Benchmark AHB2 Power Amplifier

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

rajapruk

Re: Benchmark AHB2 Power Amplifier

Inläggav rajapruk » 2017-11-04 18:31

Jag vill lyssna på denna. Någon som har den?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2017-11-05 10:22

Du får vänta tills LTS eventuellt testar,ingen vågar köpa innan det är godkänt då det är dyrt. Sitta med slutsteg som kanske färgar, herre min gud det går ju inte 8O Tror inte det blir testat heller, för få watt och allt för dyra.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2017-11-05 17:16

För dem som ändå är intresserade av steget så är detta läsvärt. http://www.nomono.se/articles/ljudet-av ... 3%A4rkning

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-11-05 20:13

FBK skrev:Du får vänta tills LTS eventuellt testar,ingen vågar köpa innan det är godkänt då det är dyrt. Sitta med slutsteg som kanske färgar, herre min gud det går ju inte 8O Tror inte det blir testat heller, för få watt och allt för dyra.

För dyrt, ja.... annars hade jag haft ett redan... LTS-test eller ej.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2017-11-05 21:56

Nattlorden skrev:
FBK skrev:Du får vänta tills LTS eventuellt testar,ingen vågar köpa innan det är godkänt då det är dyrt. Sitta med slutsteg som kanske färgar, herre min gud det går ju inte 8O Tror inte det blir testat heller, för få watt och allt för dyra.

För dyrt, ja.... annars hade jag haft ett redan... LTS-test eller ej.

Alla Benchmark gerjer är ockerdyra tycker jag, Minns den första Dac 1 när den kom, lät nästan exakt likadant som mina gamla Theta Dac med många år på nacken. Men den kostade väl runt 25-30 tusen när den kom. Så de som köpte den får bra betalt på begagnat marknaden idag pga hypen här. Men när man ser priserna på de nya så blir jag lätt mörkrädd, särskilt när folk knappt hör skillnad mellan de nyaste (några här har väl sådana har jag sett) och den gamla Dac1.
Men jag ska inte gnälla på hype, jag fick mer betalt för mina pi60 än de kostade mig. :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-11-05 22:19

FBK skrev:Men när man ser priserna på de nya så blir jag lätt mörkrädd, särskilt när folk knappt hör skillnad mellan de nyaste (några här har väl sådana har jag sett) och den gamla Dac1.

Inget konstigt någotdera tycker jag... att inte höra skillnad medan något i princip perfekt och något ännu närmre perfektion skall vara svårt... och då är det inte konstigt att det kostar heller. Däremot kan man ju lugnt ifrågasätta om skillnaden är värd att jaga för en själv.
Helt nöjd med min DAC1 för bra beg-pris. 8) Har fler ställen jag skulle kunna nyttja en bra DAC, så när DAC2 når samma beg-pris kan jag tänka mig en sådan också. :mrgreen:

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2017-11-05 23:32

Det borde vara mest logiskt att investera pengen man har där de gör störst upplevd och förbättrad skillnad och det intrycket får jag inte alltid när man ser på hur folk lägger pengarna på sina anläggningar, märkligt tycker jag då. Har även sett sådant på det här forumet och det förvånar mig. Men jag tror att trycket att ha "rätt" prylar som de flesta anser är bra är större här än på andra ställen där folk skiter i om de färgar eller ej. Hade faktiskt kontakt med en kille för många år sedan som inte hörde skillnad på sitt slutsteg och ett Rotel (minns ej modell) och jag talade då om att det var bättre att han uppgraderade något annat, men han sade att det kändes bättre om han hade ett slutsteg som fått godkänt av LTS. Jag tyckte mest synd om honom faktiskt att det hade gått så långt att det var så viktigt att ha rätt grejer.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2017-11-06 08:37

FBK skrev:Det borde vara mest logiskt att investera pengen man har där de gör störst upplevd och förbättrad skillnad och det intrycket får jag inte alltid när man ser på hur folk lägger pengarna på sina anläggningar, märkligt tycker jag då. Har även sett sådant på det här forumet och det förvånar mig.

Här har du troligen anledningen till varför det finns så få användarrapporter om AHB2 och inte det du skrev i ditt första surkartinlägg. Steget levererar väldigt lite i förhållande till sitt höga pris. Inte konstigt att folk hellre väljer ett annat som troligare gör en större skillnad.
2021 maj på Spotify

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-11-06 09:24

För mig som har slutsteg direktkopplat till driver/horn med 110dB-känslighet hade detta slutsteg nog varit mumma med sin 136dB SNR.
Hypex nCore med 123dB SNR funkade bra, men more is less!

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2017-11-06 10:14

Tittar man på två som får agera monoblock börjar det bli intressant tycker jag, men då är priset uppe kring 65000 kr vilket ju är en redig hög pengar.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-11-06 10:16

shifts skrev:Tittar man på två som får agera monoblock börjar det bli intressant tycker jag, men då är priset uppe kring 65000 kr vilket ju är en redig hög pengar.

Jo, det är mycket, men du spelar ju i samma liga som tex Bryston mm
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2017-11-06 10:23

Precis och för de människor som lägger sådana pengar på slutsteg blir det då en intressant kandidat. Men 34000 kr för 100 W känns lite halvintressant. Lite mer headroom vill jag allt ha för pengarna.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-11-06 10:34

shifts skrev:Precis och för de människor som lägger sådana pengar på slutsteg blir det då en intressant kandidat. Men 34000 kr för 100 W känns lite halvintressant. Lite mer headroom vill jag allt ha för pengarna.

Precis... det är bryggat par som gäller om man inte har högeffektiva högtalare. Och i det fallet så är det ju ett mycket intressant steg med tanke på hur tyst det lär vara.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi