music4ever skrev:AndreasArvidsson skrev:Varför skriker du människa?
Spelade helt tysta 16- och 24bitars filer och på 16-filerna så kan jag höra brusgolvet, men inte på 24-filerna. Min DAC har inte en SNR på mer än ca 115dB(motsvarande knappa 19bitar) så det räcker uppenbarligen för mig. Detta var på nivåer där jag lyssnar på musik som starkast. Spelar man ännu starkare så vill man självklart ha ännu lägre brusgolv.
Precis som jag skrev tidigare så är nivån på brusgolvet intressant då jag inte vill ha brus i de tysta partierna av en låt. Det är inte samma sak som att jag vill ha 100dB dynamik på själva nyttoljudet.
Är du verkligen säker att du testat begränsningarna med 16-bitar? Jag antar du sitter ca 3 meter från högtalarna vilket kräver ca 10 dB mer effekt. Säg sen att du har ett tyst rum med ett bakgrundsbrus på säg 20 dB. 96 + 10 + 20 = 126 dB vid lyssningspositionen. Brukar du lyssna på musik så starkt? Risken är väl snarare att det största problemet, vid dessa volymer, är dist.
Hmm, hur räknar du nu? Du tänker att bruset på 1 m avstånd ska vara 30 dB eftersom det blir 10 dB svagare på 3 m avstånd? Sen spelar högtalaren något som är 96 dB starkare och då blir det 126 dB?
Räknar man på toppvärden kan man tänka så här: Bortom efterklangsradien i ett rum ändras inte ljudnivån. I ett vanligt vardagsrum är den c:a 1 m. Bruset på lyssningsplats blir alltså ungefär samma som på 1 m avstånd. Bruset får alltså inte vara starkare än c:a 20 dB på 1 m avstånd. Det gör att ljudet i topparna inte kan bli starkare än 116 dB på 1 m avstånd. Här kan man diskutera om musikljudet blir 116 dB i topparna, eftersom det tar en stund att bygga upp efterklangsfältet i rummet och topparna är ju transienta. Direktljudet blir dock 10 dB svagare på 3 m avstånd. Nu är vi nere i 106 dB i topparna på lyssningsplats.
Räknar man på effektivvärden/medelvärden kan man tänka så här: Bortom efterklangsradien i ett rum ändras inte ljudnivån. I ett vanligt vardagsrum är den c:a 1 m. Bruset på lyssningsplats blir alltså ungefär samma som på 1 m avstånd. Bruset får alltså inte vara starkare än c:a 20 dB på 1 m avstånd. Lyssnar man på musik med 20 dB toppfaktor så blir medelnivån högst 96-20=76 dB högre än brusnivån. Alltså 76 dB högre än brusnivån, dvs 20+76=96 dB på 1m avstånd. Pga efterklangsfältet blir medelnivån samma på 3 m avstånd, dvs 96 dB. Det är starkt.
...men största invändningen mot resonemanget är som sagt att man tänker bort maskeringen. Man hör inte bakgrundsbullret i ett rum när man spelar med 96 dB medelnivå. Och att bruset på 16-bitsmediet är brusformat så att det "låter" betydligt tystare än vitt brus. Rumsbullermätningen på 20 dB är säkert A-vägd, då bör även mediebruset vägas perceptuellt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.