Moderator: Redaktörer
rhenrics skrev:Piotr skrev:Om jag inte minns fel så mätte HF upp TacT och den uppvisade betydligt mer distorsion än vad som anges i reklam. Läs detta som att TacT har mer distorsion än medelgoda linjära förstärkare och betydligt mycket mer än de bättre PWM och linjära förstärkarna.
Tact är ett varumärke med flera produkter. Just vilken av dessa är det du avser och vilka andra sk medelgoda/bättre pwm jämför du med? Eller "HF" kanske hade ett omfattande test som enbart gick ut på att visa hur dåliga Tacts produkter är överlag?
Hörrni era mytomaner och skrävlare, varför tar ni inte och lyssnar på en m2150 förstärkare innan ni uttalar er? Tror ni på allvar att det är en massa distorsion som gör att folk bara inbillar sig att det låter bra? Gör distorsion så att instrument och deras placering i rummet framträder tydligare? Klingar cymbaler, gitarrsträngar och liknande mer naturligt m h a distorsion? Skärp er för h-lvete!
ja varför? för att det är ointressant att lyssna
på nåt som distar så mycket? det är ju enkelt...
Hotspur skrev:Hifi skall inte vara mystik, säger ni, men är/bör det verkligen vara så enkelt att man inte ens behöver ta sig tid att lyssna på apparaterna?[/i]
Morello skrev:rhenrics,
Om M2150 har några likheter med Millenium, är det en minst sagt högdistorderande maskin. Millenium passerar 0.1% THD vid 20 W.
Vee-Eight skrev:En allmän reaktion är varför en viss grej kan duga om man gillar den? Man måste ju som sagt inte bevisa att den är bäst.
Sedan måste jag säga att jag gillar klass D. Det må vara hänt att det mäter störande illa, men faktum kvarstår att för samma pris som man kan bygga/köpa ett hyggligt klass-D-förstärkeri så finns inte många mkt fina traditionella förstärkare. För samma peng finns inga Bryston, för att ta ett exempel. Man får ta tekniken för vad det är och även se de fördelar som trots allt finns, däribland det låga priset.
En teknisk fråga:
När man säger att klass D ger en hel del otrevlig distorsion, borde inte detta avspeglas i siffran för THD i specifikationerna? När jag läst i databladen verkar de för klass D vara klart jämförbara med andra erkänt bra förstärkare. Hur kommer detta sig, och vad har jag missat?
rhenrics skrev:Piotr skrev:Om jag inte minns fel så mätte HF upp TacT och den uppvisade betydligt mer distorsion än vad som anges i reklam. Läs detta som att TacT har mer distorsion än medelgoda linjära förstärkare och betydligt mycket mer än de bättre PWM och linjära förstärkarna.
Tact är ett varumärke med flera produkter. Just vilken av dessa är det du avser och vilka andra sk medelgoda/bättre pwm jämför du med? Eller "HF" kanske hade ett omfattande test som enbart gick ut på att visa hur dåliga Tacts produkter är överlag?
Hörrni era mytomaner och skrävlare, varför tar ni inte och lyssnar på en m2150 förstärkare innan ni uttalar er? Tror ni på allvar att det är en massa distorsion som gör att folk bara inbillar sig att det låter bra? Gör distorsion så att instrument och deras placering i rummet framträder tydligare? Klingar cymbaler, gitarrsträngar och liknande mer naturligt m h a distorsion? Skärp er för h-lvete!
Magnuz skrev:Men var läser du 2 Ohm? Med reservation för min inte så fantastiska tyska, jag hittar ingenstans där det står att mätningen är gjord med 2 Ohms belastning.
rhenrics skrev:matson skrev:Tact M2150 har för hög dist i översta oktaven(kanske är det därför som Tact bara specar THD+N vid 20 Hz) samtidigt som frekvensgången inte är rak.
Du måste haft givaren uppkörd i ett mörkt illaluktande ställe när du gjorde den mätningen.
Hotspur skrev:Ni verkar mer intresserade av att supa kål än att kommentera detta?ja varför? för att det är ointressant att lyssna
på nåt som distar så mycket? det är ju enkelt...
Visst, men här nånstans tycker åtminstone jag att ni gör bort er en
smula. Att ni har alldeles för lätt att förenkla saker och ting, bara
genom att bestämt hävda särskilda gränser med olika sätt att mäta.
Hifi skall inte vara mystik, säger ni, men är/bör det verkligen vara så
enkelt att man inte ens behöver ta sig tid att lyssna på apparaterna?
Tumregelmässigt kan man säga att THD över 0,1% ger hörbarhet.
Likaså frekvensgångsavvikelser på ca 0,3 dB (lite plusminus) över
ett frekvensområde som inte får vara alltför smalt. Och liknande.
Hotspur skrev:Och den objektiva teorin överenstämmer förstås alltid
med den subjektiva praktiken/musikupplevelsen?
Hotspur skrev:något som är tekniskt överlägset
Hur då?
Johan_Lindroos skrev:Tumregelmässigt kan man säga att THD över 0,1% ger hörbarhet. Likaså frekvensgångsavvikelser på ca 0,3 dB (lite plusminus) över ett frekvensområde som inte får vara alltför smalt. Och liknande.
Bygg två identiska förstärkare och försämra den ene
med lite dist av "trevlig" sort, så kommer en bunke människor
att tycka bättre om den, trots att den de facto är sämre.
Johan_Lindroos skrev:Ja tjenare Flint, det var ett tag sedan!
Flint skrev:Johan_Lindroos skrev:Tumregelmässigt kan man säga att THD över 0,1% ger hörbarhet. Likaså frekvensgångsavvikelser på ca 0,3 dB (lite plusminus) över ett frekvensområde som inte får vara alltför smalt. Och liknande.
"Ger hörbarhet" och "är störande" är kanske två olika saker. Om man i första hand letar fel och störs av 0.1% THD så säger det kanske mer om lyssnarens nevrotiska och maniska tillstånd än om musikutrustningen.