Det här med D/A omvandling

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
solhaga

Re: Det här med D/A omvandling

Inläggav solhaga » 2016-01-26 11:07

Morello skrev:Mja, börja vid 0 dBFS och glid ned till -90dBFS.

Jag tänkte att om man skulle lyssna på det så skulle 0 dB vara väl högt. En del mätprogram har också en begränsning, exempelvis REW som har -3 dB som högsta utnivå.

Morello skrev:THD vid 0dBFS ska inte behöva vara mer än runt 0,001%-0,003% för en riktigt högklassig omvandlare.

Det motsvarar en THD på -100 till -90 dB, inte lönt att försöka mäta på förstärkare som ligger runt eller under det då.

Morello skrev:Jag brände en CDR för detta.

Ja, eller spara som wav. Fortfarande problem dock med icke monotont avtagande nivåer (i varje fall med REW).

(Varför då envisas med REW? Det har att göra med smidiga högtalarmätningar med UMIK-1 i REW)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-01-26 11:31

Suktar fortfarande efter en Weiss DAC202 som är, vad det verkar, ett konsttycke i god ingenjörskonst. Plus att konstruktören Daniel Weiss verkar vara ytterst sympatisk och fri från skitsnack. Kanske skulle ta och jobba lite extra detta år för att kunna ta mig råd med gott samvete: http://www.weiss.ch/products/dac202

Total Harmonic Distortion plus Noise (THD+N):
 116 dBr (0.00016 %) at −3 dBFS input level

Harryup på forumet har en tror jag (eller är det en DAC2, Harryup?). Vore ju kul att se hur modellen beter sig i klorna på LTS.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-01-26 11:36

shifts skrev:Suktar fortfarande efter en Weiss DAC202 som är, vad det verkar, ett konsttycke i god ingenjörskonst. Plus att konstruktören Daniel Weiss verkar vara ytterst sympatisk och fri från skitsnack. Kanske skulle ta och jobba lite extra detta år för att kunna ta mig råd med gott samvete: http://www.weiss.ch/products/dac202

Harryup på forumet har en tror jag (eller är det en DAC2, Harryup?). Vore ju kul att se hur modellen beter sig i klorna på LTS.

Är en aningen äldre Minerva.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-01-26 11:54

shifts skrev:

Då får nog LTS snäppa upp testerna litet. Ingvar rapporterade att LTS inte rapporterade att någon Oppo (poppo?) hade fläkt(!).
Fläktar har inte i en högklassig anläggning att skaffa och för övrigt framstår det som lätt befängt att en DVD-maskin skall behöva en fläkt. Är den rörbestyckad eller vad är det fråga om?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-01-26 11:57

Morello skrev:
shifts skrev:

Då får nog LTS snäppa upp testerna litet. Ingvar rapporterade att LTS inte rapporterade att någon Oppo (poppo?) hade fläkt(!).
Fläktar har inte i en högklassig anläggning att skaffa och för övrigt framstår det som lätt befängt att en DVD-maskin skall behöva en fläkt. Är den rörbestyckad eller vad är det fråga om?

Det är väl en liten dator, precis som TV-boxarna, som ibland har fläkt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-01-26 12:01

Ja, besvikelsen var mycket stor. Jag köpte ju den där Oppon efter rekommendation från LTS. Hur kan man missa (eller i varje fall missa att berätta) att en apparat har en bullrande fläkt???

Har nu en annan, fläktlös, Oppo, som dock är för långsam för att jag skall stå ut med den för annat än Bluray- eller fil-spelning.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-01-26 12:09

Morello skrev:
shifts skrev:

Det kanske de kan göra men som tråden visat så avslöjas inte alla aspekter vid F/E-lyssningen. Erfarenheter från långtidslyssning är värda att beakta. Vilket också tex Alexi har nämnt som kommentar till resultat av F/E-lyssning.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-01-26 12:19

paa skrev:
Morello skrev:
shifts skrev:

Det går utmärkt bra att leda av värmet med passiva kylsänkor.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-01-26 12:40

Morello skrev:
paa skrev:
Morello skrev:

Det är väl en ren kostnadsfråga, en fläkt kostar en bråkdel av en massiv kylfläns. Men visst är det tråkigt med det "onödiga" ljudet.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-01-26 14:17

paa skrev:
Morello skrev:
paa skrev:Det är väl en liten dator, precis som TV-boxarna, som ibland har fläkt.

Det är väl en ren kostnadsfråga, en fläkt kostar en bråkdel av en massiv kylfläns. Men visst är det tråkigt med det "onödiga" ljudet.

Jag förstår inte riktigt vad det är som drar så in i baljan mycket ström - hur mycket värme talar vi om?

Någons som har en sådan där smidig effektmätare man stoppar in i vägguttaget och som kan mäta upp förbrukningen för denna apparat?
Ingvar?? :D
-Innehar F-skattsedel-

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2016-01-26 14:27

IngOehman skrev:Ja, besvikelsen var mycket stor. Jag köpte ju den där Oppon efter rekommendation från LTS. Hur kan man missa (eller i varje fall missa att berätta) att en apparat har en bullrande fläkt???

Vh, iö

Ur test av Oppo BDP-95EU i Musik & Ljudteknik nr 3 2011:

"För mig som prioriterar daglig musiklyssning från kompaktskiva är det dock svårt att bortse från spelarens praktiska egenheter. De hanteringsmässiga problemen, den relativa långsamheten och avsaknaden av direkt spårval är stora nackdelar. Fläktljudet upplever jag som något mer störande än hos föregångaren BDP-83SE."

Jag kan tillägga att jag trots dessa brister har varit en mycket nöjd användare efter att ha bytt till mjukt upphängd fläkt av tyst sort samt minskat spänningen.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-01-26 14:31

Min Onkyo-receiver tx-sr 707, som är inne på reparation för det ökända HDMI-kortets skull, blir ordentligt varm just över HDMI-kortet. Man kan ju undra om värmeutvecklingen har med det hela att göra. Jag har för mig att chippen varken är passivt eller aktivt kylda. Till slut valde jag i alla fall att lägga en 12 eller 14 cm datorchassifläkt på lådan. Den gick från att ha varit het till ljummen. Skräpet havererade till slut i alla fall och är nu inne på lagning i Tyskland. :-) Skräpkonstruktion. :lol:

Edit: Hdmi-kort med dsp med mera kanske linkar innandömet i en Oppo och möjligen utvecklar lika mycket värme.!
Senast redigerad av mrGaskill 2016-01-26 14:47, redigerad totalt 1 gång.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-01-26 14:34

Morello skrev:Jag förstår inte riktigt vad det är som drar så in i baljan mycket ström - hur mycket värme talar vi om?

Enligt manualen för Oppo BDP-95. Power Consumption: 45W (0.5W Standby)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-01-26 14:37

PekkaJohansson skrev:
IngOehman skrev:Ja, besvikelsen var mycket stor. Jag köpte ju den där Oppon efter rekommendation från LTS. Hur kan man missa (eller i varje fall missa att berätta) att en apparat har en bullrande fläkt???

Vh, iö

Ur test av Oppo BDP-95EU i Musik & Ljudteknik nr 3 2011:

"För mig som prioriterar daglig musiklyssning från kompaktskiva är det dock svårt att bortse från spelarens praktiska egenheter. De hanteringsmässiga problemen, den relativa långsamheten och avsaknaden av direkt spårval är stora nackdelar. Fläktljudet upplever jag som något mer störande än hos föregångaren BDP-83SE."

Jag kan tillägga att jag trots dessa brister har varit en mycket nöjd användare efter att ha bytt till mjukt upphängd fläkt av tyst sort samt minskat spänningen.

Med vänlig hälsning

Pekka

Utmärkt Pekka - bristen påtalades alltså. Som sig bör alltså. hatten av! (igen)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-01-26 14:40

RogerGustavsson skrev:
Morello skrev:Jag förstår inte riktigt vad det är som drar så in i baljan mycket ström - hur mycket värme talar vi om?

Enligt manualen för Oppo BDP-95. Power Consumption: 45W (0.5W Standby)

45W? Det är ju ta mig tusan som en hygglig klass AB-stärkare på tomgång. 8O

(RS 2000 har en viloförlust om cirka 250W som jämförelse, men nu talar vi om en klass AB-stärkare om 650 W per kanal)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-01-26 15:11

Audiolab 8200 CDQ är märkt 35 W på baksidan. Den går varmare än mina Rotel-slutsteg.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-01-26 15:19

45 W för en mediaspelare? En sån liten Intel SoC , 14nm, drar ju bara några få W. Men de kunde ändå bli upp till 85-90 C vid full last. Det måste vara gamla trötta chip som inte är så strömsnåla i en billig mediaspelare eller reciever.
Äsch, de kanske drar mer, men små chip som bara drar några W lär ju ändå ge ifrån sig hög värmeintensitet. Behov av kylning. Kan man ju tro då.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2016-01-26 17:13

shifts skrev:Suktar fortfarande efter en Weiss DAC202 som är, vad det verkar, ett konsttycke i god ingenjörskonst. Plus att konstruktören Daniel Weiss verkar vara ytterst sympatisk och fri från skitsnack. Kanske skulle ta och jobba lite extra detta år för att kunna ta mig råd med gott samvete: http://www.weiss.ch/products/dac202

Jag misstänker att vi skulle detektera den i diskanten:
Bild
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-01-26 17:18

Alexi: Ja, så ser det ju ut, iaf om man tänker på vad som detekterats tidigare. Var kommer den där mätningen från? AP säger mig inget just nu. Edit: Stereophile såg jag nu.

Finns ju mycket annat apparaten är extremt duktig på. Man kan ju undra varför den låtit signalen sjunka alls vid 20 Hz, även om det är knappt 0.4 dB. Blev lite förvånad att jag inte sett det förr, har spanat på DAC202 bra länge nu.
Senast redigerad av shifts 2016-01-26 17:27, redigerad totalt 1 gång.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2016-01-26 17:21

shifts skrev:Alexi: Ja, så ser det ju ut, iaf om man tänker på vad som detekterats tidigare. Var kommer den där mätningen från? AP säger mig inget just nu.

http://www.stereophile.com/content/weiss-dac202-firewire-da-converter-measurements#tx63fX1klrkdlrVb.97

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-01-26 17:34

Såg det vid en snabb googling. ;) Nu läser jag på deras egen hemsida att de säger "Frequency Response:

Fs = 44.1kHz, Filter A, 0 Hz…20 kHz: within ±0.25 dB
" så det verkar ju nästan stämma. Tror jag kan leva med det unset av en avrullning.
2021 maj på Spotify

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2016-01-26 18:19

Sidan avslutas med:

The Weiss DAC202 is the best-measuring D/A processor I have measured in my quarter-century career at Stereophile. It just doesn't get any better than this!—John Atkinson

Jag har haft denna dac som förstahandsval i en inte så avlägsen uppgradering av min anläggning.
Den avrullningen ni diskuterar....Den känns på något vis akademisk?
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-01-26 18:28

Det tror jag också. Det vill jag gärna tro. Men skulle gärna se en billigare pryl som kan aktersegla DAC202. ;)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2016-01-26 18:42

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-01-26 18:45

Jansson skrev:Sidan avslutas med:

The Weiss DAC202 is the best-measuring D/A processor I have measured in my quarter-century career at Stereophile. It just doesn't get any better than this!—John Atkinson

Jag har haft denna dac som förstahandsval i en inte så avlägsen uppgradering av min anläggning.

Höggradigt akademisk vill jag påstå.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-01-26 19:01

Morello skrev:

...fast långt mindre akademisk än en del distorsionsdiskussioner.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2016-01-26 19:11

Morello skrev:

Eftersom vi gång på gång lyckats detektera apparater som faller av >0,2dB vid 20kHz så är det inte akademiskt. Min teori är att det egentligen inte är sänkningen vid 20kHz vi hör, utan att kurvan börjar falla av vid 3-4kHz redan. Som jag sagt tidigare är det också kanske inte hela världen om man har en apparat som denna som är -0,5dB ner, men om försteg, slutsteg etc. också har samma kurva då är vi helt plötsligt -1,5dB ner totalt.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-01-26 19:17

Jag kan tycka att det är onödigt att dimensionera rekonstruktionsfiltret så; jag skulle inte göra det själv, men det är en ohyggligt liten avrullning vi talar om.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2016-01-26 19:18

Fast jag tycker ju det ser ut som 0.5 dB vid 20 kHz och typ 0.12 dB vid 10 kHz. Det tycker jag känns onödigt mycket och som det verkar detekterbart.
Senast redigerad av UrSv 2016-01-26 19:21, redigerad totalt 1 gång.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-01-26 19:19

shifts skrev:Det tror jag också. Det vill jag gärna tro. Men skulle gärna se en billigare pryl som kan aktersegla DAC202. ;)

En länk till en som hade både Weiss 202 och DAC-2 i sin utvärdering. Han kommer dessutom från en DAC-1.
Class only looks like arrogance from below.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi