Det här med att musiken färgas, vad menar vi - var och en?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Inte inlärt

Inläggav hifikg » 2013-02-24 15:33

lennartj skrev:...Vi blev så pass förvånade att vi skiftade slutsteg igen för att vara säkra på att det inte var inbillning men den gäckande andraflöjten men den och en del andra detaljer gick att uppfatta igen. När TAD-stegen kopplats in kunde vi fortfarande inte uppfatta dem.

Ja, då förstår jag att ni blev förvånade. Min erfarenhet är att när jag väl upptäckt något "nytt" i musiken så hör jag det t o m i bilen/klockradion sen. Flöjter som försvinner är inget bra argument för TAD.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-02-24 15:45

Flint skrev:petersteindl

Lite osäkert om Laila delar ut en smocka eller en kram där.

Det var menat som en kram . . . typ. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2013-02-24 15:47

Är inte färgnigar bara något som är påhittat av transparens-industrin?
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-02-24 15:49

Strmbrg skrev:Man kan ju göra tankeexperimentet att det inte skulle synas vem som skrivit inläggen.
Hur skulle det påverka?
:)

Sk blindskrift 8)
Lysande bra tanke! Heder.

Det torde vara oomtvistat att VEM som framför ett budskap har avgörande inverkan på hur mottagen uppfattar det.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-02-24 15:53

sportbilsentusiasten skrev:Det torde vara oomtvistat att VEM som framför ett budskap har avgörande inverkan på hur mottagen uppfattar det.

Absolut, den erfarenheten har jag från ett annat forum ;-)

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-02-24 15:55

tvett skrev:Att en flöjt stiger fram tyder i mina ögon på en förskjutning av tonkurvan i ett visst frekvensområde än en ökad detaljering.

Det behöver det inte alls vara. Det kan lika gärna vara att apparaten/högtalaren, typ, bättre kan separera olika ljud. Ofta avhängigt olinjär dist.

Men OM nu färgning innebär förändring av signalen, vad är det då för skillnad på färgning och distorsion?

/ B

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-02-24 16:00

Bill50x skrev:Men OM nu färgning innebär förändring av signalen, vad är det då för skillnad på färgning och distorsion?

/ B

Distortion är en typ av färgning, men färgning är även andra förändringar som tex tonkurveavvikelser.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-02-24 16:03

Att distortion(som den brukar definieras) är en delmängd av begreppet färgning . . . typ ?

Edit: Någon hann viss före
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-02-24 16:24

adzer skrev:
Bill50x skrev:Men OM nu färgning innebär förändring av signalen, vad är det då för skillnad på färgning och distorsion?

Distortion är en typ av färgning, men färgning är även andra förändringar som tex tonkurveavvikelser.

Tonkurveförändringar brukar kallas för linjär distorsion så din förklaring håller inte :-)

Linjär dist = (icke avsedd) frekvensmässig förändring
Olinjär dist = resten, dvs THD, IM typ

Men, brus kan ju skapa färgning, men är brus distorsion?

/ B

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-02-24 16:33

Svante skrev:
Flint skrev:
Svante skrev:
Flint skrev:Med färgning menar jag något i ljudet jag stör mig på. Jag bryr mig inte om hur det är tänkt att låta mot en inbillad yttre referens så därför är min egen reaktion i lyssningsögonblicket det enda intressanta.

Mja. Alltså det är ju synd att ta över begreppet färgning till något annat än det är. Alltså färgning är ju en förändring av färgen jämfört med något annat.

Jag kan förstå om du inte bryr dig om om det är färgat eller inte, men du behöver väl inte ta över ordet för det? Det duger väl med att du låter ditt eget tycke och smak bestämma vad som är bra?

Ja, det är vad du tycker. Ingen hade räknat med något annat, tror jag. Jag svarade på frågan om vad jag tycker. Vad svarar du på den frågan dvs. trådskaparens fråga.

"Med färgning menar jag om en tröja är snygg eller inte. Jag bryr mig inte om att en del pratar om att vissa tröjor är vita, det jag tycker är intressant är om jag gillar tröjan eller inte. Gillar jag den så är den vit."

Det verkar mycket bättre att säga:

-"Jag tycker den här tröjan blev snyggare när man färgande den röd."

Det går väl inte att komma ifrån att färgning betyder en förändring av färg.
Titta på den här, hur det blir om man byter betydelser på ord:
http://www.youtube.com/watch?v=7z1YTHyAsyk

Tycker du att originalet är ofärgat?
DU tycker inte att alla kopior återgivna i vardagsrum har alla olika grava eller milda färgningar?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-02-24 16:36

Bill50x skrev:Tonkurveförändringar brukar kallas för linjär distorsion så din förklaring håller inte :-)

Linjär dist = (icke avsedd) frekvensmässig förändring
Olinjär dist = resten, dvs THD, IM typ

Men, brus kan ju skapa färgning, men är brus distorsion?

/ B

Ja om du "brukar kalla" avikelser i tonkurvan för linjär distortion så är det ju ett annat förhållande.

Jag skulle klassa brus/brum och liknande som färgning då de är en avvikelse, men hur till vida de kan klassificeras som distortion vet jag inte.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2013-02-24 16:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-02-24 16:36

tvett skrev:Att en flöjt stiger fram tyder i mina ögon på en förskjutning av tonkurvan i ett visst frekvensområde än en ökad detaljering.

- Objection! Färgad invändning!

- Sustained.
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2013-02-24 16:57

För mig är begreppet färgning helt identiskt med ordet distortion. Distortion finns det många olika sorters. Typ det tillsätts övertoner eller man höjer basen. All förändring som inte är ett reslutat av förstärkning är dist.
Ordet färgning vad kommer det ifrån? Själv så tror jag att det uppkommit som en del av en transparant begreppsapparat. Jag har förutsatt att det är så. Men som jag tidigare skrivit så leder det till felaktiga associationer samtidigt som det inte finns någon allmängiltig definition av begreppet.
Om man slår in ordet färgning och musik på google så blir färgning en del av harmoniläran. Slår man istället in förgning och förstärkare så blir det om förstärkaren skall levereras i svart eller silver eventuellt i champagne.
Men här på fakiskt så förstår jag ordet färgning såsom distortion. Om man är en hard-core transparant hifi-person så behöver man aldrig egentligen skilja på maskinvärlden och den upplevda världen. Färgningen är oönskad – alltid. Till fullo respekterar jag detta och säkert använder mig av sådan kunskap som kan komma från detta perspektiv.
Men själv är jag ju öppen för andra perspektiv också. Detta stratade när jag började prova och lyssna på röranläggningar. Sakta bröts mitt transparanta och enkla ideal ner. En anläggning skulle i min värld bestå av en så enkel uppbyggnad som möjligt och dist skulle bort. Känsliga högtalare var en del av mitt eget koncept. En del av tankarna är kvar men en del är borta.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2013-02-24 17:06

MagnusÖstberg skrev:För fan, hur jävla illa är era liv egentligen?
ja börjar bli trist detta. Snälla måste ni hålla på så?
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-24 17:06

Frågan är, vad kom först, hönan eller ägget, transparant eller färgad? Ord som svärta har nog funnits mycket längre i recensioner än "transparens-apparaten"
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2013-02-24 17:08

adzer skrev:
Flint skrev:Även om vi inte alltid delar samma uppfattningar så tycker jag ändå att det finns något reko i ditt sätt. Det ska du ha kredit för.

Bara för att man har skilda åsikter är ingen anledning att vara otrevlig tycker jag och det försöker jag leva efter, med varierande resultat.
en trevlig inställning.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-02-24 17:12

tvett skrev:Frågan är, vad kom först, hönan eller ägget, transparant eller färgad? Ord som svärta har nog funnits mycket längre i recensioner än "transparens-apparaten"

Går man till engelska så är jag övertygad om att transparency och dylikt har använts väldigt tidigt i beskrivning av ljudåtergivning. Den svenska användningen är inte varken tidigt eller unik.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-24 17:16

Harryup skrev:
tvett skrev:Frågan är, vad kom först, hönan eller ägget, transparant eller färgad? Ord som svärta har nog funnits mycket längre i recensioner än "transparens-apparaten"

Går man till engelska så är jag övertygad om att transparency och dylikt har använts väldigt tidigt i beskrivning av ljudåtergivning. Den svenska användningen är inte varken tidigt eller unik.

mvh/Harryup

Används ordet då för "opåverkad signal", eller som "uppleva en kanal till ursprungshändelsen" ?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-02-24 17:18

adzer skrev:Ja om du "brukar kalla" avikelser i tonkurvan för linjär distortion så är det ju ett annat förhållande.

Det är inte JAG som brukar, det gjord Ulf B Strange i Radio & Television redan på 60-talet...

/ B

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-02-24 17:26

Bill50x skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Det torde vara oomtvistat att VEM som framför ett budskap har avgörande inverkan på hur mottagen uppfattar det.

Absolut, den erfarenheten har jag från ett annat forum ;-)

/ B

Snarare var det tvärt om, jag kände igen dig trots att du använde en annan NIC än du brukar göra. Du skrev ju på samma sätt som vanligt.

Användarvisningsbild
lennartj

Bara vid fortissimo.

Inläggav lennartj » 2013-02-24 17:28

Bill50x skrev:

Det behöver det inte alls vara. Det kan lika gärna vara att apparaten/högtalaren, typ, bättre kan separera olika ljud. Ofta avhängigt olinjär dist.

Men OM nu färgning innebär förändring av signalen, vad är det då för skillnad på färgning och distorsion?

/ B

Visst har jag varit med om tweaks och apparatbyten som gjort att jag upptäckt en massa nya detaljer i inspelningar som berott på att något frekvensområde höjts eller sänkts i förhållande till andra, men då kvarstår fenomenet vid alla nivåer. Så var inte fallet här.
Förresten handlade det inte om en flöjt egentligen.
Jag tog det som ett gripbart exempel, men det var kanske dumt.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-02-24 17:31

Bill50x skrev:
adzer skrev:Ja om du "brukar kalla" avikelser i tonkurvan för linjär distortion så är det ju ett annat förhållande.

Det är inte JAG som brukar, det gjord Ulf B Strange i Radio & Television redan på 60-talet...

/ B

Jag känner till begreppet och brukar man det så blir ju förhållandet mellan distortion och tonkurveavvikelser annorlunda.

Hur till vida distortion och färgning är synonymer beror till stor del på vad man inkluderar i definitionen av distortion.
Jag lutar nog mer åt att distortion är en delmängd av färgning, men jag är inte helt säker sas.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Re: Bara vid fortissimo.

Inläggav Harryup » 2013-02-24 17:35

lennartj skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Visst har jag varit med om tweaks och apparatbyten som gjort att jag upptäckt en massa nya detaljer i inspelningar som berott på att något frekvensområde höjts eller sänkts i förhållande till andra, men då kvarstår fenomenet vid alla nivåer. Så var inte fallet här.
Förresten handlade det inte om en flöjt egentligen.
Jag tog det som ett gripbart exempel, men det var kanske dumt.

+1.
Har varit med om det många ggr. Men även då man får ökad transientåtergivning eller tydligare transientåtergivning så kan helt nya detaljer höras eller fokus i musiken flyttas.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2013-02-24 17:39

Varför förekommer dessa färgningsdiskussioner enbart här på faktiskt men aldrig på något annat HiFi-forum?.......
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-02-24 17:49

Panelguy skrev:Varför förekommer dessa färgningsdiskussioner enbart här på faktiskt men aldrig på något annat HiFi-forum?.......

För det är här vi diskuterar sakers faktiska natur?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2013-02-24 17:56

adzer skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Jag känner till begreppet och brukar man det så blir ju förhållandet mellan distortion och tonkurveavvikelser annorlunda.

Hur till vida distortion och färgning är synonymer beror till stor del på vad man inkluderar i definitionen av distortion.
Jag lutar nog mer åt att distortion är en delmängd av färgning, men jag är inte helt säker sas.

Själv skulle jag se det tvärtom. Alltså färgning är en delmängd av distortion. Skulle varit bättre. Dist är all avvikelse från orginalsignalen minus förstärkningen. Alltså det som finns kvar när du tar bort den rena förstärkta signalen. Detta är dist oberoende av sort eller orsak enligt min enkla uppfattning.

Sedan om det är skadligt eller ett något som gör nytta kan ju vara en tvistesak.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2013-02-24 18:00

Nattlorden skrev:
Panelguy skrev:Varför förekommer dessa färgningsdiskussioner enbart här på faktiskt men aldrig på något annat HiFi-forum?.......

För det är här vi diskuterar sakers faktiska natur?

Möjligt. Man kan ju tycka att samma diskussion borde vara intressant även på andra forum där "high-end" är mer vanligt förekommande än här men de kanske är mer fokuserade på apparaterna i sig.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-02-24 18:03

Jag tror väldigt många inte vill ha sina upplevelser ifrågasatta på något vis, därför ser man sällan detta diskuteras någon annanstans.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-24 18:06

shifts skrev:Jag tror väldigt många inte vill ha sina upplevelser ifrågasatta på något vis, därför ser man sällan detta diskuteras någon annanstans.

Vill skjuta in att det inte är upplevelserna som ifrågasätts, utan orsakerna till dem. Tål att upprepas verkar det som.
/J

Cygnus resurectum

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2013-02-24 18:26

För det finns en tro om transparens och färgningar på faktiskt.se. Inget som har med Hi-Fi att göra så visst kan man tycka det är konstigt att det diskuteras.
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi