Blir inget fiske ikväll så jag kan tjöta lite med Adzer o Svante!
Här är två intressanta uppfattningar som kommer fram i resonemangen.
Dels Adzers: " Den påverkan som inte existerar i verkligheten utan endast finns som ett resultat av att du förväntar dig den"
Om vi då tänker oss att din " verklighet " är ett resultat av dina sinnesorgan som signalerar via neuroner till CNS och du skapar en bild av en " verklighet". Denna verklighet är ju interagerad med dina för-föreställningar, erfarenheter och status på alla se delar som är inblandade i perceptionen med mera.
Det betyder att din uppfattade verklighet inte är densamma som någon annans. Du kan aldrig varsebli verkligheten som den egentligen är, du kommer alltid att "tolka" den. Här finns också en tidsaspekt som gör att du alltid är något lite förändrad när du lyssnar nästa gång. Försök själv blindtesta en låt, eller ett avsnitt, och det kommer att låta olika varje gång.
Den du!
Innan jag filosoferar vidare vill jag gärna veta om du tycker resonemanget känns korrekt.
Svante tar ju ordentlig höjd när han skriver att förklaringen till att saker som annars hörs tydligt försvinner när man blindtestar är att de kanske inte finns. Det är ju oantastligt i sig. De kanske inte finns kan ju uttryckas som att de kan finnas likaväl. Glaset halvtomt!
Kanske skulle jag önska mig en mer ödmjuk hållning från blintestförespråkare genom att framhålla påståendet att de kan finnas. Framför allt för att minska avarterna av missuppfattningar som ibland lyser igenom i argumentationen.
Inom vården har man ett delikat problem som man kan roa sig med att dra en parallell till när det gäller resonemangen som förs om blindtest och verkligheten!
En patient som upplever sjukdomstillstånd besöker en vårdinrättning där man misslyckas att diagnosticera en sjukdom.
-Vi hittar inget fel!
Är patienten då frisk? Nej, inte enligt patienten som fortfarande upplever sjukdomstillstånd. Enligt läkaren är han vaddå? Frisk, eller sjuk, eller inbillat sjuk?
Tveksamt om någon läkare säger att det är inget fel på dig för att man inte kan hitta orsaken, snarare säger man precis som det är. Vi hittar inget fel på dig och det kan bero på att våra undersökningsmetoder är bristfälliga osv, men något är ju inte som det ska eftersom du upplever sjukdomstillstånd.
Var har vi då analogin?
Icke-detektion vid blindtest, och slutsatserna av densamma. Svante har just sagt till den läsande patienten att din sjukdom kanske inte finns. Det går ju an när det gäller Hifi, men inom vården kan det ju innebära livsfara om man inte hela tiden tog höjd för att det kan finnas något, vi måste kolla vidare.
Alternativa metoder för att ställa rätt diagnos måste utforskas, så även inom hifi. Nu lutar man sig mot blindtestet där jag saknar det egna ifrågasättandet av metoden. Skepticismen och självgranskningen hade enligt mig varit en fin gest i vetenskaplig anda.
Nu är det min tur att ta höjd: Denna skepticism kanske existerar, men jag har inte sett den. Tjohej!

It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.
M.Twain
Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!
© 2012 Nelson Pass