Stora vinyltråden! Nöjd med AT OC9 Mk3

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav HenrikTornquist » 2016-07-19 16:02

Morello skrev:Ny OM40-nål beställd :)

Varifrån blev det då?
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-07-19 21:01

rehifi.se
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-07-19 23:37

Morello!

Får man vara så förmäten å förslå ett sådant här pupphus, som kan köpas här( Convert your XSV or XSP to XLZ technology, 1/2 inch mount) med en sådan här nål.
RIAA:t med MC-dignitet på förstärkningen fixar du ju själv . . . typ.

Om den funkar med din Rega-arm vill jag däremot låta vara osagt, då det prexis som med din Ortofon OM40 är viktigt att överdelen av pupphusfästet ligger i våg samt att SRA ligger någorlunda rätt.

Kombon(pupp-nål) låter alldeles utmärkt med 1.5g(+1g för borsten) monterad på en Jelco 750D tonarm
sittandes på en lätt modifierad Lenco L75 från 1968 . . . så bra att det nog hör till det allra bästa som
jag hitintills hört, trotts en lättare/mindre störning från drivningen . . . :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-07-19 23:58

Härligt. Passa på att göra en youtube-tutorial i realtid om hur man ställer inte den...

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-07-20 01:32

DQ-20 skrev:

Härligt. Passa på att göra en youtube-tutorial i realtid om hur man ställer inte den...

/DQ-20

Kan välan vem som helst göra . . . varför besvära Morello mä såntert . . . typ ? :evil:

ps. Byt "smartphone" . . . :wink:

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2016-07-20 03:07

Laila skrev:Morello!

Får man vara så förmäten å förslå ett sådant här pupphus, som kan köpas här( Convert your XSV or XSP to XLZ technology, 1/2 inch mount) med en sådan här nål.

Om den funkar med din Rega-arm vill jag däremot låta vara osagt, då det prexis som med din Ortofon OM40 är viktigt att överdelen av pupphusfästet ligger i våg samt att SRA ligger någorlunda rätt.

Kombon(pupp-nål) låter alldeles utmärkt med 1.5g(+1g för borsten) monterad på en Jelco 750D tonarm
sittandes på en lätt modifierad Lenco L75 från 1968 . . . så bra att det nog hör till det allra bästa som
jag hitintills hört, trotts en lättare/mindre störning från drivningen . . . :wink:

Hade förmånen att få in en ospelad Stanton 980LZS samt en 981LZS för något år sedan. Häftiga pickuper. Och en udda ide. Fick blandade betyg i olika tester på sin tid. Har lyssnat en del på 981 och den är ganska bra. Tror att den är identisk med XLZ-7500S. Det som skiljer 980 och 981 är att den senare är selekterad.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-07-20 11:40

Kan man verkligen köpa den? Står sold out. Annars skulle jag nog köpa ett ex.

Thomas
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-07-20 15:01

Jag var hemma hos music4ever och lyssnade i vederbörandes köksstereo(!!) på en vinyl via en enklare spelare med OM40-spårhund - det var vinylåtergivning av mycket hög klass - så då bestämde jag mig för att det fick bli en ny OM40-nål.

Framöver skall jag även uppgradera själva spelverket. Varken min hemmabyggda maskin eller Rega Planar 3 håller riktig oberklasse. Flytande upphängning vill jag ha på denna nya maskin.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-07-20 15:06

Thomas_A skrev:

Thomas

Läs igen så skall du se att polletten trillar ner . . . det är alltså bara huset du köper, £99.90 till höger om den missledande rubriken: "Convert your XSV or XSP to XLZ technology, 1/2 inch mount" . . . typ. :)

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-07-21 16:37

Laila skrev:
Thomas_A skrev:

Thomas

Läs igen så skall du se att polletten trillar ner . . . det är alltså bara huset du köper, £99.90 till höger om den missledande rubriken: "Convert your XSV or XSP to XLZ technology, 1/2 inch mount" . . . typ. :)

Intressant minst sagt. Jag undrar hur den ska belastas optimalt. Nu har JICO släppt sina safirnålar men priset har skjutit i höjden. 267 dollar för V15Vx nål.

http://www.jico-stylus.com/product_info ... ts_id=1693
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-07-21 16:43

Morello skrev:Jag var hemma hos music4ever och lyssnade i vederbörandes köksstereo(!!) på en vinyl via en enklare spelare med OM40-spårhund - det var vinylåtergivning av mycket hög klass - så då bestämde jag mig för att det fick bli en ny OM40-nål.

Framöver skall jag även uppgradera själva spelverket. Varken min hemmabyggda maskin eller Rega Planar 3 håller riktig oberklasse. Flytande upphängning vill jag ha på denna nya maskin.

Har du någon idé om verk och arm? OM40 har ju en ganska medium-hög kompilant upphängning och skulle spela bäst med en lättviktstonarm. De moderat prissatta armarna är ju Project som kommer ner till 8 resp 8,5 gram. Rega ligger väl på 10-11 gram.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-07-21 17:12

Thomas_A skrev:....
Intressant minst sagt. Jag undrar hur den ska belastas optimalt. ....

Pickering anger 50-250 Ohm. Själv så tycker jag att medelvägen 150 Ohm* funkar bra . . . typ.
(Har dock inte mätt upp frekvensgången).

*Med en SUT(12x) resistorshuntad på SUT:ens ingång.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2016-07-22 02:30

Laila skrev:
Thomas_A skrev:....
Intressant minst sagt. Jag undrar hur den ska belastas optimalt. ....

Pickering anger 50-250 Ohm. Själv så tycker jag att medelvägen 150 Ohm* funkar bra . . . typ.
(Har dock inte mätt upp frekvensgången).

*Med en SUT(12x) resistorshuntad på SUT:ens ingång.

I tester med Stanton ansåg man den vara relativt okänslig för last men rekommenderade 100 Ohm.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-07-22 13:04

Källa på det . . . typ? 8)

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-07-22 20:48

En OM-40 eller Super OM-40; borde inte en Dual CS 5000 vara nåt av det bästa man kan sätta den i?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-07-22 21:24

Conan skrev:En OM-40 eller Super OM-40; borde inte en Dual CS 5000 vara nåt av det bästa man kan sätta den i?

Varför just den skivspelaren?

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-07-22 23:05

Man bör väl ändå gå på en lågmassetonarm med OM-40 för bästa resultat och då ligger ju Duals spelare och SME Series III bra till (hur är det med mörchs torarmar?). Dualen har ju dessutom justerbar VTA i tonarmsskalet och det kan ju behövas för injuaetering av den känsliga VdH-nålen.

CS 5000 är ju dessutom halvautomatisk som spelare och det skulle jag inte vilja vara utan.

Tror att en minutiöst injusterad OM-40 i en CS 5000 kan vara svårslagen.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-07-22 23:31

Jag tror inte den Rega-arm som Morello tycks ha inte är sämre. Däremot kan nog själva spelaren uppgraderas.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-07-23 07:53

Sämre & sämre... Armen ska ju passa pickupen.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-07-23 10:22

Tror inte det är något problem att köra Rega-armen med OM40. Möjligen skulle man vilja ta ner massan på motvikten så att aluminiumskruv kan användas till pickupen och extravikten kan slopas. Kanske den armen som är till salu? viewtopic.php?f=16&t=48438&start=420#p1862045

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-07-23 11:07

Morello skrev:Flytande upphängning vill jag ha på denna nya maskin.

Vad ÄR egentligen flytande upphängning? (Allvarligt menad fråga.)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-07-23 11:23

Svante skrev:
Morello skrev:Flytande upphängning vill jag ha på denna nya maskin.

Vad ÄR egentligen flytande upphängning? (Allvarligt menad fråga.)

Det är en skivspelare där verket och tonarmen är stelt förbundna med varandra och de utgör en massa som antingen är upphängd med fjädrar eller vilandes på fjädrar i en plint/låda/sockel. Jag har även hört om en variant med magneter istället för fjädrar. Man brukar även ha någon form av dämpning i fjädrarna.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-07-23 11:34

Nu hann Peter i mellan när jag skrev, publicerar ändå mitt inlägg.

Jag definierar en spelare utan flytande upphängning som en spelare med stum eller nästan stum koppling till underlaget. Rega-spelarna får väl räknas dit liksom ett rätt stort antal japanska spelare ståendes på rätt stumma fötter. Flytande upphängning är mera som spelarna från Acoustic Research, Thorens, Linn (LP12), Goldmund, Dual m.fl. De har sina innerchassin med tallrik/tonarm mjukt avkopplade från omvärlden vilket kan resultera i lite större isolation, lite avhängigt valda resonansfrekvenser. Separation av de olika resonansfrekvenserna är viktigt. En låg resonansfrekvens för innerchassit ger i regel känslighet för svajiga golv. Underlaget bör då ges en högre resonansfrekvens.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-07-23 12:06

Skulle inte kalla direktdriva verk som är mjukt upphängda som "flytande upphängda" då det mera gäller remdrivna verk med motorn i plinten och tonarm och pickup tillhör den delen som kan gunga fritt men lagom dämpat.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-07-23 12:15

Thomas_A skrev:
Morello skrev:Dock två helt olika pickuper - en MC (Ortofon MC10 supreme)med elliptisk nål och en MM (Ortofon OM40) med van den hul-nål.
Jag tycker MC-pickupen låter ganska beslöjad i det övre registret; kombinerat med en viss orenhet.

Håller med.

Personligen så skulle jag inte påstå det, utan snarare att kombinationen låter så. EN enskild skillnad går inte att härleda enbart till den del man byter ut. På den tiden det begav sig då Peter och jag lekte affär så rekommenderades inte MC till nån Rega arm alls.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-07-23 12:44

Harryup skrev:Skulle inte kalla direktdriva verk som är mjukt upphängda som "flytande upphängda" då det mera gäller remdrivna verk med motorn i plinten och tonarm och pickup tillhör den delen som kan gunga fritt men lagom dämpat.

Där påpekar du en viktig sak. Det är om skivtallriken och tonarmen skall vara flytande från motorn. I remdrivna verk är det normalt så förutom Rega, men Goldmunds chassi med skivtallrik och tonarm var upphängd med fjädrar, dock eftersom den var direktdriven så var även motorn på det flytande chassiet.

Är då Goldmund att betraktas som en Rega eller en Technics direktdriven gällande flytande upphängning eller inte? Därom tvistade de lärde på den tiden. Jag såg nog Goldmund som med flytande upphängning, men inte Rega och inte Technics direktdrivna.

Men om definitionen är att frigöra sig från motorn kommer saken i ett annat läge och det var skivspelartillverkare av remdrivna skivspelare som såg det så.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-07-23 12:59

Harryup skrev:
Thomas_A skrev:
Morello skrev:Dock två helt olika pickuper - en MC (Ortofon MC10 supreme)med elliptisk nål och en MM (Ortofon OM40) med van den hul-nål.
Jag tycker MC-pickupen låter ganska beslöjad i det övre registret; kombinerat med en viss orenhet.

Håller med.

Personligen så skulle jag inte påstå det, utan snarare att kombinationen låter så. EN enskild skillnad går inte att härleda enbart till den del man byter ut. På den tiden det begav sig då Peter och jag lekte affär så rekommenderades inte MC till nån Rega arm alls.

mvh/Harryup

Vissa MC-pickuper hade en svacka runt 10 kHz för att sedan få en topp strax över 20 kHz. MM-pickuper hade liknande problem men kunde belastas olika och därmed optimeras. Det var också beroende på nålspets och på LP-skivans vinyl. Med olika vinyl beroende på dess styvhet blev det olika frekvensgång runt den övre resonansen. Ofta var den amerikanska vinylen hårdare än den tyska och den engelska var ett mellanting.

Beroende på MC-förstärkare och/eller transformator så betedde sig MC-pickuper olika.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-07-23 13:01

Rega-motorn är väl avkopplad från plinten/chassit? Om motorn sitter i sargen och innerchassit är avfjädrat, finns risk att innerchassit roterar en aning, åtminstone om innechassits massa är låg vilket ofta är fallet. Någon presenterade en idé om att innerchassits statiska massa skulle göras stor i förhållande till skivtallriken för att minimera rotationen. Vissa motorer går att montera på det avfjädrade chassit. Jag gjorde en del experimenterande på 80-talet med detta. Tyvärr togs inte några bilder och det kan vara lite svårt beskriva en del av lösningarna.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-07-23 13:03

petersteindl skrev:
Harryup skrev:
Thomas_A skrev:
Håller med.

mvh/Harryup

Vissa MC-pickuper hade en svacka runt 10 kHz för att sedan få en topp strax över 20 kHz. MM-pickuper hade liknande problem men kunde belastas olika och därmed optimeras. Det var också beroende på nålspets och på LP-skivans vinyl. Med olika vinyl beroende på dess styvhet blev det olika frekvensgång runt den övre resonansen. Ofta var den amerikanska vinylen hårdare än den tyska och den engelska var ett mellanting.

Beroende på MC-förstärkare och/eller transformator så betedde sig MC-pickuper olika.

Mvh
Peter

Minns inte att vi tyckte att nån Ortofon var fantastisk på den tiden även då de satt i lämpliga armar och med lämplig belastning.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-07-23 13:20

Harryup skrev:
petersteindl skrev:
Harryup skrev:

mvh/Harryup

Mvh
Peter

Minns inte att vi tyckte att nån Ortofon var fantastisk på den tiden även då de satt i lämpliga armar och med lämplig belastning.

SPU med van den Hul var bra i rätt tonarm. Jag försöker förklara varför Morello tyckte Ortofon MC lät beslöjad vilket de moderna Ortofon MC gjorde på den tiden. Ortofon MM på på den tiden hade inte vdH nål och inte heller deras MC.

Mvh
Peter

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi