Moderator: Redaktörer
Morello skrev:...Någon eller några tiondelar kan vara en lämplig ansats...
Morello skrev:...är det här överkurs för majoriteten av alla högtalare med tillhörande konstruktörer eftersom fel som är inneboende i själva högtalaren är så många tiopotenser större. Sett i skenet av detta är några tiondelar en tillräckligt adekvat de facto standard.
Morello skrev:För övrigt tyck jag att kommatecken bör undvikas eller till och med bli standard att inte använda.
100 mohm samt 2 000 nH alltså.
RogerJoensson skrev:Vilka problem uppstår om dina högtalare matas med noll ohm?
RogerJoensson skrev:Jag förstår faktiskt inte.![]()
Om det nu skulle bero på att jag har lässvårigheter, så kan jag inte hjälpa det.
RogerJoensson skrev:Så här då:
Om man nu skulle fastställa en standard som är mer precis än det som är normalt i dag.
Vilken skillnad skulle det göra om den sa att utgångsimpedansen ska ligga mellan 0-200mohm mot 100-200mohm?
RogerJoensson skrev:Vilka konsekvenser skulle det kunna få för normala (flertalet) högtalare?
Som jag ser det borde skillnaderna bli väldigt, väldigt små, men eftersom du verkar tycka att det är viktigt, så måste där finnas något som jag missat. För om där inte finns något problem, så spelar det väl ingen roll? Tänker jag.
IngOehman skrev:Jag har inte givit dig skäl att tro att det finns något problem. Tvärtom har jag ju gjort motsatsen.
IngOehman skrev:Man kan tycka att en standard som nästan helt utesluter möjligheten att göra apparater med annan teknologi är en rätt så dålig och exkluderande standard. Och någon defactostandard är det definitivt inte, eftersom det finns gott om förstärkare som ligger högre än så.
RogerJoensson skrev:IngOehman skrev:Jag har inte givit dig skäl att tro att det finns något problem. Tvärtom har jag ju gjort motsatsen.
Alltså, du verkar tycka det är viktigt med en standard och att den de-facto-standard som har skapats av sig själv inte duger. Då borde det väl finnas ett problem som du vill lösa?
IngOehman skrev:Nu har jag i och för sig ingen statistik över hifi-förstärkares utimpedans, men nog borde väl flertalet ligga inom 0-200mohm?
IngOehman skrev:-Och skillnaden mot den standard du vill ha är då typ. 100 mohm och det är små tonkurveavvikelser det handlar om.
Ok.
IngOehman skrev:Man kan tycka att en standard som nästan helt utesluter möjligheten att göra apparater med annan teknologi är en rätt så dålig och exkluderande standard. Och någon defactostandard är det definitivt inte, eftersom det finns gott om förstärkare som ligger högre än så.
0-0,2 då?
(Det var väl vad du antydde tidigare dessutom - några tiondels ohm.)
Vh, iö
Morello skrev:Den där sista frågan är ju de facto retorisk.
Morello skrev:Ja, exkluderar man rörapparater (som inte sällan landar på >1 ohm) samt obskyra transistorsteg (ofta med klen eller ingen återkoppling alls) så landar man typiskt <200 mohm, vilket är den de facto-standard vi har idag.
Almen skrev:Men om man antar en de facto-standard för högtalare på 4-8 ohm, är det då dumt att
a) bygga högtalare (eller högtalarsystem) som ligger utanför detta intervall?
b) bygga förstärkare som klarar att driva högtalare som ligger utanför detta intervall?
Bara det faktum att någon idiot konstruerat en maffig förstärkare som klarar laster på 2 ohm kanske får högtalartillverkare att börja gå nedåt i impedans?
IngOehman skrev:Ja, det var den. Lägg av med tramset (fulretoriken) och kom in i matchen istället.
Svante skrev:Almen skrev:Men om man antar en de facto-standard för högtalare på 4-8 ohm, är det då dumt att
a) bygga högtalare (eller högtalarsystem) som ligger utanför detta intervall?
b) bygga förstärkare som klarar att driva högtalare som ligger utanför detta intervall?
Bara det faktum att någon idiot konstruerat en maffig förstärkare som klarar laster på 2 ohm kanske får högtalartillverkare att börja gå nedåt i impedans?
Ja, jag tycker nog att det är dumt att kontruera förstärkare som är avsedda att klara att spela i 1-2 ohms impedans. Det är bättre att lägga resureserna på högre effekt i högtalare som följer de factostandarden "inte under 3,2 ohm". Eller det är väl tom en DIN-standard som säger det. Om det dessutom får högtalartillverkare att börja konstruera lågimpediva högtalare så är man inne på en väg mot inkompatibilitet.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 58 gäster