Vad dödade min hårdrock?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-10-18 14:35

Stärkaren är ju mer en del av instrumentet än att den bara förstärker.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-18 14:36

Vee-Eight skrev:Stärkaren är ju mer en del av instrumentet än att den bara förstärker.

+1

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2012-10-18 15:14

Hårdrock som är med flit dåligt inspelat då?

http://www.youtube.com/watch?v=K6AexMEfxlE&hd=1
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-18 15:25

Zeeall skrev:Hårdrock som är med flit dåligt inspelat då?

Kul hängmatta.

Bild

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2012-10-18 15:37

Flint skrev:
sebatlh skrev:Att spela in en späd röst och lite gitarrspel. 3 närmickar och 2 rumsmickar. Plättlätt :-)

Njae. Tippar att det lika gärna kan vara tvärs om. Närmickad viskasång kan nog vara skitsvårt att få den rätta känslan för feeling i medan ett samspelt hårdrockgäng nog har en del gratis i just samspel och rutin. Hypotes.

Nu förutsätter du att grabbarna grus kan sina låtar ;)
Dessutom så spelar man ofta in hårdrock ett instrument i taget. Så man kanske inte hör allt tillsammans för ens alla har lagt sina spår.
Då gäller det att ha koll på hur alla pusselbitar ska sitta ihop.

Sång har självklart sina utmaningar men man har lyxen att kunna höra helheten direkt och justera sig fram.
Problemet är väl att om rösten inte är bra så hörs det. Oavsett vad man hittar på.

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2012-10-18 15:37

Flint skrev:

Kul hängmatta.

Bild

är det gitarren runt 1khz?
Senast redigerad av Zeeall 2012-10-18 15:38, redigerad totalt 1 gång.
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-18 15:39

Skulle tro det. Den här "mätningen" sker tyst i datorn så jag kan inte se när 1k dyker upp. Kan visserligen kolla i något annat program där ljudet är med under tiden som resultatet visas.

Jo det verkar stämma att det är den "ensamma" gitarren som ligger där. Sen finns det ju en massa gitarrer i kompet också men dom fräser ju mest lite allmänt.

//

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2012-10-18 16:47

Hittade ett klipp med Cannibal Corpse i studion.
https://www.youtube.com/watch?v=8KZGmujAdao

Enligt mig är metoden lite bakvänd. Spela in trummor, sen hitta ett fett gitarrljud och sen hålla tummarna på att det passar ihop?
Nu har ju de här grabbarna hållit på så länge så de vet väl vad som funkar hur som helst. Men "alla" gör ju såhär...
Aja, det här är lite av ett sidospår kanske.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-18 16:54

Kul reportage.

Användarvisningsbild
prolinn

Re: Vad dödade min hårdrock?

Inläggav prolinn » 2012-10-21 10:21

Nattlorden skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Ja menar...tidigare kunde ju han spela hårdrockskivorna med behållning. Då kan ju rimlighetsvis inte felet vara skivorna, återgivningen var ju bra tidigare.

Nej, den var så dålig att felen inte framgick i ljudsoppan.

På samma sätt som att ett klappeko i rummet inte stör oss om det bara är en akustisk rumseffekt bland många andra - men när de andra åtgärdats så att denna plötsligen tydliggörs, så är den väldigt irriterande.

För att fullborda analogin: ta bort även klappekot <--> stoppa i välproducerad musik.

Med en bättre anläggning (välinstallerad, d.v.s. anpassad till det rum den används i) blir all musik (spelad av någorlunda kompetenta musiker) bättre!

Kass akustik inverkar mindre på en bra anläggning (hörselsinnet förmår skilja de negativa konsekvenserna av den besvärande akustiken från direktljudet), men å andra sidan så finns det mer att hämta med den bättre anläggningen så det är ändå mycket värt att fixa bort t.ex. nämnda klappekon.

Om musik man annars gillar (t.ex. live) inte funkar på en viss anläggning så är det givetvis värt mödan att se över anläggningen. Det finns grejer som spelar bra (även en och annan icke Linn pryl, även om dom är få :-) ) på all sorts musik och det måste inte kosta skitmycket även om de bästa grejerna i de högre prisklasserna är väldigt mycket bättre :-|

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-10-21 12:36

bandix skrev:Min fråga är följande, är all hårdrock så dåligt inspelad ...

Jag har bara ögnat igenom tråden, så kanske har någon redan sagt detta:

Jag är nästan beredda att svara "ja" på din fråga, även om jag har hört någon enstaka produktion som har låtit bra. Jag gillar också hårdrock, men kan numera inte lyssna på den utan att irritera mig på hur det låter.

Sorgligt är det.

Jag avundas de som inte ännu har upptäckt hur illa det låter. Detta får mig ibland att undra över om det är rätt att tala om för folk hur illa det låter, risken är att man faktiskt berövar dem musikupplevelser.

Jag är rädd att du har hamnat i gänget för sensibiliserade, lite som att få allergi, och det kommer inte att duga att gå tillbaka till en sämre anlägning.

Tough s**t.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-10-21 12:42

bandix skrev:Jag har ett problem. Jag är en hårdrockare i själen och tidigare nästan uteslutande lyssnat på ovanstående. Detta fram till den dag då jag skaffade en lite(läs mycket) bättre högtalare.

Dagligen kommer jag på mig själv med att lyssna på Chris jones, Nils Lofgren, Holly Cole mfl. Inget fel med det och ingen skada skedd om det inte vore för att när jag drar på mina gamla hårdrocksplattor så låter det platt och trist, och då menar jag verkligen sjukt platt och tråkigt. Inget tryck alls i basen, som det är när jag lyssnar på annan musik, och det blir bara tröttsamt att lyssna på. Jag har verkligen ingen lust att lyssna på mina gamla skivor då allt annat låter så mycket bättre.

Min fråga är följande, är all hårdrock så dåligt inspelad eller kan det vara så att felet sitter i min utrustning, jag har exempelvis rätt kass förstärkare. Den kanske helt enkelt inte klarar av hårdrock? Någon annan som stött på liknande problem?

Skulle vilja säga att ditt problem är väldigt typiskt, och svaret på vem som
dödade din hårdrock är producenterna av den.

De sällsynta undantagen visar att det går att göra produktioner som är hur
kul som helst att lyssna på.

Varför just hårdrock är så illa drabbad som genre har jag inga bra svar till.

Få musiksorter gagnats mera av bandbredd och dynamik, och ändå så ser
man att produktionerna formas i motsatt riktning - dynamisk stympning
och smalbandig filtrering. En särskilt intressant sak är att de flesta hård-
rockband (det finns undantag dock) live visar att det inte alls är det illa
stympade ljudet från deras fonogram som de eftersträvar live.

- - -

Finns det några motmedel då?

Well, ju orenare och mera lågupplöst/grumligare anläggning man spelar i,
desto lättare är det att från fragmenten bilda sig uppfattningen att den
där musiken på andra sidan låter mycket bättre än den är, men det hade
varit bättre, tycker jag, om den gjort det på riktigt.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-10-21 12:54

Objektivisten skrev:
bandix skrev: svårare om det helt enkelt är taskiga inspelningar...

I princip finns det inga taskiga inspelningar, det finns bara taskiga förstärkare.

Som attityd betraktat (en omskrivning av att det bara är att gilla läget) så
kanske man kan se det så. ;) Men nog tusan finns det dåliga inspelningar
allt.

Fruktansvärt dåliga till och med!

- - -

Varför skulle det inte finnas dåliga inspelningar?

Eller menar du att inget är dåligt bara för att det behöver förvrängas en
hel massa av anläggningen för att man skall stå ut med det? Själv tycker
jag att det snarare är en bra definition för vad som är dåligt.

Det som inte duger som det är, är dåligt.

Lite på samma sätt som ett bränsle som inte går att köra bilen på utan att
först filtrera och destillera det, är ett dåligt bränsle.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-10-21 13:19

Vee-Eight skrev:
markusA skrev:*Flamesuit on*

De flesta av dagens hifi-högtalare fixar inte hårdrock, metal, industri m.m. på ett bra sätt imho.
Prislappen är inte ens i närheten avgörande.
Gå på en större mässa och du hittar i bästa fall en handfull som fixar det.

Imho så är man ofta så fokuserad på detaljer att man tappar helheten.
Jag kan ta en musikalisk högtalare över en detaljerad dito då jag är här för musiken framför allt annat. Så, tänk helhetsintryck och börja lyssna runt. :)
Allt handlar inte om en spikrak frekvenskurva...

P.S. Det är jag som brukar släpa med riktigt jobbig musik på mässorna. *s* D.S.

Men eftersom det finns hårdare rock som låter bra på både klassiska hårdrocksburkar och på std hifiburkar (RATM, Danko Jones, AC/DC etc) så verkar det snarare som om det oftast är musikmaterialet som brister. Har lyssnat på ett band live (mindre klubbspelning) och det var suveränt jämfört med skivan man promotade på samma konsert. Jag har också fått tillfälle att lyssna på färdigmixad (inkl normaliserad volym) men ej mastrad version, och den var bra lik live-upplevelsen.

Mao, jag tror inte problemet ligger i att "hifi" fokuserar för mkt på detaljer, utan att "hårdrocksburkar" skär bort misstagen i produktionen. I de flesta fall är det en kass idé att dämpa symptom istället för att rätta till felen.

Så man kan tänka sig två spår som diskussionen kan gå vidare i:

1. Det är som det är - gilla läget och se vad man kan ställa till i
anläggningen för att göra skiten mera utståmedbar.

2. Inte acceptera läget med de dåliga inspelningarna, utan lägga
sin energi på att arbeta för bättre inspelningar i framtiden, och
kanske bättre utgåvor av de som redan är gjorda, samt en större
insikt från producent- och mastringshåll. Det senare är ju redan
på G och mastrarnas uppvaknande är remarkabelt. Få människor
talar mera om vikten att hålla nivån låg och ljudkvaliteten hög än
mastrarna (i varje fall många av dem) av idag, och de som håller
eländet med söndermastring vid liv idag är faktiskt producenter,
musiker och skivbolag. :?

Själv tycker jag att båda vägarna har sin plats.

Den senare är globalt/kulturellt viktig, den första är en för många
viktig jakt på interimslösning.

Vh, iö

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-10-21 13:29

Men i det fallet så är ju det där bra :mrgreen: :)

Iaf, vill man ta del av en artistisk skapelse så är det faktiskt.se bara att bita ihop och acceptera att konstnären haft fräckheten att inte ha "återgivning av verkligheten" som främsta mål. ;)

Nånstans går en gräns för vad man som lyssnare kan lägga sig i, nånstans blir det helt fel att påpeka för artisten att "Det hade varit bättre om......" osv. M.a.o., ibland verkar det vara lätt att glömma bort att "kapacitet att återge verkligheten" bara är en förutsättning för lyssnandet, inte att verklighetupplevelse skulle vara ett mål med innehållet.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2012-10-21 21:25

bandix skrev:Jag har ett problem. Jag är en hårdrockare i själen och tidigare nästan uteslutande lyssnat på ovanstående. Detta fram till den dag då jag skaffade en lite(läs mycket) bättre högtalare.

Dagligen kommer jag på mig själv med att lyssna på Chris jones, Nils Lofgren, Holly Cole mfl. Inget fel med det och ingen skada skedd om det inte vore för att när jag drar på mina gamla hårdrocksplattor så låter det platt och trist, och då menar jag verkligen sjukt platt och tråkigt. Inget tryck alls i basen, som det är när jag lyssnar på annan musik, och det blir bara tröttsamt att lyssna på. Jag har verkligen ingen lust att lyssna på mina gamla skivor då allt annat låter så mycket bättre.

Min fråga är följande, är all hårdrock så dåligt inspelad eller kan det vara så att felet sitter i min utrustning, jag har exempelvis rätt kass förstärkare. Den kanske helt enkelt inte klarar av hårdrock? Någon annan som stött på liknande problem?

Har jag missat i tråden vad du har för högtalare? det skulle ju vara kul att veta.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-10-21 22:11

IngOehman skrev:
Vee-Eight skrev:
markusA skrev:*Flamesuit on*

De flesta av dagens hifi-högtalare fixar inte hårdrock, metal, industri m.m. på ett bra sätt imho.
Prislappen är inte ens i närheten avgörande.
Gå på en större mässa och du hittar i bästa fall en handfull som fixar det.

Imho så är man ofta så fokuserad på detaljer att man tappar helheten.
Jag kan ta en musikalisk högtalare över en detaljerad dito då jag är här för musiken framför allt annat. Så, tänk helhetsintryck och börja lyssna runt. :)
Allt handlar inte om en spikrak frekvenskurva...

P.S. Det är jag som brukar släpa med riktigt jobbig musik på mässorna. *s* D.S.

Men eftersom det finns hårdare rock som låter bra på både klassiska hårdrocksburkar och på std hifiburkar (RATM, Danko Jones, AC/DC etc) så verkar det snarare som om det oftast är musikmaterialet som brister. Har lyssnat på ett band live (mindre klubbspelning) och det var suveränt jämfört med skivan man promotade på samma konsert. Jag har också fått tillfälle att lyssna på färdigmixad (inkl normaliserad volym) men ej mastrad version, och den var bra lik live-upplevelsen.

Mao, jag tror inte problemet ligger i att "hifi" fokuserar för mkt på detaljer, utan att "hårdrocksburkar" skär bort misstagen i produktionen. I de flesta fall är det en kass idé att dämpa symptom istället för att rätta till felen.

Så man kan tänka sig två spår som diskussionen kan gå vidare i:

1. Det är som det är - gilla läget och se vad man kan ställa till i
anläggningen för att göra skiten mera utståmedbar.

2. Inte acceptera läget med de dåliga inspelningarna, utan lägga
sin energi på att arbeta för bättre inspelningar i framtiden, och
kanske bättre utgåvor av de som redan är gjorda, samt en större
insikt från producent- och mastringshåll. Det senare är ju redan
på G och mastrarnas uppvaknande är remarkabelt. Få människor
talar mera om vikten att hålla nivån låg och ljudkvaliteten hög än
mastrarna (i varje fall många av dem) av idag, och de som håller
eländet med söndermastring vid liv idag är faktiskt producenter,
musiker och skivbolag. :?

Själv tycker jag att båda vägarna har sin plats.

Den senare är globalt/kulturellt viktig, den första är en för många
viktig jakt på interimslösning.

Vh, iö

Förkastar man #1 så går man ju också miste om viktig musik, vars "viktighet" står över småsaker som välljud, även om det är viktigt att man arbetar för bättre produktioner. Det funkar ju bevisligen, såsom RATM, Danko Jones, vissa ACDC etc.

Så visst, båda vägarna har sin plats, som sagt.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-21 22:21

Hur påverkar man skivindustrin rent praktiskt att "bättre" spela in hårdrock?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-10-21 22:31

Flint skrev:Hur påverkar man skivindustrin rent praktiskt att "bättre" spela in hårdrock?

Ett stensäkert tips är att lira själv, spela in på egen kammare och i princip göra allt och kanske exkl distribution. Har spelat in ett par-tre skivor, då krautrock och elektronica, och möjligheterna att publicera sig själv är väldigt goda idag. Vill man bara pubba på Spotify så är det enkelt, men man kan också pubba fysisk media som cd för inte alltför mkt pengar (det finns sätt att kringgå ECB-avgiften*). Dock är vinyl lite småjävligt dyrt, men inte oöverkomligt.

Eller så försöker man med sedvanlig debatt, journalistik etc förändra läget.

*vilket är vad jag förstår fjärran likt STIM, men för skivor istf uppspelningsersättning. I Sverige kräver skivpressfirmor att man fått en ECB-kod efter man betalt en viss summa pengar till ECB (som skall gå till artisten). Tror det är ett minimum mängd pengar per skiva som betalas. Man kan kringgå detta genom att pressa i tex USA som inte har detta system och privatimporterar, alt låter en webtjänst stå för tex webförsäljning. Visst, man kan råka ut för svartlistning av ECB, men de hakar upp sig på org nr, och inte personerna bakom. Vill man vara helylle och spela med reglerna så skapar man således ett nytt bolag och publicerar igen.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-10-21 22:35

Flint skrev:Hur påverkar man skivindustrin rent praktiskt att "bättre" spela in hårdrock?

Hur många är vi på hififorumen? Om alla skrev under en petition om bättre ljudkvalité önskas och skickade denna till skivbolagen (ev. Kopia till någon media? *bruttotanke*) skullevi bli många nog att ha någon vikt?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-21 22:38

Nattlorden skrev:

Hur många är vi på hififorumen? Om alla skrev under en petition om bättre ljudkvalité önskas och skickade denna till skivbolagen (ev. Kopia till någon media? *bruttotanke*) skullevi bli många nog att ha någon vikt?

Är jag en dystergök om jag tvivlar? Då tror jag mer på Vee-Eights förslag. Att visa att det finns bättre alternativ.
Senast redigerad av Flint 2012-10-21 22:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-10-21 22:43

Prova med en annan förstärkare, det KAN förändra saker.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-10-22 01:17

Zeeall skrev:
Flint skrev:

Kul hängmatta.

Bild

är det gitarren runt 1khz?

Ja, han ligger ju och nöter mellan E och C är det väl, det vill säga mellan
knappa 700 och dryga 1 kHz.

Det distar en del, tycker jag. ;)

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-10-22 01:22

Även här tycker jag man kan ana distorsion:

http://www.youtube.com/watch?v=MzhLjDZt ... re=related

Och bandbredden verkar lite sur också. Hör inte så värst mycket över
sisådär 7 kHz...

Flint skrev:
Nattlorden skrev:

Är jag en dystergök om jag tvivlar? Då tror jag mer på Vee-Eights förslag. Att visa att det finns bättre alternativ.

Att tvivla är fajn.

Som jag ser det är det inget fel i att tvivla. Det som kan ställa till potentiellt
bra utvecklingar är när de som tvivlar tycker att det i sig är ett bra skäl till
att motarbeta de försök att göra skillnad, som de som tror gör.

Säger någon det går aldrig tillräckligt många gånger så blir det förmodligen
sant. Men skälet att det inte gick blir just övertygelsen att det inte skulle gå.

Från dig kan jag inte minnas att jag har sett några sådana neggningar dock.
Du verkar nästan genomgående gilla dem som gör saker. Det hedrar dig.

Vh, iö

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-10-22 01:50

Jag tror att prat om "ljudkvalitet" bara skapar ännu större klyftor mellan hifi-lyssnare och andra (producenter, "vanliga" lyssnare, artister etc).

Vill man nå fram så kan man ju istället prata om hur man kan få en bättre musikupplevelse och hur det i vissa fall kan ha med ljudkvalitet/inspelning att göra.

Att prata om ljudkvalitet som ett mål vore rent kontraproduktivt. T.ex. om jag anade att någon hifi-snubbe egentligen bryr sig mer om ljudet än om innehållet så skulle jag tappa intresset för att förbättra ljud/inspelning.

Speciellt inom en musikstil som hårdrock, där "finlir" kanske inte är ett framträdande drag eller vad man ska säga :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-10-22 02:32

Tycker frågan handlar mera om när saker är dåliga i onödan, tex på grund
av myter och missförstånd.

Men det är ju nästan en icke-fråga idag när alla tänkande och insatta män-
niskor är överens om problemen och att utvecklingen gått illa snett. Frågan
av idag är bara hur man kommer ur den onda cirkel som är ett faktum.

Alla vet att musiken stympas i onödan, men ingen vågar sluta göra det då
det kommer att vara en konkurrensnackdel innan alla slutar göra det.

En inte ovanligt situation även inom naturvetenskapen. Tänk hur många
växter som konkurrerar genom att växa sig så höga att det blir en stor
nackdel för dem, men gör de det inte så blir de omväxta av andra växter
och då får de inte sol...

Om alla växter kom överens om att bara växa till en viss snitthöjd (jämför
med att lägga medelvärdet på en viss maxhöjd) så skulle alla få del av solen
och solen skulle få se alla växter.

Inte bara de som lägger sig i vägen för andra.

- - -

Så egentligen handlar det idag bara om att komma överens om en lämplig
maximal medelnivå. Sen får alla skapa precis vilket sound de vill, och det är
även något som de för första gången på länge KAN göra - utan att bli om-
körd av andra. Läs de som komprimerar sönder musiken det vill säga de som
gärna offrar ljudkvalitet för att låta starkare än andra.

Offrar man då ingenting på att vara moderat med medelnivån?

Nej, ingenting, för man kan ändå komprimera hur mycket man vill om man
gör det av soundskäl, och köparen förlorar heller inget så länge han eller hon
förstår att det finns en volymkontroll som man kan vrida på. :)

Vh, iö

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-10-22 04:26

Men nu talar vi väl specifikt om hårdrock och varför den låter dåligt.

Jag tror inte det hjälper med nåt generellt prat om mastering utan man måste nog adressera den speciella musikkultur som råder där om man vill komma nån vart.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-10-22 07:30

IngOehman skrev:Så egentligen handlar det idag bara om att komma överens om en lämplig maximal medelnivå.

Hur har det egentligen gått med den där EBU-överenskommelsen där medelnivån skulle vara norm?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-10-22 07:43

IngOehman skrev:Så egentligen handlar det idag bara om att komma överens om en lämplig
maximal medelnivå. Sen får alla skapa precis vilket sound de vill, och det är
även något som de för första gången på länge KAN göra - utan att bli om-
körd av andra. Läs de som komprimerar sönder musiken det vill säga de som
gärna offrar ljudkvalitet för att låta starkare än andra.

Offrar man då ingenting på att vara moderat med medelnivån?

Nej, ingenting, för man kan ändå komprimera hur mycket man vill om man
gör det av soundskäl, och köparen förlorar heller inget så länge han eller hon
förstår att det finns en volymkontroll som man kan vrida på. :)

Alternativt kan man slösa lite datamängd och lägger med tre olika varianter i mediat och låter spelaren välja vilken som är lämplig för uppspelningssituationen.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-10-22 19:44

Poblemet med en sådan lösning är att det kommer att ge det hårdkompri-
merade tillbaka sitt försprång, och då kommer även incitamentet att finnas
kvar, att fortsätta komprimera från produktionshåll.

Det vill säga musik kommer att fortsätta komprimeras för att nå en högre
medelnivå / musiken kommer att offras för att få nivåförsprång över annan
musik vars producenter inte har valt att offra musiken.

Det är ju just det jag vill slippa. Jag vill se en standard som gör att varje
musiker och producent kan välja sound helt fritt, utan att behöva ta hänsyn
till den trista gungbrädan att offra ljudkvalitet för att kunna överrösta andra,
i anläggningar där ingen använder volymkontrollen/låter volymkontrollen vara.

phloam skrev:Men nu talar vi väl specifikt om hårdrock och varför den låter dåligt.

Jag tror inte det hjälper med nåt generellt prat om mastering utan man måste nog adressera den speciella musikkultur som råder där om man vill komma nån vart.

Visst absolut.

Men jag har nog uttryckt mig otydligt tror jag.

Så dags för tydlighet: Jag (inte nödvändigtvis andra) har inga invändningar
mot de ibland sällsynt distade produktionerna, t ex de jag visat exempel på.

Det är uppebart (för mig, inte nödvändigtvis för alla) att skitigheten är ett
helt medvetet val och att det skett för att nå soundet och inte för att gå upp
medelnivån.

Så mina exempel var INTE exempel på söndermastringar, utan på medvetet
valda produktioner (antar jag, baserat på hur de låter).

Och igen - jag har inga invändningar mot att någon väljer att skapa ett
sådant sound, alls.

- - -

Hårdrockljud som jag stör mig på är när det låter illa i onödan, och dessutom
på ett sätt som liksom motverkar musikens syfte, när det som låter som om
det var menat att vara hårdslående och fett, bara låter ynkligt och platt. Och
DÅ är det ofta fråga om mastring.

Därför tar jag upp mastringsproblemet, men kanske finns det också fog att
ta upp problemet att många unga artister inte vågar gå egna vägar och där
för kopierar inte bara sina hjältars musikstil, utan även det söndermastrade
soundet som är ursprungests sämsta komponent.

- - -

Jag skriver detta väl medveten om att det är svårt att veta när saker är en
konsekvens av en faktisk medveten önskan om ett sound, och när det är
myter, ett urskiljningslöst härmande och slentrian som lett till att något låter
dåligt på ett sätt som faktiskt drabbar musiken. Standardpacketerat i onödan,
liksom.

Så jag utesluter inte att mina bedömningar i enskilda förekommande fall kan
vara felaktiga, kanske vill inte Guitar Wolf att det skall låta så überskitigt
om det gör?

Men även om det är svårt att veta att man bedömer riktigt i varje enskilt fall
så tycker jag det är viktigt att i en debatt som denna inte döma någon en-
skild produktion utan att VETA att den är drabbas av dB-rejset.

Min vilja är inte att lägga mig i hur något skall låta överhuvudtaget, jag bara
önskar en värld med en standard där alla har frihet och möjlighet att skapa
det sound som de vill ha, på riktigt.

Det betyder att mastring av nivåhöjningsskäl behöver bli ett minne blott, och
det i sin tur betyder att det behövs en standard som gör att kompimering
inte leder till nivåhöjning, bara minskad dynamik.

I en sådan värld tror jag att Guitar Wolf kommer att fortsätta att mosa sitt
sound, för det är så han vill ha det. Men annan hårdrock kommer att få nya
möjligheter att använda även dynamik som uttrycksmedel.

Vh, iö

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi