Kan en apparat med sämre ljudbild och separation ge bättre å

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kan en apparat med sämre ljudbild och separation ge bättre återgivning

JA
20
53%
NEJ
18
47%

Antal röster : 38

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-04-14 13:05

men alltså oregelbunden spinnhastig etc kan ju mycket väl påverka det där.. ingen som provat att sakta ner en CD-skiva medan man spelar av den? inom ett litet intervall händer precis samma sak som för LP-skivor - dvs musiken börjar låta lååångsamt. Men man måste vara rätt försiktig för snurrar den för sakta slutar det spela helt.
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-04-14 13:08

Harryup skrev:
Kraniet skrev:Det trodde jag Linn också var ute efter när jag började med de produkterna men numera har jag insett att dom inte alls förmedlar musiken utan förvanskningar..

Dock låter det ju "medryckande" helt klart. Dessutom är det en fullt repeterbar och hörbar "kvalité" som går att använda till att rangorda apparater i bättre/sämre (mer/mindre "taktkänsla")

Vad man än tycker om det så är det övertygande, och vem tycker att det är bättre om man inte kan höra vad dom spelar än när man kan höra det. Men det var inte bara takt, det var melodistämma främst i basen samtidigt också. För dom som inte bevistade en LINN demo på 80-talet kan det vara svårt att förstå. Men få eller ingen inklusive den tidens LTS panel kunde motstå.

jao visst är det ju "trevligt" ljud på ett vis men jag är av principskäl inte intresserad av subjektiv ljudåtergivning då det liksom går emot hela iden med ljudreproduktion (vilket jag tycker hifi ska handla om). Om jag måste ha en Linn-apparat för att "hotta upp" inspelningar så dom låter "som på riktigt" så är det ju fel på inspelningen/skivan och därmed inget som ska fixas med "rätt" elektronik. Men visst en linn-anläggning får fortfarande mina ben att börja röra sig :D 8)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
DrMabuse

Inläggav DrMabuse » 2005-04-14 13:42

Det går inte att manuellt sakta i en CD-skiva längre tid än vad drivverkets buffringsmöjlighet tillåter. Det måste finnas en korrelation mellan avlästa data och de utklockade, och utklockade data styrs av kristallen som har en frekvens som är en multipel av samlingsfrekvensen.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-04-14 13:44

DrMabuse skrev:Det går inte att manuellt sakta i en CD-skiva längre tid än vad drivverkets buffringsmöjlighet tillåter. Det måste finnas en korrelation mellan avlästa data och de utklockade, och utklockade data styrs av kristallen som har en frekvens som är en multipel av samlingsfrekvensen.

precis! men det går att fixa den insaktningen innan d/an sas säger stopp..
rätt fräckt faktiskt och verkligen inget jag trodde gick på cd-skivor innan jag provade :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
DrMabuse

Inläggav DrMabuse » 2005-04-14 14:04

Vill man byta tonart på musiken så måste man byta kristall

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2005-04-14 15:03

DrMabuse skrev:Vill man byta tonart på musiken så måste man byta kristall

Det testades i min gamla cd-spelare! 8O Lät lugnare och lite trevligare liksom, men samtidigt blev det rätt dålig fart i svängigare låtar...
/en john

Föregående

Återgå till Generellt om hifi