Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Det förklarar dessvärre ingenting.
Flint skrev:Det som ska tjäna ihop till din pension om några år.
Morello skrev:Jag har praktiskt taget slutat simulera annat än tex RIAA-filter och sådant - alltså filter av olika typer.
Mitt senaste RIAA-steg håller sig väl inom 0,1 dB både i simulator och verklighet.
Jag laborerar hellre i verkligheten.
Flint skrev: Högre värde stelopererar musikerna.
Nattlorden skrev:Flint skrev: Högre värde stelopererar musikerna.
Om det är en synt som skall spela fyrkantsvåg då?
AndersP skrev:Dålig byggkvalitet eller inte; Jag begriper inte hur man kan sälja en 25 kilos fungerande rörhäck för 6000:- och ändå gå plus. Snyggt plåtarbete dessutom.
AndersP skrev:Dålig byggkvalitet eller inte; Jag begriper inte hur man kan sälja en 25 kilos fungerande rörhäck för 6000:- och ändå gå plus. Snyggt plåtarbete dessutom.
PeterAkemark skrev:Flint: Varför just 14 dB som motkopplingsgrad när Otala ville ha ca 25dB?
Morello skrev:Det är en av de knasigaste tumregler jag sett i kanalen någonsin!
Jag misstänker att Flint vill röra om lite i grytan eller något sådant.
Mängden återkoppling som behövs för att nå önskat resultat beror på det öppna systemets egenskaper och ingenting annat.
Flint skrev:Morello skrev:Det är en av de knasigaste tumregler jag sett i kanalen någonsin!
Mängden återkoppling som behövs för att nå önskat resultat beror på det öppna systemets egenskaper och ingenting annat.
Jag utgår från lyssning och inte ointressanta siffror. Syftet är inte att "röra om" utan att nyansera debatten om motkoppling.
Du och jag delar inte samma mål. Jag ger hörselintrycken vetorätt i min bedömning av HiFi.
Flint skrev:Morello skrev:Det är en av de knasigaste tumregler jag sett i kanalen någonsin!
Jag utgår från lyssning och inte ointressanta siffror. Syftet är inte att "röra om" utan att nyansera debatten om motkoppling.
Du och jag delar inte samma mål. Jag ger hörselintrycken vetorätt i min bedömning av HiFi.
sprudel skrev:Flint skrev:Morello skrev:Det är en av de knasigaste tumregler jag sett i kanalen någonsin!
Words!
Det är väl det som är syftet med apparaten. Ljudmässigt bra är ett mål, mätningar ett medel att nå dit.
Morello skrev:Flint skrev:Morello skrev:Det är en av de knasigaste tumregler jag sett i kanalen någonsin!
Flint, alldeles oavsett avd målet är, kommer man inte dit genom att i förväg bestämma att 14 dB återkoppling är korrekt.
Jag är helt säker på att du förstår det och jag tror att du skrev så för att provocera/röra om i grytan.
Flint skrev:Tack! Och som du vet klarar sig SE-slutsteg ofta helt utan global nfb för att korrekt återge musik.
Flint skrev:Det finns ett gammalt teknikeruttryck som säger så här: Kom ihåg att en förstärkare i grunden inte blir bättre av global motkoppling, det ser bara så ut när man mäter på den.
Morello skrev:sprudel skrev:Flint skrev:Jag utgår från lyssning och inte ointressanta siffror. Syftet är inte att "röra om" utan att nyansera debatten om motkoppling.
Words!
Det är väl det som är syftet med apparaten. Ljudmässigt bra är ett mål, mätningar ett medel att nå dit.
Du förstod inte min invändning tror jag.
Oavsett målet är Flints tumregel bara nonsens.
Flint skrev:Det finns ett gammalt teknikeruttryck som säger så här: Kom ihåg att en förstärkare i grunden inte blir bättre av global motkoppling, det ser bara så ut när man mäter på den.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster