Tillrättavisning bra kablage

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Re: Tillrättavisning bra kablage

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-06-17 13:23

sprudel skrev:Haha! Ja du, det blev en mängd villkor i båda alternativen. Men det är möjligt att några kan se dessa alternativ som allenarådande. Då blir det svårt. Man får välja sina krig. :)

Utan tvekan :)

adagio

Inläggav adagio » 2016-06-17 14:09

Hej igen.
Såvitt jag vet är det inte helt okomplicerat att detektera skilnader mellan olika slutsteg blint heller. Även om prisskillnaderna skulle vara två månadslöner. Vid en öppen lyssning är det givetvis lättare. Detta säger ju inte att det inte är skillnad på stegen. Samma sak med kablar. Blint är det svårare och bara för att ett ev blindtest visar på ett tveksamt resultat bevisar ju inte det heller något annat än att det är svårt.......
Missförstå mig rätt. Man kan ju få en subjektivt på ett personligt plan lika god eller bättre upplevelse av att spendera en halv månadslön på en kabel än att spendera en tredjedels årslön på ett steg om man redan har ett bra steg man gillar. Det finns ju ingen anledning att byta för bytandes skull. Vill man dock pigga upp sig med ett nytt tweak och man tycker det gör skillnad för hur man upplever sin musik är det ju lätt värt en månadslön tom. Den där känslan när man går igenom skiva för skiva till sent på nätterna och upptäcker nya dimensioner som man tidigare av olika anledningar inte upptäckt.
Visst kan en ny möblering rendera en liknande aha-upplevelse gratis men det är ändå samma känsla och den kan inte mätas i pengar.
De som konstruerar apparater tycker att det är vettigare att byta dessa medan jag och andra som tillverkar tex kablar tycker att man istället kan byta dessa om allt annat är i god ordning.
Sen kan jag erkänna att jag aldrig skulle rekommendera någon att bygga en anläggning kring kablarna.
Det viktigaste är hur högtalaren lirar med rummet, nästa parameter är hur stärkaren driver högtalarna. Därefter val av källa och sist kablage. Utan kablage inget ljud. Jag tycker att kablar alltid påverkar ljudet, det finns inga kablar som inte degraderar/påverkar signalen och då kan man lika gärna välja kablar som låter bra i det sammanhang och i öronen på den person som ska lyssna.
Denna liknelse hatar vissa men det är så jag ser på saken:
Kablarna är som kryddor i maten, olika råvaror lirar lite olika med olika kryddor, vissa grundsmaker som sött, salt, beskt och surt ska balanseras och funkar på olika sätt med olika råvaror. Vidare kan man säga att även om en kabel utgör 1% av det totala ljudet så kan det vara en viktig procent som höjer helheten med betydligt mer än den ynka 1% dennutgör.
Jämför med en knivsudd lakritspulver i chilin. Likaså kan ju en liten dos cayenne kännas fast den volymmässigt utgör en tiotusendel av grytan. Detta är mitt sätt att se på det hela och jag har full förståelse för att detta synsätt retar gallfeber på de som har ett mer precist och ingenjörsmässigt förhållande till hifi o musik.
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-06-17 14:58

AndreasArvidsson skrev:
sprudel skrev:Haha! Ja du, det blev en mängd villkor i båda alternativen. Men det är möjligt att några kan se dessa alternativ som allenarådande. Då blir det svårt. Man får välja sina krig. :)

Då är det läge att lägga ner kabelkriget och engagera sig i dem riktiga krigen som förs ute världen där massor av människor dör, vad jag vet så har ingen dött av dyrkablage.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-17 15:05

adagio skrev: Jag tycker att kablar alltid påverkar ljudet,

Menar du menar att du alltid hör skillnad på olika kablar?
Har du något genuint intresse att ta reda om du de facto hörde skillnad eller om det bara var inbillning? (givet då att du itne använde någon riktig skitkabel, för sådana finns ju också. I synnerhet i de högre prisklasserna. Tex hade Nordost en riktig, objektivt sett nota bene, skräpkabel i sortimentet för några år sedan)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-17 15:06

FBK skrev:
AndreasArvidsson skrev:

Då är det läge att lägga ner kabelkriget och engagera sig i dem riktiga krigen som förs ute världen där massor av människor dör, vad jag vet så har ingen dött av dyrkablage.

Varför leker du om och om igen någon typ av diskussionspolis där du söker förhindra människor att föra samtal som du menar är olämpliga i olika avseenden?
Överlåt den uppgiften åt forumets administration.
Kablar har inget med krig att göra och diskussion kring kring uitesluts inte av diskussion runt kabel.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-17 15:17

Morello skrev:
FBK skrev:
AndreasArvidsson skrev:Utan tvekan :)

Varför leker du om och om igen någon typ av diskussionspolis där du söker förhindra människor att föra samtal som du menar är olämpliga i olika avseenden?
Överlåt den uppgiften åt forumets administration.
Kablar har inget med krig att göra och diskussion kring kring uitesluts inte av diskussion runt kabel.

Nej, FBK framför bara sin åsikt som alla andra. Det är snarare du som försöker agera polis nu.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-06-17 17:42

Flint skrev:Nej, FBK framför bara sin åsikt som alla andra. Det är snarare du som försöker agera polis nu.

Snick-snack. Och det vet du lika väl som jag. Hade diskussionen haft en annan mer "ödmjuk"/"öppen" inriktning, som inte varit så kritisk mot dyrkablar, hade det varit ett annat ljud i skällan. Men nu är faktiskt.se som det är och trådskaparen har ju själv bett om vi ska ge honom ett par örfilar så att han inte köper något annat än lampsladd. Inte ska vi väl förvägra honom en sådan önskan? Tips på esoteriska kablar utan surmagade blindtestkommentarer torde sökas annorstädes.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2016-06-17 18:18

Det enkla svaret lyder att man ber inte om råd vad gäller kablar, iaf inte inom normala längder.
Det här är en upplevelse och feelgood sport, hur man gör det bör var och en bestämma, tips åt ena eller andra fallet blir endast av destruktiv art.
Att diskutera kablars elektriska egenskaper är däremot något annat och kan ge en del tillbaka på slanten.

Det är min bestämda uppfattning, och jag ligger tämligen rätt i ledet. :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-17 18:27

DQ-20 skrev:
Flint skrev:Nej, FBK framför bara sin åsikt som alla andra. Det är snarare du som försöker agera polis nu.

Snick-snack. Och det vet du lika väl som jag. Hade diskussionen haft en annan mer "ödmjuk"/"öppen" inriktning, som inte varit så kritisk mot dyrkablar, hade det varit ett annat ljud i skällan. Men nu är faktiskt.se som det är och trådskaparen har ju själv bett om vi ska ge honom ett par örfilar så att han inte köper något annat än lampsladd. Inte ska vi väl förvägra honom en sådan önskan? Tips på esoteriska kablar utan surmagade blindtestkommentarer torde sökas annorstädes.

/DQ-20

Snick-snack. Alla på forumet har olika "ljud i skällan" på/med olika ämnen. Du inte minst. Det är det som gör att det blir en öppen diskussion mellan någorlunda likasinnade och inte ett dekret från en diktatorisk myndighet. Är ditt mål att "täppa till" FBK?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-06-17 18:55

Man kan inte råda folk om kablar lika lite som om bilar.
Dom köper det dom "vill ha" i alla fall, utan att ta till sig alla goda råd från forumet.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2016-06-17 18:58

Till trådskaparen: Testa och försök förstå, på så många sätt du kommer på.
Just bara för att det handlar om ditt eget sätt att förskansa dig musiken.
Känns det jobbigt, skit i't, lyssna på musik!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-17 20:14

paa skrev:Man kan inte råda folk om kablar lika lite som om bilar.
Dom köper det dom "vill ha" i alla fall, utan att ta till sig alla goda råd från forumet.

Och hur gör du själv när du köper t.ex. bil? Följer du folks råd hellre än går efter egen vilja och åsikt?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-06-17 22:13

Frågan är hur goda råden är?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2016-06-17 22:16

Jo.... Det kan man ju faktiskt och det görs väl hela tiden :)

Och på tal om bilar:

YACA (Yet Another Car Analogy): Say you’re in the market for a new fast car and you’re comparing them online. Chevy and Ford both have all new versions of the Camaro SS and Mustang GT. They’re so new nobody has done any track testing yet but here are the factory’s published numbers:

Specification Ford Mustang GT Chevy Camaro SS
Curb Weight 3605 Pounds 3860 Pounds
Horsepower 412 HP 426 HP
Torque 390 ft-lbs 420 ft-lbs
Performance 0-60 MPH 4.8 seconds 4.9 seconds
Gas Mileage (city) 18 miles/gal 16 miles/gal
Based on the numbers, the Mustang is lighter, quicker and uses less gas so you check it out at the dealer. It looks great and seems to have enough power so you buy it. When you get home you find the latest issue of Road & Track in your mailbox. They just tested the your Mustang GT and here’s what they found versus Ford’s numbers:

Specification Ford’s Spec R&T’s Measurement
Curb Weight 3605 Pounds 3910 Pounds
Horsepower 412 HP 290 HP (on dyno)
Torque 390 ft-lbs 275 ft-lbs (on dyno)
Performance 0-60 MPH 4.8 seconds 9.1 seconds (on track)
Gas Mileage (city) 18 miles/gal 14 miles/gal (test loop)
mustang 500MARKETING MEETS REALITY: It turns out Ford’s marketing team wasn’t even close to accurate. The car is way heavier, has a lot less power, drinks more gas, and a Prius with a full charge might give you a good run at a stoplight. This is what you just paid $35,000 for? Faced with the bad news, here are some possible options: (photo: Ford Motor Company)

Take the car back to the dealer, show them the article, and ask what’s going on
No longer trust Ford and buy a Chevy
Offer your buddy with the dynamometer a case of beer if he’ll test your Mustang’s horsepower and torque
Try a few of your own 0-60 runs to see if it’s really closer to 9.1 seconds than 4.8 seconds
Burn the issue of Road & Track as you don’t really care about numbers anyway
Fire off an angry email to Road & Track accusing them of being incompetent without ever trying to verify if their measurements are even correct
BUGS ON THE WINDSHIELD: If we treat cars like audio, it seems most who already own the Mustang prefer the last choice above along with some or all of the following thrown in for good measure:

Shoot The Messenger! He’s clearly an idiot!
I trust Ford is less biased than some guy at a magazine!
His V8 Mustang was only running on 5 cylinders!
He can’t tell the big hand from the little hand on his stopwatch!
Those bugs on the windshield were slowing it down!
snake-oil_thumb2

CARS vs AUDIO: Of course you never see automotive numbers off by the huge margins shown above. Why not? Because magazines like Road & Track keep the car manufactures honest. If they know their cars will be track tested, dyno tested, etc. it’s in their best interest to publish reasonably accurate data. If they didn’t it would be obvious. So why should audio companies be different or exempt from being held similarly accountable? (photo: dbaldwin)
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2016-06-17 22:19

DQ-20 skrev:Men nu är faktiskt.se som det är och trådskaparen har ju själv bett om vi ska ge honom ett par örfilar så att han inte köper något annat än lampsladd. Inte ska vi väl förvägra honom en sådan önskan? Tips på esoteriska kablar utan surmagade blindtestkommentarer torde sökas annorstädes.

/DQ-20

Haha, bra! Hit med lite fler örfilar! :D
Senast redigerad av Knuttebaloa 2016-06-17 22:45, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-17 22:25

Knuttebaloa
Den där citeringen var ingen vidare höjdare.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-06-17 22:26

DQ-20 skrev:

/DQ-20

Hoppsan sa!
Trodde först det var Morello som skrev detta. Noterar lätt omedvetet; inga stavfel, citationstecken, annan vokabulär.
han skärper sig med tangentbordet.
Så, en spännande vändning. WTF? Vad f-n dricker han nu?
Han ska absolut ha ett helrör av detta, vår glade ingenjör. :)

Vad smuttar du på DQ? :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2016-06-17 22:44

Flint skrev:Knuttebaloa
Den där citeringen var ingen vidare höjdare.

Oops, sorry! :oops:

Det var verkligen slarvigt av mig. Rättat nu men då makear ju din följande kommentar ingen vidare sense. Så nu vet jag inte hur jag ska göra...

My bad!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-06-17 23:25

Flint skrev:

Och hur gör du själv när du köper t.ex. bil? Följer du folks råd hellre än går efter egen vilja och åsikt?

Jag gör ju förstås som jag skrev, köper "det jag vill ha".
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-06-17 23:42

Flint skrev:

Man blindtestar så klart. Dubbelblint.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2016-06-18 00:03

Det är väl helt klart att blindtester fungerar (inte fungerar). Jag hör ingen skillnad på kablar i blindtester. I alla fall inte utifrån att "jag måste ha de här kablarna för att jag kan inte leva utan dom". Dom som hör det; OK be happy! Jag hör det inte. Lampsladd funkar för mig. Rummet verkar ha mycket större betydelse. Kanske är jag döv. Vet inte.

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2016-06-18 07:54

paa skrev:
Flint skrev:

Det riktigt intressanta, tycker jag, är varför du vill ha det du vill ha. Vad som påvekat/påverkar ens preferenser. Det kan nog vara svårt att veta ibland. Men för vissa spelar det kanske mindre roll.

adagio

Inläggav adagio » 2016-06-18 09:29

Svar till Morello> Nej jag hör inte alltid skillnad på kablar. Om de låter lika hör jag inte skilnad på dom. Det finns kablar med en ganska snarlik signatur. Jag är säker på att jag inte kan höra skilnad på en lampsladdar på 1,5mm2 från Clas och deras dedikerade högtalarslad på 1,5mm2 i sk OFC. Däremot upplever jag stor skillnad mellan tex Nordost Red dawn och Transparent Audio eller PAD. Jag kan även detektera skilnader mellan kablar i mitt eget sortiment. Altså kablar med väldigt olika geometrier, material och förmodligen olika specar har större skilnader mellan sig än kablar av samma konstruktion.
Jag har deltagit i några blindtestet och kan bara konstatera att det är en pärs. Inget jag vill utsätta mig för igen, det ger mig inget nöje och är förspilld tid för min del. Jag är typen som vill njuta av musik, mat, vin o kvinnor. Brukar inte testa något av detta i blindtest. Även om tanken är intressant.......blindtesta sina/andras flickvänner/fruar hmm...inte heller lätt. Glory hole he he.
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-06-18 10:28

Knuttebaloa skrev:
paa skrev:
Flint skrev:Och hur gör du själv när du köper t.ex. bil? Följer du folks råd hellre än går efter egen vilja och åsikt?

Det riktigt intressanta, tycker jag, är varför du vill ha det du vill ha. Vad som påvekat/påverkar ens preferenser. Det kan nog vara svårt att veta ibland. Men för vissa spelar det kanske mindre roll.

Jag tror ingen kan göra en fullständig och exakt analys av varför man har olika preferenser. Dessutom så är en bil en så komplicerad sak, att man inte göra en helt komplett bedömning. Se bara på erfarna biltestare, de brukar föredra olika bilar när de kör grupptest. Att byta bil är nog för det mesta en dålig affär, så det görs utifrån andra premisser. Det blir affär när man till slut blir köpsugen, och det kan ju vara hur många faktorer som helst som avgör om man blir köpsugen eller inte.
Jag inbillar mig inte att beslutet är 100% rationellt i vilket fall.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2016-06-18 11:41

sprudel skrev:OK! Då är jag med bättre. Kan du inte låna lite olika kablar och provlyssna? Det du ev kan uppfatta skillnad på är sannolikt signalkablaget.
Jag har fastnat för RG 62 med Neutrik kontakter, diy. Har lånat lite fin-kablage och tycker väl att man kan tuna anläggningen något med olika kablar men ingen av finkablarna passade mig bättre än mina diy.
Du bor ju i Göteborg och jag har drösvis med olika kablage, inga dyr-do, men lite olika fabrikat på kablage o kontakter, du kan då låna om du vill. Har några BlueJean cable också. Billiga de också, men helt OK!

"Both trained and untrained listeners tend to prefer the most accurate loudspeakers when measured under controlled double-blind listening conditions"
http://seanolive.blogspot.com.tr/2009/0 ... e.html?m=1

Kan man anta att detta gäller för kablage också? Förutsatt att det existerar skillnader mellan kablar alltså, annars blir det väl en ickefråga. De som ev hävdar att det inte finns några hörbara skillnader mellan kablar skulle väl alltså säga att resonemanget inte är applicerbart här?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-06-18 15:05

Morello skrev:
Rydberg skrev:Här har ni lite kablar inspelade, ladda ner filerna och testa ABX i foobar.

http://www.connect.de/ratgeber/soundfil ... 68176.html

Vad säger tidningen om resultatet?

"Um zu demonstrieren, dass sich gute Kabel auch bei durchschnittlichen HiFi-Komponenten positiv bemerkbar machen, haben wir mit demselben Master-File eine normale CD erstellt und diese über einen recht betagten NAD C 542 abgespielt"

Mao, det finns positiva hörbara förändringar även om man inte har toppapparater med "bättre" kablar. De spelade in resultatet så att folk själv kan höra.
Class only looks like arrogance from below.

hammarn_2

Inläggav hammarn_2 » 2016-06-18 16:03

Jag lyckades inte höra någon skillnad.

Bild

Användarvisningsbild
ostmaccan

Inläggav ostmaccan » 2016-06-18 17:13

Jag har lite svårt att förstå att detta fortfarande är en grej. En signal kan antingen komma fram (1)intakt, (2)förvanskad eller (3)inte alls. Om den inte förvanskas så kan det ju omöjligt bli bättre efter det. Således, om det finns skillnader mellan olika kablar så är det för att det är fel på någon av dem, eller båda.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2016-06-18 17:15

Vissa är verkligen faktaresistenta. :lol:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-18 17:30

Något är suspekt - det skiler för mycket i nivå mellan kablarna.
-Innehar F-skattsedel-

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi