Moderator: Redaktörer
adagio skrev:http://conradhoffman.com/cap_measurements_100606.html
Perfector skrev:Tråden säger: HÖR man skillnad.
Ändå vill alla se mätningar på eländet.
Ge er nu
Perfector skrev:Det är en subjektiv bedömning om vad olika kondingar har för ljudliga egenskaper.
Kondingar låter olika enligt mig men jag kan inte bevisa eller göra en mätning eftersom mina öron inte har den funktionen att skriva ut vad dom hör.
Perfector skrev:Jag tror det faller under begreppet att låta var och en bli salig efter sin egen fason.
adagio skrev:Jag kan aldrig bevisa något
IngOehman skrev:adagio skrev:Det är ju inte någon procents skilnad i uF som utgör den stora skillnaden. Det finns hur mycket mätningar och bilder på jämförelser mellan olika typer av kondensatorer som helst. Det är skilnad. Skillnaden hörs i klang mm. Ni får väl googla om ni vill.
Istället för att lägga en massa tid på att googla efter vad andra än du har mätt, tycker eller tror på, så är jag nyfiken på vad det är som gör att DU anser att det är skillnader. Skillnader som HÖRS. Det var ju du som skrev det i tråden.
För du baserar det väl inte på att du läst att det är så eller att mätningar har gjorts som bevisar att man hör skillnad, antar jag?
Vh, iö
IngOehman skrev:adagio skrev:Jo, dubbla slutsteg kostar betydligt mer än filterkomponenter, iaf om man vill ha lite kvalisort.
Spolen har exakt samma mH och resistans. Alla kondensatorer är uppmätta och matchade på decimalnivå för nå exakt rätt spec. Orginalfiltret hade väl +-5% per komponent vilket skulle kunna valsa iväg rätt mycket.
Mina filter mäter exakt och är kloner till orginalfiltret.
Jag vet inte om impedanskurvan och den flacka 1a ordningens filter påverkats alls? Det låter bättre helt enkelt. Jag har ju orginalfiltret kvar så jag ska montera det i egen låda med speakON så man kan byta snabbt utan att stänga av, när jag får tid o lust. Sen ska jag verkligen lyssna både blint oc öppet. Jag vet av erfarenhet att blinda test är skitsvåra, det enda man bevisar är hur svårt det är!
Har du någon fundering på vad det kan bero på att du tycker att det är svårare att höra skillnad när du inte har facit på vad som är vad tillgängligt, utan är hänvisad till dina öron och måste lita på dem endast? Alltså när du lyssnar blindt.
Nyfiken på hur du tänker om det.
Vh, iö
adagio skrev:Oh ja att tro kan vara farligt, att veta hur saker är är ju så mycket bättre?
DQ-20 skrev:....
Det handlar om gradskillnader och för MIG är det direkt omoraliskt att sälja och köpa högtalarkablar för 50000 kr paret. Men det är min gräns.
/DQ-20
adagio skrev:Roger>Då åligger det dig att bevisa att jag inte hör skillnad, bevisbördan ligger inte på mig....
RogerJoensson skrev:adagio skrev:Roger>Då åligger det dig att bevisa att jag inte hör skillnad, bevisbördan ligger inte på mig....![]()
![]()
adagio skrev:http://conradhoffman.com/cap_measurements_100606.html
Men, jag vet inte hur om jag ska bry mig mer. Jag och många andra upplever klara skilnader...
adagio skrev:...sen finns den grupp människor som hävdar att jag hör fel/inbillar mig och denna grupp hävdar att dom har ensamrätt för att det inte går att mäta, skulle det nu finnas skilnader så är de ju för små i förhållande till alla andra fel.
adagio skrev:Vår hörsel och hjärnas förmåga är betydligt känsligare än vad många vill tillstå. Men att argumentera mer är lönlöst, varför inte bara acceptera sin medmänniskas syn, upplever alla världen helt olika och ingen har rätt att kräva att alla ska anamma deras verklighet.
adagio skrev:Vi kan lägga fram våra synsätt, ibland kan man ta till sig nya sätt att se på sin omvärld, ibland kan man inte det pga av både oförmåga eller ovilja och det är något som gäller i båda riktningar.
adagio skrev:Återigen ,det finns ingen absolut sanning, allt är i ständig förändring.
adagio skrev:Min verklighet, din verklighet. Om jag säger att jag upplever att olika kondensatorer låter olika så är det verkligt för mig, du har hittils inte motbevisat det, bara fastslagit din verklighet att "så här är det, du bara inbillar dig" med klapp på huvet.
adagio skrev:Ang Öhmans fråga så har jag bara blindtestet strömkablar och det som öppet var jättetydligt var i blindtestet jättesvårt.
adagio skrev:De resultat vi fick fram då , var att när vi analyserade det vi hörde blev resultatet som att singla slant. Gick man bara på sin känsla och försökte känna in musiken blev resultatet mer tydligt. Dock var det väldigt svårt som sagt.
adagio skrev:Det är mitt enda blindtest, en hel kväll till spillo enl mig. Det är verkligen inte så jag lyssnar på musik, det gör jag på känslobasis och med musik jag vill lyssna på.
adagio skrev:Så det är min ståndpunkt. Blindtest-överlåter jag till folk som tycker det är kul. Och det var verkligen inte vad denna topic handlade om? Det var väl om det var hörbara skilnader på olika kondensatorer.
adagio skrev:Det blir ju en filosofisk fråga, frågan borde vara "hör du skillnad på olika kondensatorer?"
Eftersom det inte finns någon som varken kan bevisa eller motbevisa om skillnaden är hörbar.
adagio skrev:För tekniska skilnader finns beviserligen på olika konstruktioner, dessa är mer eller mindre känsliga för div störningar, av både mekanisk såväl elektrisk art.
adagio skrev:Ang Öhmans fråga så har jag bara blindtestet strömkablar och det som öppet var jättetydligt var i blindtestet jättesvårt.
adagio skrev:http://conradhoffman.com/Low_Level_ICs.htm inte kondensatorer men ett annat "hett" ämne som inte heller går att mäta. Eller?
...
Morello skrev:adagio skrev:Ang Öhmans fråga så har jag bara blindtestet strömkablar och det som öppet var jättetydligt var i blindtestet jättesvårt.
Varför vi kan sluta oss till att alltsammans var inbillnig, vilket är helt i samklang med vedertagen naturvetenskap.
IngOehman skrev:Morello skrev:adagio skrev:Ang Öhmans fråga så har jag bara blindtestet strömkablar och det som öppet var jättetydligt var i blindtestet jättesvårt.
Varför vi kan sluta oss till att alltsammans var inbillnig, vilket är helt i samklang med vedertagen naturvetenskap.
Nej, där har du fel.
Vad vi kan sluta oss till är att det KAN ha varit inbillning och att ingenting har framförts som visar att det inte var det.
Det är INTE synonymt med att det var inbillning.
Vh, iö
Laila skrev:DQ-20 skrev:....
Det handlar om gradskillnader och för MIG är det direkt omoraliskt att sälja och köpa högtalarkablar för 50000 kr paret. Men det är min gräns.
/DQ-20
Men att sälja och köpa högtalarkablar för säg 49000 kr paret låter sig göras(utan moraliska betänkligheter) . . . typer ?
DQ-20 skrev:Laila skrev:DQ-20 skrev:....
/DQ-20
Men att sälja och köpa högtalarkablar för säg 49000 kr paret låter sig göras(utan moraliska betänkligheter) . . . typer ?
Nej. Det är gradskillnader i helvetet men det finns en särskild krets för kabelnasare.
Här är en tabell som kan hjälpa den rådville att hitta rätt i etiken.
> 50000 kr => Omoraliskt (Obs! Gäller det Transparent gäller direkt till Helvetet)
> 5000 kr => Förkastligt
> 2000 kr => Högst tveksamt
Gäller för kabellängder understigande 10 m
DQ-20
Bokhållare, Helvetes Förgårdar AB
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 7 gäster