Kallar du dig själv för audiofil?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kallar du dig själv för audiofil?

Ja
34
29%
Nej
75
65%
Vet ej
7
6%

Antal röster : 116

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Kallar du dig själv för audiofil?

Inläggav IngOehman » 2015-05-15 23:14

STDI skrev:”Man bör inte använda utländska låneord i de fall det finns en adekvat inhemsk vokabulär disponibel.” lär Gunnar Sträng ha sagt. Det tvistas lite om det var exakt så, men andemeningen är i alla fall rätt tycker jag.

Varför säga inhemsk när man kan säga domestisk?

Som har hört historien sa han: "varför använda utländska lånerord när vi har en adekvat domestisk vokabulär?", men jag vet ju att det finns hur många varianter som helst på vad han egentligen skall ha sagt. Gissar att många vill krydda till citatet med lite flera låneord än de han faktiskt sade. ;)

Själv menar jag att han har fel, det vill säga jag ser jag en poäng i ett i möjligaste mån använda så internationella ord som möjligt. Det finns ju inget egenvärde i att fjärma språken från varandra och därmed försvåra kommunikation. Bättre att fjärma än att närma. Människor som kan tala med varandra har större chans att tycka om varandra. Visst finns det hopplösa fall, men de flesta fungerar så - eftersom det ligger i människans natur att vara mindre rädd för det mindre främmande.

Människor som söker människor att hata är dock svåra att göra något åt. Min gissning är att de måste ta itu med de problem de har med sig själva och sina liv, innan det finns chans att de skall inse hur icke-konstruktivt deras beteende är, även för dem själva.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-05-16 04:23

IngOehman skrev:[
Varför säga inhemsk när man kan säga domestisk?

Som har hört historien sa han: "varför använda utländska lånerord när vi har en adekvat domestisk vokabulär?", men jag vet ju att det finns hur många varianter som helst på vad han egentligen skall ha sagt. Gissar att många vill krydda till citatet med lite flera låneord än de han faktiskt sade. ;)

Själv menar jag att han har fel, det vill säga jag ser jag en poäng i ett i möjligaste mån använda så internationella ord som möjligt.

Vh, iö

Om citatet är rätt så är det ju en fråga, och det är väl aldrig fel att ställa en fråga om man något man undrar om.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-05-16 10:46

Jag uppfattar frågan som retorisk, en fråga som inte söker svar. Alltså ett påstående.

Andra varianter jag sett av citatet ger det inte ens frågans utseende.

Men det skulle vara intressant att få veta vad han sa i verkligheten. Kan det ha fastnat på band månne?

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-05-16 10:50

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2015-05-16 21:10

Back to topic, nu när dialekterna dör:

http://www.hd.se/nyheter/sverige/2015/05/11/sa-suddas-vara-dialekter-ut/

finns det dialektala/lokala ord för audiofil?

Kristianstad och på Fidelio: GuldÖra
Shatterer of words

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2015-05-16 22:00

På jamska blir nog audiofil "tullut te å lyssen"
Och "jag är audiofil" -"ma e en tocken som e tullut te å lyssen" :D 8)
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-05-17 03:07

KentLindqvist skrev:På jamska blir nog audiofil "tullut te å lyssen"

Å huskut fejen te å fniss opp kablan å apparata.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2015-05-17 08:24

darkg skrev:

Haha, det verkar som att skånskan har ett och annat låneord från jamska när det gäller audiofili!
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-05-17 23:48

KentLindqvist skrev:
darkg skrev:

Haha, det verkar som att skånskan har ett och annat låneord från jamska när det gäller audiofili!

Det där var min jamska :) skånskan är ännu sämre. Jag är nollåtta!

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2015-05-18 07:07

Det var ite dåligt. Du lurade mig! Trodde du var jämte i exil... :lol:
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
pinnen

Inläggav pinnen » 2015-05-18 07:31

Jag tror inte det är meningsfullt att försöka förstå vad de menar. De vill vara otrevliga bara, och lyckas bra med det.

Så det tycker du?

Hemsk inställning att tycka att det är meningslöst att förstå andra människor men du kan ha en poäng där då jag ofta har svårt att förstå hur du tänker om vi pratar utanför högtalarbyggeri eller liknande saker. Jag tycker ofta att du är obehagligt otrevlig i dina inlägg ibland men jag är inte säker på att du märker det själv eller att det är medvetet. Jag hoppas det i alla fall.

Jag ska dock försöka förklara en gång till varför jag inte vill kallas audiofil. Jag tycker inte om allt ljud, jag älskar sådeles inte allt ljud omkring mig och inte all sorts musik heller.
Jag trivs inte med att ha en etikett klistrad på mig om än en så oskyldig sådan som audiofil :). Jag tycker att sådana etiketter är att fösa in folk i olika fack och förenkla sammanhangen. Det är min uppfattning och jag hävdar inte alls att den är rätt. Den är bara min uppfattning.
Ju äldre jag blir ju mer förstår jag hur mycket det är jag inte förstår

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-05-18 08:02

IngOehman skrev:Själv menar jag att han har fel, det vill säga jag ser jag en poäng i ett i möjligaste mån använda så internationella ord som möjligt. Det finns ju inget egenvärde i att fjärma språken från varandra och därmed försvåra kommunikation.

Nu handlar det inte om att fjärma, dvs ÖKA avståndet mellan språken. Det handlar om att bevara språken funktionabla. Låneord har problem på så sätt att de ofta inte passar in i ursprungsspråkets sätt att böja dem. Det uppstår flera sätt att hantera dem och en massa trassel. Utöver att man måste välja mellan det importerade ordet och det svenska. Det går en massa energi till att hantera språkfrågor som kunde läggas på annat.

Då är det bättre att om men verkligen behöver ett utländskt ord försvenska det, så att det passar in i det svenska språkbruket. Som tex en studio, flera studior, den studion, de studiorna. Jämför det med en studio, flera studios, den studion, de studiosarna. Gräsligt. Ofta ligger de där avarterna runt hörnet och lurar i en form som man inte använder förrän efter ett tag. Prova dessutom att lägga på ett genitiv-s på orden så blir det ännu värre. Studiosarnas. Eller kanske studiosarna's? Burr.

Vill man vara internationell föreslår jag i stället att man skriver helt på ett annat språk, i västvärlden blir det nog engelska.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-05-18 08:58

IngOehman skrev:... det vill säga jag ser jag en poäng i ett i möjligaste mån använda så internationella ord som möjligt. Det finns ju inget egenvärde i att fjärma språken från varandra och därmed försvåra kommunikation. Bättre att fjärma än att närma. Människor som kan tala med varandra har större chans att tycka om varandra.

I sak har du rätt, men i praktiken fel :-)

Jag vet inte hur det är i andra länder, men här i Sverige har vi tendensen att förvanska betydelsen av orden när vi importerar dem. Det räcker väl med att säga Video och Latte för att styrka min poäng.

För övrigt tror jag citatet ska vara "...när vi har en adekvat inhemsk vokabulär att tillgå." Och det är ju lätt att hålla med om. Varför säga "space" när man menar utrymme?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-05-18 10:54

Bill50x skrev:...
För övrigt tror jag citatet ska vara "...när vi har en adekvat inhemsk vokabulär att tillgå." ...
/ B

Varför inte lita på Lennart Geijer när han i sin bok: "Sagoförtäljaren och ordkonstnären" i "En bok om och till Gunnar Sträng" skriver: "Jag använder inte utrikiska ord när det finns adekvat svensk vokabulär" , som det dessutom länkats till tidigare i tråden . . . typ ? :roll: :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-05-18 12:04

Laila skrev:
Bill50x skrev:...
För övrigt tror jag citatet ska vara "...när vi har en adekvat inhemsk vokabulär att tillgå." ...
/ B

Varför inte lita på Lennart Geijer när han i sin bok: "Sagoförtäljaren och ordkonstnären" i "En bok om och till Gunnar Sträng" skriver: "Jag använder inte utrikiska ord när det finns adekvat svensk vokabulär" , som det dessutom länkats till tidigare i tråden . . . typ ? :roll: :wink:

Ja, ja... :mrgreen:

/ B

Användarvisningsbild
PJo

Inläggav PJo » 2015-05-18 13:18

Svante skrev:
IngOehman skrev:Själv menar jag att han har fel, det vill säga jag ser jag en poäng i ett i möjligaste mån använda så internationella ord som möjligt. Det finns ju inget egenvärde i att fjärma språken från varandra och därmed försvåra kommunikation.

Nu handlar det inte om att fjärma, dvs ÖKA avståndet mellan språken. Det handlar om att bevara språken funktionabla. Låneord har problem på så sätt att de ofta inte passar in i ursprungsspråkets sätt att böja dem. Det uppstår flera sätt att hantera dem och en massa trassel. Utöver att man måste välja mellan det importerade ordet och det svenska. Det går en massa energi till att hantera språkfrågor som kunde läggas på annat.

Då är det bättre att om men verkligen behöver ett utländskt ord försvenska det, så att det passar in i det svenska språkbruket. Som tex en studio, flera studior, den studion, de studiorna. Jämför det med en studio, flera studios, den studion, de studiosarna. Gräsligt. Ofta ligger de där avarterna runt hörnet och lurar i en form som man inte använder förrän efter ett tag. Prova dessutom att lägga på ett genitiv-s på orden så blir det ännu värre. Studiosarnas. Eller kanske studiosarna's? Burr.

Vill man vara internationell föreslår jag i stället att man skriver helt på ett annat språk, i västvärlden blir det nog engelska.

När blir försvenskning, försvenskning? Jag menar - Någon måste ju börja eller?
/Patrik
Scientia Potentia Est

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-05-18 16:18

KentLindqvist skrev:Det var ite dåligt. Du lurade mig! Trodde du var jämte i exil... :lol:

Mamma var från Storsjöbygden.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-05-18 17:35

PJo skrev:
Svante skrev:

Ja, när det gäller böjningar är det ofta ganska enkelt, som exemplet med "studior". Men givetvis finns det risk att det blir olika och historiskt har väl Svenska Akademin haft rollen som rättesnöre där. Språkvårdarna ligger dock alltid steget efter, de måste ju vänta in att ett ord verkligen har börjat användas; det måste finnas ett reellt behov av ordet.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
bluetrain

Inläggav bluetrain » 2015-05-18 18:20

är man inte nära nog per definition audiofil genom medlemskap på detta (reservationslöst eminenta) forum? nu kan jag iofs inte den faktiska beskrivnigen för audiofil och google känns lite avlägset men att sätta prestanda framför andra värden såsom design, status (B&O, anyonr?) och annat känns hyfsat audiofilt, tycker jag. Sen att man inte går och kallar sig det generellt i normala ej audiofila sammanhang för att det låter lite lökigt, skriver det som en egen rubrik på sitt CV, är väl en kanske en annan sak. Jag ser det lite som en sak man lite lätt och ledigt är utan att skriva någon annan på näsan med det. Lite som att det är viktigt att det finns tankar bakom en uppsättning, inte bara "jag köpte det bästa på hifiklubben som deras experter rekommenderade". i det senare fallet (och liknande. personen kunde naturligtvis gått in till vilken större kedja som helst) tror jag inte nödvändigtvis det alltid är audiofila tankar utan mer att det låter "good enough", är "snyggt" med hög "waf"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-05-20 11:16

pinnen skrev:
Jag tror inte det är meningsfullt att försöka förstå vad de menar. De vill vara otrevliga bara, och lyckas bra med det.

Så det tycker du?

Hemsk inställning att tycka att det är meningslöst att förstå andra människor men du kan ha en poäng där då jag ofta har svårt att förstå hur du tänker om vi pratar utanför högtalarbyggeri eller liknande saker. Jag tycker ofta att du är obehagligt otrevlig i dina inlägg ibland men jag är inte säker på att du märker det själv eller att det är medvetet. Jag hoppas det i alla fall.

V.S.B.

Och nej, det finns överhuvudtaget ingenting ovänligt eller otrevligt i: "De som inte har ens ett uns av audiofil i sig kan inte uppskatta musik. Sådana människor finns, men de är väldigt sällsynta."

Om man inte på något sätt kan njuta "sinnligt" av att lyssna så blir nog inte musik ens grej, och inget fel med att vara sådan! Men de som är sådana är så vitt jag funnit väldigt sällsynta, jag känner bara till några få. Den kändaste av dem är kanske Hans Rosling, som ju är en välförtjänt hjälte. Älskar hans sportreporter-stajlade TED-talk:

https://www.ted.com/talks/hans_rosling_ ... _ever_seen

Men musik är inte hans grej om man får tro honom själv, och om du Pinnen ser ned på den som inte uppskattar musik så projicera det inte på mig, du får stå för det själv. Jag delar inte din inställning. Förresten vet jag ju att Rosling tycker att ryska nationalsången är vacker, så inte ens han är kanske helt hardcore-musikointresserad. ;)

Så det kan vara till och med ovanligare än vad jag tror...

Vh, iö

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2015-05-20 22:43

IngOehman skrev:Och nej, det finns överhuvudtaget ingenting ovänligt eller otrevligt i: "De som inte har ens ett uns av audiofil i sig kan inte uppskatta musik. Sådana människor finns, men de är väldigt sällsynta."

Om det är så om du själv skrev förut - att en audiofil är någon som älskar att lyssna - d.v.s. ett något överdrivet eller särskilt intresse i själva lyssnandet - så kan det uppfattas som obehagligt/otrevligt att tillskrivas något som audiofili som en nödvändighet för att kunna uppskatta musik.

Så är det naturligtvis inte - man måste inte ha något särskilt intresse av själva lyssnandet för att uppskatta musik. För det krävs bara att man gillar att lyssna rent generellt - inte "audiofili".

Jag håller alltså med dig om att man inte är audiofil bara för att man inte tycker illa om att lyssna med öronen - och att audiofili understödjer ett musikintresse. Men nån nödvändighet är inte audiofili. Att påstå det kan uppfattas som en elitistisk syn, där alla med musikintresse per automatik är audiofiler och tvärtom - om du inte frivilligt kallar dig audiofil så har du inget riktigt musikintresse.

Hade jag kunnat tillgodogöra mig musik på ett annat och bättre sätt än genom öronen så hade jag gjort det. Alltså kan jag inte kalla mig audiofil, men musikintresset är lika stort för det.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-05-20 22:48

Möjligen OT men jag har inte använt i dagligt arbete en svensk dator eller något svenskt program sedan runt 94.
När jag sätter mig vid en svensk dator för att vid något enstaka tillfälle göra något så går det banne mig inte att fatta naturligt hälften av alla kommandon känns det som.
Datororden på svenska känns som tagna direkt ifrån Google Translate.

/Harryup

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-05-20 22:50

Du verkar ha båda svenskt tangentbort och tolkare i varje fall.

PJo skrev:
Svante skrev:

Svantes argument faller på att näst intill vartenda språk som finns är en härlig blandning av olika andra samtidiga och äldre språk.

Det problem han antyder finns helt enkelt inte. Det vill säga, det blir en uppgift att passa in nya ord, men det är inget problem, det sker mer eller mindre av sig självt. Det finns däremot riktiga språkliga problem också, som handlar om när förflackningen gör att språk förlorar sin entydighet.

Jag brukar säga att man alltid skall förenkla språk så mycket som möjligt, men inte mera. Det är inte fel att utveckla språk, och däri inkluderas ofta både förenklingar och nya ord. Men att avveckla uttrycksmöjligheter är någonting helt annat. Förenkla allt som kan förenklas utan att förlora något uttrycksmöjlighet, tycker jag. Och komplicera och komplettera allt som ger större uttrycksmöjligheter!

Vh, iö

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-05-20 23:05

Jo, svenskt tangentbord har jag nästan alltid. Svårast att skriva svenska är det med ett fransk tangentbord har jag märkt.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-05-20 23:07

Har du provat ryskt tangentbord? 8)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-05-20 23:11

IngOehman skrev:Det problem han antyder finns helt enkelt inte. Det vill säga, det blir en uppgift att passa in nya ord, men det är inget problem, det sker mer eller mindre av sig självt. Det finns däremot riktiga språkliga problem också, som handlar om när förflackningen gör att språk förlorar sin entydighet.

Så hur skriver du "studio" i bestämd form, plural, genitiv? "Studiosarnas"? Är det oproblematiskt?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-05-20 23:13

phloam skrev:
IngOehman skrev:Och nej, det finns överhuvudtaget ingenting ovänligt eller otrevligt i: "De som inte har ens ett uns av audiofil i sig kan inte uppskatta musik. Sådana människor finns, men de är väldigt sällsynta."

Om det är så om du själv skrev förut - att en audiofil är någon som älskar att lyssna - d.v.s. ett något överdrivet eller särskilt intresse i själva lyssnandet - så kan det uppfattas som obehagligt/otrevligt att tillskrivas något som audiofili som en nödvändighet för att kunna uppskatta musik.

Så är det naturligtvis inte - man måste inte ha något särskilt intresse av själva lyssnandet för att uppskatta musik. För det krävs bara att man gillar att lyssna rent generellt - inte "audiofili".

Rolig groda där, när du skrev "gillar". Det är ju just det som det handlar om - audiofili. Att gilla att lyssna. Att kunna njuta av det.

Om du nu tycker att gillar är svagare än älskar så må det vara hänt, men jag skrev faktiskt bara om att "inte ens ha ett uns av det", det än nog rätt så mycket mindre än att gilla det, det. ;)

phloam skrev:Jag håller alltså med dig om att man inte är audiofil bara för att man inte tycker illa om att lyssna med öronen - och att audiofili understödjer ett musikintresse.

Det du skriver att du håller med mig om, är inget jag har skrivit. Bortsett ifrån det är trippelnegeringar inte så bra om man vill kunna göra sig förstådd då alltså. Men jag förstår vad du menar, och du har förstås rätt i att man inte är audiofil bara för att man står ut med att lyssna utan att lida. Så jag håller med dig.

Men audiofili understödjer inte ett musikintresse - det är fundamentalt för det. Utan det så kan man ju typ bara vara sociologiskt intresserad av musik. Att vi idag, vissa i varje fall, tror att audiofili inte fanns före den återgivna musiken, kan inte jag hjälpa. Men människor som älskat/gillat att lyssna har ju funnits i alla tider. Det som är modernt och nytt är att det idag ibland kan kopplas till ett intresse av att hifi-apparaterna beter sig väl. Men det betyder ju inte att det behöver göra det.

Har förresten frågat två tjejer till nu (systrar) och den ena visste båda vara hifi och audiofil betyder, den andra tvekade på hifi och sa att hon visste var wifi var, men audiofil var ett ord hon var välbekant med, hon kunde beskriva det. Så jag har fortfarande inte hittat en enda människa som inte känner till varken var hifi eller en audiofil är för något.

phloam skrev:Men nån nödvändighet är inte audiofili.

Självklart inte. Det är inte ens nödvändigt att höra, så att njuta av att lyssna på saker är självklart inte nödvändigt, mej.

phloam skrev:Att påstå det kan uppfattas som en elitistisk syn, där alla med musikintresse per automatik är audiofiler och tvärtom - om du inte frivilligt kallar dig audiofil så har du inget riktigt musikintresse.

Något verkar ha blivit fel i den där meningen. Att påstå det, vaddå?

Och vem har skrivit något om vad folk kallar sig? Jag har bara pratat om vad folk är.

phloam skrev:Hade jag kunnat tillgodogöra mig musik på ett annat och bättre sätt än genom öronen så hade jag gjort det. Alltså kan jag inte kalla mig audiofil, men musikintresset är lika stort för det.

Ditt påstående brister logiskt. Att du skulle ha velat tillgodogöra dig musik på annat sätt än via öronen - om det hade varit bättre, bevisar inte att du inte är audiofil och därför inte kan kalla dig det. Du kan ändå kalla dig audiofil, och vara det. Men oavsett vilket så behöver du ju inte kalla dig det. Ingen har begärt att du skall göra det. Jag säger bara att du är det (i någon grad) inte att du skall kalla dig det. Det får du bestämma själv.

Att du uppehåller dig här på faktiskt.se säger dock en del... ;)

Vh, iö

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2015-05-21 04:21

IngOehman skrev:[
Och jag älskar att lyssna på saker - alltså audiofil.
Jag är videofil också, alltså gillar att titta på saker.

Frågan är om "audiofil" innebär ett särskilt intresse, utöver det vanliga, att lyssna på ljud. Som jag ser det så är inte alla audiofiler, d.v.s. de kan exempelvis lyssna på och njuta av musik utan att reflektera särskilt över själva lyssnandet i sig. För att vara audiofil (enligt mig) så innebär det att man njuter separat och samtidigt av själva lyssnandet. Men det kunde lika gärna vara ett audiofilt lyssnande på omgivningsljud, stereoapparater, filmdialog, testsignaler etc. Inte nödvändigtvis musik.

Om man säger att alla som gillar musik är audiofiler, så förlorar ordet sin väsentliga betydelse, det blir en poänglös benämning på vanligtvis omedveten process.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-05-21 10:15

Audio är ju inte strikt kopplat till musik.
Man kan ju gilla att lyssna till fågelsång lika gärna.
En audiofil är för mig en stereolyssnare med höga krav (endera egna eller som omgivningen uppfattar den personen), en audiofil är inte en person som gillar att lyssna på livemusik t.ex trots att man då är närmare originalet i sin lyssning. En audiofil är heller inte en musikälskare som gillar musik oavsett hur det låter.

/Harryup

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-05-21 10:35

Harryup skrev:Möjligen OT men jag har inte använt i dagligt arbete en svensk dator eller något svenskt program sedan runt 94.
När jag sätter mig vid en svensk dator för att vid något enstaka tillfälle göra något så går det banne mig inte att fatta naturligt hälften av alla kommandon känns det som.
Datororden på svenska känns som tagna direkt ifrån Google Translate.

Jag använder program på svenska så långt det är möjligt. Men det är nog mycket en vanesak. Körde Photoshop på engelska under några år och det blev svårt att hitta i menyerna när jag bytte till svenska. Men nu är det tvärtom, nu när jag lärt mig vad saker och ting heter på svenska.

En fördel med program på engelska är om man behöver support. Det är inte alltid så lätt att klura ut vad saker heter på engelska så man kan få adekvat hjälp.

/ B

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi