Moderator: Redaktörer
Zeeall skrev:Hårdrock som är med flit dåligt inspelat då?
http://www.youtube.com/watch?v=K6AexMEfxlE&hd=1

Flint skrev:sebatlh skrev:Att spela in en späd röst och lite gitarrspel. 3 närmickar och 2 rumsmickar. Plättlätt
Njae. Tippar att det lika gärna kan vara tvärs om. Närmickad viskasång kan nog vara skitsvårt att få den rätta känslan för feeling i medan ett samspelt hårdrockgäng nog har en del gratis i just samspel och rutin. Hypotes.
Flint skrev:Zeeall skrev:Hårdrock som är med flit dåligt inspelat då?
Kul hängmatta.
Nattlorden skrev:sportbilsentusiasten skrev:Ja menar...tidigare kunde ju han spela hårdrockskivorna med behållning. Då kan ju rimlighetsvis inte felet vara skivorna, återgivningen var ju bra tidigare.
Nej, den var så dålig att felen inte framgick i ljudsoppan.
På samma sätt som att ett klappeko i rummet inte stör oss om det bara är en akustisk rumseffekt bland många andra - men när de andra åtgärdats så att denna plötsligen tydliggörs, så är den väldigt irriterande.
För att fullborda analogin: ta bort även klappekot <--> stoppa i välproducerad musik.
bandix skrev:Min fråga är följande, är all hårdrock så dåligt inspelad ...
bandix skrev:Jag har ett problem. Jag är en hårdrockare i själen och tidigare nästan uteslutande lyssnat på ovanstående. Detta fram till den dag då jag skaffade en lite(läs mycket) bättre högtalare.
Dagligen kommer jag på mig själv med att lyssna på Chris jones, Nils Lofgren, Holly Cole mfl. Inget fel med det och ingen skada skedd om det inte vore för att när jag drar på mina gamla hårdrocksplattor så låter det platt och trist, och då menar jag verkligen sjukt platt och tråkigt. Inget tryck alls i basen, som det är när jag lyssnar på annan musik, och det blir bara tröttsamt att lyssna på. Jag har verkligen ingen lust att lyssna på mina gamla skivor då allt annat låter så mycket bättre.
Min fråga är följande, är all hårdrock så dåligt inspelad eller kan det vara så att felet sitter i min utrustning, jag har exempelvis rätt kass förstärkare. Den kanske helt enkelt inte klarar av hårdrock? Någon annan som stött på liknande problem?
Objektivisten skrev:bandix skrev: svårare om det helt enkelt är taskiga inspelningar...
I princip finns det inga taskiga inspelningar, det finns bara taskiga förstärkare.
Vee-Eight skrev:markusA skrev:*Flamesuit on*
De flesta av dagens hifi-högtalare fixar inte hårdrock, metal, industri m.m. på ett bra sätt imho.
Prislappen är inte ens i närheten avgörande.
Gå på en större mässa och du hittar i bästa fall en handfull som fixar det.
Imho så är man ofta så fokuserad på detaljer att man tappar helheten.
Jag kan ta en musikalisk högtalare över en detaljerad dito då jag är här för musiken framför allt annat. Så, tänk helhetsintryck och börja lyssna runt.
Allt handlar inte om en spikrak frekvenskurva...
P.S. Det är jag som brukar släpa med riktigt jobbig musik på mässorna. *s* D.S.
Men eftersom det finns hårdare rock som låter bra på både klassiska hårdrocksburkar och på std hifiburkar (RATM, Danko Jones, AC/DC etc) så verkar det snarare som om det oftast är musikmaterialet som brister. Har lyssnat på ett band live (mindre klubbspelning) och det var suveränt jämfört med skivan man promotade på samma konsert. Jag har också fått tillfälle att lyssna på färdigmixad (inkl normaliserad volym) men ej mastrad version, och den var bra lik live-upplevelsen.
Mao, jag tror inte problemet ligger i att "hifi" fokuserar för mkt på detaljer, utan att "hårdrocksburkar" skär bort misstagen i produktionen. I de flesta fall är det en kass idé att dämpa symptom istället för att rätta till felen.
Zeeall skrev:Hårdrock som är med flit dåligt inspelat då?
bandix skrev:Jag har ett problem. Jag är en hårdrockare i själen och tidigare nästan uteslutande lyssnat på ovanstående. Detta fram till den dag då jag skaffade en lite(läs mycket) bättre högtalare.
Dagligen kommer jag på mig själv med att lyssna på Chris jones, Nils Lofgren, Holly Cole mfl. Inget fel med det och ingen skada skedd om det inte vore för att när jag drar på mina gamla hårdrocksplattor så låter det platt och trist, och då menar jag verkligen sjukt platt och tråkigt. Inget tryck alls i basen, som det är när jag lyssnar på annan musik, och det blir bara tröttsamt att lyssna på. Jag har verkligen ingen lust att lyssna på mina gamla skivor då allt annat låter så mycket bättre.
Min fråga är följande, är all hårdrock så dåligt inspelad eller kan det vara så att felet sitter i min utrustning, jag har exempelvis rätt kass förstärkare. Den kanske helt enkelt inte klarar av hårdrock? Någon annan som stött på liknande problem?
IngOehman skrev:Vee-Eight skrev:markusA skrev:*Flamesuit on*
De flesta av dagens hifi-högtalare fixar inte hårdrock, metal, industri m.m. på ett bra sätt imho.
Prislappen är inte ens i närheten avgörande.
Gå på en större mässa och du hittar i bästa fall en handfull som fixar det.
Imho så är man ofta så fokuserad på detaljer att man tappar helheten.
Jag kan ta en musikalisk högtalare över en detaljerad dito då jag är här för musiken framför allt annat. Så, tänk helhetsintryck och börja lyssna runt.
Allt handlar inte om en spikrak frekvenskurva...
P.S. Det är jag som brukar släpa med riktigt jobbig musik på mässorna. *s* D.S.
Men eftersom det finns hårdare rock som låter bra på både klassiska hårdrocksburkar och på std hifiburkar (RATM, Danko Jones, AC/DC etc) så verkar det snarare som om det oftast är musikmaterialet som brister. Har lyssnat på ett band live (mindre klubbspelning) och det var suveränt jämfört med skivan man promotade på samma konsert. Jag har också fått tillfälle att lyssna på färdigmixad (inkl normaliserad volym) men ej mastrad version, och den var bra lik live-upplevelsen.
Mao, jag tror inte problemet ligger i att "hifi" fokuserar för mkt på detaljer, utan att "hårdrocksburkar" skär bort misstagen i produktionen. I de flesta fall är det en kass idé att dämpa symptom istället för att rätta till felen.
Så man kan tänka sig två spår som diskussionen kan gå vidare i:
1. Det är som det är - gilla läget och se vad man kan ställa till i
anläggningen för att göra skiten mera utståmedbar.
2. Inte acceptera läget med de dåliga inspelningarna, utan lägga
sin energi på att arbeta för bättre inspelningar i framtiden, och
kanske bättre utgåvor av de som redan är gjorda, samt en större
insikt från producent- och mastringshåll. Det senare är ju redan
på G och mastrarnas uppvaknande är remarkabelt. Få människor
talar mera om vikten att hålla nivån låg och ljudkvaliteten hög än
mastrarna (i varje fall många av dem) av idag, och de som håller
eländet med söndermastring vid liv idag är faktiskt producenter,
musiker och skivbolag.
Själv tycker jag att båda vägarna har sin plats.
Den senare är globalt/kulturellt viktig, den första är en för många
viktig jakt på interimslösning.
Vh, iö
Flint skrev:Hur påverkar man skivindustrin rent praktiskt att "bättre" spela in hårdrock?
Flint skrev:Hur påverkar man skivindustrin rent praktiskt att "bättre" spela in hårdrock?
Nattlorden skrev:Flint skrev:Hur påverkar man skivindustrin rent praktiskt att "bättre" spela in hårdrock?
Hur många är vi på hififorumen? Om alla skrev under en petition om bättre ljudkvalité önskas och skickade denna till skivbolagen (ev. Kopia till någon media? *bruttotanke*) skullevi bli många nog att ha någon vikt?
Zeeall skrev:Flint skrev:Zeeall skrev:Hårdrock som är med flit dåligt inspelat då?
Kul hängmatta.
är det gitarren runt 1khz?
Flint skrev:Nattlorden skrev:Flint skrev:Hur påverkar man skivindustrin rent praktiskt att "bättre" spela in hårdrock?
Hur många är vi på hififorumen? Om alla skrev under en petition om bättre ljudkvalité önskas och skickade denna till skivbolagen (ev. Kopia till någon media? *bruttotanke*) skullevi bli många nog att ha någon vikt?
Är jag en dystergök om jag tvivlar? Då tror jag mer på Vee-Eights förslag. Att visa att det finns bättre alternativ.
IngOehman skrev:Så egentligen handlar det idag bara om att komma överens om en lämplig maximal medelnivå.
IngOehman skrev:Så egentligen handlar det idag bara om att komma överens om en lämplig
maximal medelnivå. Sen får alla skapa precis vilket sound de vill, och det är
även något som de för första gången på länge KAN göra - utan att bli om-
körd av andra. Läs de som komprimerar sönder musiken det vill säga de som
gärna offrar ljudkvalitet för att låta starkare än andra.
Offrar man då ingenting på att vara moderat med medelnivån?
Nej, ingenting, för man kan ändå komprimera hur mycket man vill om man
gör det av soundskäl, och köparen förlorar heller inget så länge han eller hon
förstår att det finns en volymkontroll som man kan vrida på.![]()
phloam skrev:Men nu talar vi väl specifikt om hårdrock och varför den låter dåligt.
Jag tror inte det hjälper med nåt generellt prat om mastering utan man måste nog adressera den speciella musikkultur som råder där om man vill komma nån vart.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster