hjälp när folk börjar bli elaka, för detta har du själv provocerat.

Tydligt nog?
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-04-15 17:40

Richard skrev:
Vee-Eight skrev:"Illerbeteendet"* var inte det jag primärt reagerade på. Du påstår gång på gång att vi håller vissa medlemmar om ryggen, att de är immuna för påföljder. Man får ta ett lass skit endast pga att man råkar vara delägare av och driver ett forum, det får man acceptera. Det ingår i jobbet.

Men jag blir rejält irriterad att du, trots förklaringar att så inte är fallet, om och om igen påstår samma sak. Vad väntar du på? Att vi skall tröttna på riktigt och agera precis på det vis du gnäller om?

Var vänlig sluta med detta beteende innan det ställs på sin spets och resulterar i en varning och/eller omedelbar semester.

Jag avser inte att vara raljerande, men jag förutsätter att du sätter stopp för personangrepp om de uppkommer. Det finns en del som uppträtt som svin i den andra mjukfotstråden.

Det skeppet har du bränt sen länge. Se ovan.
- Carlsson Illuminati -

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-04-15 17:41

Naqref skrev:
Richard skrev: ( som tyvärr är köpta av de företag som lanserar sina produkter här )

Så brukar det heta men några indicier syns inte till och än mindre några handfasta bevis för ovanstående. Kanske du kan klämma ur dig några mer direkta rykten åtminstone?

Avser absolut inte att vara raljerande men jag tänker inte nämna några firmor.

" It's all clear to see " .

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-04-15 17:41

Richard skrev:
gnypp45 skrev:
Richard skrev:Jag upplever hårda fötter under filtrerade aktiva subwoofers som spelandes betydligt mera artikulerat och precist än med mjuka fötter under dem.

Det blir också betydligt lättare att integrera subbasen med frontarna utan att det bummlar och blir otydlig basåtergivning.

Om det jag upplever stämmer - vad beror det på ?

Övertoner gör tonhöjd och tonansats lättare att uppfatta.

Detta tror jag inte ett jota på. :P

Det låter ju för tusan renare och tydligare med spikes under, disten blir lägre och det blir lättare att höra vad som spelas- men skillnaden hörs bara med mekaniskt stabila högtalare med ordentliga bultar till elementen. :P

Högtalare med träskruv i elementinfattningen är alltför mekaniskt dåliga för att någon skillnad ska höras överhuvudtaget.

Till Richard
Jag tror att du hamnat helt fel. För mig så blir du en person som har en oreflekterad transparant grundfilosofi. Alltså låter det bra så är det transparant. Det är enligt min egen uppfattning lite svårare än så.

Hej Roland!
Ibland är nog trådens värde ringa men finns några inlägg som varit till gagn för mig. I förhållande till svält så är det inget problem alls.

Hittar för lite material hemma som skulle duga i ett försök att kunna göra ett eget galet försök i "Kronkans anda". Men ändå gjort bakre fötter lite lösare. Inte mycket. Sedan provlyssnat på J Cash och gamla Impressions. Röster bra, går inte att säga om det är klart bättre. Dock inte sämre! Men det kommer nog nästa vinter genomföras ett försök med lite mjukare koppling. Nödvändigtvis inte just SD-fötter.
Senast redigerad av Kronkan 2012-04-15 17:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-04-15 17:42

Richard skrev:
Naqref skrev:

Avser absolut inte att vara raljerande men jag tänker inte nämna några firmor.

" It's all clear to see " .

Varför inte det? Det går tydligen väldigt bra att påstå saker, men att följa upp påståenden, ens med ett smaskigt rykte verkar vara svårt.
- Carlsson Illuminati -

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-04-15 17:44

Vee-Eight skrev:
Richard skrev:

Ska jag tolka det som att du inte kommer att moderera bort svinaktiga inlägg ? Då är du inte mycket till moderator, och du har visat att forumet fungerar på det sätt jag beskrivit- att promota de firmor som gracerar här. :?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-04-15 17:48

Richard skrev:
celef skrev:
DQ-20 skrev:
celef skrev:jag gillar kriget mellan ingenjörerna och musikerna

Du har vida ramar för vad som är en "musiker" tycker jag. Och det kanske man ska ha. Själv är jag musiker ända ut i fingerspetsarna. Jag kan nämligen spela blockflöjt. Fast jag har svårt med tyskt grepp. Barock is da shit.

jag vet faktiskt inte hur mycket musiker folk på faktiskt är, lika lite vet jag hur mycket ingenjör folk är, men jag upplever två läger här där ena lägret lyssnar på musik och det andra lägret tittar på mätgrafer, och det är ju inget fel att titta på sådana istället för att lyssna på musik

Så uppfattar jag det också- ingenjörerna är bra på sinustoner, men de kan inget om musik, de vet inget om hur musik fungerar, vilket musikerna gör.

Musikerna använder den högra hjärnhalvan,* ingenjörerna den vänstra.
Den vänstra halvan har med matematik att göra, den högra med musikalitet.

Vilka är mest trovärdiga ? :P

* jag är naturligtvis vänsterhänt.

Ingenjörer anävnder mest högra hjärnhalvan. Det är där förmågor som intuition och kreativitet ligger. Det är därför det finns så många ingenjörer som är bra musiker.
Matematik använder man sällan som ingenjör.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-04-15 17:53

Richard skrev:
Vee-Eight skrev:
Richard skrev:

Ska jag tolka det som att du inte kommer att moderera bort svinaktiga inlägg ? Då är du inte mycket till moderator, och du har visat att forumet fungerar på det sätt jag beskrivit- att promota de firmor som gracerar här. :?

Beslutet att låta dig skylla dig själv var att du på egen hand dels påstår ganska trista saker om mig och mina adminkollegor och att du med full kraft provocerar folk. Det i sig gör mig inte direkt sugen att erbjuda dig hjälp öht.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-04-15 17:57

Men vad fan ÄR det har för tråd egentligen?
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-04-15 17:57

Svante skrev:Det går inte att rösta. Det är intressant, men felaktigt.

Richard, tiden som du lägger ner på att älta det här borde du lägga på att läsa på lite om resonanta system. Det är tydligt att artikelförfattaren, liksom du, använder er intuition för att resonera er fram till var som händer med högtalarens rörelse.

Intuitionen fungerar för låga frekvenser, men inte för audiofrekvenser i detta fall.

Era slutsatser blir fel.

Jag vet inte vad det är som gör det så omöjligt att acceptera att även högtalarens rörelser minskar om man tar bort (=flyttar ner) tippresonansen under det hörbara området. Är det att du har lyssnat och gillar spikfotsljudet bättre och måste ha en förklaring till det?

Jag vill ha en förklaring till varför bastonerna låter renare, med lägre dist och tydligare med mera naturlig pitch, tack vare spikar under högtalarna.

Detta är min upplevelse och 99 % av världens stora högtalaretillverkare tycker likadant. Detta forum är en klar minoritet.

Vad beror det på ? :?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-04-15 18:00

Imponerande att du lyckats ta reda på vad 99% av alla världens högtalartillverkare tycker. Måste tagit tid.

Och säg nu inte att det är för att de själva säljer spikes. Vad man säljer och vad man personligen tycker är bäst är nästan aldrig samma sak inom kapitalism.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-04-15 18:02

DQ-20 skrev:Men vad fan ÄR det har för tråd egentligen?

En typsik kabe-tråd eller "spikes vs mjukfötter-tråd på faktiskt.se. Helt normal utveckling så här långt.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-04-15 18:03

Richard skrev:Jag vill ha en förklaring till varför bastonerna låter renare, med lägre dist och tydligare med mera naturlig pitch, tack vare spikar under högtalarna.

Det har du fått, massor av gånger. Läser du inte inläggen som folk skriver där fanomet förklaras?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-15 18:05

Handlar dina inlägg fortfarande om din gymnasieskrift Richard?

Det verkar iallafall som att det ligger fast på att lite drygt 80% av de som läst det anser att det är innehåll man mår bäst av att inte läsa.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-04-15 18:05

adzer skrev:Imponerande att du lyckats ta reda på vad 99% av alla världens högtalartillverkare tycker. Måste tagit tid.

Och säg nu inte att det är för att de själva säljer spikes. Vad man säljer och vad man personligen tycker är bäst är nästan aldrig samma sak inom kapitalism.

Det har du förvisso rätt i.

Men jag tror inte att så stora firmor som B/W och Martin Logan använder spikes under sina toppmodeller för att det låter dåligt . :?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-04-15 18:06

Nej det är väl ingen som påstått att spikes låter dåligt? Dock att andra typer av fötter kanske kan vara bättre.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-04-15 18:07

adzer skrev:Nej det är väl ingen som påstått att spikes låter dåligt?

Jo, jag.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-04-15 18:08

MagnusÖstberg skrev:Handlar dina inlägg fortfarande om din gymnasieskrift Richard?

Det verkar iallafall som att det ligger fast på att lite drygt 80% av de som läst det anser att det är innehåll man mår bäst av att inte läsa.

Det är inte jag som skrivit trådens första inlägg, utan en ingenjör på hififorum. :wink:

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-04-15 18:08

Max_Headroom skrev:
DQ-20 skrev:Men vad fan ÄR det har för tråd egentligen?

En typsik kabe-tråd eller "spikes vs mjukfötter-tråd på faktiskt.se. Helt normal utveckling så här långt.

Silly me. :oops:
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-04-15 18:08

Max_Headroom skrev:
adzer skrev:Nej det är väl ingen som påstått att spikes låter dåligt?

Jo, jag.

Jaha missade det ^^

Jag kan dock säga att jag föredrar sd-fötter utan tvekan. I bästa fall är det ingen skillnad mot spikes och i värsta så vibrerar hela bänken/stativen eller vad nu högtalarna står på utan sd-fötter.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-04-15 18:10

Max_Headroom skrev:
Richard skrev:Jag vill ha en förklaring till varför bastonerna låter renare, med lägre dist och tydligare med mera naturlig pitch, tack vare spikar under högtalarna.

Det har du fått, massor av gånger. Läser du inte inläggen som folk skriver där fanomet förklaras?

Jag har läst och begrundat. Och kommit fram till, precis som Flint, att era förklaringar inte stämmer. :?

..det hörs ju tydligt då man lyssnar.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-04-15 18:16

Richard skrev:
MagnusÖstberg skrev:Handlar dina inlägg fortfarande om din gymnasieskrift Richard?

Det är inte jag som skrivit trådens första inlägg, utan en ingenjör på hififorum. :wink:

vad jag lärt mig om detta på tekniskt gymnasium

Knappast en ingenjör va ;)

Sen så är det visst du som skrivit trådens första inlägg. Dock kanske inte innehållet i inlägget ;)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi