Varför inga feta skivspelare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Varför inga feta skivspelare?

Inläggav petersteindl » 2016-02-20 01:49

Perfector skrev:Den här kanske kan klassa in som en fet spelare
http://www.blocket.se/stockholm/Denon_D ... ?ca=11&w=3

Men för jösses, skärpning. Du om någon borde känna till gamla ädla Denonspelare.

Bild

eller

Bild
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2016-02-20 01:52

Har hört ett ryckte om att någon i tråden köpt en fet spelare och väntar leverans :mrgreen:

Här är min feta spelare nummer 2.

Bild
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-02-20 01:53

petersteindl skrev:

Men för jösses, skärpning. Du om någon borde känna till gamla ädla Denonspelare.

[ Bild ]

eller

[ Bild ]

det var en fråga, inte ett påstående.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2016-02-20 01:55

Perfector skrev:
petersteindl skrev:

[ Bild ]

eller

[ Bild ]

Verkar vara den snubbe som diskuteras huruvida han blåser folk i vintageavdelningen.

Det enda som var fett på den var det orättfärdiga priset.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2016-02-20 09:44

Vinylcalle skrev:
Perfector skrev:
petersteindl skrev:

[ Bild ]

eller

[ Bild ]

Verkar vara den snubbe som diskuteras huruvida han blåser folk i vintageavdelningen.

Det enda som var fett på den var det orättfärdiga priset.

MvH Carl

Just så.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-02-20 15:59

Vinylcalle skrev:Har hört ett ryckte om att någon i tråden köpt en fet spelare och väntar leverans...

8O 8)

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-02-20 22:33

Skivspelaren ser tydligen maffigare ut än vad den är, 7 kg totalvikt!
Undrar om den är byggd av balsaträ eller har superlätt skivtallrik?
Servo + lätt tallrik brukar ha problem att återge t.ex. Saint-Saëns orgelsymfoni (3:e) korrekt om man har
en lite styvare MC-pickup som Denons egen DL-103. När orgeln plötsligt kommer in med full kraft
inklusive 32-fotsstämmor blir spårvindlingarna gigantiska och pickupnålens bromsverkan blir avsevärd och tonhöjden faller om tallrikens massa är liten och då blir det intressant om servot hinner kompensera precis lagom eller om det skjuter över målet och börjar svaja.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-02-20 23:28

Tror ni den här är fet då?

KD-7010.JPG
KD-7010.JPG (55.91 KiB) Visad 5601 gånger

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-02-20 23:48

En sådan här räknas säkert inte in som fet men den väger ändå in på 12 kg...

Bild

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2016-02-21 00:11

Conan skrev:Tror ni den här är fet då?

[attachment=0]KD-7010.JPG/attachment]

Det tycker jag nog.
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2016-02-21 00:11

RogerGustavsson skrev:En sådan här räknas säkert inte in som fet men den väger ändå in på 12 kg...

[ Bild ]

Det var minsann en tung kabel. :mrgreen:
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2016-02-21 00:35

RogerGustavsson skrev:En sådan här räknas säkert inte in som fet men den väger ändå in på 12 kg...

[ Bild ]

Ett tips är att i princip aldrig länka direkt till en annan site på det sättet. Det anses inte riktigt kosher.
Spara istället bilden och ladda upp den på någon bra site du kan länka bilderna ifrån. Jag använder forumbilder.se men finns massa andra och säkert bättre.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-02-21 01:12

PappaBas skrev:

[ Bild ]

Ett tips är att i princip aldrig länka direkt till en annan site på det sättet. Det anses inte riktigt kosher.
Spara istället bilden och ladda upp den på någon bra site du kan länka bilderna ifrån. Jag använder forumbilder.se men finns massa andra och säkert bättre.

Jag tycker precis tvärtom, länkar du direkt till källan/originalet visar du respekt för bildens ägare och visar varifrån den kommer.
Laddar du ner en kopia av bilden och lägger upp någon annan stans är det ren stöld imho.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2016-02-21 01:18

Håller med Lennart här.
Spelar dock ingen roll i det här fallet då källsiten tydligen dödat länkningar. De vill tydligen inte ha besökare.

Tillbaka till feta skivspelare. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-02-21 01:21

Är den fet nog?
Bilagor
feting.jpg
feting.jpg (8.07 KiB) Visad 5533 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-02-21 08:31

Perfector skrev:Är den fet nog?

Nä´ru där har vi dragit fetinggränsen för länge sen:

- Direktdriven kanske den är - svårt att se.
- Saknar snygg plint
- Saknar lock
- Saknar säkert alla former av automatik

Försök få den att kvala in i tråden för Abnorma Skivspelare istället... :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-02-21 09:17

Vet inte varför bilden i mitt förra inlägg bara syns ibland. Såg den igår men inte nyss och nu visas den igen....
Den slanka spelaren med lite vikt var denna:

Bild

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-02-21 09:58

På en sådan helt eget genomkonstruerad skivspelare är förutsättningarna mycket bättre att få lätt skivtallrik och servo att fungera perfekt eftersom pickupnålens
styvhet och därmed bromsverkan är känd. På skivspelare som Thorens TD125 var det mycket svårare att lyckas när användaren kunde montera vilken pickup som helst från ADC ZLM till Ortofon SPU.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-02-21 11:27

Conan skrev:
Perfector skrev:Är den fet nog?

Nä´ru där har vi dragit fetinggränsen för länge sen:

- Direktdriven kanske den är - svårt att se.
- Saknar snygg plint
- Saknar lock
- Saknar säkert alla former av automatik

Försök få den att kvala in i tråden för Abnorma Skivspelare istället... :)

Jag föredrar remdrift och en liten klockmotor som kan gå baklänges, vilket min kan och gör
Då kan jag tom. spela pressmatriser.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-02-21 11:43

lennartj skrev:På en sådan helt eget genomkonstruerad skivspelare är förutsättningarna mycket bättre att få lätt skivtallrik och servo att fungera perfekt eftersom pickupnålens
styvhet och därmed bromsverkan är känd. På skivspelare som Thorens TD125 var det mycket svårare att lyckas när användaren kunde montera vilken pickup som helst från ADC ZLM till Ortofon SPU.

Syftar du på Beogram-spelaren? Jo, där finns ett helhetstänk. De tidiga versionerna hade kraftigare tallrikslager och tyngre tallrik, en sådan har jag för renovering. En lustig detalj är tallrikslagrets konstruktion, som jag ser det kan modifieras men många hävdar att det fungerar som det ska. Vet inte hur det är på denna 40 år gamla spelare men de senare Beogram-spelarna överlät mycket av farthållningen till servoverkan i kombination med lättare tallrik. Tallriken på min gamla Unamco-spelare har ju ett rätt mycket större tröghetsmoment än sentida Beogram.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-02-21 12:34

RogerGustavsson skrev:
lennartj skrev:På en sådan helt eget genomkonstruerad skivspelare är förutsättningarna mycket bättre att få lätt skivtallrik och servo att fungera perfekt eftersom pickupnålens

Syftar du på Beogram-spelaren? Jo, där finns ett helhetstänk. De tidiga versionerna hade kraftigare tallrikslager och tyngre tallrik, en sådan har jag för renovering. En lustig detalj är tallrikslagrets konstruktion, som jag ser det kan modifieras men många hävdar att det fungerar som det ska. Vet inte hur det är på denna 40 år gamla spelare men de senare Beogram-spelarna överlät mycket av farthållningen till servoverkan i kombination med lättare tallrik. Tallriken på min gamla Unamco-spelare har ju ett rätt mycket större tröghetsmoment än sentida Beogram.

Ja, jag syftade på Beogram, men Unamcon har väl inget servo utan klarar sig gott just på tröghetsmomentet, vilket jag tycker att de flesta vettigt konstruerade skivspelare med minst 5 kg skivtallrik gör.
Jag tycker det är oförnuftigt att banta bort 4 kg skivtallrik och ersätta med 1 kg + servo, men om köparna trodde att det skulle vara (minst) lika bra och var beredda att betala lika mycket ökade väl vinsten någonstans i "näringskedjan"?

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2016-02-21 12:45

RogerGustavsson skrev:Vet inte varför bilden i mitt förra inlägg bara syns ibland. Såg den igår men inte nyss och nu visas den igen....
Den slanka spelaren med lite vikt var denna:

[ Bild ]

Eftersom innehållet är copyright-skyddat är det ett lagbrott att kopiera och visa bilderna så som gjorts utan tillstånd, kanske söker man aktivt efter överträdelser

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-02-21 13:36

Jag länkar till några bilder från beoworld.org som sannolikt inte har något emot att bilderna sprids, tvärtom!
En välmatad sajt för B&O-nördar https://www.beoworld.org/prod_details.asp?pid=295

Bild
Beogram 4002 / 4004
Bild
Det där var en av de pyttigaste undertallrikar jag sett, åtminstone bland "kvalitetsskivspelare".

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-02-21 15:23

lennartj skrev:Jag tycker det är oförnuftigt att banta bort 4 kg skivtallrik och ersätta med 1 kg + servo, men om köparna trodde att det skulle vara (minst) lika bra och var beredda att betala lika mycket ökade väl vinsten någonstans i "näringskedjan"?

Jag kan inte för mitt liv föreställa mig att en B&O köpare har en uppfattning om att tyngre är bättre än lättare när det gäller skivspelare.
Däremot är en lättare skivspelare enklare för städerskan att flytta på om hon skall damma under den.

/Harryup

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-02-21 15:29

Mitt exemplar ser ut så här, inbyggt RIAA-steg för CD4 (diskret fyrkanaldekoder).

Bild

Är också förespråkare för mindre servoverkan för motorn och stort tröghetsmoment hos tallriken. Den lilla innertallriken på Beogrammen borde ge stabilare hastighet än skivspelare där remmen ligger runt yttertallrikens periferi, eller cyklar jag? Tänker mig att motorns "ryckningar" smetas ut av tallrikens tröghetsmoment. Någon kanske studerat fenomenet?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-02-21 15:50

Allt annat lika borde det väl bli så. Allt annat är säkert inte lika :-)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-02-28 09:23

En sån här står nu och lirar i vardagsrummet:

Kenwood KD-7010.jpg
Kenwood KD-7010.jpg (31.53 KiB) Visad 5231 gånger

Kenwood KD-7010 - riktigt fin spelare! Gillar verkligen utseendet och hela konstruktionen osar av kvalitet och "finurlighet" med allt från lockets utmärkta funktion, justerbara fötter och till den superfina tonarmen. Spelaren är halvautomatisk med tonarmslyft och stopp efter skivans slut. Spelaren är lite större (49 x 41 cm) och det bidrar till det maffiga intrycket. Vikten är på nästan 14 kg. Spelar just nu med den medföljande AT125LC och det låter riktigt, riktigt fint. Får se om det blir en annan pickup kanske.

DET är en riktigt feting till skivspelare och vi kommer nog att ha ett långt & lyckligt liv tillsammans. :)

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2016-02-28 09:33

Fint som snus!

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2016-02-28 17:20

Den ser riktigt fin ut. Klart fet!
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2016-02-28 18:30

Conan skrev:En sån här står nu och lirar i vardagsrummet:

Kenwood KD-7010.jpg

Kenwood KD-7010 - riktigt fin spelare! Gillar verkligen utseendet och hela konstruktionen osar av kvalitet och "finurlighet" med allt från lockets utmärkta funktion, justerbara fötter och till den superfina tonarmen. Spelaren är halvautomatisk med tonarmslyft och stopp efter skivans slut. Spelaren är lite större (49 x 41 cm) och det bidrar till det maffiga intrycket. Vikten är på nästan 14 kg. Spelar just nu med den medföljande AT125LC och det låter riktigt, riktigt fint. Får se om det blir en annan pickup kanske.

DET är en riktigt feting till skivspelare och vi kommer nog att ha ett långt & lyckligt liv tillsammans. :)

Jag spelar sen trettio år (!) på en Kenwood KD 770D som jag köpte ny. Den har aldrig varit trasig. De är inte helt olika, din och min, men min väger bara 12 kilo. Inte lika fet således. :)

/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi