Morello skrev:Någon som har tips på var man köper utgångstrafo av hög kvalitet?
De måste ha UL-tapp.
Jag känner en person som möjligtvis kan hjälpa dig.

Mvh
Peter
Moderator: Redaktörer
De måste ha UL-tapp.
IngOehman skrev:Jag har inga riktiga invändningar i sak, visst kan man göra så, och visst kan det bli bra (i betydelsen börja likna en bra transistorförstärkare) men vad skall det vara bra för? Det finns ju transistorförstärkare om det är det man vill ha.
De måste ha UL-tapp.
Morello skrev:Tror jag har en övergripande kretslösning klar.
Det blir 4 st 6550 C samt 3 st ECC88 jämte några trissor
Eventuellt kanske 1 st ECC88 för en kaskodlösning i ett diffsteg
DQ-20 skrev:Morello skrev:Tror jag har en övergripande kretslösning klar.
Det blir 4 st 6550 C samt 3 st ECC88 jämte några trissor
Eventuellt kanske 1 st ECC88 för en kaskodlösning i ett diffsteg
Per kanal hoppas jag?
/DQ-20
De måste ha UL-tapp.
Alexi skrev:Morello: hur skulle RS2000 gilla att driva en 1,5ohm's last? (6st parallellkopplade 8ohms basar per kanal.)
Morello skrev:Har kikat lite på gamla rörschemor för idéer.
Någon som gjort en djupare analys av ARC's återkoppling på effektrörens katodsida. Man låter katodströmmen gå genom utgångstrafens sekundär!
Mkr finurligt faktiskt.
Schema på gamla D40 finns här.
http://www.arcdb.ws/D40/D40.html
Morello skrev:Det är lite roligt att en påskyndare av SET-apparater raljerar över klass-AB-apparaternas (ARC etc.) höga inneboende distorsion. SET-steg uppvisar ju inte sällan tvåsiffrig THD vid litet lägre frekvenser och skulle behöva KOPIÖS slingförstärkning för att prestera som en bra AB-apparat av PP-typ.
ErikAndersson skrev:Morello skrev:Det är lite roligt att en påskyndare av SET-apparater raljerar över klass-AB-apparaternas (ARC etc.) höga inneboende distorsion. SET-steg uppvisar ju inte sällan tvåsiffrig THD vid litet lägre frekvenser och skulle behöva KOPIÖS slingförstärkning för att prestera som en bra AB-apparat av PP-typ.
Tetroden/pentoden är till sin natur olinjär och kräver motkoppling i någon form i en förstärkare,.
Bill50x skrev:Erik, efter vilka principer är "The Dream" konstruerad?
/ B
Do single-ended triode amplifiers sound wonderful because they're uniquely true to the music, or do they sound wonderful because they falsify and misshape the music, however appealingly? In short: Do single-ended amplifiers sound wonderful because they're right or because they're wrong?Morello skrev:Det är lite roligt att en påskyndare av SET-apparater raljerar över klass-AB-apparaternas (ARC etc.) höga inneboende distorsion. SET-steg uppvisar ju inte sällan tvåsiffrig THD vid litet lägre frekvenser och skulle behöva KOPIÖS slingförstärkning för att prestera som en bra AB-apparat av PP-typ.
bensnake skrev:Do single-ended triode amplifiers sound wonderful because they're uniquely true to the music, or do they sound wonderful because they falsify and misshape the music, however appealingly? In short: Do single-ended amplifiers sound wonderful because they're right or because they're wrong?Morello skrev:Det är lite roligt att en påskyndare av SET-apparater raljerar över klass-AB-apparaternas (ARC etc.) höga inneboende distorsion. SET-steg uppvisar ju inte sällan tvåsiffrig THD vid litet lägre frekvenser och skulle behöva KOPIÖS slingförstärkning för att prestera som en bra AB-apparat av PP-typ.
Det kan du fundera på medan du motkopplar in absurdum.![]()
Förresten; kul med ditt rörprojekt!Spännande att se vad som kommer ur det. Hoppas att det inte blir mer glöd än välljud.
Morello skrev:Efter principen om drömmen.Bill50x skrev:Erik, efter vilka principer är "The Dream" konstruerad?
Morello skrev:För mig är det alldeles uppenbart att SET-påskyndarna gillar SET-soundet, dvs generös mängd distorsion och hög utgångsimpedans med tillhörande klangfärg via högtalaranas impedans.
Morello skrev:Det är ohyggligt lätt att detektera en SET-apparat med 10% THD i ett FE-test. Så du kan lägga ner det där snacket om "stirra sig blind på....".
Jag är väl för övrigt hyggligd nöjd med att vara ganska ensam om att ha konstruerat en förstärkare som LTS INTE kunde deketera.
bensnake skrev:Morello skrev:För mig är det alldeles uppenbart att SET-påskyndarna gillar SET-soundet, dvs generös mängd distorsion och hög utgångsimpedans med tillhörande klangfärg via högtalaranas impedans.
För mig är det alldeles uppenbart att belackarna stirrar sig blinda på SET's mätbara tillkortakommanden i stället för att lyssna.
sprudel skrev:Morello skrev:Det är ohyggligt lätt att detektera en SET-apparat med 10% THD i ett FE-test. Så du kan lägga ner det där snacket om "stirra sig blind på....".
Jag är väl för övrigt hyggligd nöjd med att vara ganska ensam om att ha konstruerat en förstärkare som LTS INTE kunde deketera.
Hur många har du sålt?
Hur många har Perka sålt?
Morello skrev:Det är ohyggligt lätt att detektera en SET-apparat med 10% THD i ett FE-test. Så du kan lägga ner det där snacket om "stirra sig blind på....".
bensnake skrev:Morello skrev:Det är ohyggligt lätt att detektera en SET-apparat med 10% THD i ett FE-test. Så du kan lägga ner det där snacket om "stirra sig blind på....".
Som sagt; under gynnsamma arbetsbetingelser. Det råder väl delade meningar om huruvida F/E-lyssningens konstlast erbjuder sådana eller ej. Sedan känner jag inte till om just F/E-lyssning är din definition på musiknjutning. Är det så, har du ju onekligen hittat rätt med din pjäs. Grattis!
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 47 gäster