Har du funderat på att "byta ner dig"?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2013-12-23 22:20

Här är vi helt olika.
Min anläggning har växt och förädlats genom långsam evolution under 30 år och kommer att bestå tills jag förflyttas till någon forn av åldringsvård.

:lol: +1 på den!

Jag kan inte påstå att alla byten och investeringar jag gjort ( sedan 1981 med NAD 3020 och JBL L19 ) har varit lyckade. Som exempel sålde jag JBL L40, köpte Yamaha NS 20M och försökte intala mig att dom lät bra i 10 års tid, men i stort sett har anläggningen växt och blivit bättre sakta men säkert. Det största och klokaste kvalitetsrycket jag gjort var när jag snickrade ihop Linkwitz Orion och köpte delningsfiltret färdigt. Det var 7 år sedan och jag gläder mig fortfarande åt det beslutet.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-12-23 23:17

shifts skrev:
celef skrev:
markusA skrev:Well, idag kan man ju streama musik från onlinetjänster. Då behöver man inte ha så stort eget bibliotek. ;)

Ja så talar en typisk apparatintresserad kille :)

Dom sanna fonogramälskarna köper fortfarande skivor och jagar utgåvor som vi andra inte ens visste fanns

?

...eller musikintresserad. Svårt att utesluta.

ja, den musikintresserade också kanske

jag anser att en stor skivsamling vittnar om ett genuint musikintresse, visst kommer kanske skivsamlingar som ett kvitto på ett musikintresse försvinna i framtiden, men idag fungerar den än som en bra måttstock

en stor ljudanläggning vittnar om ett stort ljudintresse

en stor klocksamling vittnar om ett stort klockintresse

en stor ölmage vittnar om ett stort ölintresse

och så vidare
Bikinitider

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2013-12-23 23:30

Jag bytte ner mig, eller egentligen bytte jag prestanda mot tillförlitlighet.

Två NAD 208 plus en Sentec SC9 mot en Denon AVR 1912 plus rätt mycket pengar,

Jag bytte upp mig, visade det sig.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2013-12-23 23:30

Då jag i skrivande stund går i planer om att flytta utomlands så kan skivsamlingen kännas som en belastning. Jag har svårt att skiljas från den och det är ett åbäke att flytta med även om jag bara har i storleksordningen 500 skivor. Att ha allt online känns väldigt praktiskt helt plötsligt.

P.S. Den står mig allt för kär för att sälja av även om jag gnisslar tänder över utrymmet den tar upp. *s*

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2013-12-24 00:04

P.S. Den står mig allt för kär för att sälja av även om jag gnisslar tänder över utrymmet den tar upp. *s*

Jamen sälj inte! Inte om du har råd att ha samlingen kvar. Rippa om det är CD, spar om det är vinyl anser jag. Riggen kan du sälja. Komer alltid att finnas hardware.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
hevi
iller

Re: Har du funderat på att "byta ner dig"?

Inläggav hevi » 2013-12-24 02:33

PerStromgren skrev:Med jämna mellanrum kommer tanken att det ju inte går att få riktig hifi hemma, så jag kan väl lika gärna sälja allt och köpa en Tivoliradio!

Har någon annan tänkt samma tanke? Kanske gjort slag i saken?

PS. Detsamma händer med kamerautrustningen. En kompis till mig sålde sitt Nikonsystem på 80-talet med ett flertal hus och en trave objektiv, för att ersätta med en Minox. Han säger att han inte saknar sina Nikon.

Ja men alltså, mitt hifi-nerderi är i allt väsentligt lyxkonsumtion, nuförtiden. Om tumskruvarna skulle dras åt ekonomiskt så skulle stereon min läggas ut på försäljning ganska omgående, kameraprylarna likaså...

Såhär i juletider önskar jag egentligen att jag vore så oändligt mycket mindre materiell och egoistisk än jag faktiskt är -kanske sälja rubbet av det jag har och ta en enkel ned till någon gudsförgäten del av Afrika eller liknande och försöka göra skillnad, men det känns lite för läskigt, helt enkelt.
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-12-24 02:41

Tunga vuxenpoäng på de orden, Hevi.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-12-24 11:41

Igår gjorde jag den troligen största nedbantningen någonsin.

Ut från vardagsrummet åkte mina hembyggda tangband med inbyggda förstärkare & deln.filter (TBTH)
Och även de stora marquant-lådorna från Jula.
Och de små muppsarna
Och en Denon preamp och en Onkyo reciever och en hög med kabel och jox.

In kom det de små bakkanalsburkarna marquant från Jula med 4" element och domediskant.
Och detta drivs nu av en "original T-amp".

That’s it ...

Grejerna är ju givetvis inte borta, dom får bara bo på den oinredda övervåningen ett tag.
Och anledningen är nog främst att få det att se cleant och städat ut och plats för julgran
och en massa gäster.
Men i framtiden har jag även tänkt att ljudsystemet i v-rummet nere ska vara ungefär
såhär osynligt, men lite bättre än nu.

Kanske lättare att motivera inköp av en massa nya högtalarelement och sånt med att
annars hota med att de fullstora högtalarna annars kommer tillbaka. :)

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2013-12-24 11:51

Ibland ångrar jag att jag gick över till flerkanal.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2013-12-24 11:55

landa skrev:Ibland ångrar jag att jag gick över till flerkanal.

Det är aldrig för sent att ge upp.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-12-24 12:41

Jag har under många år kört med ett enklare/mindre ljudsystem. Hade inte plats för mina stora Magnepan Tympani och körde ett par Martin Persson Miniring med Audio Pro B2-40. Jag hade givetvis kvar mina Tympani men när jag väl plockade fram dem var de inte längre helt i ordning och ställdes åter undan.
Ersatte Miniring med Ino piP.

Sedan blev det krånglande slutsteg och jag impulsköpte Audio Pro A-100 förstäre med A2-2 högtalare. Blev inte riktigt vän med vad de presterade, någon konstig puckel kring 100 Hz störde. Möjligen var inte omkantningen av slavbasarna av tidigare ägare rätt.

Fick sedan tag i två stycken Denon minireceivrar, en med CD och en med DVD. Den med CD hade en krånglande volymkontroll som jag inte lyckades reparera, fast fjärren funkade. DVD:n fungerade utmärkt och kördes med Ino piP. Tala om minianläggning med stort ljud.

Här på faktiskt dök så pK-projektet upp, köpte ett par som fick ersätta piP. De var inte lika finslipade som piP, lite mera brutal på något vis med mera lågbas på bekostnad av "värmeregistret" (ca 100-300 Hz). Efter ett år gick jag tillbaka till piP.

Nästa steg blev ett byte uppåt, blev åter biten av Magnepan... Köpte ett par 3.6 i Tyskland. Sålde pK, alla Audio Pro-prylarna och ett Nakamichi kassettdäck (hade flera). Magnepan drevs till en början av Denon minireceivern, 2x45W i 4 ohm räcker faktiskt rätt långt. Lite senare blev det ett par Rotel slutsteg. Tanken var att dela aktivt, fast det har inte pockat på...

På försommaren dök det upp en begagnad Audiolab 8200 CDQ, CD/försteg/DAC. Hade haft en sådan i åtanke en tid. Slog till och den var ett lyft uppåt. Synd bara att den är lite dålig på att läsa en del CD. Nu är det i alla fall lite minianläggning över "signalgivarsidan", då Audiolaben har flera funktioner, "tre i en låda".

Nu blir det förhoppningsvis ännu ett steg uppåt framöver, Tympani gör återintåg... Har två olika att välja på men först ska de renoveras och byggas om. Det kommer att ta tid. Så något byta ner är inte aktuellt. Jo, piP finns kvar fast vid TV-hörnan. Även MP Miniring finns kvar liksom Denon-receivrarna. Dessutom finns det annat undanställt, två CD-spelare och tre kassettdäck. Flerkanal eller hemmabio är inte aktuellt.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-12-24 17:29

Varför det? Vad gick snett?
Bikinitider

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2013-12-24 19:02

Jag bytte ner mig för att tvinga mig själv att byta fokus.
Det är som att sluta röka... Det är lätt att falla tillbaka i uppgraderingstankar :) .
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2013-12-25 11:29

celef skrev:

Varför det? Vad gick snett?

Hittade ingen center till mina spendor så jag blev tvungen att söka dem.

Användarvisningsbild
OliT

Inläggav OliT » 2014-01-05 18:29

Jag är lite i tillfälliga nedbytartankar nu. i32s och pX-2 är på väg att bli OD11 i bokhyllan. Jag och tjejen bor sedan i mars tillsammans i en lägenhet som är mindre än den jag hade ensam förut och jag blir inte riktigt vän med möbleringslösningarna med det stora systemet. Dessutom tar elektroniken lite för stor plats för tillfället med alla olika burkar.
Profundusmodulerna säljer jag troligtvis (så jag har bra läge för uppgradering i framtiden) och i32s får förhoppningsvis bo hos Bassman tills jag har bättre förutsättningar hemma.

Användarvisningsbild
HK430

Inläggav HK430 » 2014-01-05 19:57

OliT skrev:Jag är lite i tillfälliga nedbytartankar nu. i32s och pX-2 är på väg att bli OD11 i bokhyllan. Jag och tjejen bor sedan i mars tillsammans i en lägenhet som är mindre än den jag hade ensam förut och jag blir inte riktigt vän med möbleringslösningarna med det stora systemet. Dessutom tar elektroniken lite för stor plats för tillfället med alla olika burkar.
Profundusmodulerna säljer jag troligtvis (så jag har bra läge för uppgradering i framtiden) och i32s får förhoppningsvis bo hos Bassman tills jag har bättre förutsättningar hemma.

och den där bassman har ju varit snäll och lånat ut högtalare till mig tidigare :roll:

ont: så har jag funderat på att sälja stereon, köpa ett par HD650 och en schysst hörlursförstärkare, men då skulle jag sakna nöjet att dra på lite

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2014-01-05 20:32

OliT skrev:Jag är lite i tillfälliga nedbytartankar nu. i32s och pX-2 är på väg att bli OD11 i bokhyllan. Jag och tjejen bor sedan i mars tillsammans i en lägenhet som är mindre än den jag hade ensam förut och jag blir inte riktigt vän med möbleringslösningarna med det stora systemet. Dessutom tar elektroniken lite för stor plats för tillfället med alla olika burkar.

…men OD11? Hittade du inget roligare?

(Har bara hört dem en gång och jag kan inte påstå att jag i det rummet, vid den lyssningen, alls förstod dess storhet och popularitet)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-01-05 20:42

8O är det inte bättre att koppla ur basarna och köra i32s fullrange.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
OliT

Inläggav OliT » 2014-01-05 21:02

Nattlorden skrev:

8O är det inte bättre att koppla ur basarna och köra i32s fullrange.

Jo, det är möjligt att det är bättre, men det minskar inte kluttret här hemma. Det är helt enkelt lite för mycket prylar. Jag tänker köra med OD11 ett tag för att se hur det känns och hur mycket jag saknar i32s.

Användarvisningsbild
OliT

Inläggav OliT » 2014-01-05 21:12

shifts skrev:

…men OD11? Hittade du inget roligare?

(Har bara hört dem en gång och jag kan inte påstå att jag i det rummet, vid den lyssningen, alls förstod dess storhet och popularitet)

Det handlar mest om att det var vad som fanns här hemma. Jag bytte till mig OD11 rätt nyligt och tänkte att det kan vara kul att lyssna lite.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-01-05 21:58

OliT skrev:Jo, det är möjligt att det är bättre, men det minskar inte kluttret här hemma.

Har man inte plats för i32s så är det dags att byta boende.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2014-01-07 09:56

Nådde det för mig ultimata ljudet hemma med pIP, Audion och OA-52 men insåg efter ett tag att jag inte lyssnade mer på musik för det. Sålde av allt utom OA-52:orna och skaffade Sonos istället. Har inte saknat hifiprylarna för en sekund. Upplevde snarare en lättnad av att bli av med grejerna, kanske för att jag hade nått vägs ände med uppgraderandet. Resan hade kommit till sitt slut, så att säga. Lyssnar betydligt mer på musik i dag. Jag har insett att musiklyssnande för mig är mer en social aktivitet än vad det innebär att millimeteranpassat sitta mitt emellan högtalarna. Jag sitter hellre vid köksbordet med frugan och lyssnar, gärna ackompanjerat av en flaska vin.

Förmodligen ryker OA:52:orna också. Har en Sonos-förstärkare i vardagsrummet men lyssnar aldrig där. Har dock svårt att göra mig av med dem eftersom de är så snygga. I övrigt är Sonos att rekommendera för den som är ute efter användarvänlighet och problemfritt lyssnande.
Sonos för hela slanten.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi