Morello skrev:Ny OM40-nål beställd
Varifrån blev det då?
Moderator: Redaktörer
DQ-20 skrev:Morello skrev:Ny OM40-nål beställd
Härligt. Passa på att göra en youtube-tutorial i realtid om hur man ställer inte den...
/DQ-20
Laila skrev:Morello!
Får man vara så förmäten å förslå ett sådant här pupphus, som kan köpas här( Convert your XSV or XSP to XLZ technology, 1/2 inch mount) med en sådan här nål.
RIAA:t med MC-dignitet på förstärkningen fixar du ju själv . . . typ.
Om den funkar med din Rega-arm vill jag däremot låta vara osagt, då det prexis som med din Ortofon OM40 är viktigt att överdelen av pupphusfästet ligger i våg samt att SRA ligger någorlunda rätt.
Kombon(pupp-nål) låter alldeles utmärkt med 1.5g(+1g för borsten) monterad på en Jelco 750D tonarm
sittandes på en lätt modifierad Lenco L75 från 1968 . . . så bra att det nog hör till det allra bästa som
jag hitintills hört, trotts en lättare/mindre störning från drivningen . . .
Laila skrev:Morello!
Får man vara så förmäten å förslå ett sådant här pupphus, som kan köpas här( Convert your XSV or XSP to XLZ technology, 1/2 inch mount) med en sådan här nål.
Om den funkar med din Rega-arm vill jag däremot låta vara osagt, då det prexis som med din Ortofon OM40 är viktigt att överdelen av pupphusfästet ligger i våg samt att SRA ligger någorlunda rätt.
Kombon(pupp-nål) låter alldeles utmärkt med 1.5g(+1g för borsten) monterad på en Jelco 750D tonarm
sittandes på en lätt modifierad Lenco L75 från 1968 . . . så bra att det nog hör till det allra bästa som
Thomas_A skrev:Laila skrev:Morello!
Kan man verkligen köpa den? Står sold out. Annars skulle jag nog köpa ett ex.
Thomas
Laila skrev:Thomas_A skrev:Laila skrev:Morello!
Kan man verkligen köpa den? Står sold out. Annars skulle jag nog köpa ett ex.
Thomas
Läs igen så skall du se att polletten trillar ner . . . det är alltså bara huset du köper, £99.90 till höger om den missledande rubriken: "Convert your XSV or XSP to XLZ technology, 1/2 inch mount" . . . typ.
Morello skrev:Jag var hemma hos music4ever och lyssnade i vederbörandes köksstereo(!!) på en vinyl via en enklare spelare med OM40-spårhund - det var vinylåtergivning av mycket hög klass - så då bestämde jag mig för att det fick bli en ny OM40-nål.
Framöver skall jag även uppgradera själva spelverket. Varken min hemmabyggda maskin eller Rega Planar 3 håller riktig oberklasse. Flytande upphängning vill jag ha på denna nya maskin.
Thomas_A skrev:....
Intressant minst sagt. Jag undrar hur den ska belastas optimalt. ....
Laila skrev:Thomas_A skrev:....
Intressant minst sagt. Jag undrar hur den ska belastas optimalt. ....
Pickering anger 50-250 Ohm. Själv så tycker jag att medelvägen 150 Ohm* funkar bra . . . typ.
(Har dock inte mätt upp frekvensgången).
*Med en SUT(12x) resistorshuntad på SUT:ens ingång.
Conan skrev:En OM-40 eller Super OM-40; borde inte en Dual CS 5000 vara nåt av det bästa man kan sätta den i?
Morello skrev:Flytande upphängning vill jag ha på denna nya maskin.
Svante skrev:Morello skrev:Flytande upphängning vill jag ha på denna nya maskin.
Vad ÄR egentligen flytande upphängning? (Allvarligt menad fråga.)
Thomas_A skrev:Morello skrev:Dock två helt olika pickuper - en MC (Ortofon MC10 supreme)med elliptisk nål och en MM (Ortofon OM40) med van den hul-nål.
Jag tycker MC-pickupen låter ganska beslöjad i det övre registret; kombinerat med en viss orenhet.
Håller med.
Harryup skrev:Skulle inte kalla direktdriva verk som är mjukt upphängda som "flytande upphängda" då det mera gäller remdrivna verk med motorn i plinten och tonarm och pickup tillhör den delen som kan gunga fritt men lagom dämpat.
Harryup skrev:Thomas_A skrev:Morello skrev:Dock två helt olika pickuper - en MC (Ortofon MC10 supreme)med elliptisk nål och en MM (Ortofon OM40) med van den hul-nål.
Jag tycker MC-pickupen låter ganska beslöjad i det övre registret; kombinerat med en viss orenhet.
Håller med.
Personligen så skulle jag inte påstå det, utan snarare att kombinationen låter så. EN enskild skillnad går inte att härleda enbart till den del man byter ut. På den tiden det begav sig då Peter och jag lekte affär så rekommenderades inte MC till nån Rega arm alls.
mvh/Harryup
petersteindl skrev:Harryup skrev:Thomas_A skrev:
Håller med.
Personligen så skulle jag inte påstå det, utan snarare att kombinationen låter så. EN enskild skillnad går inte att härleda enbart till den del man byter ut. På den tiden det begav sig då Peter och jag lekte affär så rekommenderades inte MC till nån Rega arm alls.
mvh/Harryup
Vissa MC-pickuper hade en svacka runt 10 kHz för att sedan få en topp strax över 20 kHz. MM-pickuper hade liknande problem men kunde belastas olika och därmed optimeras. Det var också beroende på nålspets och på LP-skivans vinyl. Med olika vinyl beroende på dess styvhet blev det olika frekvensgång runt den övre resonansen. Ofta var den amerikanska vinylen hårdare än den tyska och den engelska var ett mellanting.
Beroende på MC-förstärkare och/eller transformator så betedde sig MC-pickuper olika.
Mvh
Peter
Harryup skrev:petersteindl skrev:Harryup skrev:
mvh/Harryup
Vissa MC-pickuper hade en svacka runt 10 kHz för att sedan få en topp strax över 20 kHz. MM-pickuper hade liknande problem men kunde belastas olika och därmed optimeras. Det var också beroende på nålspets och på LP-skivans vinyl. Med olika vinyl beroende på dess styvhet blev det olika frekvensgång runt den övre resonansen. Ofta var den amerikanska vinylen hårdare än den tyska och den engelska var ett mellanting.
Beroende på MC-förstärkare och/eller transformator så betedde sig MC-pickuper olika.
Mvh
Peter
Minns inte att vi tyckte att nån Ortofon var fantastisk på den tiden även då de satt i lämpliga armar och med lämplig belastning.
Användare som besöker denna kategori: Bill50x och 20 gäster