Callisto skrev:Jag trodde man byggde gälarna så att reflektionen som uppstår på utsidan reflekteras in i nästkommande gäl osv osv. Det är den stora fördelen med gälar anser jag.
Jag beskrev det dåligt.
Moderator: Redaktörer
Callisto skrev:Jag trodde man byggde gälarna så att reflektionen som uppstår på utsidan reflekteras in i nästkommande gäl osv osv. Det är den stora fördelen med gälar anser jag.

Max_Headroom skrev:Gälar i all ära, men vad säger ni om idéen att ha kraftig riktverkan så man inte får fullt så mycket reflexioner i väggarna från början?
AndreasArvidsson skrev:Givet att man hittar högtalare med dessa egenskaper som man tycker låter bra då.
Renobo skrev:Larsen/Carlsson passar perfekt på långsidan! Eller ett par OA5/MMX som inte är känsliga för var man sitter. (och subbar mellan.)
RogerGustavsson skrev:
Kan man inte minska eller flytta fönstret så att ev. högtalare inte hamnar framför?Renobo skrev:Larsen/Carlsson passar perfekt på långsidan! Eller ett par OA5/MMX som inte är känsliga för var man sitter. (och subbar mellan.)
Med 2.4 m på kortsidan hamnar man nära såväl bild som med huvudet vid vägg. Blir antagligen väldigt knas med surrounder också.
Max_Headroom skrev:AndreasArvidsson skrev:Givet att man hittar högtalare med dessa egenskaper som man tycker låter bra då.
Det blir nog till att plocka fram såg och trävaror och bygga själv i så fall... Men det blir det väl med gälar också? Eller finns det lämpliga att köpa? Det kanske går att måttbeställa från någon tillverkare?
AndreasArvidsson skrev:Lätt förenklat så kan man säga att ljudet från närliggande högtalare går direkt i gälens öppning medans ljudet
från motstående högtalare reflekteras på gälens utsida och går i gälen bakom.
Här har ni en illustration.
Callisto skrev:AndreasArvidsson skrev:Lätt förenklat så kan man säga att ljudet från närliggande högtalare går direkt i gälens öppning medans ljudet
Verkar vara smidigt program. Var finns det att hämta?
Callisto skrev:AndreasArvidsson skrev:Lätt förenklat så kan man säga att ljudet från närliggande högtalare går direkt i gälens öppning medans ljudet
Verkar vara smidigt program. Var finns det att hämta?
LeifB skrev:Snyggt, är det aktuellt i ett rum som är 2,4 m brett?
Johan_Lindroos skrev:LeifB skrev:Snyggt, är det aktuellt i ett rum som är 2,4 m brett?
Kolla i bilden uppe till vänster:
"Room
400 Width
650 Depth"
Såå... nej, det tycks vara ett annat rum.
IngOehman skrev:Super!
Skall se om jag hinner titta på den där tråden. Himla fint program verkar
det vara i varje fall!
Vh, iö
Callisto skrev:Måttet "Distance to front wall: 161,4" är det till centrum där reflektionen är eller där första gälen så att säga ska börja?
AndreasArvidsson skrev:Callisto skrev:Måttet "Distance to front wall: 161,4" är det till centrum där reflektionen är eller där första gälen så att säga ska börja?
Det är början på gälen. Dvs där mynningen på gälen startar på sidoväggen.
Jag vet att en liten manual samt uppdatering av programmet inte skulle skada, men med tanke på att inte så många använder sig av den så har det inte blivit prioriterat bland alla mina andra projekt.
Fortsatt diskussion om programmet får ni gärna ta i dess tråd:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... sc&start=0
U1 skrev:Ps. Hur högt skall stativet till Ino ip resp. i6 vara?
Komorok skrev:Borde inte iP ha ett högre stativ?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 17 gäster