matså skrev:MichaelG skrev:matså skrev:nja men är det en högtalare som inte är av ett visst märke så säger de genast oh så kass den är, de säger inte att om de haft den i ett annat rum så hade det låtit kanske bättre.
Nu skojar du nog till det igen. Jag tror att under mina år på Faktiskt har jag ALDRIG stött på någon som sågat en högtalare för att den
inte är av ett visst fabrikat.
Det motsatta har jag dock sett - att en högtalare sågas för att den
är av ett visst fabrikat.
ha ha Micke är du ståupp komiker?
Vi tar ett märke som kostar 500 000 kr mässrummet är kasst o då låter det tyvärr kasst. Vissa galer jävla skit! Men skulle ett heligt märke som hyllas här så skulle sägas, ja det lät för jävligt men det beror på rummet inte högtalarn.
Mikael har helt rätt.
Jag har aldrig sett någon såga någon högtalare (vare sig det är en B&W, en
Carlsson, en Klipsch eller varför inte en Ino) på grund av att det INTE är en
JAMO eller en Dali eller något annat.
Däremot så har jag sett exempel på när någon sågat högtalare (eller annan
apparat i kedjan på grund av att det varit ett märke de inte gillat, t ex SONY
eller LG eller varför inte Ino.
Precis som Mikael skriver alltså. Och jag tror inte han skämtade.
- - -
När det gäller det du beskriver Mats så vet jag inte vad det har med det Mikael
skrev att göra, men man kanske kan tänka sig att den som gör en bedömning
i ett mässsammanhang är en slipad och erfaren lyssnare, och därför ofta kan
skilja mellan när rummet ställer till det och när den där högtalaren för 500 000:-
faktiskt var dålig.
Om du Mats inte ens var där så kanske du skall vara lite försiktigare med att
döma rapporterna på ytliga grunder och antyda att du vet vad som är rätt och
fel?
Om du inte har något att erinra i sak (någon fakta som visar att rapporteringen
var felaktig) så blir det du skriver ju bara en trist spekulation. Du vet inte alls
vad som är skälet till att den som rapporterade skrev såsom personen skrev.
Jag har varit på många mässor där det varit uppenbart att det är rummet som är
problemet, och i andra fall har det varit lika uppenbart att problemen legat tidigare
i kedjan.
I det senare fallet är det sortens fel, digniteten på felet och i förekommande fall
kännedom om resten av delarna i kedjan, som ofta gör att man med stor säker-
het avgöra om felet ligger i högtalaren, eller om det även kan ligga i andra delar
av kedjan. Obeservera att jag skrev kan. På grund av hur felen fördelar sig över
länkarna är det ofta mycket svårt att avgöra att ett fel ligger i elektroniken om det
är av annat slag än störljud (som jag inte kan komma från högtalarna om de är
passiva. Andra sorters artefakter (orenheter, klangfel och perspektivfel) av stor
dignitet kommer praktiskt taget uteslutande från högtalare, och liknande fel av
mindre dignitet kan komma från vilken länk som helst.
Men självklart måste allt man kan dra slutsatser ifrån, inklusive det man ser - hur
sakerna är uppställda och hur rummet som enskildhet är utfört - tas med i hela
den bedömning som görs.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).