Låter Spotify inte så bra? - Löst!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-30 12:08

celef skrev:Är det bättre att lyssna genom appleprylar än microsoftdito när man kör spotify?

Ja, det verkar så. Min subjektiva erfarenhet. Men jag har inte testat allt, med alla operativsystem. Bara windows xp, vista och windows 7, kontra apples OS från 2012 med fyra olika datorer.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Noak

Inläggav Noak » 2013-06-30 12:16

Richard skrev:En nätverkspelare som packar upp flackfilerna och sköter beräkningar och konvertering i samma låda låter nästan alltid bättre än om konverteringen sköts i PC: n ( alltså konverteringen från FLAC till waw ).

Jag måste faktiskt hålla med. Jag har som sagt en Marantz NA-7004 nätverksspelare som också kan tjänstgöra som DAC (via USB eller optisk/coax).

Mina filer (nästan uteslutande FLAC) lagras på en NAS. Uppspelning av dito filer via en dator inkopplad per USB låter enligt min erfarenhet inte riktigt lika bra som om Marantzen själv sköter uppspelningen. Filerna strömmas i det sistnämnda fallet via nätverkskabel till Marantzen ifrån en garderob där router och NAS huserar.

Skillnaden minskade i och med att Windows ljudhanteringsmjukvara förbikopplades, men jag upplever ändå inte samma närvaro i ljudet när jag spelar upp material via datorn. Nu pratar vi dock väldigt små skillnader ska poängteras.
/Noak

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-06-30 12:56

Noak skrev:
Richard skrev:En nätverkspelare som packar upp flackfilerna och sköter beräkningar och konvertering i samma låda låter nästan alltid bättre än om konverteringen sköts i PC: n ( alltså konverteringen från FLAC till waw ).

Jag måste faktiskt hålla med.[.....]

Jag tycker det är otroligt hur ni kan veta det så många olika varianter av både datorer och operativsystem som det finns.

Det är ju inte så att en nätverksspelare är något magiskt, även om det kanske är bekvämt för de som inte är så insatta i hur datorer och mjukvaror fungerar.

Läs det harryup skriver, har ni te x provat hans förslag?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-30 13:32

Vilket menar du ? Såhär skriver Harryup:

Harryup skrev:Personligen skulle jag bli mer bekymmrad om du tyckte Spotify gav dig lika mycket musikglädje som andra källor. :)
Jag tycker det är lika tråkigt på Mac som pc.
Däremot kan jag tycka att det är helt ok på tjejens Denon 2807, NHT One och via Apple TV.
Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-06-30 13:37

Jo, så skriver han.

Han skriver mer också, särskillt om det som du skrev om i inlägget och som jag citerade. Fast det var visst inte i denna tråd :oops:
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-06-30 13:43

Richard skrev:
Detta är min erfarenhet och många andras. Nu kommer säkert en massa teknokrater påstå att det inte kan vara nån skillnad, men de har troligen aldrig heller hört en god nätverkspelare som är rätt inställd utan är mera upptagna med mätningar och att lyssna till sinustoner och blindtester....

Det fetstilade gissar jag att mx reagerar på. Lite onödigt trollande kanske :D

Du kanske inte tänker på det eller avser att vara så retsam, men det uppfattas nog så av vissa.

Användarvisningsbild
focus1999

Inläggav focus1999 » 2013-06-30 16:31

Jag har också upplevt att ljudet från Spotify skiljer från ljudet jag får när jag spelar flac filer även efter att jag justerat inställningarna i Windows för optimalt ljud. För ett par år sedan tyckte jag att ljudet från Spotify var för ljust men ungefär samtidigt som Spotify laserades i USA så tycker jag att ljudet blev lite mörkare. Jag har inte gjort några seriösa lyssningstesten så jag kan inte svära på dom här skilnaderna är verkliga skillnader.

Tidigare i den här tråden har några nämnt att materialet som Spotify får i från skivbolagen kanske varierar i kvalite och det är något som jag funderat över. På konkurrerande musiktjänster wimp, läste jag att skivbolag har sänt sitt material till wimp i väldigt varierande kvalite. Vad jag förstår så har wimp ibland fått musikfiler i lägre bitrate än vad dom själva använder när dom spelar upp filerna. Den som är intresserad kan läsa mer här
http://wimpmusic.com/wweb/specials/audio/

Om man tex, rippar en musikfil till formatet mp3-256 och sedan "transkodar" filen till Ogg-vorbis-320 så kan slutresultatet lite märkligt. Jag skulle tro att musikbolagen sänder samma material till alla streamingbolag som dom har avtal med så den här "transkodingen" är kanske orsaken till att Spotify ibland låter sämre än en musikfil.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-06-30 17:00

Svante skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Troligen störningar från kassa nätdelar i datorn, fläktar, HDD o annat som vibrerar plus elekrtomagnetisk strålning (RFI)

Fast i det här fallet handlade det nog om den alltför rika floran av "finesser" som finns på en PC.

Om du läser mitt inlägg inser du att min kommentar på störningarna var allmänt menad.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-06-30 17:38

sportbilsentusiasten skrev:
Svante skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Troligen störningar från kassa nätdelar i datorn, fläktar, HDD o annat som vibrerar plus elekrtomagnetisk strålning (RFI)

Fast i det här fallet handlade det nog om den alltför rika floran av "finesser" som finns på en PC.

Om du läser mitt inlägg inser du att min kommentar på störningarna var allmänt menad.

Ja, fast i det här fallet handlade det nog om den alltför rika floran av "finesser" som finns på en PC. ;)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-06-30 19:22

mx skrev:

Dessa uppstår ju i så fall även om du har en nätverksspelare eftersom filerna
lagras på datorn ändå.

Ja, det är oftast bättre att ha en dedikerad "köpe" NAS eller specialbyggd NAS där man har musiken.

Svante, Jag har 5-6 års erfarenhet av olika nätverksspelare och olika NAS.
Har testat massa olika märken och modeller, 20-30 kanske.

Givetvis kan man bygga en egen "PC" som är lika bra som en nätverksspelare men det är ju exakt det många tillverkare gör, och säljer dom som just nätverksspelare.

Och man kan göra sin egen NAS, som jag gjorde förra året.
Lite dyrt med ett antal SSD men man undviker en massa skit med HDD.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-06-30 19:24

Svante skrev:
Svante skrev:

Ja, fast i det här fallet handlade det nog om den alltför rika floran av "finesser" som finns på en PC. ;)

Jo du har redan skrivit det.
Håller med.
DOCK, det viktiga (som jag försökte framföra) är att det finns ÄNNU mer prestanda att hämta ur Spotify om man kör med rätt grejjer.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-30 19:48

mx skrev:

Dessa uppstår ju i så fall även om du har en nätverksspelare eftersom filerna
lagras på datorn ändå.

Ja, det är oftast bättre att ha en dedikerad "köpe" NAS eller specialbyggd NAS där man har musiken.

Svante, Jag har 5-6 års erfarenhet av olika nätverksspelare och olika NAS.
Har testat massa olika märken och modeller, 20-30 kanske.

Givetvis kan man bygga en egen "PC" som är lika bra som en nätverksspelare men det är ju exakt det många tillverkare gör, och säljer dom som just nätverksspelare.

Och man kan göra sin egen NAS, som jag gjorde förra året.
Lite dyrt med ett antal SSD men man undviker en massa skit med HDD.

Medhåll.

Det verkar som att nätverkspelare kan, då allting är optimalt, prestera bättre än vad de flesta cd- spelare kan ( drivverket med motorservon stör en hel del på många modeller ) , men det motsatta är lika vanligt.

" Attention to detail" bör tas även med tanke på lagringsmediet innan själva DA- konverteringen. Min subjektiva erfarenhet.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-06-30 20:10

Jag skulle kunna anordna ett blindtest nu i sommar där vi kollar hur olika
nätverksspelare påverkar musiken.

Om några veckor ska vi testa basmoduler i stereo vs. mono blint i alla fall. Så
vi kan göra flera tester.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-06-30 20:26

mx skrev:Jag skulle kunna anordna ett blindtest nu i sommar där vi kollar hur olika
nätverksspelare påverkar musiken.

Jag tror faktsikt inte Richard är intresserad av något blindtest, möjligtvis är det så att du tar resultatet av det som utslagsgivande för vidare resonemang. Dock tror jag att ett nollresultat som jag syftar på nu, inte har någon annan relevans för Richard än att testmetoden är undermålig.

Men, du kanske inte riktade dig till Richard?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-06-30 20:27

Nä, det var mer allmänt. Om vi ändå ska testa saker en kväll kan vi ju försöka
hinna med så mycket som möjligt. :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-06-30 20:46

mx skrev:Nä, det var mer allmänt. Om vi ändå ska testa saker en kväll kan vi ju försöka
hinna med så mycket som möjligt. :)

Ja! Sånt är kul. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-07-01 07:52

MichaelG skrev:Tack för all hjälp och allt engagemang! Och särskilt tack till Palle (eg Supernollan). Jag följde steg för steg råden och nu låter Spotify bra.

Bra att det löste sig för dig och att du inte bara gav upp och (felaktigt) konstaterade att spotify generellt låter illa. :)

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-07-01 08:47

mx skrev:

Jag har några låtar/exempel där som kan vara trevliga testa med, jag tror att dom är utslagsgivande i ett sånt blindtest!

I mitt rum är det så iaf, jag har inte testat låtarna i andra rum eller anläggningar däremot.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

1947

Inläggav 1947 » 2013-07-01 09:00

Spotify är åtminstone för mig en guldgruva att hitta artister och musik man aldrig har tillgång till. De eventuella och ytterst små brister i återgivningen får man ta. För mig är det oftast dåligt överförda och förstörda remastringar och remix av originalskivor som man har lagt ut på Spotify som jag reagerar på. Skivor man hittar i Rustas skivpall och liknande.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-07-01 10:37

1947 skrev:Spotify är åtminstone för mig en guldgruva att hitta artister och musik man aldrig har tillgång till. De eventuella och ytterst små brister i återgivningen får man ta. För mig är det oftast dåligt överförda och förstörda remastringar och remix av originalskivor som man har lagt ut på Spotify som jag reagerar på. Skivor man hittar i Rustas skivpall och liknande.

Håller med! :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2013-07-01 13:42

Nu har jag testat Spotify och växlat mellan Windows - vilken
jag gjort rekommenderade inställningar på, och Mac.

Upplever en markant ljudskillnad via Macen. Sååå?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
DL

Inläggav DL » 2013-07-01 14:33

Du använde en extern DA-omvandlare och samma väg till DACen (eg. samma optiska kabel på båda eller samma USB på båda) också?

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2013-07-01 14:37

DL skrev:Du använde en extern DA-omvandlare och samma väg till DACen (eg. samma optiska kabel på båda eller samma USB på båda) också?

Ja, DAC'en i mitt försteg. Samma kabel kopplat till
utgången på en optisk konverter i högtalaruttagen på datorerna.

Volymmatchningen ska vara osagt. Rent subjektiv upplevelse.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
DL

Inläggav DL » 2013-07-01 15:40

Nefilim skrev:Volymmatchningen ska vara osagt. Rent subjektiv upplevelse.

Då kanske man inte skall dra alltför stora slutsatser, löjligt små skillnader i nivå kan ju upplevas som stora ljudförbättringar eller försämringar.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-07-01 15:50

DL skrev:
Nefilim skrev:Volymmatchningen ska vara osagt. Rent subjektiv upplevelse.

Då kanske man inte skall dra alltför stora slutsatser, löjligt små skillnader i nivå kan ju upplevas som stora ljudförbättringar eller försämringar.

Om man inte har möjlighet att göra volymmatchningen korrekt. Kan man inte kompenserar det genom att ställa den upplevt "bättre" påtagligt svagare och testa igen?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-07-01 17:16

Nefilim skrev:
DL skrev:Du använde en extern DA-omvandlare och samma väg till DACen (eg. samma optiska kabel på båda eller samma USB på båda) också?

Volymmatchningen borde inte vara ett problem, det är ju en digital dataström. Är volymen olika så VET man att det pågår processning, om än bara en volymförändring.

Det är kanske dags att börja leta omsamplingsproblem och "enhancements" även i Macen?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
DL

Inläggav DL » 2013-07-01 18:13

Svante skrev:Volymmatchningen borde inte vara ett problem, det är ju en digital dataström. Är volymen olika så VET man att det pågår processning, om än bara en volymförändring.

Det har du ju förstås rätt i! Kommer det inte en bitperfekt ström ur båda datorerna är något fel.

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2013-07-01 18:32

Svante skrev:
Nefilim skrev:

Volymmatchningen borde inte vara ett problem, det är ju en digital dataström. Är volymen olika så VET man att det pågår processning, om än bara en volymförändring.

Det är kanske dags att börja leta omsamplingsproblem och "enhancements" även i Macen?

Gäller att ha rätt inställningar i Audio MIDI Setup:

Bild

Användarvisningsbild
DL

Inläggav DL » 2013-07-01 21:43

Precis som i Windows med andra ord :-)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-07-01 21:54

DL skrev:Precis som i Windows med andra ord :-)

Precis min tanke. Frågan är hur bra omsamplaren är. Antagligen har de undvikit katastrofen som kom med Vista, men jag skulle inte förvänta mig en superbra implementation.

Hur som helst gör man nog klokt i att ställa in 44100 där, om man har mest rippade CD eller Spotify så man slipper omsampling.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi