Vad krävs för hög kvalitet för uppspelning av LP-skivor?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Vad krävs för hög kvalitet för uppspelning av LP-skivor?

Inläggav Bill50x » 2014-04-21 19:43

Kronkan skrev:
Harryup skrev:Luftfuktare är inte fel.

Jo Harry, så är det. Denna länk påstår att om den relativa luftfuktigheten är högre än 55 % så kan inte statisk elektricitet byggas upp. Under detta värde hjälper luftfuktigheten mindre och mindre. Tror att jag mätt rf under 40 % hemma och då smäller det rejält.

Er synvinkeln statisk elektricitet är högre Rh lika med bättre. Men vid för hög Rh kommer andra problem krypande, som du själv nämnde risk för mögel etc. Men det ligger långt över några 50 % Rh. En norsk undersökning visar att idealet är mellan 40 och 60 % om man tar hänsyn till "allting" dvs även hälsa, risk för strömmar mellan ledare, rostskador, bakterietillväxt osv.

Bild

Bilden tagen från denna artikel:
http://www.armeka.se/epost/befuktning.htm

När det gäller borstar i kolfiber osv. De kan inte leda bort någon statisk elektricitet från vinylen eftersom vinylen ju är ett isolerande material och alltså inte leder ström. Men en bra borste kan förhindra att man laddar upp skivan ytterligare. Samma anledning att ta med fingret på centerpinnen (om den är av metall, det brukar den vara), visst ger detta samma potential mellan dig och centerpinnen, men det förändrar absolut ingenting när det gäller vinylskivan. Enda sättet att få bort laddning från skivan är att använda jonisering och att öka luftfuktigheten i avspelningsmiljön. Det behöver alltså inte vara i hela rummet utan kan vara lokalt runt skivspelaren. Hur man nu löser det :-)

Ett grundtips är alltså att se till att skivan i första hand inte laddas upp. Ett sätt är tex att andas fuktig luft ner i påsen innan man tar ut skivan samt se till att man då håller plasten en bit från skivytan.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-04-21 20:33

Bill50x skrev:När det gäller borstar i kolfiber osv. De kan inte leda bort någon statisk elektricitet från vinylen eftersom vinylen ju är ett isolerande material och alltså inte leder ström.

Nja, är du säker på det? Om skivan är laddad så ligger laddningarna (orörliga) på ytan och när kolborsten kommer förbi kan de ledas bort. Varför skulle luftfuktighet vara bättre än kolfibrer på att leda bort laddningar? Kolborsten måste dock ges kontakt med hela skivytan (ev. en del i taget) vid något tillfälle.

Jag har alltså inte undersökt detta själv, men jag tycker att det borde vara så.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-04-21 20:48

Svante skrev:
Bill50x skrev:När det gäller borstar i kolfiber osv. De kan inte leda bort någon statisk elektricitet från vinylen eftersom vinylen ju är ett isolerande material och alltså inte leder ström.

Nja, är du säker på det? Om skivan är laddad så ligger laddningarna (orörliga) på ytan och när kolborsten kommer förbi kan de ledas bort. Varför skulle luftfuktighet vara bättre än kolfibrer på att leda bort laddningar? Kolborsten måste dock ges kontakt med hela skivytan (ev. en del i taget) vid något tillfälle.

Jag har alltså inte undersökt detta själv, men jag tycker att det borde vara så.

Jag är inte så duktig på teorin, men jag har mätinstrument :-)

Alltså, en vinylskiva som ligger på ett bord, hänger i ett snöre etc, tappar till slut sin laddning. Efternågra dagar eller veckor, beroende på hur fuktigt det är i omgivning. Alltså, en viss avledning har man. Men den är alldeles för lång och att koppla en isolerande yta till jord ger inget bra resultat. Hade det varit så skulle det vara livsfarligt att ta i elektriska sladdar. Men just varför fukt leder ström så bra (fukt = vatten alltså, det finns vätskor som är helt isolerande), det kan jag inte svara på. Men vi vet alla (?) vad fukt kan orsaka när det gäller krypströmmar tex.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-04-21 23:31

Hej Bill! Jag har inte sagt något om bör eller sånt. Bara lite allmänna tankar om hur systemet mellan luftfuktighet och statisk elektricitet fungerar. Samt hur torr luft uppstår m m.
Men har en relativ luftfuktighet på 47 % just nu och 23 grader hemma. Men har inga som helst problem med statisk elektricitet. Så hemma hos oss så fungerar det med rf 50 %.
För ju inte logg över sådant här. Men misstänker att det måste vara närmare rf 40 eller därunder som de allvarliga problemen med statisk elektricitet uppstår. Men lite osäker eftersom vi inte haft några problem i vinter.
Att höja den relativa luftfuktigheten är svårt under vintern och därför kan det bli symtombehandling som kvarstår. Få har ju tur att som hos oss få installerat ett aggregat som återfuktar luften i viss mån.

Här någon som anser att man inte skall fysiskt rengöra skivan på något sätt. Påstår också att visa rengörinsmaskiner bygger upp statisk elektricitet. Men att gnugga skivan riskerar ju att skapa statisk elektricitet.
http://mintlp.com/static.htm

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2014-04-22 03:24

Bill50x skrev:
Alltså, en vinylskiva som ligger på ett bord, hänger i ett snöre etc, tappar till slut sin laddning.
/ B

Utan laddning ingen hit.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-04-22 09:00

He he, välkommen tebak´s Ragge . . . typ! :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-04-22 21:59

Jag har en relativ luftfuktighet på 40% och något under 23 grader. Inga problem med statisk elektricitet. Så det behövs lägre rf för problem att uppstå.
Provar på Donald Byrd,” a new perspective” en Blue Note från 1963. Där nya vägar prövas
https://www.youtube.com/watch?v=Lha6cjo5Cis

Men 23 grader är för mycket för mig och är väl 2 grader över rekommenderat. Men kan själv ha ännu lägre temp. En filt i soffan har ju inte skämt någon upplevelse. Vanligtvis inte.

Folkhälsoguiden skriver så här:
”Hög temperatur påverkar luftkvaliteten
Temperaturen vid stillasittande eller lätt arbete bör under vinterhalvåret ligga vid 20–
22?C. Även enstaka grader för hög temperatur kan medföra att luften upplevs som torr.
Byggmaterialens emissioner ökar också med temperaturen”.
http://www.folkhalsoguiden.se/upload/Mi ... renser.pdf

Så för hög temperatur är inte bra för människans hälsa som också tidigare konstaterats i tråden av Bill. Hög temperatur ger också lägre relativ fuktighet om allt annat lika.

Så försöka sänka temperaturen kan vara ett steg att höja den relativa fuktigheten. Som framgår av länken nedan så är det inte säkert att man upplever låg rf i kombination med hög temperatur som varmt. Istället ökar avdunstningen från kroppen som motverkar känsla av värme.

http://www.infoplease.com/ipa/A0001433.html
Vän av god ordning frågar ju med en gång varför har ni då 23 grader C. Får vi in värmen så leder den tunga stommen samt värmeåtervinningen till att det nästan är omöjligt att få ner temperaturen. Värmeåtervinningen går oavsett hur varm det är. Som tidigare skrivit kommer jag få en nytt ventilationsaggregat. Där kan man programmera i vid vilken temperatur som värmeåtervinningen skall sluta.
Så sänka temperaturen kan vara ett led till att minska problem med statisk elektricitet. Så uppfattar jag det.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-04-23 16:54

Idag Rf 33 % och 22,5 grader C. Inga hörbara eller kännbara problem med statisk elektricitet. Testskiva är en skiva som jag måste vara ensam hemma för att få lov att spela. En Ornette Coleman.
https://www.youtube.com/watch?v=89CoJCdGmfY

Det är en Blue Note skiva men den är inspelad av en svensk tekniker i Sverige. Det låter annorlunda jämfört med jämfört med van Gelder. En del skulle nog tycka att detta vara bättre. Jag skulle kanske säga mera imponerande och detaljerat men bättre? Bara lite OT.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-04-29 19:48

lennartj skrev:@Kronkan:
Beträffande för bred rem till din Empire-skivspelare,
har du kollat med Kållereds Radio & TV?
Innehavaren gör skivspelaremmar på beställning
Hans telefonsvarare är lite kul. Jag rekommenderar
påringning på förmiddagar efter kl. 9:30 :D

En annan sak som förbryllar mig är din ambition att ha en skivspelare för monoskivor och en annan för stereo.
Har jag läst slarvigt och missat var och när du beskrivit varför ber jag om ursäkt men ber dig ändå om en länk till det inlägget.
Jag har inte förstått vad an dedikerad monoskivspelare kan göra bättre än en stereospelare med van den Hul eller liknande nålslipning och phono-/förförstärkare med monoknapp om du inte har råkat komma över en sån här

Bild

men med en sådan vill man nog ha en en skivspelare där man lätt kan byta till 78-varvsål, dessutom?
RIAA-standarden antogs 1955 tror jag att jag läst, och den verkar ha tagits i burk snabbt därefter.

Jag tror inte att det tillverkats så många och priset är högt, så jag funderar i stället på en sniklösning

Bild
http://www.esotericsound.com/elect.htm#d_Equalizers

för 369 USD.

Hej Lennartj!

Tack för tipset!
Nu varit hos Kållereds Radio & Tv. En stor källarlokal fyllt med gamla förstärkare, bandare och skivspelare. Något rörigt om man säger så. Allt staplat på varandra. Men han gör remmar och drivhjul och allt annat möjligt i gummi. 100 kr begärde han för en rem. Har ju inte fått den så kan ju inte uttala mig om remmen ännu. Verkar som han mest lagar bandare och skivspelare eller som han sa "Ingen lagar en TV idag". Tittade runt men hittade ingen riktig intressant skivspelare. Möjligtvis någon Dual. Men man kunde se riktigt gamla radioapparater.

En lite upplevelse. Så vi får se när remmen kommer.

Bästa hälsningar
Jan

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2014-05-03 18:50

Om vi drar ner nivån på tråden ett litet tag. Hur viktig är precisionen när man ställer in en PU? Har nämligen precis försökt uppgradera från 2m red till grado gold 1. Det är rejält med distortion på starka midrange- till diskantljud, alltså särskilt s-ljud. När jag förklarade för hifiit vad jag hörde skickade de genast en ny för de trodde den var defekt. Den nya låter precis likadant hur jag än gör.

När jag läst runt på olika engelskspråkiga forum finns det tydligen två läger: de som hävdar att grado-puppor är det bästa man kan ha, bara man ställer in dem rätt och de som säger att grado är värdelösa.

Hur stor skillnad i prestanda kan det alltså vara mellan en perfekt och en okej inställning?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-05-03 20:26

När det gäller PU-inställning så är "okej" och "perfekt" i princip samma sak, tycker jag . . . typ. :(
Det enklaste/vettigaste kan kanske vara att få någon med rektiger erfarenhet att hjälpa dig.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2014-05-03 20:38

De två viktigaste är att ställa in "lateral tracking angle" med en mall. Nr 2 är azimuth så att kanalöverhöringen blir så låg som möjligt

I övrigt, tonarm parallell med skivan, använd rekommenderat nåltryck och antiskate som grund.

Thomas
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-05-03 20:51

Grado-pickuperna krävde tidigare rätt avvikande inställningar och elektriska belastningar. Normal VTA eller 47 kohm var det inte tal om för bra resultat. Är det tillrättat numera?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-05-03 23:38

Titta på 10 olika versioner av samma pickup under förstoringsglas så kommer ni se skillnad på infästningen av nålarna.
Är man noga får man allt kolla varje pickup individuellt, oavsett fabrikat.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2014-05-03 23:45

RogerGustavsson skrev:Grado-pickuperna krävde tidigare rätt avvikande inställningar och elektriska belastningar. Normal VTA eller 47 kohm var det inte tal om för bra resultat. Är det tillrättat numera?

Min erfarenhet av Grado är minst sagt begränsad, men är det inte kapacitansen som ska vara hög till dom?

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2014-05-03 23:46

Thomas_A skrev:De två viktigaste är att ställa in "lateral tracking angle" med en mall. Nr 2 är azimuth så att kanalöverhöringen blir så låg som möjligt

I övrigt, tonarm parallell med skivan, använd rekommenderat nåltryck och antiskate som grund.

Thomas

Vad är din syn på azimuth gällande överhörning kontra fas?

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2014-05-04 00:21

Vinylcalle skrev:
Thomas_A skrev:De två viktigaste är att ställa in "lateral tracking angle" med en mall. Nr 2 är azimuth så att kanalöverhöringen blir så låg som möjligt

Thomas

MvH Carl

Det kan ju skilja lite mellan de två men ofta ligger de nära varandra enligt

http://www.adjustplus.de/?cat=25&lang=en

Jag justerar bara efter bästa kanalseparation, dvs bästa symmetrin av spolarna mot det graverade spåret.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2014-05-04 00:30

Harryup skrev:Titta på 10 olika versioner av samma pickup under förstoringsglas så kommer ni se skillnad på infästningen av nålarna.
Är man noga får man allt kolla varje pickup individuellt, oavsett fabrikat.

mvh/Harryup

Det stämmer nog, men om nålen är alltför skevt monterad så bör den reklameras. Nålar borde säljas efter "klass" och prissättas därefter. A+, A, B+, B, och C. Lite som Clearaudio gjort med sina MM-modeller. Bättre uppmätta spec = klistra på en ny modellbeteckning och sälj dyrare.

Thomas

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-05-04 01:32

Nålar borde säljas enbart som minst "A" eller kasseras alt. gå till återvinning tycker lilla jag . . . typ :evil:
Vem i helvi.. vill ha en nål, som inte bara förstör skivorna utan dessutom inte lirar optimalt . . . om det
gäller själva motorn så är det en annan femma . . . lite olika impedanser/snedmonteringar hit å dit förstör
i alla fallen inte själva vinylen . . . gissar jag. :)

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2014-05-04 06:08

Precis som med Clearaudio's MM-modeller då = AT-pickuper i nya kläder som selekteras efter bättre kanalbalans och lägre kanalöverhörning.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2014-05-04 10:24

Laila skrev:När det gäller PU-inställning så är "okej" och "perfekt" i princip samma sak, tycker jag . . . typ. :(
Det enklaste/vettigaste kan kanske vara att få någon med rektiger erfarenhet att hjälpa dig.

Finns det någon lite mer erfaren i Lund som kan tänka sig att hjälpa till med inställning? och samtidigt visa och förklara så jag lär mig?

(Tycker inte att det är egoistisk off topic då förmåga att ställa in PU med gott resultat är en förutsättning för uppspelning av LP-skivor av hog kvalitet.)

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-05-04 10:56

Hej!!
För några år sedan gjorde jag en enkel instruktion omkring att ställa in nål och tonarm som var tänkt att fungera för de som var obekanta med en skivspelare. Det var då som jag märkte ett ökat intresse för vinyl hos yngre. Så jag gjorde ett enkelt försök att på ett enkelt sätt förklara något av hantverket kring skivspelare.

http://www.minhembio.com/Kronkan/238920/

Daterar inte längre upp sidan. Den får just nu vara som den är. Så ta den för vad den är.
Bästa hälsningar Jan

Annars är det ju på en mängd sätt som problem kan uppstå. Men verkar ju klokt att börja med att ställa in nål och arm på bästa sättet.

Annars gjorde jag en iakttagelse av min tallrik till Empire 598. Det är en tvådelad historia. Innertallriken har en diameter på 26,1 cm. Sedan är det en ring som läggs på innertallriken. Innertallriken är nedsvarvad några cm i ytterkanten. Fattade inte i början funktionen på denna konstruktion som ju ändå måste kosta lite att göra. Båda delarna är balanserade. De passar exakt ihop. Så lite kostsamt men ingen synbar teknisk funktion alls. En yttre ring bara. Båda i aluminium.

Men ensamt är innertallriken som en klocka. Den ringer med lång härlig efterklang. Vilket ju vore bra om det var ett klockspel men kanske mindre bra på en skivspelare. Sätter man ihop de två delarna så dör klangen ut. Den blir relativt stum i klangen. Ett tjomp istället för PlIiiiiiiiiiiiing.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-05-04 14:11

Fenomenet med delad skivtallrik där delarna ringer var för sig men som dämpas när man lägger dem på plats är inte unikt för Empire-skivspelaren.
Den tunga, konkava yttertallriken i Mazak-legering (densitet 6,7 jämfört med aluminium 2,7) på min 30 år gamla Systemdek IIS beter sig på samma sätt
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-05-04 14:31

lennartj skrev:Fenomenet med delad skivtallrik där delarna ringer var för sig men som dämpas när man lägger dem på plats är inte unikt för Empire-skivspelaren.
Den tunga, konkava yttertallriken i Mazak-legering (densitet 6,7 jämfört med aluminium 2,7) på min 30 år gamla Systemdek IIS beter sig på samma sätt

Hej Lennartj!
Fast jag hade ingen susning om detta. Ingen alls. Inget jag tänkt eller funderat på. Det är ju först när jag möter en konstruktion som jag började fundera över spelaren och hur jag kunde få den att spela bra.
Här en länk till en bild där ytterringen är borttagen. De har också klistrat på en annan legering där de tryckt avläsningen för hastighetsinställning på. Verkar så. Klangen blir mindre när du slår på detta ställe.

http://s16.postimg.org/r9bh1myx1/Empire ... 8_0026.jpg

Jag tester ytterligare dämpning av tallriken. Går ju att göra med o-ringar. Men säkert ytterst marginell effekt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-05-04 16:26

För tallrikens tröghetsmoment är det bra om massan ligger i tallrikens ytterkant.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2014-05-04 19:16

Thomas_A skrev:
Vinylcalle skrev:

Thomas

MvH Carl

Det kan ju skilja lite mellan de två men ofta ligger de nära varandra enligt

http://www.adjustplus.de/?cat=25&lang=en

Jag justerar bara efter bästa kanalseparation, dvs bästa symmetrin av spolarna mot det graverade spåret.

Jo optimalt är ju om dom stämmer överens även om så inte alltid är fallet.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2014-05-04 20:47

Lite deprimerande läsning faktiskt i denna tråd. Verkar vara väldigt komplicerat att få till en vettig vinylrigg. :(

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2014-05-04 21:22

Det är väl som med allt annat att det går att göra bara man tar sig tid och är nogrann.

Hur många här ställer in framvagnen på bilen själv ??

Eller överväger att sluta köra bil för att det är svårt att ställa in den :lol: :lol: .

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-05-13 19:06

Kronkan skrev:
lennartj skrev:@Kronkan:
Beträffande för bred rem till din Empire-skivspelare,
har du kollat med Kållereds Radio & TV?
Innehavaren gör skivspelaremmar på beställning
Hans telefonsvarare är lite kul. Jag rekommenderar
påringning på förmiddagar efter kl. 9:30 :D

En annan sak som förbryllar mig är din ambition att ha en skivspelare för monoskivor och en annan för stereo.
Har jag läst slarvigt och missat var och när du beskrivit varför ber jag om ursäkt men ber dig ändå om en länk till det inlägget.
Jag har inte förstått vad an dedikerad monoskivspelare kan göra bättre än en stereospelare med van den Hul eller liknande nålslipning och phono-/förförstärkare med monoknapp om du inte har råkat komma över en sån här

Bild

men med en sådan vill man nog ha en en skivspelare där man lätt kan byta till 78-varvsål, dessutom?
RIAA-standarden antogs 1955 tror jag att jag läst, och den verkar ha tagits i burk snabbt därefter.

Jag tror inte att det tillverkats så många och priset är högt, så jag funderar i stället på en sniklösning

Bild
http://www.esotericsound.com/elect.htm#d_Equalizers

för 369 USD.

Hej Lennartj!

Tack för tipset!
Nu varit hos Kållereds Radio & Tv. En stor källarlokal fyllt med gamla förstärkare, bandare och skivspelare. Något rörigt om man säger så. Allt staplat på varandra. Men han gör remmar och drivhjul och allt annat möjligt i gummi. 100 kr begärde han för en rem. Har ju inte fått den så kan ju inte uttala mig om remmen ännu. Verkar som han mest lagar bandare och skivspelare eller som han sa "Ingen lagar en TV idag". Tittade runt men hittade ingen riktig intressant skivspelare. Möjligtvis någon Dual. Men man kunde se riktigt gamla radioapparater.

En lite upplevelse. Så vi får se när remmen kommer.

Bästa hälsningar
Jan

Tack Lennart för tipset! Kållereds Radio & Tv är en av få tillverkare av remmar och drivhjul m m till skivspelare. Han levererar till Svalander. Om man säger så slipper man mellanhänder och framförallt så kan han ju tillverka remmar även till skivspelare som Svalander inte har i lager.

Den fungerar bra. Men måste vänta till mörkret för att kunna ställa in hastigheten. Empiren står vid fönstret och mörkret behövs för att se om hastigheten är den rätta.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-05-13 20:02

Sedan diskussionen om mono. Jag har den bestämda uppfattningen att mono vinner på att spelas upp över två högtalare. Jag har prövat både men en eller två högtalare. Sedan är frågan om monopickup eller en vanlig steriopickup helst skall användas.

................................................................................................
Så här skriver Svalander på sin hemsida om mono och vinyl

"Mono

De allra första skivorna spelades in i mono, dvs endast en kanal. Informationen på en monoskiva ligger endast i ett plan, horisontalplanet. En monopickup behöver alltså endast vara rörlig i ett plan, medan en stereopickup måste kunna röra sig och ta upp information i två plan - både vågrätt och lodrätt. Detta är viktigt att förstå när man ska spela av mono resp. stereoskivor.

En stereoskiva kan bli förstörd om man spelar av den med en monopickup, eftersom pickupen endast kan röra sig i det vågräta planet. Den kan alltså fungera som en hyvel och "hyvla av" information i lodräta planet, dvs stereoinformationen kan gå förlorad för alltid. Detta var självklart inte bra - i synnerhet inte i stereoskivans barndom då det fortfarande fanns gott om rena monopickuper. Därför kom det så småningom en stereo-LP där vertikalrörelserna begränsats så att de inte förstörs vid avspelning med en monopickup. Dessa skivor är ofta märkta "Compatible Stereo" eller "spelbar i mono" eller liknande.

Likaså blir en avspelning av en monoskiva med en stereopickup ingalunda optimal eftersom stereopickupen tar upp information även i lodledd och där finns ingen användbar information graverad på en monoskiva. Man får alltså med en massa oljud som inte hör till nyttosignalen. Lösningen är förstås att använda en monopickup för monoskivor och en stereopickup för stereoskivor.

Detta är nu lättare sagt än gjort eftersom det inte finns så många högklassiga monopickuper och de få som finns är relativt dyra - ofta i prisklasser på flera tusen kronor. Detta givetvis eftersom de som är intresserade av att skaffa sig en dedicerad monopickup är relativt få. Därför brukar man i stället monokoppla en stereopickup när man vill ha en prisvärd pickup för t ex 78-varvsavspelning. Detta ger inte optimal ljudkvalitet men är i alla fall bättre än att köra pickupen i stereo".

.......................................................................................................................................

Finns det anledning att bry sig om monoinspelningar. Själv har jag de senaste åren upptäckt att många av inspelningarna i mono har hög klass. När man lyssnar på sådant saknar åtminstone inte jag den vidare bilden som stereon kan ge. En länk till en som skriver om äldre monoinspelningar.

http://www.enjoythemusic.com/magazine/m ... l/mono.htm

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi