SL 1210 - jämförande test?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
HauteParleur

Inläggav HauteParleur » 2013-07-31 00:21

Harryup skrev:
HauteParleur skrev:
Harryup skrev: Men på 80-talet hittade vi i princip inget normalt på marknaden som var direktdrivet och lät kul.

Frågan är nog mer om ni verkligen ville hitta direktdrivna skivsplare som lät kul? Ni verkade ju långt tidigare redan ha valt sida.

Sen kan man fråga sig om en skivspelare verkligen ska låta kul? Den ska ju främst återge inspelningarna så bra som möjligt. Vissa inspelningar och pressningar låter inte kul hur kul en skivspelare än må vara.

Varför vill du misstänkliggöra våra mål och ambitioner?
Du får fortsätta diskutera med nån annan.
Du känns inte seriös.

Jag är nog mer seriös än vad du är. Du som pratar om att skivspelare ska låta kul och att direktdrivna inte kan göra det.

Tror du bivit lite färgad av att det inte tillverkades så många direktdrivna skivspelare i Europa. Det berodde oftast inte på att tillverkarna tyckte direktdrivet var sämre utan för att det var dyrare att producera bra direktdrivna skivspelare i Europa än att tillverka remdrivna skivspelare i relativt små upplagor.

Vet inte riktigt vad dina mål var men någonstans på vägen så gick du nog vilse.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-07-31 00:29

Jocke skrev:Vi har diskuterat rem kontra direktdrift förr och jag har läst i kapp lite i gamla trådar idag... Tycker de trådarna faktiskt är mer läsvärda än denna. Tycker att fler borde lita på sina sinnen och inte vara så känsliga för vad andra tycker...

Motorkonstruktionen som efterlyses bör väl vara denna "doldis":

http://www.vinylengine.com/library/fisher/mt-6225.shtml

120 polig "linjär" motor - 1 pol var 3:e grad... bör väl inte ge märkbar kuggning? Har haft en sådan också... hade en Unamco innan och var otroligt glad åt att få en spelare som kom upp i varv innan skivan var slut! :lol:

[s]Å va i helskotta har detta med Technics SL-1210 att göra . . . typ ? :?[/s]

Edit p.g.a. missförstånd från min sida, ber om ursäkt :oops:
Senast redigerad av Laila 2013-07-31 14:02, redigerad totalt 1 gång.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-07-31 00:31

Laila skrev:
Jocke skrev:Vi har diskuterat rem kontra direktdrift förr och jag har läst i kapp lite i gamla trådar idag... Tycker de trådarna faktiskt är mer läsvärda än denna. Tycker att fler borde lita på sina sinnen och inte vara så känsliga för vad andra tycker...

120 polig "linjär" motor - 1 pol var 3:e grad... bör väl inte ge märkbar kuggning? Har haft en sådan också... hade en Unamco innan och var otroligt glad åt att få en spelare som kom upp i varv innan skivan var slut! :lol:

Å va i helskotta har detta med Technics SL-1210 att göra . . . typ ? :?

Det har med den allmänna diskussionen om remdrift kontra direktdrift att göra och det är precis vad tråden kommit att handla om. Trodde faktiskt att du märkt det! ;)

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2013-07-31 00:36

tvett skrev:
Richard skrev:
Bagaget skrev:Richard, Magnus: kan ni vänligen låta bli att få den här tråden låst?
Jag är intresserad av vad de andra har att säga.

Mvh
Anders

Medhåll.

Jag är intresserad av ditt svar på frågan om vad som är dåligt med direktdrift, kategoriskt.

Fast jag har postat ett inlägg idag om de vanligaste argumenten mot. Skulle du vilja vara snäll att kommentera det? Eller vill du bara ägna dig åt en diskussion mot Richard om Richard ?
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-07-31 00:39

Jocke skrev:
Laila skrev:

Å va i helskotta har detta med Technics SL-1210 att göra . . . typ ? :?

Det har med den allmänna diskussionen om remdrift kontra direktdrift att göra och det är precis vad tråden kommit att handla om. Trodde faktiskt att du märkt det! ;)

[s]Jag tror nog att du behöver både, läsa på/lyssna, på både det en å det andra.
Jag kan utan vidare räkna upp ett trettiotal remdrivna spelare som inte "håller måttet" . . . men vad vinner diskussen med det . . typ ? :? :wink:[/s]

Edit p.g.a. missförstånd från min sida, ber om ursäkt :oops:
Senast redigerad av Laila 2013-07-31 14:00, redigerad totalt 1 gång.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-07-31 00:40

CODY skrev:
tvett skrev:
Richard skrev:
Bagaget skrev:Richard, Magnus: kan ni vänligen låta bli att få den här tråden låst?
Jag är intresserad av vad de andra har att säga.

Mvh
Anders

Medhåll.

Jag är intresserad av ditt svar på frågan om vad som är dåligt med direktdrift, kategoriskt.

Fast jag har postat ett inlägg idag om de vanligaste argumenten mot. Skulle du vilja vara snäll att kommentera det? Eller vill du bara ägna dig åt en diskussion mot Richard om Richard ?

Jag väljer att kommentera ditt bra och balanserade inlägg med:
"Direktdrift är alltid bättre än remdrift"

Vassego.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-07-31 00:44

Jag tycker att någon borde ordna en jämförande lyssning. The proof is in the fucking pudding.

Just nu är det mycket varmluft som korsar etern och jag föreslår att ni coolar ner det litet grann.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-31 00:49

Cody är ju intresserad av det :)

Vissa av oss skiter i tekniken bakom och är bara intresserade av resultatet, andra skall begränsa sig och ha sig. Dumt tycker jag :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2013-07-31 00:53

Alltså,

jag tycker att skivspelare är extremt roligt :)

Det är väl ingen som påstår att alfa spider är världens bästa bil, men om man tittat på motorn, kört bilen och känt trycket från och hört på motorn så minns man det. Lite samma sak med SL 1200. En cool pryl. Och en bra skivspelare.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-07-31 01:21

Detta lärde jag mig på DJResource:

"
Direct Drive
One of the things that makes the Technics SL1200MK2 to an industry standard is it's way of propulsion. Until Technics invented the Direct Drive principle every turntable was driven by a rubber belt. And even today you can still find lots of these deck around, mainly in the lower priced segment. A belt-driven system requires almost no other parts other than the engine itself and the rubber belt. Direct Drive works with another way of power transfer than a belt : a Magnetic Force Field supplies all the power that the Platter needs for it's torque. This power is created using several magnetic fields that are generated in the Drive Coils around the axle of the Platter.

Be aware of Imitations : a lot of manufacturers say that they produce turntables with Direct Drive, using the name that Technics made with it's invention, that works according to another principle. Most of the fakes use an engine that drives the axle directly, the axle of the engine is mounted directly under the center of the axle of the platter. Although this type of 'Direct Drive' has a higher torque than the conventional belt-driven system, it's often far from the performance of the Technics."

(fetstilat av mig)

Det är alltså uppenbarligen rätt stor skillnad på DD och DD.....

http://www.djresource.eu/Topics/story/7 ... /story/78/
Senast redigerad av phloam 2013-07-31 01:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-07-31 01:23

CODY skrev:
Det är väl ingen som påstår att alfa spider är världens bästa bil, ...

Den ligger bra till. Bättre än nästan alla andra. En alfa romeo är ju trots allt en alfa romeo. Troligen dom bästa bilar man kan köpa för rimliga pengar.

Technics 1200 är en jäkla bra spelare. Inget snack. Det finns andra bra spelare också. Men inte så många. Till sitt pris måste technicsen betraktas som ett verkligt fynd som sopar banan med i princip alla high end spelare.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-07-31 01:26

KarlXII skrev:Jag tycker att någon borde ordna en jämförande lyssning.

Behövs inte. Det är känt sedan länge att 1200an är en mycket bra spelare.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-07-31 01:27

Harryup skrev:Nu råkar just det vara skitvarianten du visar.

Här har ni en länk med mätning original jämfört med 3:e part.

http://www.soundhifi.com/sl1200/SL1200%20PSU.htm

Varför vill soundhifi.com sälja eller uppmana tlll omfattande uppgradering eller utbyte av nätagget om skivspelaren nu är så medioker som vissa anser här? :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-07-31 02:46

phloam skrev:
Harryup skrev:Nu råkar just det vara skitvarianten du visar.

Här har ni en länk med mätning original jämfört med 3:e part.

http://www.soundhifi.com/sl1200/SL1200%20PSU.htm

Varför vill soundhifi.com sälja eller uppmana tlll omfattande uppgradering eller utbyte av nätagget om skivspelaren nu är så medioker som vissa anser här? :)

Tja, för att det är sämre än spelaren i övrigt?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-07-31 02:50

phloam skrev:Detta lärde jag mig på DJResource:

"
Direct Drive
One of the things that makes the Technics SL1200MK2 to an industry standard is it's way of propulsion. Until Technics invented the Direct Drive principle every turntable was driven by a rubber belt. And even today you can still find lots of these deck around, mainly in the lower priced segment. A belt-driven system requires almost no other parts other than the engine itself and the rubber belt. Direct Drive works with another way of power transfer than a belt : a Magnetic Force Field supplies all the power that the Platter needs for it's torque. This power is created using several magnetic fields that are generated in the Drive Coils around the axle of the Platter.

Be aware of Imitations : a lot of manufacturers say that they produce turntables with Direct Drive, using the name that Technics made with it's invention, that works according to another principle. Most of the fakes use an engine that drives the axle directly, the axle of the engine is mounted directly under the center of the axle of the platter. Although this type of 'Direct Drive' has a higher torque than the conventional belt-driven system, it's often far from the performance of the Technics."

(fetstilat av mig)

Det är alltså uppenbarligen rätt stor skillnad på DD och DD.....

http://www.djresource.eu/Topics/story/7 ... /story/78/

Mmmm, fel på rad 2. Om dom aldrig hört talas om mellanhjul så är inte dom inte så oerhört välinformerade. Hur låter skillnaderna mellan original och kopior?

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2013-07-31 07:06

Jag har själv ägt tre rätt kostsamma direktdrivna denonskivspelare. De var snygga och illaljudande pjäser som utklassades totalt av en remdriven dual 505

Själv äger jag bara en dålig sak en gång och sedan går jag vidare till en förhoppningsvis bättre produkt :wink:

Min vinyl spelas just nu på en mycket enkel Linn Basik spelare men den blir nog inte min sista tror jag. Trots eller kanske tack vare enkelheten spelar den helt ok :)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-07-31 08:24

En av de absolut bästa installationer av vinylspelare jag hört byggde på en 1210:a (som modifierats med annan tonarm och pick-up åtminstone). Det är bra nog för mig för att kallas bra av mig. ;)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
HauteParleur

Inläggav HauteParleur » 2013-07-31 09:06

shifts skrev:En av de absolut bästa installationer av vinylspelare jag hört byggde på en 1210:a (som modifierats med annan tonarm och pick-up åtminstone). Det är bra nog för mig för att kallas bra av mig. ;)

Annan pickup? 1200 och de flesta av Technics bättre skivspelare levererades utan pickup feån fabriken.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-07-31 10:29

HauteParleur: Jag har ingen koll, vet bara att det inte var någon DJ-setup. Kan fråga vad det var om du är nyfiken.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-07-31 14:28

Richard skrev:
penke62 skrev:En i mitt tycke väldigt relevant fråga. Priserna på SL1200 tenderar ju att bli löjligt höga i mitt tycke. T.o.m i Danmark börjar de gå upp, och de har alltid legat lägre där.

Ja, speciellt med tanke hur dåligt skivspelaren egentligen låter. Problemet sitter i direktdriften med en motor direktkopplad till tallriken, samt att konstruktören inte förstått en skivspelares funktion.

Tomma, trista påståenden uppradade. :(

VARFÖR är det du nämner ett problem? Vart tog argumentet vägen?

Och varför kommer du med trista påståenden om vad konstruktören
förstår eller inte förstår? Känner du konstruktören? Vet du överhuvud-
taget någonting alls om personen ifråga eller hur han eller hon ser på
skivspelarens funktion? Nä det gör du inte.

Vh, iö

- - - - -

PS. Jag påstår inte att skivspelaren ifråga är perfekt eller ens att den är
bra, men jag tycker att det är tråkigt att se produkten talas illa om utan
några som helst konkreta argument.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-07-31 15:08

Jag efterlyser fortfarande länkar till jämförelser och tester - och tackar för det som framkommit hittils! - som på ett sakligt sätt undebygger eller dementerar olika uppfattningar.

Jag som försöker ta mig till andras erfarenheter och kunskap måste påpeka att det är mycket bättre med väl redovisade och neutralt hållna försök - även om de i slutändan är subjektiva. Typ det i Bagagets länk, CODY's redovisning av egen konkret jämförelse, och även hur Harryup redogör för sina erfarenheter.

De som däremot försöker övertyga genom att uttrycka sig svepande och raljerande plockar inte många poäng hos mig, det underbygger snarare min misstro till det budskap de har. Underskatta inte mottagarens intellgens/känsla på det sättet.

Kom igen och försök övertyga mig, jag är förvånad att en av världens mest sålda skivspelare inte är mer testad gällande hifi-användning.
Senast redigerad av phloam 2013-07-31 15:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-07-31 15:26

Här finns lite åsikter att läsa --> http://forum.audiogon.com/cgi-bin/frr.pl?ranlg&1093010514
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-07-31 16:07

phloam skrev:De som däremot försöker övertyga genom att uttrycka sig svepande och raljerande plockar inte många poäng hos mig, ...

Varför inte det? Jag har ju rätt.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2013-07-31 16:59

Hur står sig en SL1900 i jämförelse med en 1210?
Bild
Har den något mer än Technics gemensamt med 1210àn? :)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2013-07-31 17:13

nadifierad skrev:Hur står sig en SL1900 i jämförelse med en 1210?
Bild

Den är snygg? :wink:
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-07-31 17:37

Sanny_X skrev:
Bild

Den är snygg? :wink:

Haha en sån har jag haft!

Ingen direkt dålig spelare, eoner mycket bättre än den B&O-spelaren som kom in efter det och faktiskt fick mig att sluta spela vinyl :evil:

Det skulle vara intressant att jämföra den mot min nuvarande Thorens 166 mkII.

Jag tror utan att veta säkert tror jag att den skulle få smisk på armen av Thorenaren. För den spelar faktiskt riktigt-riktigt bra efter justering så att allt ligger rätt!

Så här såg B&O-spelaren som förstörde allt ut.. http://www.vinylengine.com/library/bang ... 8000.shtml

Jag tror att herr-Harry har en poäng med dessa vinylsvarvar, funkar inte allt blir det inte musik ur dom! För min Thorens spelade förjävlig innan allt stämde :o
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2013-07-31 17:42

Bild

Svar: Nej, den har inte mycket gemensamt med 1210. Till skillnad från den SL-1500 som länkades tidigare i tråden så har SL-1900 inte Technics "riktiga" direktdrift utan samma billigare variant som Sanyo mfl använde dvs en konventionell motor ansluten direkt till drivaxeln(med Technics "riktiga" konstruktion är ju tallriken en del av motorn). Dessutom är det en traditionell ihålig plastlåda, till skillnad från de mer massiva socklarna i de "riktiga" Technics-verken.

Bra mycket sämre alltså.

Men den är fortfarande ganska snygg och det står Technics på den :-)
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2013-07-31 17:48

Jaja, då har jag i allafall en snygg svarv :roll: :D .
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2013-07-31 18:18

Fattar inte att det ska vara så svårt att hitta fler ljudfiler...

http://www.youtube.com/watch?v=zGKUD9i9fjY

Ortofon 2M Bronze, Pro-Ject Tube Box SE II - Soundcard (IDT HD) - Adobe Audition CS5.5

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-07-31 18:23

IngOehman skrev:
Richard skrev:
penke62 skrev:En i mitt tycke väldigt relevant fråga. Priserna på SL1200 tenderar ju att bli löjligt höga i mitt tycke. T.o.m i Danmark börjar de gå upp, och de har alltid legat lägre där.

Ja, speciellt med tanke hur dåligt skivspelaren egentligen låter. Problemet sitter i direktdriften med en motor direktkopplad till tallriken, samt att konstruktören inte förstått en skivspelares funktion.

Tomma, trista påståenden uppradade. :(

VARFÖR är det du nämner ett problem? Vart tog argumentet vägen?

Och varför kommer du med trista påståenden om vad konstruktören
förstår eller inte förstår? Känner du konstruktören? Vet du överhuvud-
taget någonting alls om personen ifråga eller hur han eller hon ser på
skivspelarens funktion? Nä det gör du inte.

Vh, iö

- - - - -

PS. Jag påstår inte att skivspelaren ifråga är perfekt eller ens att den är
bra, men jag tycker att det är tråkigt att se produkten talas illa om utan
några som helst konkreta argument.

Så mina lyssningsintryck duger alltså inte ? Nehä.... :roll:
Odogmatisk sekt- granskare

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi