Moderator: Redaktörer
sportbilsentusiasten skrev:Medhåll, bra skrivet.
Jag brukar säga att om det låter "högupplöst", är det något som är överdrivet.
Bill50x skrev:Nej.
Om dålig(t inspelad) musik låter bra på en dålig anläggning - då är inte den dåliga anläggningen så dålig ändå... Den är helt klart bättre på vissa punkter än vad en anläggning optimerad för mässjazz och körmusik. För det är ju oftast "högljudd" musik(rock, punk, avant garde typ) som de sk finanläggningarna fallerar på.
Ofta kan riktigt bra inspelad musik låta hänförande vackert på finanläggningen, tyvärr alltför ofta bedövande tråkigt och helt utan den nerv som live-musik erbjuder.
/ B
Richard skrev:Bill50x skrev:Nej.
Om dålig(t inspelad) musik låter bra på en dålig anläggning - då är inte den dåliga anläggningen så dålig ändå... Den är helt klart bättre på vissa punkter än vad en anläggning optimerad för mässjazz och körmusik. För det är ju oftast "högljudd" musik(rock, punk, avant garde typ) som de sk finanläggningarna fallerar på.
Ofta kan riktigt bra inspelad musik låta hänförande vackert på finanläggningen, tyvärr alltför ofta bedövande tråkigt och helt utan den nerv som live-musik erbjuder.
/ B
Medhåll.
En riktigt dålig anläggning låter inte dåliga inspelningar komma till sin rätt ( får inte fram det bästa ur dem ) .
hifikg skrev: Det är när "lättåtergiven" musik, som t ex Adele, inte låter bra som man har problem med sin anläggning.
Goldfinger skrev:hifikg skrev: Det är när "lättåtergiven" musik, som t ex Adele, inte låter bra som man har problem med sin anläggning.
Nej, det resonemanget köper jag inte, de flesta system kan trots större brister klara dynamiksvaga få-aktöriga fonogram behjälpligt, just pga att dessa gör det enklast möjligt för både högtalare och förstärkare.
Det är inte att sätta systemet på något större prov.
Goldfinger skrev:Nähä, hur skall det annars läsas?
Jag menar att skall man dra några användbara slutsatser bör man nog inte utvärdera med musik som är "icke krävande".
hifikg skrev: Det är när "lättåtergiven" musik, som t ex Adele, inte låter bra som man har problem med sin anläggning.
Goldfinger skrev:hifikg skrev: Det är när "lättåtergiven" musik, som t ex Adele, inte låter bra som man har problem med sin anläggning.
Jag menar att systemproblem kan finnas långt innan Adele börjar låta dåligt.
Richard skrev:Definiera gärna vad en " dålig anläggning" är, Per stromgren.
Är det en som anses vara " dålig " av merparten av faktisianerna, eller är det en anläggning som anses dålig av hififorums läsare ?![]()
Själv anser jag att en verkligt dålig anläggning krymper din musiksmak, tar fram ljuden istället för musikens intensioner och får dig att byta låt stup i kvarten, accompanjerat med klageri över sönderkomprimerade skivinspelningar, gärna på faktiskt.se....![]()
En sådan anläggning är per definition helt värdelös för musiklyssning eftersom den inte gör sitt jobb- att ge upplevelser och ge en tydligt perceived pitch så du hör vad som spelas.
Nattlorden skrev:På tal om underhållande inlägg?
Objektivisten skrev:Nattlorden skrev:På tal om underhållande inlägg?
Tycker nog Richard har helt rätt. Går ju till absurdum om man låter anläggningen styra vilken musik man ska lyssna på. Smartare då att låta musiken man lyssnar på styra anläggningen.
Richard skrev:Tack för ett underhållande inlägg, IÖ.
Det går inte att komma ifrån att en viss del sameness bör accepteras ( av mig i vartfall ) för att en hel del inspelningar inte ska låta så illa så att du helt slutar att lyssna till musik.
Detdär jagandet efter perfekta inspelningar riskerar att resultera i "audiofilius nervosa" och slutar ofta i lyssnande på endast perfekta inspelningar, dvs man väljer bort bra musik med duktiga musiker till förmån för " muzack" , välinspelad hissmusik som saknar både pitch rythm och pace.
Tråkigt blir det i längden.![]()
mx skrev:Objektivisten skrev:Nattlorden skrev:På tal om underhållande inlägg?
Tycker nog Richard har helt rätt. Går ju till absurdum om man låter anläggningen styra vilken musik man ska lyssna på. Smartare då att låta musiken man lyssnar på styra anläggningen.
Ja, men hur många låter anläggningen styra musiken?
Bill50x skrev:mx skrev:Objektivisten skrev:Nattlorden skrev:På tal om underhållande inlägg?
Ja, men hur många låter anläggningen styra musiken?
För många. Kanske utan att man egentligen inser vilken "styrning" det är med en anläggning som perfekt återger några få dynamiskt återgivna instrument men som totalt bryter ihop när det blir mer komplext.
/ B
IngOehman skrev:Om man definierar en dålig inspelning som en som är en inspelning av ett
dåligt musikframförande, alltså som inte var kul live, så är det definitivt så
att en bra anläggning ofta tar lyssnaren närmare ursprungsdåligheten än
en anläggning av mindre god sort.
IngOehman skrev:Frågan jag ställer mig när jag ser folk argumentera att deras anläggning är
bra - eftersom den minsann får alla fonogram att låta bra (lite på Richards
linje) - är: Varför det är så viktigt för dem att sådant som är dåligt skall
låta bra?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster