darkg skrev:Det kan ju vara en slags hänsyn och taktfullhet snarare än oro för juridiska komplikationer som spelar in här.
Hur djupa har ni gjort dem? Hur djupa är Svanås olika alternativ?
Helt rätt. För mig handlar det om takt och ton. Inget annat.
Så här är en typisk v-winge konstruerad.
http://www.euphonia-audioforum.se/forum ... 7-150.htmlHär en tråd jag inte hunnit läsa men där finns det bilder på alla typer av vingar.
http://www.hifisentralen.no/forumet/mit ... al-31.htmlEn bild på mina egentillverkade vingar skulle inte klargöra mera än vad dessa bilder gör. Några byggbilder angående detta projekt kommer inte att publiceras. Så är det. Skälen ar jag öppet redovisat. Om några väljer att inte respektera detta val är ju inte dessa välkomna ens att titta. Finns ingen anledning att som privatperson förhandla om sånt. I yrket eller i uppdrag får man deala med det som är. Men här är jag en privatperson som i och för sig skulle kunna dölja sig bakom min relativa anonymitet.
Jag har nu ägnat någon timme för att arbeta med vingkonstruktion nr två. Nu två kompletta fack och en spridare. Även om den är liten så kommer jag att göra en kanal till.
En normal s-winge i papp har ett djup på 18 cm. Ett djup som väl får plats i en normal Billy-hylla som ju är 28 cm djup. Min gamla hylla är dock 40 cm djup. Jag använder hela djupet för min konstruktion. Skulle ju kunnat kopierat rakt av. Men har satt upp vingarna så att hela djupet används. Spridaren kommer ju alltid längst fram om man ser på hur en s-winge är konstruerad.
Har inte mätt annu. Men eftersom jag nu ersätter ett mindre område med djupa absrobenter med vingar kommer efterklangen öka. Kommer nog hamna något över 0,35 i de flesta mätområden. En något större ökning säkert vid 125 Hz. Men kommer att mäta om några dagar.
Subjektivt är det spontant en förbättring som bl a hörs på röster. Men tycker att allt är mera korrekt nu. Men basen möjligtvis är lite för stor. Men för sent att busa på eftersom jag bor i lägenhet.
Nattlorden, du behöver inte be om ursäkt. Inte alls. Trevligt att få en fråga oavsett skälet.
Zartok som jag i någon mån fört en dialog i hans tråd omkring diffusion har klarat att bygga något som jag bedömer som riktigt bra och säkert mycket välfungerande. Våra konstruktioner är nästan identiska även om jag byggt i gjutrör och han i plywood.
Men i första hand skall man inte fångas av det tekniska. Lyssna på Zartoks uppfattning vad som händer. Målet är det viktiga. Tekniken är bara vägen. Detta må gälla när vi arbetar med maskiner. Annorlunda när man arbetar med människor.
Jag ha en bit kvar till mitt eget mål.