Har du nån produkt...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Har du andra produkter i kedjan?

Ja, därför att...
29
66%
Nej, därför att...
4
9%
Kanske, förklarar nedan...
2
5%
Förstår inte frågan.
9
20%

Antal röster : 44

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-08-18 11:36

MagnusÖstberg skrev:Det beror säkert på att det enbart görs i ett syfte.

Självklart.

Vad som är riktigt förvånande är att folk går på det om och om igen.
Lika kränkta varje gång.
Ofattbart. :lol:
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-18 11:39

Trötta på det kanske?

Egentligen förvånande att någon accepterar sådant beteende. Skulle ju dö om fler visade avstånd.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-08-18 11:44

Objektivisten skrev:
MagnusÖstberg skrev:Håller inte mad alls ;)

Det enda som drar igång diskussioner om vetenskaplighet är ju när någon försöker hitta på pseudoförklaringar till en upplevelse istället för att bara acceptera den som den är.

Haha, om du visste vad vi vetenskapsmän flummar. Det är det som leder till de stora upptäckterna.

"låt bli å låt vara", skulle vi kunna kalla de verkligt STORA upptäckterna.. SEN får man jättegärna förändra sig själv
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-08-18 11:45

Är folk kränkta nu? :lol:
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-08-18 11:53

shifts skrev:Är folk kränkta nu? :lol:

Svårt att svara på det utan att kränka någon. 8)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-08-18 11:57

Jo du. Att peka ut ett feltänk är att vara kränkt. Såatte...
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-18 12:31

sprudel skrev:Det finns väl ingen som ingår i en maffiaorganisation som skulle medge detta!

Det där menar du nog inte om du tänker efter... Lite svårt att få affärer att betala för beskyddarverksamhet utan att presentera sig. Andra former av identifikation är/har varit ganska explicit; tatueringar, kapade fingerleder, ryggtavlor på jackor/mjäll, ätandet av specifika bakverk etc...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-08-18 12:33

jonasp tyckte ju att jag var oförskämd så därför upplevde åtminstone jag att han var lite kränkt? :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-18 12:36

Man kan nog anse någon som oförskämd utan att själv känna sig kränkt.

ps vilken smile tycker du hade passat bäst i mitt inlägg?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-08-18 12:42

MagnusÖstberg skrev:Man kan nog anse någon som oförskämd utan att själv känna sig kränkt.

ps vilken smile tycker du hade passat bäst i mitt inlägg?

Nu skrev jag faktiskt.se om min egna subjektiva upplevelse av jonasp's inlägg :)

Vilken smiley du ska ha är också subjektivt och personligt så du får ev. be Smiley-talibanerna här på faktiskt (de finns överallt!) om hjälp med valet :P

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-08-18 15:01

När jag väljer ut produkter till min egen kedja är jag inte rädd för att använda någon info öht.

Jag kollar efter produkttester både av kommersiella och ickekommersiella institutioner, och omdömen från diverse forum och andra sidor typ prisjakt.

Med det som grund har jag ett grovt urval. Om jag väljer att tro på det vill säga.
Oavsett - efter det går det till eget test hemma. Jag försöker alltid låna hem och prova själv. Gillar jag det så kanske det får stanna.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-08-18 17:00

phloam skrev:Uppenbarligen ett ämne som är för allvarligt för att skämta om, det hade jag inte trott. Bäst jag slutar. 8O

Sen vill jag bara tillägga att begreppet kanske inte hade dykt upp om det inte funnits något slags forumfenomen som lockat fram det. Jag har inte hittat på det, jag bara spann vidare på temat. Därmed inte sagt att det är annat än en ganska slumpmässig formation av åsikter och dylikt.

Jag drar mig tillbaka till Vintageklanen och D.I.Y.-fraktionen tills vidare :)

Att skämta går bra! Jak er ente krenkt etc etc. Jag ville bara påpeka att jag tycker det är problematiskt att slänga sig med sådana uttryck!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-18 17:03

KarlXII skrev:Oavsett - efter det går det till eget test hemma. Jag försöker alltid låna hem och prova själv. Gillar jag det så kanske det får stanna.
Finns nog inget annat sätt.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-08-18 17:21

Nattlorden skrev:
hifikg skrev:Ordet maffia i den här tråden tolkar jag som en gliring av samma magnitud som nörd eller liknande.

Då kanske en kurs i nutidshistoria vore på sin plats; nördar mördar sällan folk.

Jamen, maffian mördar aldrig. De bara selekterar... enl Darwins princip 8)

mvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2012-08-18 20:16

Objektivisten skrev:
Nattlorden skrev:
FBK skrev:Det går liksom inte att komma ifrån att det finns en transparent maffia i någon slags form på forumet.

Trams! Maf(f)ia är organiserad, transparensinvrarna på forumet är en bunke individualister som råkar ha kommit till samma slutsats - det gör dem inte organiserade. :lol:

De har ju organiserat sig på ett svenskt forum, eller?

+1
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2012-08-18 20:30

jonasp skrev:
FBK skrev:Det går liksom inte att komma ifrån att det finns en transparent maffia i någon slags form på forumet.

Två frågor;

1.Finns det, enligt din åsikt, även en kabelmaffia, linnmaffia, spikmaffia, vinylmaffia, carlssonmaffia samt icke minst färgningsmaffia enligt din åsikt?

2.Vilka ingår i den genomskinliga maffian (enligt din åsikt)?

Tack på förhand

Svaret på frågorna blir nej!
Inte i närheten av dagens transparentmaffia i alla fall.
Men, man får känslan ibland på euphonia att det finns medlemmar som lever i uppfattningen att det måste vara riktig DYR-HIFI för att kunna låta bra.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2012-08-18 20:40

shifts skrev:jonasp och Nattlorden verkar förstå det jag menade. Jag har svårt att se det som annat än ett angreppssätt och ideal. Sett ur den här trådens frågeställning tror jag det är svårt att hitta många som passar in, men läser man tråden verkar den Stora Stygga Transparentvargen lura vid varje hörn.

Är inte rädd för Transparentvargen då jag en gång nästan bara satt med godkända pryttlar för en transparent återgivning. Men samtidigt så finns det inga andra ljudideals förespråkare som kämpar på så för att övertyga andra om vad som är mer rätt eller fel.( för det blir ju ofta så att det ena är mer rätt än det andra)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-08-18 20:46

petersteindl skrev:Jamen, maffian mördar aldrig. De bara selekterar... enl Darwins princip 8)

mvH
Peter

Maffian är bra. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2012-08-18 20:49

MagnusÖstberg skrev:
ThePreTor1aN skrev:Råkar man ha något av transparensmaffians produkter så är det någon i maffian som sagt det är bra grejer. Det är inget som individen själv har utvärderat.

Problemet är ju att det inte finns någon maffia, utan bara en tråd vars syfte är att förminska utvalda personers legitimitet när de rekommenderar något i en diskussion.

Snyggt exekverat, lite lagom substilt - men likväl så luktar det avföring.

Tyvärr så har en poäng i det, det finns individer som väljer ny produkt i riggen för att det känns bättre att sitta mer "rätt grejer" (kanske mer ryggdunkar?) även om man är helt nöjd med den tidigare produkten. Har läst sådan info, och det är inte annat än 8O i mina ögon.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-08-18 20:55

FBK skrev:Tyvärr så har en poäng i det, det finns individer som väljer ny produkt i riggen för att det känns bättre att sitta mer "rätt grejer" (kanske mer ryggdunkar?) även om man är helt nöjd med den tidigare produkten. Har läst sådan info, och det är inte annat än 8O i mina ögon.

+1
Har Östberg sagt att något är rätt, så får det bli så. :wink: :lol:

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2012-08-18 21:15

KarlXII skrev:När jag väljer ut produkter till min egen kedja är jag inte rädd för att använda någon info öht.

Jag kollar efter produkttester både av kommersiella och ickekommersiella institutioner, och omdömen från diverse forum och andra sidor typ prisjakt.

Med det som grund har jag ett grovt urval. Om jag väljer att tro på det vill säga.
Oavsett - efter det går det till eget test hemma. Jag försöker alltid låna hem och prova själv. Gillar jag det så kanske det får stanna.

+1

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-18 22:15

FBK skrev:
MagnusÖstberg skrev:
ThePreTor1aN skrev:Råkar man ha något av transparensmaffians produkter så är det någon i maffian som sagt det är bra grejer. Det är inget som individen själv har utvärderat.

Problemet är ju att det inte finns någon maffia, utan bara en tråd vars syfte är att förminska utvalda personers legitimitet när de rekommenderar något i en diskussion.

Snyggt exekverat, lite lagom substilt - men likväl så luktar det avföring.

Tyvärr så har en poäng i det, det finns individer som väljer ny produkt i riggen för att det känns bättre att sitta mer "rätt grejer" (kanske mer ryggdunkar?) även om man är helt nöjd med den tidigare produkten. Har läst sådan info, och det är inte annat än 8O i mina ögon.

Ja, det gör mig förvånad likväl, men till skillnad från dig så tror jag snarare det handlar om en kombination av förtroende och lathet.

Men det kanske är annorlunda på andra forum, som rena Linn-forum. Jag vet inte hur det är på dem.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-18 22:28

Ragnwald skrev:+1
Har Östberg sagt att något är rätt, så får det bli så. :wink: :lol:

Tur att du har all skrot du behöver då, för jag rekommenderar ju sällan något. Jag hänger inte alls med i produktfloran helt enkelt :D Sist jag rekommenderade något var det ju WD TV Live och den lär du nog inte köra musik via ;)

Prylarna jag har själv går ju mer eller mindre inte att få tag på.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-08-18 22:36

Tycker att faktiskt.se är ett jättebra forum på alla sätt,men nog håller jag med FBK att ryggdunkeri förekommer här allt..

Har trots allt läst det mesta som skrivits här sen -05,och nog fn finns det dom som fnyser åt allt (mellan raderna i många fall) om man inte är inne på samma linje :wink:

Har man inte märkt av nåt sånt,så har man nog inte läst så mkt heller :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-18 22:41

FBK skrev:Tyvärr så har en poäng i det, det finns individer som väljer ny produkt i riggen för att det känns bättre att sitta mer "rätt grejer" (kanske mer ryggdunkar?) även om man är helt nöjd med den tidigare produkten. Har läst sådan info, och det är inte annat än 8O i mina ögon.

Länk, tack!
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2012-08-18 23:02

Jag dunkar gärna ryggar.

Framför allt på Peter Steindl, Ingvar Öhman, Johan Lindroos mfl som jag lärt massor av att läsa inlägg ifrån. Det är inte så att jag håller helt med alla gånger men vissa inlägg har varit ögon (öron) öppnare i alla fall.

Däremot kommer jag aldrig att klanka ner på någons subjektiva åsikt om att ditten och datten låter bra i deras öron. Det uppfattar jag inte att någon annan gör heller utan det är bara när någon påstår att det dom hör är sant (ej subjektivt endast) som det kan bli en del diskussioner. Av naturliga själ :)

Sedan finns det vissa (ibland undertecknad tyvärr) som gör inlägg i aversion och som bara vill jävlas lite. Jag kämpar för att sluta med det i alla fall och ge mig rejält med pisk om jag återfaller om än lite

:wink:

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-08-18 23:04

zapanasta skrev:...,men nog håller jag med FBK att ryggdunkeri förekommer här allt..

+1
Han behöver ett par dunk. :)

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-08-19 00:54

Nattlorden skrev:

Länk, tack!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Selleri

Varsågod, en länk.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2012-08-19 01:30

+19 db vid 16 hz säger lite iaf, gillar djupbas och vill att kurvan ska följa hörlserns känslighets kurva, och vill ha minst 130 db oavsett frekvens!

Användarvisningsbild
Chris71

Självklart

Inläggav Chris71 » 2012-08-19 01:41

Eftersom jag har ett konstigt projekt som jag avser att fullföjla oavsett åsikter, min första del av länken färgar beroende på filterinställning, men i Sommar har jag lärt min uppskatta Bob carvers fägring via en c4000, sen hade jag klart för mig att mitt val av quad II för topparna och quad 405 kommer färga mellan basen precis som jag vill me lagom mycket värme och rundhet utan att dör av deras färgning. Hur resten av min setup kommer att färga ljudet är för tidigt att uttala sig om än, men förhoppningsvis tillräckligt för att uppnå mitt syfte oavsett färgning då jag vill uppnå ett ljud som aug älskar snarare än något som mäter korrekt.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi