Avsaknad av 3,5mm i smartphones

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Avsaknad av 3,5mm i smartphones

Inläggav hifikg » 2016-09-09 19:26

mrGaskill skrev:OT!
Men jag tror många associerar PC med Windows/Intel/DOS just för att IBM döpte väl deras arbetsstationer till IBM PC (med tillägg av AT, XT och något nummer), så vitt jag minns. Jag tror det har hängt kvar av det. Jämförs kanske med Apples Macintosh, eller Mac då.

[ Bild ]

Så är det förstås. Vi gör korstecken och svänger en svart katt fyra varv i fullmåne om vår väg korsas av en päce. Oavsett om den har 3,5 mm anslutning eller inte.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-09-09 21:31

Det är så vi ska göra ja.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-09-09 21:52

Morello skrev:Observera att "PC" inte betyder "PC med windows-OS". Apple gör okså PCs.

Samt, att ta bort en kontakt är inget innovativt - det kan möjligen betrakats som en kostandsbesparing samt något som ger merförsäljning av zubehör . Men knappast är det en innovation.

Kom ockås ihåg att Neonode hade en liknade lösning ungefär 10(!!!) år innan Apple.

Apple har en oöverträffad förmåga att stjälva idéer och sedan indoktrinera Apple-kunderna att de det var Apple som var innovativa.

Den första apple-luren var starkt inspirerad av Neonode N1/N2 och formggivningen är en mycket dålig kopia av Dieter Braun's olika produkter. Braun hade nämligen en hjärna och förmåga att kombiera estetik och funktion - den konsten har aldrig Apple varit i närheten av att behärska.

Men man kan koppla den med den fantastiska Apple Watch som är smart. Den känner av då man går och rör på sig och på så sätt får man kontroll på vad man gör. Det kan vara bra för dig och veta vad du gör. Sedan är ju Pokémon aktiverad och då får du en livs levande kompis och du kan helt plötsligt kommunicera modernt. Klockan talar om för dig var du är, om du t.ex. Är hemma så får du veta det. Fantastiskt, eller hur. Du får priser och belöningar och du blir då en lyckligare människa och det är Apple som skapar förutsättningarna för människor att bli lyckligare. Kan det bli bättre? Och allt detta till en billig penning. Apple Watch i kombination med iPhone 7s är den ultimata lösningen för ett nyttigare liv. Du får en helt amazing journey. Dessutom kommer du att träffa många likasinnade och lyckligare människor med jättefina Applemojänger. Du får ett enklare och lyxigare liv i en modern kulturell revolution där du helt plötsligt ges möjlighet att boka resor och använda Apple Home Kit och du kan till och med ringa och du får en möjlighet att skicka meddelanden. Det är en häpnadsväckande evolutionär möjlighet för dig. Du blir en absolut unity av perfektion.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-09-09 22:07

:mrgreen: . . . typ.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2016-09-10 01:50

Underskatta inte kyrkans kraft, aumm.
Detta företag som har parasiterat på statsfinansierad forskning och springer benen av sig för att undvika skatt. Aumm

Användarvisningsbild
jw_celtic

Inläggav jw_celtic » 2016-09-10 02:35

AndreasArvidsson skrev:Helt rätt Peter. Det finns massor med olika saker som kostar mycket pengar och var person får själv välja vad man vill prioritera och stoppa sina pengar. Att vi alla ha fri vilja och olika smak är en bra sak, men det betyder inte att man måste eller bör spy galla över alla val och produkter man inte föredrar.

Åter igen. Denna tråd handlar INTE om Apples produkter utan om 3.5mm-anslutningens bortfall. Var snälla och återgå till denna diskussion.

+1 :!:

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2016-09-10 10:28

AndreasArvidsson skrev:...
Åter igen. Denna tråd handlar INTE om Apples produkter utan om 3.5mm-anslutningens bortfall. Var snälla och återgå till denna diskussion.

Det är dumt att de tagit bort denna anslutningsmöjlighet. Finns det verkligen så mycket mer vettigt att säga om det?
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-09-10 10:46

Ja det finns ganska mycket att säga om övergångar mellan digitalt och analogt för att ytterligare digitalisera och analogisera. En hörlur med inbyggd digital elektronik behöver ingen analog input. Då kan man vara kvar i den digitala domänen så länge som möjligt och analogisera i slutet på luren strax före högtalarelementen. Då behövs ingen analogöverföring. Det som Apple nu gör är ett första steg i den riktningen. Nästa steg blir att helt skippa analogöverföringen. Om något år är analogöverföring till hörlurar ett minne blott.

Då gäller det att vara främst i kontaktstandarderna. Det är det Apple gör just nu, skulle jag tro. Det är ju redan problem med InEar där man har volymkontroll på kabeln. Det är olika standarder beroende på operativsystem i mobilerna. Rätt fånigt egentligen.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Jodah

Inläggav Jodah » 2016-09-10 12:03

Ja jag kommer inte sakna den.
För vad är kontakten egentligen, jo en förminskad 6.3 mm. kontakt som härstammar ifrån..ptja 60 talet?
Är det nånting som alltid strulat från första freestylen man hade på 80 talet och fram tills idag så är det just den kontakten.
Idag, tycker jag blåtanden funkar såpass bra så jag förstår att dom tar bort den.
Och vi kan nog vara ganska säkra på att konkurrenterna följer efter.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-09-10 12:33

Jodah skrev:Ja jag kommer inte sakna den.
För vad är kontakten egentligen, jo en förminskad 6.3 mm. kontakt som härstammar ifrån..ptja 60 talet?
Är det nånting som alltid strulat från första freestylen man hade på 80 talet och fram tills idag så är det just den kontakten.
Idag, tycker jag blåtanden funkar såpass bra så jag förstår att dom tar bort den.
Och vi kan nog vara ganska säkra på att konkurrenterna följer efter.

problemet är att när man öppnar kartongen så finns det inga trådlösa hörlurar med utan där finns en adapter från usb c till 3.5mm, Och ett par trådade hörlurar.

Användarvisningsbild
Jodah

Inläggav Jodah » 2016-09-10 12:45

För mig är det inget problem för jag har aldrig använt dom medföljande lurarna.
Dom passar inte mina öron dom bara trillar ut.

I bilen hoppas ju handsfreen igång automatiskt när jag startar och på jobbet använder jag peltors hörselskydd med blåtand vilket är en fröjd att prata i och fungerar hyggligt för musik.
Skulle kunna gå med dom hela dagarna om det inte vore att man såg så fånig ut :lol:
Övriga tillfällen för jag helt enkelt luren till örat.

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2016-09-10 23:57

Nu riskerar jag att komma ut som en riktig Apple fanboy men det är inte hela världen 8)

Precis som dom flesta har jag haft flera olika modeller av mobiltelefoner. Nokia 3110 var en av dom telefoner som jag tycker hade bra kvalité. Den tappade jag i golvet många gånger utan att det påverkade funktionaliteten. Den första 3g luren jag köpte var en Sony Ericsson. Den gick sönder efter ca 6 månader. Efter lagning så höll den i ca 7-8 månader innan den gick sönder igen. Senare köpte jag en ny Sony Ericsson mobil och efter att ha använt den ett tag så började den låsa sig ca 20-30 sekunder varje gång jag påbörjade att knappa in telefonnumret jag skulle ringa. Den första smart mobilen jag köpte blev en Samsung. Den hade väldigt dålig ljud. Det gick inte att föra ett samtal med den utomhus där det var lite brusigt. Efter något år så började den att starta om lite hipp som happ.

För ca 3-4 år sedan köpte jag en Apple Iphone 5. Den har jag tappat i gatan 3-4 gånger så att den fått rejäla jack i metallen på sidorna men den fungerar fortfarande klanderfritt. En dag i vintras när jag kom hem från jobbet så upptäckte jag att jag inte hade telefonen med mej. Jag spårade telefonen via datorn och kunde se att den låg på min arbetsplats, eller i alla fall väldigt nära. Jag åkte tillbaka till arbetsplatsen där jag sände en signal till telefonen så att den började låta. Den kvällen hade det snöat ca 1,5 dm och jag hittade telefonen på parkeringsplatsen under snön. Efter att ha borstat bort snön så fungerade telefonen precis som tidigare.

Det lutar åt att nästa telefon också blir en Iphone men jag gillar inte att dom tagit bort hörlursutgången. Jag har i och för sig köpt ett par trådlösa portabla lurar som också fungerar med Iphone 7 men det är praktiskt med en hörlursutgång som man kan använda med vilken hörlur som helst.
Senast redigerad av arkman 2016-09-11 00:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2016-09-11 00:03

Morello skrev:
boom skrev:
Zeeall skrev:
Vad var det jag skrev?

du har en adapter till usb c>3.5mm kontakt. men vad är grejen när det finns blåtand !

Vilka kvalitetslurar använder blåtand undras?

BOWERS & WILKINS P5 Wireless
https://www.hifiklubben.se/horlurar/bow ... os-horlur/
Riktigt bra ljud för att vara ett par portabla lurar. Dom går att koppla både med bluetooth och med kabel. Jag har gjort några enkla jämförelser mellan kabel och bluetooth och jag kan inte höra någon skillnad.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-09-11 00:08

Jag har också provat smartphone, men inte riktigt fallit för det. Hellre 3,5 mm-uttag än smartphone. Fast, det har jag i och för sig inte på min dumbphone heller!
Jag har ingenting!!
Kan någon som har en modern telefon, med eller utan 3,5-jack, göra en orosanmälan till sociala skyddsnätet?
Don’t just do something, sit there.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-09-11 08:50

arkman skrev:Nu riskerar jag att komma ut som en riktig Apple fanboy men det är inte hela världen 8)

Precis som dom flesta har jag haft flera olika modeller av mobiltelefoner. Nokia 3110 var en av dom telefoner som jag tycker hade bra kvalité. Den tappade jag i golvet många gånger utan att det påverkade funktionaliteten. Den första 3g luren jag köpte var en Sony Ericsson. Den gick sönder efter ca 6 månader. Efter lagning så höll den i ca 7-8 månader innan den gick sönder igen. Senare köpte jag en ny Sony Ericsson mobil och efter att ha använt den ett tag så började den låsa sig ca 20-30 sekunder varje gång jag påbörjade att knappa in telefonnumret jag skulle ringa. Den första smart mobilen jag köpte blev en Samsung. Den hade väldigt dålig ljud. Det gick inte att föra ett samtal med den utomhus där det var lite brusigt. Efter något år så började den att starta om lite hipp som happ.

För ca 3-4 år sedan köpte jag en Apple Iphone 5. Den har jag tappat i gatan 3-4 gånger så att den fått rejäla jack i metallen på sidorna men den fungerar fortfarande klanderfritt. En dag i vintras när jag kom hem från jobbet så upptäckte jag att jag inte hade telefonen med mej. Jag spårade telefonen via datorn och kunde se att den låg på min arbetsplats, eller i alla fall väldigt nära. Jag åkte tillbaka till arbetsplatsen där jag sände en signal till telefonen så att den började låta. Den kvällen hade det snöat ca 1,5 dm och jag hittade telefonen på parkeringsplatsen under snön. Efter att ha borstat bort snön så fungerade telefonen precis som tidigare.

Det lutar åt att nästa telefon också blir en Iphone men jag gillar inte att dom tagit bort hörlursutgången. Jag har i och för sig köpt ett par trådlösa portabla lurar som också fungerar med Iphone 7 men det är praktiskt med en hörlursutgång som man kan använda med vilken hörlur som helst.

Du har haft tur med andra ord men om man ser på verkligheten så är den något helt annat det är ganska lätt att ta reda på .
Då man har inside information i från en stor leverantör/repverkstad av olika märken och dom säljer även äpple telefoner och lagar dom.
Så om några månader så kan man reda på hur bra är den nya telefonen.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-09-12 00:12

darkg skrev:Jag har också provat smartphone, men inte riktigt fallit för det. Hellre 3,5 mm-uttag än smartphone. Fast, det har jag i och för sig inte på min dumbphone heller!
Jag har ingenting!!
Kan någon som har en modern telefon, med eller utan 3,5-jack, göra en orosanmälan till sociala skyddsnätet?

OK. Jag kan höra mig för med nämnden sekreterare, men först på tisdag eftersom de tydligen har endagskonferens om 30-pinkontakten på måndag. First thing's first.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-09-12 00:30

boom skrev:Du har haft tur med andra ord men om man ser på verkligheten så är den något helt annat det är ganska lätt att ta reda på .
Då man har inside information i från en stor leverantör/repverkstad av olika märken och dom säljer även äpple telefoner och lagar dom.
Så om några månader så kan man reda på hur bra är den nya telefonen.

Ett bra tips är annars att låta bli att slänga 8000-kronors lurar i rännstenen eller fästa dem bakpå sitt feta arsle innan man sätter sig. Ett annat är att ta till sig insikten att dagens lurar inte är kompletta när det kommer i lådan eftersom de är som tvålar allihop. Man får helt enkelt bita i det sura äpplet (pun not intended - or was it?) och tjacka upp sig på något gummigrej som gör att tvålen inte glider ur handen. Med tanke på hur folk hanterar sina lurar är jag förvånad att det finns någon överhuvudtaget som svarar i andra ändan när man ringer. Jag har haft flera lurar som varit utmärkta tillhyggen eftersom de tålde att kastas efter folk men det går inte att komma ifrån att de var kuklurar om man har något som helst behov av annat än att gagga med folk dagarna i ända. Men nu har jag inte tid med det här längre - de håller en svart mässa för NMT-systemet nere i hembygdsgården och jag är inbjuden.

DQ-6110
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-09-12 01:26

Det finns en aspekt som inte bör glömmas. Handlarna har bra marginal på hörlurar, men inte på mobiler. Tillverkarna på mobiler kan hålla priserna nere på mobil med inkluderande hörlurar som max kostar 1 kr.

Då är det lämpligt att låta handlarna tjäna lite extra på att sälja en lur som är ok med mobilen.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-09-12 09:37

petersteindl skrev:Det finns en aspekt som inte bör glömmas. Handlarna har bra marginal på hörlurar, men inte på mobiler. Tillverkarna på mobiler kan hålla priserna nere på mobil med inkluderande hörlurar som max kostar 1 kr.

Då är det lämpligt att låta handlarna tjäna lite extra på att sälja en lur som är ok med mobilen.

Med vänlig hälsning
Peter

Satan lurar runt varje hörn.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-09-12 09:52

Ska man tolka det så att det är lämpligt att hjälpa handlarna så de får extra deg genom att t.ex. köpa passade AirPods för 1800 extra? Ja, jo, varför inte.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-09-12 20:33

mrGaskill skrev:Ska man tolka det så att det är lämpligt att hjälpa handlarna så de får extra deg genom att t.ex. köpa passade AirPods för 1800 extra? Ja, jo, varför inte.

Man kan tänka sig att det är ett sätt att ge merförsäljning men jag tror det handlar om grundläggande konsumentpsykologi. Man kan jämföra med t.ex. servering på flygplan. Många bolag har lagt över maten på separat betalning. Det beror inte på snålhet utan på att det visat sig att människor uppskattar både käket och flygresan mer om de få betala för bullen separat. Om man man får en bulle och kaffe inbakat i en biljett som man köpt för 5400 kr så tycker man att kaffe och bulle är fjuttigt. Om man betalar 30 spänn för kaffe och bulle tycker man det är ett juste pris för att vara på ett flygplan. Psykologiskt fungerar det så att "gratis" kaffe och bulle relateras till flygbiljettens totala pris och medan kaffe och bulle som man köper för separat värderas för sig själv. Samma psykologi gäller för ett par AirPods: värdet av dem relateras till priset för telefonen om de skickas med.

Min poäng är att det inte handlar om att producenterna är onda utan om att vi som konsumenter fungerar som vi gör. Den generella regeln är att man som producent skall skicka med så få "extras" som möjligt vid köp av huvudprodukten (dvs. lika många som förväntas av marknaden) och istället lägga dem separat eftersom konsumenten konsekvent undervärderar värdet av de extra tillbehören om de "bundlas". Det gäller i synnerhet en produkt som AirPods som har en "unique selling-point" till skillnad från EarPods som man "måste" skicka med och som inte utgör någon särskilt konkurrensfördel.

Det finns massor med andra aspekter också men det här är en.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Vovven

Inläggav Vovven » 2016-09-12 22:39

IMPROVED XPO
Oberoende arrangör av events inom hemunderhållning

https://www.sweetspotevents.se/

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-09-13 11:10

DQ, läsvärt inlägg. Jag skulle nog tänka lika om jag var producent och ville sälja saker liksom Peter är. Men jag är konsument och lirar i det andra laget just nu. :-)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-09-13 11:22

Vill man överhuvudtaget ha kvar handlare så måste handlarna ges en rimlig marginal för överlevnad. Det man förlorar på karusellen tar man igen på gungorna.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-09-13 13:15

Jag har mer att mala på om. Men ingen vill nog läsa. :D Så jag avhåller mig. Jag tycker det är lite olika saker. Apple är tidernas kassako som har jättevinstmarginal är väl ute efter att tjäna mer deg. Det är inte konstigt. Man vet ju inte vilka marginaler handlare har på tillbehör. Men blir priset högre så får ju handlarna in mer stålar. Det är kul för dem. Inte så kul om "standarden" är att bluetooth helst ska gälla. Det är jättemycket pengar extra utan att det ger värst mycket för konsumenten. Men DQ-20s exempel om flygplansmat slår nog in här.

Det är bra att ha handlare runt sig. Men vissa är så kassa och dåliga att ha att göra med. Där ska jag inte köpa AirPods. Om ett år sitter man där med en AirPod i fickan och en på 5,5 m djup i dyn utanför Lillholmen i alla fall så. :)

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-09-13 19:53

Smart av Apple!
De får sälja en massa dyra tillbehör. Kontakter, mellankopplingar och hörlurar.
Och visst är trådlöst framtiden!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-14 11:38

Varför vill man ha trådlösa lurar? Vad drivs dom med? Batteri?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-09-14 11:41

Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2016-09-14 11:42

Morello skrev:Varför vill man ha trådlösa lurar? Vad drivs dom med? Batteri?

Laddbara inbyggda batterier eller små tankar med ormolja.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-09-14 11:48

Morello skrev:Varför vill man ha trådlösa lurar? Vad drivs dom med? Batteri?

Undrar samma sak. Att slippa trassel med kablar, uppväger det verkligen allt annat negativt.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi