Hur många har hört en fiol live?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Hur många har hört en fiol live?

Inläggav petersteindl » 2014-05-19 00:15

Den här länken kanske kan vara av intresse?

http://www.etymotic.com/publications/erl-0022-1991.pdf

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-05-19 06:57

Bild

Nu har vi hört!
Två elever som går andra året på spetsprogrammet i musik på Hvitfeldtska Gymnasiet, 17 år idag, och spelat sedan de var 4 år gamla höll en liten konsert för oss. Helt sagolikt duktiga pojkar.
Tror det var en spännande upplevelse för oss alla att erfara dynamiken, alla övertonerna och träkänslan i instrumenten, och framför allt, musiken som helt tog överhand över hur det låter. Enbart musik, så vackert.
De små styckena av Bartok imponerade mest, duett med Viola och fiol, suveränt framfört.
På bilden har vi från vänster Sportis, Anders vinyl, Kronkan, Doris(portugisisk vattenhund), Lennart J, min fru och dotter.
Därefter blev det lokala Göteborsbryggeriers öl och fina korvar, och slutligen ordentlig lyssning på McIntosh mc75 Anniversary! De spelar bra, men kanske behöver ett försteg för att spela ännu bättre, en släkting då.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-05-19 09:34

petersteindl skrev:Den här länken kanske kan vara av intresse?

http://www.etymotic.com/publications/erl-0022-1991.pdf

Mvh
Peter

Tack.

Det styrker misstankarna om att fiolspelares vänsteröra är utsatt:
"Violinists and violists showed significantly poorer thresholds at 3-6KHz in the left ear, than the right ear, consistent with the left ear's greater exposure from their instruments."
Diagram som visar skillnaden höger vänster öra, överst till höger på sidan 2801.

Det kan vara en poäng att välja åtminstone övningsinstrument som är mjuka i skadeområdet (för vänsterörat) om man inte är bekväm att spela med hörselskydd på. Kanske finns utrymme för vidareutveckling, för att förhindra hörselskador. Att se till så att instrumenten strålar så att vänsterörat skonas, men att det ändå låter bra ut. En arbetsmiljöfråga.
Uppenbarligen finns ju instrument som har ett hål i övre midden (i spelarens öra/öron), men som ändå låter bra ut. Nackdelen är att de gärna drar åt det nasala och väsiga för den som spelar och det är kanske inte bra det heller av andra skäl.
Av hörselskadeskäl verkar det i alla fall vara en rätt dålig idé att placera fiolen så nära öronen och låta just de där frekvenserna dra iväg. -Men lite får man kanske offra för konsten och inte minst traditionen. Frågan är värd att lyftas.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-05-19 09:41

Det stämmer bra med vad jag sett när jag studerat violinisters hörsel.

Från sidan två i denna tråd:

viewtopic.php?f=9&t=58317&p=1657243&hilit=v%C3%A4nster#p1657243

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-05-19 09:53

Hej!

Tack för ett trevligt och spännande arrangemang. Trevlig hund den där vattenhunden. Vaktade gården på ett föredömlig sätt. Lät ju mycket, som två galna schäfrar ungefär– faktiskt mest denna kväll. Men sen ville den mest bli klappad. Doris är ju en bohuslänsk flattbottnade eka som ju är roddbar i riktigt grunt vatten. Är vattenhunden döpt efter denna båttyp?
http://no.wikipedia.org/wiki/Doris_(b%C3%A5t)
Sedan efter Doris ljudvolym kom nog fiolerna eller om det var violiner efter upplevd ljudstyrka.
Vardagsrummet upplevde jag som mer väldämpat än vad jag trodde. Ganska torr klang såsom jag upplevde det. Trots volymen på fiolspelet var det inte obehagligt såsom det lätt kan bli om man vrider på volymen i en anläggning. Separationen mellan det som händer går väl knappast att få till i en vanlig anläggning. Det är också något i kontrollen eller hur man uttrycker det som inte är jämförbart med en vanlig anläggning.
Det gjorde knappast heller något att det ibland blev fel. Allt blev så klart och tydligt samtidigt utan någon som helst plåga. Inget vasst eller kantigt alls upplevdes. Trots tydligheten och höga toner. En detaljnivå som nog slår allt annat i apparatväg.
Ölen var mkt god och korvarna var kryddiga.

Sedan gjorde jag en inbjudan till lyssning hemma hos Kronkan. Temat kan då vara att lyssna på lite olika utgåvor av vinyl kontra cd. Jag är ju inte så modern som de övriga som ju spelar utan apparater. Har jag monospelaren klar skulle kvällen kunna ägnas åt att spela mono över två högtalare. Lite Elvis, Cash, Beatles och han Miles samt MJQ. Lite musik från 1956 och några år framåt. Allt på skivor från åren.
Tack alla för en trevlig kväll. Klappa Doris från mig!

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2014-05-20 01:37

Jag är uppväxt med Gotlänsk folkmusik (mycket fiol) och sedan jag träffade min sambo så har det blivit mycket lyssning på sambons kör i olika miljöer och allmänt så tycker jag bättre om verkligheten än usla inspelningar som för ofta blir påträngande i diskanten för egen del, och natuligtvis brist på mellanregister.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-05-20 15:21

jag tycker också bättre om verkligheten än usla inspelningar som ofta blir påträngande i diskanten för
din del. ;)

Men skämt åsido - alla inspelningar är inte usla och det finns även skillnader mellan hur olika anläggningar
återger deinspelningar man spelar, goda såväl som usla.

Därför finns det massor av fall där jag definitivt föredrar en superb inspelning av en superb originalhän-
delse på min egen anläggning, framför många av de originalhändelser som finns därute. Men anläggningen
har därutöver en massa helt unika egenskaper som inte verkligheten alls kan konkurrera med:

1. Den är nära, jag har min anläggnings konserthus här hemma.

2. Den medger att jag får höra en och samma händelse om och om igen, om jag vill.

3. Den ger mig en möjlighet att höra saker som jag missat, till och med saker som spelades innan jag ens
var född.

Det finns mycket annat också, men min hifi-anläggning ger mig fantastiskt mycket glädje.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-05-20 19:11

IngOehman skrev:

Det finns mycket annat också, men min hifi-anläggning ger mig fantastiskt mycket glädje.

Vh, iö

Samma här! Men mest glädje ger mig vinylspelaren.

Har mixtrat något idag lite inspirerad av besöket hos Sprudel. Man skall ha respekt för en Plinius. Lite justering av några kablar och lite provlyssning av mina nya bimutenbehandlade stenar som nu tynger elektrostaterna på ovansidan. Vill minnas svagt att jag frågade om tyngd för ett tag sedan. Nu verkställd. Låter bra.

Men också prövat hur CD kontra Vinyl låter hemma. Prövning blev Monica Z "Varsamt" och lite annat.

Det låter förvånansvärt lika. Det är inte så att vinylen rundar cd-spelaren på alla parametrar. Skulle man ta det stycke för stycke så är nog basen lite mer kontrollerad vid digital uppspelning. Så det skulle säkert gå att göra en provning del för del.

Men vinylen plockar inte sönder ljudbilden så som cd-speleriet gör. Observera nu alla att jag inte säger något generellt. Utan detta gäller hemma hos mig. Lätt moddade elektrostater med lätt moddade rörförstärkeri samt ett vanligt neutralt riaa och en äldre moddad cd-spelare. Spelar med KT88 rör ultralinjärt. Blir lite för allmänt och mjukt om jag spelar i triodläget. En smaksak kanske.

Vinylen vinner på en mjukare men inte upplevd detaljfattigare ljudbild. Cd-speleriet lite tuffare i spelstilen. De enskilda ljuden blir mera påträngande och spränger sönder ljudbilden.

Det finns en behaglighet men mera knaster i vinylen. Så blir det för mig i min anläggning med mina preferenser.

Men anläggningen är relativt dynamisk för övrigt om den får sådant uppdrag.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-05-20 23:31

Jag funderar på om inte du skulle ställa en ödmjuk förfrågan till Lennart J. att få prova hans McIntosch-steg i din setup?
Det kunde bli verkligt spännande.
Pliniusen ställer jag upp med hos dig när som helst:-)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2014-05-20 23:36

På en CD med Kremer (cd'n är rätt ojämn http://www.artistdirect.com/nad/store/artist/album/0,,390530,00.html ) finns ett spår "Rag-Gidon-Time for violin & piano" Av Kancheli som jag tycker låter precis som det låter att spela live... Mycket att lyssna på där! Jag vet inte om man kan köpa den låten någonstans på nätet...
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-05-21 07:31

jockewe skrev:På en CD med Kremer (cd'n är rätt ojämn http://www.artistdirect.com/nad/store/artist/album/0,,390530,00.html ) finns ett spår "Rag-Gidon-Time for violin & piano" Av Kancheli som jag tycker låter precis som det låter att spela live... Mycket att lyssna på där! Jag vet inte om man kan köpa den låten någonstans på nätet...

Är det samma som CD:n Kremerland? Denna: http://open.spotify.com/track/1BB0Ap5rS7PLepM9mA1epO

Den finns att köpa för nedladdning i flac: http://www.prestoclassical.co.uk/w/23763

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-05-21 10:18

IngOehman skrev:Det stämmer bra med vad jag sett när jag studerat violinisters hörsel.

Vh, iö

Här får jag en vision av IÖ, springandes på en vacker sommaräng och jagandes violinister med stor håv, för att sedan lägga dem i en väska och ta hem dem för studier.

:)

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-05-21 11:00

sprudel skrev:Jag funderar på om inte du skulle ställa en ödmjuk förfrågan till Lennart J. att få prova hans McIntosch-steg i din setup?

:D :) :D :)

Klart att det skulle vara lärorikt och trevligt att koppla upp Plinius och Lennarts grejer. Av Lennarts grejer så skulle jag mest idag vara intresserad av hans lite äldre och moddade rörmonoblock. Jag kör nu med en skivspelare från 1972 och vore roligt att veta om ett äldre rörmonoblock vore något att tänka på. Pliniusen låter lite farligt – tänk om man börjar fundera på sådant där modernt ;). Fast det är ju ändå klass A så det får väl gå.

Låter som ett erbjudande man inte kan säga emot. Men först vill jag få lite ordning på spelarna. Båda fodrar lite pill. Den äldre har nu minst 6 meter signalkabel. Vilket jag vill korta men hittar inte lödpennan och lödtennet, bara gasen. Har heller inte kontrollerat inställningar m m. Hastigheten något lite fel. Problem med den nya remmen genom att den helt plötsligt kan börjar vandra på växlarna. Så jag kör just nu med den gamla som spelar något lite långsamt. Den moderna är inte i spelbart skick. Troligtvis fel i någon kabel vilket orsakar brum.

Annars tänkvärd det där med fiolerna live. Det som är problemet ibland kan vara ljudnivån. En ruggigt bra anläggning skall gå att höja och det skall låta bra det med. För nivå är ju en del av upplevelsen som gör att man hör bättre in i musiken och det rum där det hände. Men det kan ju också då höras sådant man inte vill höra. Min anläggning blir ibland lite överengagerad i någon del i det övre registret. Det är en upplevelse men då sänker man ju något.

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2014-05-21 11:08

RogerGustavsson skrev:
jockewe skrev:På en CD med Kremer (cd'n är rätt ojämn http://www.artistdirect.com/nad/store/artist/album/0,,390530,00.html ) finns ett spår "Rag-Gidon-Time for violin & piano" Av Kancheli som jag tycker låter precis som det låter att spela live... Mycket att lyssna på där! Jag vet inte om man kan köpa den låten någonstans på nätet...

Är det samma som CD:n Kremerland? Denna: http://open.spotify.com/track/1BB0Ap5rS7PLepM9mA1epO

Den finns att köpa för nedladdning i flac: http://www.prestoclassical.co.uk/w/23763

Jag tror tyvärr inte det (jag har inte spotify i datorn efter att den trasslat med ljudkortet några gånger med starka smällar som resultat) Rag är bara 4.05 lång på Le Cinema cd'n, kan vara så att han spelat in med Orkestern på "ditt" spår...?
- - -

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-05-21 11:40

Du har rätt, det är två olika inspelningar. Den på Spotify är 4.57 och den du länkat till bara 4.09. Orkester är det på båda, Kremerata Baltica resp. Deutsches Symphonie-Orchester Berlin. Den på Spotify är annorlunda ljudmässigt, väldig sparlåga på den.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-05-21 12:09

phloam skrev:
IngOehman skrev:Det stämmer bra med vad jag sett när jag studerat violinisters hörsel.

Vh, iö

Här får jag en vision av IÖ, springandes på en vacker sommaräng och jagandes violinister med stor håv, för att sedan lägga dem i en väska och ta hem dem för studier.

:)

:lol: :lol: :lol:

Ungefär så går det till, men jag dietyletrar dem inte, och sätter heller inte upp dem på en tavla genomstuckna
av en nål. Och skall man vara noga så är ju håven som fångar in dem bara den självgående djungeltelegrafen.
De har nästan allihopa hört av sig till mig och haft frågor som har att göra med att de "känt av" sin hörsel.

Nästan alla violinister som jag har talat med utöver detta verkar även ha erfarit hörbesvär då och då. Lika ofta
på ett ungefär har det handlat om att de känt sig lomhörda eller haft pip och susningar eller känt sig besvärade
av starka ljud, speciellt av viss karaktär. I några fall har det varit så illa att de haft svårt att fortsätta spela då
ljudet från det egna instrumentet blivit för obehagligt för dem.

Violin är en påfrestning för hörseln, tvivelsutan. För den som spelar instrumentet alltså.

Vh, iö

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2014-05-21 13:24

IngOehman skrev:Violin är en påfrestning för hörseln, tvivelsutan. För den som spelar instrumentet alltså.
Vh, iö

:D Vill bara tillägga att det inte är violinens ljud som sådant utan mängden timmar vi spelar på den som frestar på hörseln.
För en god orkesternivå (professionellt) behövs våra 5 podietimmar per dag och minst 2 övningstimmar dagligen (om öronen klarar det...)
- - -

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2014-05-21 13:28

RogerGustavsson skrev:Du har rätt, det är två olika inspelningar. Den på Spotify är 4.57 och den du länkat till bara 4.09. Orkester är det på båda, Kremerata Baltica resp. Deutsches Symphonie-Orchester Berlin. Den på Spotify är annorlunda ljudmässigt, väldig sparlåga på den.

Lät det som orkester på båda har de länkat fel, spår 9 (4.05' långt) är fiol och piano... Oleg Maisenberg spelar Klaver eller Flygel eller Grand Piano, vad ni nu vill kalla det PK :roll: :D
- - -

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-05-21 14:01

jockewe skrev:Lät det som orkester på båda har de länkat fel, spår 9 (4.05' långt) är fiol och piano... Oleg Maisenberg spelar Klaver eller Flygel eller Grand Piano, vad ni nu vill kalla det PK :roll: :D

Denna http://www.allmusic.com/performance/rag ... 0000876585 hittade jag.

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2014-05-21 14:31

RogerGustavsson skrev:
jockewe skrev:Lät det som orkester på båda har de länkat fel, spår 9 (4.05' långt) är fiol och piano... Oleg Maisenberg spelar Klaver eller Flygel eller Grand Piano, vad ni nu vill kalla det PK :roll: :D

Denna http://www.allmusic.com/performance/rag ... 0000876585 hittade jag.

Ja, det där har de verkligen trasslat till - skulle tro att det på din länk är Takemitsu "Nostalghia"!

Såhär låter den (med clown på skridskor LoFi...) http://www.youtube.com/watch?v=-qMuH6q6Sso
- - -

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-05-22 10:22

sprudel skrev:Jag funderar på om inte du skulle ställa en ödmjuk förfrågan till Lennart J. att få prova hans McIntosch-steg i din setup?

Här kommer en första inbjudan till gänget och en fråga till Lennnartj.

Efter sommaren kommer jag att inviga min nya monospelare. Skulle ödmjukas därför vilja fråga Lennart om att inför detta tillfälle låna två äldre moddade monoblock i klass A med KT88-rör. En tänkt återgivningskedja som skall vara något modern men ändå återspegla en äldre teknik. Dock släpper inte Popsnöret "sin" äldre skivspelare till ett ombygge till simpel monospelare :( . Som alla vet gav jag henne en egen skivspelare med ett erbjudande om att bygga om den till stadens bästa monospelare. Det gick åt skogen. Alltså monospelaren.

Så monopickuppen får monteras på en fabriksmoddad Regarm som spelas på min Michell. Rör och och elektrostater i kedjan.

En äldre forskare i biologi med riktningshörsel som specialite är inbjuden och kommer att stå för ett kortare liveframträdande kring riktningshörsel och forskning kring densamma. Var igår och betalade honom för en tidigare insats där han läste igenom en enklare sak jag skrivit om fjärilar och bin i våra trädgårdar. Han tog motvilligt mot en flaska italiensk dryck. I kväll kommer han hålla en exkursion för några grannar där vi går bakom vårt hus för att titta vad som flyger och växer där.

Kanske lite försök med mono över en respektive två högtalare för att se om det blir någon skillnad.

Får se om det går att införskaffa någon bra musik med violiner. Det torde dock vara det enklare problemet. Bäst vore det med lite zigenskt och/eller Bela Bartok. När jag lyssnade på Bartok hemma hos dig live fick jag idén att göra en vinprovning med ungerska söta viner samt spela musik från denna region. Så gillar jag att också använda våra skivspelare. En del av vår livsstil.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-05-23 06:20

Underbart upplägg Kronkan! :)
Får nog se till att lämna en öring på bryggan under sommaren också. :D

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-05-23 10:14

sprudel skrev:Underbart upplägg Kronkan! :)
Får nog se till att lämna en öring på bryggan under sommaren också. :D

Tack för snälla ord!
Men alla arrangemang efter detta kommer ju att vara bleka i jämförelse.
http://i1324.photobucket.com/albums/u60 ... 93dbe6.jpg

Men som sagt hade bostadsrättsföreningens biolog och riktningsforskare arrangerat en liten skogspromenad i vårt eget naturreservat som ju gränsar mot vår tomt. Då berättades det ju om ormbunkar, jag bidrog lite om fjärilars liv, men vi fick berättat att en fågels varningsrop för rovfågel kan vara designad för att vara svår att riktningsbestämma. Andra ljud de åstadkom var ju till för att berätta att här är jag, stor och stark men vacker. Då lättare att riktningsbestämma. Som ett gäng manliga tonåringar ungefär. Eller ett GÖK-sällskap.

Men kommer senare att PM Lennartj. Och fråga om han har lust att komma med sina lite äldre monoblock. Det var ju en duktig attan på tubrullning. Jag kommer ju själv sitta dagarna före och prova rör förvirrad och svettig.

Hittar inte lödkolven så sprang till Elfa. De hade ju lagt ner . Den moderna sättet att leva tränger sig på. Biltema hade ju dock det som behövdes till små pengar.
Så nu kortat ner kabeln till stereospelaren med 2 meter. Dessa metrar hamnade ju också bland alla andra kablar och grendosor. Men allt tar ju lite tid så efter sommaren är nu planen att det skall invigas en MONOSPELARE. Då har man blivit nörd på riktigt. Min dotter, till skillnad mot din, kommer att gråta blod och absolut inte komma på ett sådant galet arrangemang. Hon riktningsbestäms genom ljudet -meN PaPPaaa.

Välkommen att lämna av fisk av vilken art som helst bara den går att grilla. Det går nog också att ordna en båtplats lite tillfälligt om man kommer sjövägen. Sängar finns också om man har lust att dricka vitt till. Puben öppen på lördagar. Man måste dock bli medlem i en liten kulturförening för Mjörns utveckling. Detta kostar ca 10 kr.

Det är möjligt att vi kommer att paddla runt Orust i år. Detta för att äta sig runt på de restauranger som finns på denna vackra ö. Vi tältar då.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-05-23 13:19

@Kronkan: klart att du får låna mina Perkamoddade Mk.III någon vecka eller två.
Om det blir framåt sensommaren ska jag försöka bli klar med att utvärdera vilka kopplingskondensatorer jag tycker att ger bästa återgivningen.
Jag befarar att preferenserna kommer att variera beroende på vilka rör jag spelar med.
När det gäller slutrör råder ingen tvekan, det ska vara Svetlana winged-C KT88.
I vintras köpte jag på mig ett antal NOS smårör av god "medelklass" till ganska rimliga priser efter goda råd från Roland på Tangotubes och radiomuseet som jag inte hunnit lyssna på ännu. Det slog mig just att jag ännu inte gjort den termiska förbättringen på det andra slutsteget som jag testat på det första slutsteget som varit struligt.

Sedan är de nog redo att jämföras med vilka slutsteg som helst avseende njutningsfylld musikåtergivning på rimliga nivåer.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2014-05-23 23:39

Fan vad najs ni har det, lennartj trevligt att du köpt rör av vår alldeles egna pite-Roland på Tangtubes han är en väldigt skön snubbe!

Själv har jag kört en rengöring av öronen och upplevde den största förbättringen i mannaminne. Upp med basnivån 4dB och ner med volymen det dubbla och allt finns där!

Det är inte roligt att älska musik på ganska stark nivå å ha problem med öronen! Plågade öron koxar/pluggar ihop av öronproppar under repitioner men satan vad roligt när man för en stund få höra hur ens anläggning egentligen låter!

Jag får besök av ett par förväntansfulla skelleftebor i morgon så det gäller att stämma av :wink:
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-05-23 23:49

lennartj skrev:@Kronkan: klart att du får låna mina Perkamoddade Mk.III någon vecka eller två.
Om det blir framåt sensommaren ska jag försöka bli klar med att utvärdera vilka kopplingskondensatorer jag tycker att ger bästa återgivningen.
Jag befarar att preferenserna kommer att variera beroende på vilka rör jag spelar med.
När det gäller slutrör råder ingen tvekan, det ska vara Svetlana winged-C KT88.
I vintras köpte jag på mig ett antal NOS smårör av god "medelklass" till ganska rimliga priser efter goda råd från Roland på Tangotubes och radiomuseet som jag inte hunnit lyssna på ännu. Det slog mig just att jag ännu inte gjort den termiska förbättringen på det andra slutsteget som jag testat på det första slutsteget som varit struligt.

Sedan är de nog redo att jämföras med vilka slutsteg som helst avseende njutningsfylld musikåtergivning på rimliga nivåer.

Hoppas ju inte bara på slutsteg utan även på dig. Kan ju inte återskapa helt en hifi-situation från monotiden. Men ändå lite använda rör m m från lite äldre tider.

Dessa slutsteg har lärt mig något kring upplevelsen av stereo och musik. De kommer dock reagera annorlunda med mitt försteg samt högtalare. Så är det ju. Men intresserad av att sätta in dem i min kedja. Absolut. Förhoppningsvis med några andra ljudnördar.

Inbjudan efter sommaren!

Oj är Tango Tubes från Piteå. Man lär sig hela livet. Skall man köpa rör så bör man ju ringa TangoTubes.

Delar av mina rötter kommer ju norrifrån men inte så långt upp som Piteå. Ragunda/Hammarstrand, Ådalen mm. Någon tur mot Kiruna var ju morfar för att arbeta. Men huvudnäringen var flottning m m. Det är ju mera historia än rör som ju lever

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-05-24 01:12

Jo, det är klart att jag förväntar att vara med på själva träffen också, men tänkte att du kunde få lite tid att lyssna in dig på slutstegen och välja musikexempel som tydliggör goda eller mindre goda sidor.
Som du vet står jag ju inte utan slutsteg hemma ändå. :wink:
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-05-24 04:36

lennartj skrev:Jo, det är klart att jag förväntar att vara med på själva träffen också, men tänkte att du kunde få lite tid att lyssna in dig på slutstegen och välja musikexempel som tydliggör goda eller mindre goda sidor.

Snart gör du det? Jag har ju McIntosharna, och Kronkan dina Perka, och .... Så går det när man är generös! :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-05-24 10:59

lennartj skrev:Jo, det är klart att jag förväntar att vara med på själva träffen också, men tänkte att du kunde få lite tid att lyssna in dig på slutstegen och välja musikexempel som tydliggör goda eller mindre goda sidor.

:D
Klart att jag kommer och hämtar dem någon vecka innan. Och lyssnar lite.

Det värsta är inte bara att du har en rar liten samling av monoblock. Alla olika typer av KT 88 -rör. Jag blir så ledsen när jag tänker på detta. Kunna tubrulla KT88:or. Det är inte många som kan detta. Inte jag i alla fall :(

Det blir en liten utställning med gamla monoskivor. Lite jazz utgiven av Blue Note. Kanske något klassiskt. ELVIS, Beatles, Cash och någon easy. Segovia finns ju också. Startpunkten blir nog 1956 då det kunde låta så här

https://www.youtube.com/watch?v=AvdUwiBSuKY
Senast redigerad av Kronkan 2014-05-24 11:08, redigerad totalt 1 gång.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-05-24 11:06

Kanske kommer någon och spelar fiol live också?
-På självvald "semester".

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi