Ännu större slutsteg

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-06-13 18:26

Triggerhappy skrev:
Morello skrev:RS2000 i senaste version behöver 3 500 mV peak för full sula ut.

Hej Morello,
Kan RS2000´s Klipp/error indikator lysa pga Klippt insignal?

Komorok, sorry vad detta drog iväg, my bad.

Ville väl egentligen bara försäkra mig om att du verkligen matat Oggarna med full mutter innan du bytte ut dem...kikade på siffrorna och fick inte ihop ekvationen...så.. i all välmening. Detta spår kan vara helt fel...

IÖ: Har CR80ES någon möjlighet att förstärka HP delen? Enligt Manifestet står det att det finns justering för LP delen...men inget om HP delen.

Det stämmer, HP-delen har 1 ggr gain. Men den kan hantera över 7,5 volt
peak, så bara försteget har tillräckligt med gain så räcker cr80s/es alltid, för
alla slutsteg jag träffat på i varje fall.

- - -

Nu skrev jag förvisso i mitt förra inlägg om THX-gain för slutsteg, men när
man talar om extremt stora slutsteg (spänningssving-mässigt alltså) så kan
man börja fundera på om de inte skulle ha lite mera gain?

Kanske att gain bör vara uppställbar på sådana slutsteg, med en liten switch
som man kommer åt om man lyfter på locket? Ett THX+3dB-läge?

(Alltså 200 watt i 8 ohm vid 1 volt RMS in.)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2013-06-13 19:56

Lazyworm skrev:Ett försteg som levererar mindre spänning ut innan den klipper än vad den får in från t.ex en CD spelare är knappt värd att kalla försteg.
8)

Edit: Och jag känner mig säker på att inte Micke lider av detta.

Jag hann läsa ett svar om att man måste göra om delningsfiltret om man ska paralellkoppla basarna i topparna innan det modererades bort. Det är väl inte vara så svårt? Är diskanten dämpad i konstruktionen? Om inte så måste man ha separat slutsteg med högre gain till dom om man ändrar impedansen på midbasdelen. Ber om ursäkt i förskott men hoppas att TS tar inte tar illa upp för ett förslag som ger effekten av att koppla in ett steg med fyra gånger så hög effekt utan att behöva handla nya. Om det funkar.

tiaz

Inläggav tiaz » 2013-06-13 20:21

varför skulle TS ens vilja ha ett steg som levererar över 3,5KW?! får man av ren nyfikenhet fråga hur stor rumsyta du besitter? :) sedan vad är det för monsterbasar du ska driva dessa med isåfall? inte bättre o lägga pengarna på ombyggnad av fasaden och dylikt?:)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-06-13 20:28

Han skall inte driva basar alls, det är för att fullt ut kunna hantera dynamiska förlopp över 100hz han anser sig behöva det.

Läser folk inte tråden? :?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-06-13 20:28

tiaz skrev:varför skulle TS ens vilja ha ett steg som levererar över 3,5KW?! får man av ren nyfikenhet fråga hur stor rumsyta du besitter? :) sedan vad är det för monsterbasar du ska driva dessa med isåfall? inte bättre o lägga pengarna på ombyggnad av fasaden och dylikt?:)
läs tråden, så kommer du finna svaret.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2013-06-13 20:41

single_malt skrev:
Lazyworm skrev:Ett försteg som levererar mindre spänning ut innan den klipper än vad den får in från t.ex en CD spelare är knappt värd att kalla försteg.
8)

Edit: Och jag känner mig säker på att inte Micke lider av detta.

Jag hann läsa ett svar om att man måste göra om delningsfiltret om man ska paralellkoppla basarna i topparna innan det modererades bort. Det är väl inte vara så svårt? Är diskanten dämpad i konstruktionen? Om inte så måste man ha separat slutsteg med högre gain till dom om man ändrar impedansen på midbasdelen. Ber om ursäkt i förskott men hoppas att TS tar inte tar illa upp för ett förslag som ger effekten av att koppla in ett steg med fyra gånger så hög effekt utan att behöva handla nya. Om det funkar.

Jag skickade ett PM då jag inte vill förstöra tråden med delningsfilterdiskussion :)
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-06-13 22:45

Nefilim skrev:DP PA 1000H skulle vara intressant att testa med dina prylar.

Mina DP PA-402 har ju betydligt fläskigare specar. :wink:

Föregående

Återgå till Generellt om hifi