Varför låter nästan all musik skit?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Conan

Re: Varför låter nästan all musik skit?

Inläggav Conan » 2015-03-23 20:34

music4ever skrev:Ingen säger att bra crestdynamik automatiskt ger bra ljud, men det är en falskt påstående att musik som metal eller till och med black och death metal inte skulle kunna ha bra crestdynamik.

Tycker det ser ut som om albumen på graferna inte alls har tokkomprimerats enligt gängse standard för listmusik. Trodde nog den typen av musik skulle ha "hottats till" ordentligt. Är det nya album?

Vad är anledningen till att skivbolagen låter de här låtarna vara ifred?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-03-23 21:24

music4ever: Bra exempel på metal som faktiskt fått ha kvar sin dynamik.

Jag fick just höra ytterligare ett exempel på metal som är illa producerad. Låter inte alls lika illa som vissa andra exempel från denna och den parallella tråden(Varför låter nästan all musik alldeles underbart?), men detta är ett bra exempel på vad jag anser vara fel med mycket musik och då specifikt metal de senaste åren. Helt platt, ingen bas. Bara ett sorl av ljud med noll tryck och pondus.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-03-23 21:26

Conan skrev:
music4ever skrev:Ingen säger att bra crestdynamik automatiskt ger bra ljud, men det är en falskt påstående att musik som metal eller till och med black och death metal inte skulle kunna ha bra crestdynamik.

Tycker det ser ut som om albumen på graferna inte alls har tokkomprimerats enligt gängse standard för listmusik. Trodde nog den typen av musik skulle ha "hottats till" ordentligt. Är det nya album?

Man kan ju titta på vilka skivbolag det handlar om. Darkthrone - Total Death ifrån -95 nånting t.ex är utgivet på Moonfog
som startades av Satyr ifrån Satyricon ett annat BM band ifrån Norge. Det ger lite andra förutsättningar för eget inflytande över slutresultatet kan man tänka.

Bra ljud? Ja visst. Darkthrones bästa album? Nej knappast

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-03-23 22:35

Conan skrev:

De flesta är från 80 eller tidigt 90-tal. När det gäller dagens metal så är det enda man kan göra är att hoppas på en vinylutygåva med en bättre master. Beställde nyss Gojira – L’Enfant Sauvage på vinyl. Läste recensionen på metal-fi att:
"So how does the vinyl sound? As is usually the case when you have a master with literally double the amount of dynamic range, the drums are a massive improvement over the CD. In the closing structure of “Explosia” for example, the drums hit with a metallic smash that’s just completely absent in the CD version. The cymbals are also far more present, as is the bass. The guitars and vocals are least affected, but taken as a whole the album sounds far more powerful and visceral on vinyl. Gojira fans, you know what to do."

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2015-03-23 23:36

music4ever skrev:
sportbilsentusiasten skrev:klart de har!
Men att kategoriskt snacka ned en massa inspelningar är lite ensidigt kan jag tycka.
Välkommen hem du också!

Hur kan det vara ensidigt att klaga på dåliga produktioner?

kolla trådens rubrik

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-03-24 01:23

sportbilsentusiasten skrev:kolla trådens rubrik

Ja? Det stämmer ju. Inte ens när jag frågar om endast 10 st album med bra ljud så kommer det något svar.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-03-24 01:25

music4ever skrev:

Ja? Det stämmer ju. Inte ens när jag frågar om endast 10 st album med bra ljud så kommer det något svar.

Det finns helt enkelt inte 10 album med bra ljud!
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2015-03-24 08:43

Som jag nämnde ovan så kommer jag inte ihåg vilka album jag provlyssnat ordentligt, har problem med minnet. Och då jag inte har samma problem som många andra verkar lida utav så skulle jag likväl kunna plocka 10 slumpmässigt utvalda album från disken. De flesta låter helt ok...
Men jag kan ju delegera till tjejen, hon har minnet intakt och är mer namnkunnig på band och album.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2015-03-24 10:11

sportbilsentusiasten skrev:
music4ever skrev:
sportbilsentusiasten skrev:klart de har!
Men att kategoriskt snacka ned en massa inspelningar är lite ensidigt kan jag tycka.
Välkommen hem du också!

Hur kan det vara ensidigt att klaga på dåliga produktioner?

kolla trådens rubrik

music4ever, du missförstår mig - nyckelordet är ENSIDIGT!
Jag tycker det är svart/vitt tänkanden (annat ord) om man kategoriskt snacka ned en massa inspelningar = skriver "Varför låter nästan all musik skit?"
Jäkla överdrivet!!!

Är det jag menar.

Antingen skrivs det på forumet att något är GRYMT BRA eller SKIT.
Jaha...
Var finns eftertanken, balansen, förmågan att se helheten?
Eller vill man bara väcka uppmärksamhet?

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2015-03-24 10:12

music4ever skrev:

Du har mitt svar ovanför detta inlägg

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2015-03-24 12:05

JB skrev:
Knuttebaloa skrev:
BORIS skrev:Ok, tack.

Jag bara antog att du hade exempel ifrån i år el iaf -14 när du säger:

Jag älskar hårdrock/metal och jag säger att utan tvekan är ljudkvalitén under all kritik på stor andel av de skivor som släpps.

Säger inte du har fel, eller rätt för den delen, men att metal som genre inte ska bedömas utifrån samma principer som mycket annan musik.

Utifrån vilka principer ska metal bedömas då?

Jag har personligen aldrig hört en hårdrock/metalskiva som imponerat med ljudkvaliten. Det beror nog dels på att jag inte alls har mycket till övers för genren, varför jag sällan utforskar den.

Du får gärna överraska med ett stycke audiofilmetal, Boris. Jag lovar att jag ska ge det en ärlig chans.

https://open.spotify.com/track/6ZU9RJIZ0fNaFuQM57bDIA Här har du ett hårdrock/metal album med bra ljud!

Ja. Men vad låg volym det var. Orka skruva upp volymen.
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-03-24 12:05

Har man höga anspråk så låter majoriteten av alla kontemporära populärmusikfonogram skit. Det är ingen överdrift - bäste sportvagnsentusiasten!
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-03-24 12:10

Nu skall vi sätta oss ned och sjunga we shall overcome.

Alla skivor låter lagom. . . typ :)

Lagom mycket. Lagom lite. Lagom skit. Lagom fint. Lagom komprimerat. Lagom trummor. Lagom violiner. Lagom kontemporärt. Lagom grymt. Helt enkelt lagom.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-03-24 12:15

Lag om lagom mao.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2015-03-24 13:06

sportbilsentusiasten skrev:Antingen skrivs det på forumet att något är GRYMT BRA eller SKIT.
Jaha...
Var finns eftertanken, balansen, förmågan att se helheten?

Och då kommer den här! 8)

Jag har drygt 1000 LP+CD. De allra flesta är med så kallad klassisk musik, en hel del jazz och en del pop-/rockmusik från -60, -70- och -80-talet. Det är endast ett fåtal plattor som jag aldrig spelar på grund av usel ljudkvalitet. Men det är inte heller jättemånga som har förstklassig ljudkvalitet. Det är helt klart mindre än 10%. Däremot tycker jag det är många - bra mycket mer än hälften - som låter från helt OK till riktigt bra. Och så finns det en (stor) minoritet som inte är så lyckade ljudkvalitetsmässigt, men inte så dåliga att de är ospelbara.

Jag har också några hundra skivor på hårddisken (främst från B&W- en blandning av rock/folk/World/klassiskt) där ljudkvalitén över lag är från OK till bra. Dock är det bara enstaka som låter förstklassiskt. Största problemet med dem som inte låter jättebra är i allmänhet för liten dynamik (pga komprimering?).

Ibland lyssnar jag på Spotify (sonen har ett abonnemang) men då letar jag fram inspelningar med klassisk musik som låter bra. Ofta finns det många olika inspelningar att välja på och ofta låter en hel del inget vidare - men en del låter riktigt bra. Jag har tagit mitt samhälleliga ansvar och uppfostrat sonen till välljudsnörd, varför han letar efter musik som låter bra. Ibland sitter vi tillsammans och lyssnar på detta och då kan det ofta vara ganska nyinspelad musik. Men då är ljudkvalitén i allmänhet god. Men då är det som sagt spellistor med musik som är välinspelad.

Så jag antar att jag lyckas kryssa mig förbi det mesta av bottennappen som en del av mina Faktisktkamrater råkar stöta på.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-03-24 13:10

Jag har en enda vinyl bland de 1200 i min hylla som låter kattskit.
Black Sabbath's första platta.
Matriserna köptes av NEVS som fortsatte att pressa plattor på utslitna matriser.
Man pressade normalt 10000 vinyler på varje matris, men NEVS pressade säkert 5000 till som snabbt blev muggiga i ljudet utan ordentlig diskant.
Lät och låter som AM-radion med 5kHz i topp.
Uschligt uselt faktiskt.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-03-24 14:20

Jag har likt MichaelG (av en händelse har jag en kollega som också heter så...) en hel del fonogram (LP/CD/kassettband/HDD). En liten del har riktigt bra ljudkvalitet men merparten är bara sådär och en liten del är riktigt dålig. Kör både Spotify och Wimp som "sållningsverktyg" och visst är det stor skillnad på olika inspelningar av klassisk musik. Jazz har tyvärr drabbats hårt av mastringseländet och är ofta alldeles död dynamiskt. Att hitta t.ex. nya vettiga storbandsinspelningar är svårt. Man kan gesig katten på att musikaliskt intressanta utgåvor är körda i mangel. Har nu blivit rätt restriktiv vid inköp och försöker först leta rejält. Klassisk musik är möjligen lite drabbad av "tydlighetsiver" och låter ljusare än tidigare. Dessbättre finns det i den genren återutgivningar som är helt okej.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2015-03-24 14:23

Morello skrev:Har man höga anspråk så låter majoriteten av alla kontemporära populärmusikfonogram skit. Det är ingen överdrift - bäste sportvagnsentusiasten!

Hehe
Men då ligger överdriften ju i att ha SÅ höga anspråk :wink: :mrgreen:

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2015-03-24 17:20

Ok, lite blandat godis då. :)
1 Judas Priest - Painkiller
2 Opeth - Watershed
3 Motörhead - Ace of Spades
4 Nine Inch Nails - The Fragile
5 Vintersorg - Cosmic Genesis
6 Enslaved - Vertebrae
7 Dissection - Reinkaos
8 Dimmu Borgir - Death Cult Armageddon
9 Pain - You Only Live Twice
10 Amon Amarth - Twilight of the Thundergod
11 Hammerfall - Legacy of Kings
12 KMFDM - WTF

Det fick bli ett jämt dussin.
Jag har ingen koll på Masvis eller vad som anses bra siffror på analyserna men jag har iaf inga problem att lyssna på dessa här hemma.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-03-24 18:08

Perfector skrev:Jag har en enda vinyl bland de 1200 i min hylla som låter kattskit.
Matriserna köptes av NEVS som fortsatte att pressa plattor på utslitna matriser.
Man pressade normalt 10000 vinyler på varje matris, men NEVS pressade säkert 5000 till som snabbt blev muggiga i ljudet utan ordentlig diskant.
Uschligt uselt faktiskt.

Alltså, det säger mer om dina preferenser och anspråk än om den faktiska kvaliteten hos fonogrammen.

Jag hade ett helsike att hitta tiotalet LP's när jag skulle dema RIAA-steg på arkenmässan.
Det slutade med att jag nästan bara spelade Dire Straits och Yello 45-varvs 12" (maxi) som inte sällan låter hyggligt bra.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-03-24 18:54

Morello skrev:
Perfector skrev:Jag har en enda vinyl bland de 1200 i min hylla som låter kattskit.
Uschligt uselt faktiskt.

Alltså, det säger mer om dina preferenser och anspråk än om den faktiska kvaliteten hos fonogrammen.

Jag hade ett helsike att hitta tiotalet LP's när jag skulle dema RIAA-steg på arkenmässan.
Det slutade med att jag nästan bara spelade Dire Straits och Yello 45-varvs 12" (maxi) som inte sällan låter hyggligt bra.

Nu är du elak.
Jag kanske bara har vett att köpa skivor som ÄR ordentliga.
Alltså lyssnar jag i butik innan jag köper. :-)

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-03-24 19:40

sportbilsentusiasten skrev:
music4ever skrev:Ja? Det stämmer ju. Inte ens när jag frågar om endast 10 st album med bra ljud så kommer det något svar.

Du har mitt svar ovanför detta inlägg

Du får gärna skriva grupp - titel och om det är någon speciell utgåva.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2015-03-24 19:43

music4ever skrev:Du får gärna skriva grupp - titel och om det är någon speciell utgåva.

Duh? Det är precis det jag gjorde några poster högre upp...
Inga specialutgåvor.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-03-24 20:29

markusA skrev:Ok, lite blandat godis då. :)

Tack för en lista. Nu kommer mitt snabba omdöme dessa (några har jag hört flera gånger innan, de andra kollade jag snabbt en kort bit i en-två låt.

1 Judas Priest - Painkiller: Originalversionen som jag har på HDn, låter basfattig, burkig och inget vidare. Remasterade versionen på Spotify är ännu sämre, med grov dynamisk komprimering och sönderEQuad ljud. Inget jag spelar högt mer än ytterst korta stunder med öl i kroppen.
2 Opeth - Watershed: Dynamiskt komprimerad, låter jobbig i de massiva partierna. Vill bara sänka.
3 Motörhead - Ace of Spades: Svårt, finns en miljon olika släpp. Ena på spotify låter fruktansvärd, ljusklingande utan bas och irriterande EQ. Kan säkert finns en bättre version på vinyl. Usch.
4 Nine Inch Nails - The Fragile: Är van vinylen och den är väl bitvis okej. Lyssnar kort på spotify och det är ju dynamiskt jobbigt i de massiva partierna men det går inte till överdrift som många nya. Hyfsad men inget som jag kan spela speciellt högt länge.
5 Vintersorg - Cosmic Genesis: Grötigt och odynamiskt ljud. Låter i mina öron inte speciellt bra.
6 Enslaved - Vertebrae: Lite burkigt ljud, saknar något. Lite bättre än Vintersorg men jag sänker snabbt.
7 Dissection - Reinkaos: Dynamiskt komprimerad och jobbigt ljud när man ökar. Bra musik som tyvärr jag sänker ganska omgående.
8 Dimmu Borgir - Death Cult Armageddon: Grötig, dynamiskt komprimerad ljudbild man gärna skruvar upp i början men sänker efter 10 sekunder.
9 Pain - You Only Live Twice: Låter lite bättre i de lugnare partierna, men sen låter det som en grötig, ljus, lågkvalite MP3a. Sänker fort.
10 Amon Amarth - Twilight of the Thundergod: Igen, odynamiskt, grötigt, tunt och låter bitvis som en dålig MP3a.
11 Hammerfall - Legacy of Kings: Lite mer dynamik, men jobbigt ljust ljud men klen bas.
12 KMFDM - WTF: Låter jäkligt jobbigt när det händer mycket, grötigt och odynamiskt.

Detta är min åsikt efter väldigt korta lyssningar av skivorna. Ingen av dessa är en skiva som jag anser har tillräckligt bra ljudkvalité för att man ska kunna spela på den volymen jag vill, utan jag måste sänka. Det är snarare att de flesta är riktigt långt ifrån de kvalitéer som jag vill ha. Närmast kommer NIN, som bitvis kan låta rätt bra, speciellt vinylutgåvan vill jag minnas.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-03-24 21:25

Sorligt att se, och lite skrattretande måste jag medge. För de allra flesta som älskar musik är de musikaliska kvaliteterna så totalt avgörande när det kommer till att välja vilken musik man vill lyssna på. Visst är det kul med riktigt bra ljud men inte viktigare än bra texter, ett grymt beat, fin melodi och en hel massa andra delar som gör bra musik till just bra musik. Det är helt enkelt en parameter som är underordnad en massa andra.

Diskussionen är så ensidig och åsikterna så skeva här ibland att det är skrämmande. På fullt allvar hävdas att det inte går att lyssna på mer än enstaka procent av hela skivsamlingar, att det inte går att lyssna på musiken man älskar pga ljudet, allt är bara kasst, kasst. Det kanske värsta är när det används som slagträ i debatten, nedlåtande kommentarer som
- ja har man inte högre krav så..osv vidrigt. Är så glad att jag ser på musik så som jag gör, lyssnar på sättet jag gör och det uteslutande på precis vad jag vill och har lust att lyssna på.

In befor, ja men det är ju för att jag älskar musik som bla bla Gäsp

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2015-03-24 21:35

Lol, jag skulle inte lyssna på någon av de albumen utan öronplugg om det spelas på livenivå. Och det har inget att göra med ljudkvalitet.
Vi får väl se om det kommer fler kommentarer gällande materialet.
Tjejen hade lite mindre smickrande kommentarer men de passar inte riktigt i skrift. :mrgreen:

Boris> Tjejen erbjuder spontant att bjuda på kakor om du skulle ha vägarna förbi.
Senast redigerad av markusA 2015-03-24 21:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-03-24 21:35

Jag väljer bara bort musik pga ljudet i mycket extrema fall, annars spelar jag och inser att det låter jobbigt pga att någon har sabbat ljudet, men njuter ändå av musiken.

Att man kan klaga på dåligt ljud står inte i motsatsförhållande till att man även kan njuta av den.

Jag kan tycka att en Lasagne är på tog för rinnig men ändå njuta som en dåre ! :D
Det hade ju varit bättre om den var fastare, men rinnigheten är inget som kommer att hindra mig från att äta den 8)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-03-24 21:38

BORIS skrev:Sorligt att se, och lite skrattretande måste jag medge. För de allra flesta som älskar musik är de musikaliska kvaliteterna så totalt avgörande när det kommer till att välja vilken musik man vill lyssna på. Visst är det kul med riktigt bra ljud men inte viktigare än bra texter, ett grymt beat, fin melodi och en hel massa andra delar som gör bra musik till just bra musik. Det är helt enkelt en parameter som är underordnad en massa andra.

Diskussionen är så ensidig och åsikterna så skeva här ibland att det är skrämmande. På fullt allvar hävdas att det inte går att lyssna på mer än enstaka procent av hela skivsamlingar, att det inte går att lyssna på musiken man älskar pga ljudet, allt är bara kasst, kasst. Det kanske värsta är när det används som slagträ i debatten, nedlåtande kommentarer som
- ja har man inte högre krav så..osv vidrigt. Är så glad att jag ser på musik så som jag gör, lyssnar på sättet jag gör och det uteslutande på precis vad jag vill och har lust att lyssna på.

In befor, ja men det är ju för att jag älskar musik som bla bla Gäsp

Har någon hävdat att inte de musikaliska kvaliterna är det som är viktigaste?
Vilka säger att det endast går att lyssna på enstaka procent av skivsamlingen?

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-03-24 21:40

markusA skrev:Lol, jag skulle inte lyssna på någon av de albumen utan öronplugg om det spelas på livenivå. Och det har inget att göra med ljudkvalitet.
Vi får väl se om det kommer fler kommentarer gällande materialet.
Tjejen hade lite mindre smickrande kommentarer men de passar inte riktigt i skrift. :mrgreen:

Du skrev i inlägget att "jag har iaf inga problem att lyssna på dessa här hemma.". Hur går det ihop med det du skrev nu?

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2015-03-24 21:43

Jag bor i en liten trea, lyssnar inte på livenivåer...

P.s. Flickvännen har hört det mesta av detta live och intygar att det låter lika bra eller bättre här hemma.
Senast redigerad av markusA 2015-03-24 21:46, redigerad totalt 1 gång.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi