High End Mässan Stockholm 7-8 februari "INTRYCK"

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Re: High End Mässan Stockholm 7-8 februari vilka ska gå

Inläggav _Fredrik_ » 2015-02-08 15:44

Ja det där sög verkligen. Hade nog varit bättre att köra vanligt 5.1 material och sagt att det var ATmos.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-02-08 17:17

molle skrev:
Strmbrg skrev:Nån som vet va inträdet bellar?

200 spänn för lördagen. http://highendmassan.se/priser/

Gällde inte biljetten man köper på lördagen även på söndagen? Funderade på att åka över idag med, men avstod.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-02-08 18:22

Jo på min lördagsbiljett står det både lördag och söndag.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-02-08 18:34

paa skrev:Jo på min lördagsbiljett står det både lördag och söndag.

Då e ju 200 för lördagsinträde inte sååå blodigt, de som kommer på söndagen har ju ingen chans att gå på lördagen liksom. Dessutom skulle vi glada Faktisktmänniskor kunna komma överens om att vi lägger våra biljetter under den lösa tegelstenen på Kammakargatan 3 när vi går hem, så kan alla söndagsmänniskor gå in fritt :-)

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2015-02-08 19:05

Sämst ljud för pengarna:
Bild

Disco:
Bild

Porr:
Bild

Altare:
Bild
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2015-02-08 19:26

Alexi skrev:Sämst ljud för pengarna:

Jag skulle vara mer intresserad av att höra vad du tyckte lät bra.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

rotel2

Inläggav rotel2 » 2015-02-08 19:27

Alexi; Hur lät Focalboxarna?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2015-02-08 19:28

Panelguy skrev:

+1
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2015-02-08 19:31

Mina intryck får vänta då hjärnan kokar nu då mina Dac hade pajjat när jag kom hem, något som gör mig :evil: när pkånboken är tom.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-02-08 19:31

Nu förmodar jag att du använder någon slags formel som väger välljudet mot pengarna, för inte kan du väl påstå att The Lars och de jättelika Tannoy-högtalarna hörde till det sämsta du hittade på mässan!?

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2015-02-08 21:14

Intryck från 2 timmar söndagspromenad på HEM:
:) imponerande - Daniel Hertz och Nagra, även om sweetspot var extremt snäv och skulle aldrig funka hemma hos
8) snyggast - Trenner & Friedl Pharoah, men ljudet imponerar inte lika mycket
:D roligast - Naim Mu-so
:| oberörd - Devialet
:o överraskad - KEF LS50 hos Hegel, fast tyvärr fastnar jag inte för form/propotion
:? oimponerad - Focal + Pass labs
:mrgreen: låter alltid svinbra - Sonny Clark Memorial Quartet, denna gång genom reparerad Martenrigg
8O kvarvarande fundering - vem köper hifi för 3,5 miljoner? Antalet svindyra sportbilsmärken ryms mer eller mindre på händernas fingrar, och då kan man ändå åka till stranden med dem för att visa upp sig. Men antalet hifi-märken med astronomiska prislappar??

/Mats

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2015-02-08 21:19

Panelguy skrev:

Det är bara så märkligt att man väljer de högtalarna till The Lars 2 & Monica som jag tidigare hört kunna låta riktigt trevligt. Den kundgrupp som kan tänkas spendera runt miljonen för sin anläggning, som de riktar sig till bör de vårda betydligt bättre.

De små Marten lät riktigt bra trotts att de stod mitt i rummet eller kanske är det de designats för?

Stora Focal lät ok, men lite fnisliga i diskanten och svulstiga i basen.

Högtalarna i McIntosh-rummet lät trevligt på gles Singer/Songwriter-musik men föll ihop helt med mer krävande pop.

Genelec 8231? lät bra som vanligt när det gäller Genelec.

Magico kopplade till Devialat lät som om någon elektronisk skyddskrets suddade ut alla tranienter till ett blur.

Väldigt få hifi-utställare i år, mest hörlurar och inget världsklass ljud hos någon i år när varken MBL, TAD eller någon ny överraskning var på plats.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2015-02-08 21:43

Alexi skrev:
Panelguy skrev:

Det är bara så märkligt att man väljer de högtalarna till The Lars 2 & Monica som jag tidigare hört kunna låta riktigt trevligt. Den kundgrupp som kan tänkas spendera runt miljonen för sin anläggning, som de riktar sig till bör de vårda betydligt bättre.

De små Marten lät riktigt bra trotts att de stod mitt i rummet eller kanske är det de designats för?

Högtalarna i McIntosh-rummet lät trevligt på gles Singer/Songwriter-musik men föll ihop helt med mer krävande pop.

Magico kopplade till Devialat lät som om någon elektronisk skyddskrets suddade ut alla tranienter till ett blur.

Väldigt få hifi-utställare i år, mest hörlurar och inget världsklass ljud hos någon i år när varken MBL, TAD eller någon ny överraskning var på plats.

Okey, jag lyssnade varken på The Lars/Tannoy, Genelec eller McIntosh-rummet så de kan jag inte kommentera men jag håller med om att de små Marten lät bra trots ett rejält stort rum att fylla. Magico tycker jag lät bra med Constellation men med Devialet lät de dimmiga och odistinkta vilket väl stämmer med hur du beskriver dem drivna med just Devialet. Focal Stella EM med de stora Pass-blocken och dCS-stack tycker jag nog var mässans bästa ljud men pga systemets pris blir det totalt ointressant för de allra flesta. Hade gärna hört mer än en usel inspelning av Piaf (som inte skulle göra något system rättvisa :x ) och lite Copland på de stora Marten Supreme men när vi återkom hade tyvärr diamantdiskanterna pajat.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-02-08 21:56

Fanns Guru eller de moderna OD11 till avlyssning?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2015-02-08 22:18

PerStromgren skrev:Fanns Guru eller de moderna OD11 till avlyssning?

Nej, inte vad jag såg iaf.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2015-02-08 22:39

Av det lilla jag hann lyssna så var mina favoriter KEF LS50 hos Hegel och Magico S3.
LS50 lät mycket bra bortsett från ljudbilden som kantrade pga avsaknaden av invikning och att basen var markerad.
Magico lät riktigt bra med realistisk och detaljrik bas väl ihopsydd med resten av registret. Fin dynamik i trummor mm.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2015-02-08 23:08

Instämmer med föregående. Magico S3 lät riktigt bra, men dom lät bättre efter att dom bytt elektronik från Devialet till Konstellation. När dom bytte elektronik så ändrade dom också på placeringen av högtalarn genom att vrida möbleringen ett kvart varv. Om det var bytet av elektroniks eller annan placering av högtalarna som gjorde att det lät bättre kan jag bara sia om.

Meridians högtalare lät också mycket bra (Kommer inte ihåg modellbeteckningen. Hette dom SL6000?). Dom gav ett fylligt och detaljerat ljud. Dom stod i ett ganska litet rum som antagligen bidrog en del till det fylliga ljudet.

Det system som HIFI-klubben demade överraskade. Det var ett system som byggde på Lyngdorfs elektronik. Kanske var det förväntningarna som skapades när jag såg dom pyttesmå högtalarna som gjorde att jag uppfattade ljudet som så mycket bättre än vad utseendet signalerade. Det vore intressant att få jämföra det med ett "klassiskt" system av lite bättre sort.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2015-02-08 23:12

Jaha rummen till Meridian var låst varje gång jag gick förbi, trodde de ställt in.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2015-02-08 23:16

arkman skrev:Instämmer med föregående. Magico S3 lät riktigt bra, men dom lät bättre efter att dom bytt elektronik från Devialet till Konstellation. När dom bytte elektronik så ändrade dom också på placeringen av högtalarn genom att vrida möbleringen ett kvart varv. Om det var bytet av elektroniks eller annan placering av högtalarna som gjorde att det lät bättre kan jag bara sia om.

Stor skillnad till Constellations fördel, tyckte det låg som en hinna över ljudet när Devialet stod för drivningen.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-02-08 23:29

Alexi skrev:
Panelguy skrev:

Mbl var på plats. De var i biografsalongen där man höll föredrag.

Bästa ljudet som jag hörde var Abysslurarna. Focal/Dcs/Pass lät bra. Lilla Marten spelade också fint. Vissa låtar lät helt ok på Genelecs nya och en AKG-lur tyckte jag lät bra.

Trist att Martendiskanterna gick sönder. Däremot hörde jag berättas idag att de ringde lördag sen em. kväll från Marten till tillverkaren av diskanter som faktiskt hade ett par matchade diskanter till de stora Marten liggandes på lager. De tog diskanterna, åkte ut direkt till flyplatsen och tog första bästa flyg till Arlanda och levererade personligen diskanterna lördag kväll kl 23 och efter nattarbete lirade det stora systemet igen :) Snacka om service i så fall. Ungefär så hade jag 1996 då jag ställde ut på första Arkenmässan. Lördagnatten mot söndagen gick åt för att löda i apparaterna. Jag vill också passa på att påpeka att det är ett riktigt uselt slavgöra att ställa ut på mässor. Hårt jobb, med svårbedömt ljudresultat pga konstig akustik. Stämningen var dock god hos utställarna. De är faktiskt en samling tappra entusiaster som håller ut inom High End. Var tacksamma att de fortfarande finns.

Jag vill också passa på att ge beröm till Donald North och sin fina lilla Riva audio Riva turbo X som lät fantastiskt fint. Jag vill också ge beröm till Robert och Likki på audio concept som organiserar mässan. Jag lovar, alla utställare är helt slut efter ihoppackning på söndag kväll.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2015-02-08 23:35

Alexi skrev:Jaha rummen till Meridian var låst varje gång jag gick förbi, trodde de ställt in.

Ja, det var svårt att komma in i det rummet. Jag lyckades komma in i det rummet två gånger. Ena gången genom att stå och rycka lite i handtaget tills en person innanför öppnade. Andra gången var det en person som gick ut och då passade jag på att ta mej in medan dörren var öppen.
Lite konstigt sätta att hantera insläpp. Om dom hade tänkt sig att bara släppa in folk vid vissa tider så borde tiderna stått på dörren.

Fokus i demonstrationen låg på Meridians nya teknik MQA så det blev väldigt mycket prat och endast lite musik spelat.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2015-02-08 23:49

petersteindl skrev:Jag vill också passa på att påpeka att det är ett riktigt uselt slavgöra att ställa ut på mässor. Hårt jobb, med svårbedömt ljudresultat pga konstig akustik. Stämningen var dock god hos utställarna. De är faktiskt en samling tappra entusiaster som håller ut inom High End. Var tacksamma att de fortfarande finns.

Mvh
Peter

När man ser alla prylar, många extremt tunga, som ska in och ut från hotellet förstår man verkligen vilket slit det måste vara. Jag är i alla fall tacksam för att vi fortfarande har HiFi-mässor och 200 spänn kan vi nog inte klaga på :wink:

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2015-02-09 00:25

Jag vill förtydliga att jag inte vill klaga på mässarangören. Utan mer på alla de distributörer som väljer att inte ställa ut i Stockholm. Det känns märkligt att det är så mycket större fokus på Arken. Har Audio Consept monopol på östkusten?

Användarvisningsbild
Highendmassan

Inläggav Highendmassan » 2015-02-09 02:09

Då var mässhelgen över för i år. Mässan 2015 var utsåld sedan länge. Det var samma antal rum som alltid. Det var många stora satsningar av utställare, intressanta och kompetenta föredragshållare, internationella gäster och riktigt många nyheter. Dessutom många fler besökare i år och enligt kommentarer från utställare och besökare den bästa mässan på länge. I år var även vädret bra, inget OS samtidigt och som sagt väldigt många glada besökare. Personal på plats gör sitt bästa för en trevlig helg och hifi-vistelse med både nybakade bullar, god mat och dryck och vänligt bemötande mm...

Ett stort tack till all personal (och det var många på båda ställena tillsammans) för allt hårt arbete, till föredragshållare, till alla utställare med gäster som satsar tid, pengar, hårt arbete och ofta långa resor till glädje för musik och hifi-intresserade besökare - och givetvis till alla glada besökare som gjorde helgen till den positiva fest den är.

Välkommen åter i februari 2016. Såväl svenska som nya och kända internationella företag har redan bokat rum inför nästa års mässa. Det blir mycket spännande. Vi ser framemot det, tackar för denna gång och välkomnar er alla till mässan i februari 2016.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2015-02-09 08:47

Alexi skrev:Jag vill förtydliga att jag inte vill klaga på mässarangören. Utan mer på alla de distributörer som väljer att inte ställa ut i Stockholm. Det känns märkligt att det är så mycket större fokus på Arken. Har Audio Consept monopol på östkusten?

Något bråk har det ju varit, om inte annat så märktes det på att mässan hade minskat. Vi får väl se om det blir någon mässa nere vid Jönköping? till våren.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-02-09 09:16

hifikg skrev:
Panelguy skrev:
slutsteg skrev:Är det någon som vet varför systemet brann i Martens rum?

Edit: varför var inte technics där med deras nya serie?

Enligt en representant från rummet så "klippte troligen slutstegen och i bägge högtalarna blev diamantdiskanternas spolar skadade, den ena var helt tyst och den andra skrapljud".

Rackarns otur. Var där o lyssnade men hamnade lite offside och när jag återkom var det stängt. Använde de månne för billig elektronik?

Bild

Medan jag var där slog aldrig mätarna över 10W

Rätta mig om jag har fel...

Men kör man med 1a ordningens filter på en diskant i denna storleken och sittandes i en högtalare med i förhållande stor kapacitet i övriga register så blir det lätt lite skevt tyvärr :/
Krävs inte mycket för att elda diskanter då, den får ju arbeta något vansinnigt även vid måttliga ljudnivåer för att producera nyttaljud i tillräcklig mån...
Detta hördes tydligt så fort det kom dynamiska utbrott eller dom spelade lite starkare än "mys nivå" så hårdnade diskanten, trist :(

Jag tyckte dock att Marten lät rätt trevligt (mässans 3e bästa enligt mig) så länge man spelade "lagom starkt" och inte mer.
Vilket i sig samtidigt är skandal på en 3,5mkr högtalare i denna storleken med så mycket kapacitet i botten.
Hemskt snedfördelad kapacitetsmässigt :s
Men som sagt, låter ju rätt bra, men skulle absolut gå att få mer användbar genom att avlasta diskanten/ diskanterna mer :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2015-02-09 11:44

Humöret är uselt idag pga att min Dac gick sönder igår,blir troligtvis dyrt :( eller sophögen. :cry:
Men vi börjar med det positiva. Mässan var över förväntan, mycket pga trevligt sällskap av Tobbe_L och bearwik (som vanligt :) ) och att det fanns gott om hörlurar att lyssna på som jag gjorde och att det sedan lät bra i några rum och sämre i några. Jag hoppade som vanligt över en del rum som Ljudtema tex. då Audiovector har noll dragningskraft på mig.
Men en del rum var som vanligt tex. jätte Focal burkarna med mycket fnissel i toppen, men det kanske är är HighEnd ? lyssningströtthet på två sekunder är det i alla fall.
De jättelika skåpliknande Wharfedale lät som om det var olika högtalare i varje register, sammanhållning saknades, synd det märket kan mycket bättre.Var inne en snabbis hos Tannoy, och nej, men det var visst något som var tokigt där sa andra.
Nu till det bättre, en snabbis hos Hifi Consult lät okej de där Mist, men de ska de göra när det kostar över 100 lappar anser jag.
Genelec var också okej, inget speciellt att anmärka på.
AudioConcept spelade på ett för mig nytt högtalar märke, Daniel Hertz M1 ?
Jätte stora svarta högtalare som visste hur man spelade bas :D men resten av återgivningen hängde med. Folk som har utrymme gillar stor ljudbild med rejäl basåtergivning och som har 100-tusen dollar på fickan här har ni något för er hos Audio Concept.
Och nu till något som överraskade mig, Martin Logan Summit X. Basen sitter ihop med panelerna på ett bra sätt numera och plus att det är lite mer kött på benen i helheten uppåt i registret.
Ja det var mina intryck, har missat massor, men jag prioriterade lite igår och många av de där system som kostar som flera nya bilar intresserar mig måttligt.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2015-02-09 12:18

FBK skrev:AudioConcept spelade på ett för mig nytt högtalar märke, Daniel Hertz M1 ?
Jätte stora svarta högtalare som visste hur man spelade bas :D men resten av återgivningen hängde med.

Menar du hängde med eller saknas det ett "inte".
Jag tycker i alla fall att resten av återgivningen inte alls hängde med. Knappt basen heller.
För dessa pengar kan man hitta betydligt bättre.
Hur som helst är dom tydligen konstruerade av Mark Levinson, personen inte företaget.

Användarvisningsbild
Fostex

Re: High End Mässan Stockholm 7-8 februari "INTRYCK"

Inläggav Fostex » 2015-02-09 12:26

Jag tycker att två uppsättningar imponerade på mässan, på olika sätt.
Den ena var Genelec 8351, som lät bra med all musik som spelades när jag var i rummet, förutom att de tappade en del artikulation i basregistret med tyngre musik. Dessa lär vara utmärkta att ha i ett delat system dock! De hade en väldigt trevlig diskantåtergivning dessutom, som spelade fortsatt mjukt och detaljerat med mer komplicerad musik på högre volym.
Bild

Den andra var Jordans TL / basreflexhistoria, som spelade i ett pyttelitet rum med en 2x30 w-förstärkare av microformat.
Trevlig basåtergivning från förhållandevis små element, och med bra upplösning i det övre registret. Dock var diskanten avrullad i toppen, vilket DVD-ai snabbt observerade. Säkert långt ifrån korrekta, men spelglada och roliga.
Bild
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2015-02-09 13:33

2-ch skrev:
FBK skrev:AudioConcept spelade på ett för mig nytt högtalar märke, Daniel Hertz M1 ?
Jätte stora svarta högtalare som visste hur man spelade bas :D men resten av återgivningen hängde med.

Menar du hängde med eller saknas det ett "inte".
Jag tycker i alla fall att resten av återgivningen inte alls hängde med. Knappt basen heller.
För dessa pengar kan man hitta betydligt bättre.
Hur som helst är dom tydligen konstruerade av Mark Levinson, personen inte företaget.

Din åsikt, inte min och det beror på smaken. Det var ju inte någon form av super duper neutralt alla LTS återgivning,instämmer i det, men kul. Men jag är väl inte känd för att vara tokig i superduper neutral återgivning som många här förespråkar. Utan jag vill ha ett levande ljud och det är inte super neutralt så som många av er ser det,mina Dynaudio spelar naturligt (gillar inte ordet neutralt) och det är nog inte lika med hur folk här upplever neutralt, sedan om det här tog en "viss överdrift" som även i mina öron kan bli för mycket i längden är en helt annan sak.
Jag förordar mångfald inom ljud mer än de flesta så alla kan hitta sitt nirvana och super duper netralt även kallat korrekt återgivning här är inget för alla där ute utan snarare bara för en liten del, annars hade vi inte haft så många olika högtalartillverkare.

Ps. En av anledningarna till att jag gick ur Östergök är att hur ska man kunna vinna någon gång i huvudtaget när alla dyrkar sk. neutral/korrekt återgivning mer eller mindre som ni ser det? Ber om ursäkta om jag nu klumpar ihop er och använder lite hårda ord då många av er är hyvens killar men ibland kan det behövas för att få fram budskapet när man inte är specialist i Svenska språket och kan linda in ord så det låter bättre och jag har inte följt Östergök så noga, men det är väl bara du (NHT) och Ino ägare som vunnit, (kanske någon Carlsson ägare?) och i mina ögon är det inget som är roligt att vara med i utan det är mer en klubb för inbördes beundran där det finns en röd tråd i hur det ska låta. Så att du inte gillade de där burkarna ifrån Mark Levinson förvånar inte, finns nog många som tyckte att de var i värsta laget, men det finns säkerligen de som älskade dem också.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi