Moderator: Redaktörer
RogerJoensson skrev:Om nu detta sistnämnda har levererats av en av de allra bästa mastrarna i Sverige, så undrar jag om det har varit hot och tvång inblandat eller om detta verkligen anses låta vettigt av den som slutlevererade det.
philip skrev:Den slutgiltiga mastern blev några dB högre än jag önskat, på bandets begäran.
philip skrev:RogerJoensson skrev:Om nu detta sistnämnda har levererats av en av de allra bästa mastrarna i Sverige, så undrar jag om det har varit hot och tvång inblandat eller om detta verkligen anses låta vettigt av den som slutlevererade det.
Den slutgiltiga mastern blev några dB högre än jag önskat, på bandets begäran.
Jag orkar inte med den här typen av spekulativa inlägg. .......
philip skrev:Konstaterar att kunskapsnivån om musikproduktion, bland många här med starka åsikter, är obefintlig och att intresset att lära sig är minimal så jag loggar ut.
philip skrev:RogerJoensson skrev:Om nu detta sistnämnda har levererats av en av de allra bästa mastrarna i Sverige, så undrar jag om det har varit hot och tvång inblandat eller om detta verkligen anses låta vettigt av den som slutlevererade det.Den slutgiltiga mastern blev några dB högre än jag önskat, på bandets begäran.
Jag orkar inte med den här typen av spekulativa inlägg.
Konstaterar att kunskapsnivån om musikproduktion, bland många här med starka åsikter, är obefintlig och att intresset att lära sig är minimal så jag loggar ut.
IngOehman skrev:Ja, fast du missade väl inte att det var på BANDETS begäran?
Tell skrev:Väldigt mycket tyckande om hur saker ska låta tycker jag. Ni verkar inte gilla dist mycket alls, men det är nåt som många andra gillar då det kan göra ljuden lite "fetare" o "ballare". Jag själv gör det ibland också på vissa ljud för att vässa till dom. Dock kan det väl bli lite för mycket av det goda ibland också vilket vissa av exemplerna i tråden visat, men det ÄR en smaksak.
Sen gillar ni inte heller klippta transienter, o visst klart det är trevligare med lite mer av dom, men det är inte HELA världen om dom klipps lite, för så mycket hörs dom ju inte.
Pumpande har ni också klagat på, men det har ju en viss effekt också, t ex att kicken hörs MER när resten blir lägre tack vare nån kompressor. Det är nånting som ibland görs långt innan mastering för att dom gillar att kicken hörs klart o tydligt. Kan även där bli för mycket imo, men det är upp till var och en.
Allmän dynamik genom låtarna verkar ni gilla också o av dom exemplerna i tråden som ni gått igenom så är det bara sista som failar hårt på det (den var faktiskt hemsk på typ alla sätt o vis imo). Philips exempel tyckte jag var ett bra exempel på olika dynamik genom låten, att den blev högre o högre för varje parti, o det var inte förens i sista partiet som den blev aphög, och det känns som det var medvetet så att den skulle bli in-your-face-högt. Kanske inte var optimal "ljudkvalle", men den hade sin poäng.
Kan ni inte bara acceptera att ni gubbar helt enkelt inte gillar det soundet som mycket musik har nu? Jag menar, det ni lyssnade på som kids lät väl också som oväsen i dom äldres öron?
Själv lyssnar jag iaf både gärna på väldigt dynamisk och luftig musik, men också fullt-ös-musik med 5-8db på mätarna o som jag tycker låter helt fantastiskt bra. Allt har sin charm!
O jag tycker ni kan återgå lite till det jag frågade om från början, nämligen om mätarna var att lita på. Det här med att en CD och vinyl mäter rätt olika även fast dom är så pass lika. Att folk blint litar på mätarna för att hävda att vinyl är så mycket bättre när det i själva verket är typ lite filter, fasrotationer o allt vad det heter som fejkar upp dom sk dynamikmätarna så pass mycket. Eller är det bara ren allmän okunskap det handlar om, att den stora massan pratar om saker dom inte har nån som helst koll på? O om det nu är så, hur ska man informera dom om att dom är lite vilse?
Tell skrev:Väldigt mycket tyckande om hur saker ska låta tycker jag. Ni verkar inte gilla dist mycket alls, men det är nåt som många andra gillar då det kan göra ljuden lite "fetare" o "ballare". Jag själv gör det ibland också på vissa ljud för att vässa till dom. Dock kan det väl bli lite för mycket av det goda ibland också vilket vissa av exemplerna i tråden visat, men det ÄR en smaksak.
Sen gillar ni inte heller klippta transienter, o visst klart det är trevligare med lite mer av dom, men det är inte HELA världen om dom klipps lite, för så mycket hörs dom ju inte.
Pumpande har ni också klagat på, men det har ju en viss effekt också, t ex att kicken hörs MER när resten blir lägre tack vare nån kompressor. Det är nånting som ibland görs långt innan mastering för att dom gillar att kicken hörs klart o tydligt. Kan även där bli för mycket imo, men det är upp till var och en.
Allmän dynamik genom låtarna verkar ni gilla också o av dom exemplerna i tråden som ni gått igenom så är det bara sista som failar hårt på det (den var faktiskt hemsk på typ alla sätt o vis imo). Philips exempel tyckte jag var ett bra exempel på olika dynamik genom låten, att den blev högre o högre för varje parti, o det var inte förens i sista partiet som den blev aphög, och det känns som det var medvetet så att den skulle bli in-your-face-högt. Kanske inte var optimal "ljudkvalle", men den hade sin poäng.
Kan ni inte bara acceptera att ni gubbar helt enkelt inte gillar det soundet som mycket musik har nu? Jag menar, det ni lyssnade på som kids lät väl också som oväsen i dom äldres öron?
Själv lyssnar jag iaf både gärna på väldigt dynamisk och luftig musik, men också fullt-ös-musik med 5-8db på mätarna o som jag tycker låter helt fantastiskt bra. Allt har sin charm!
Tell skrev:O jag tycker ni kan återgå lite till det jag frågade om från början, nämligen om mätarna var att lita på. Det här med att en CD och vinyl mäter rätt olika även fast dom är så pass lika. Att folk blint litar på mätarna för att hävda att vinyl är så mycket bättre när det i själva verket är typ lite filter, fasrotationer o allt vad det heter som fejkar upp dom sk dynamikmätarna så pass mycket. Eller är det bara ren allmän okunskap det handlar om, att den stora massan pratar om saker dom inte har nån som helst koll på? O om det nu är så, hur ska man informera dom om att dom är lite vilse?
RogerJoensson skrev:Jag vet inte vad du svarar på, om du har läst hela tråden eller om du har lyssnat på sista ljudlänken på förra sidan (om du tycker att det låter ok, så är det ok att tycka så).
Jag tycker att jag har kopplat det mesta jag skrivit till den där MasVis-mätaren (inkl angreppen mot den) och varit noga att man får tycka vad man vill om hur det ska låta, men att vissa saker man gör samtidigt får kosekvenser för andra. osv. osv.
ottovonkopp skrev:Jag är en gubbe och mina föräldrar tyckte att det jag lyssnade bara var skrik och skrammel men det ursäktar inte att göra det ännu värre. Det handlar inte bara om själva ljudet. Jag blir tex lyssningtrött efter någon minut av tex remastern av Accept Balls to the wall medans den tidiga utgåvan kan snurra hela dagen på lite högre volym utan att öronen kroknar.
Båda på cd, DR 10 resp 6.
IngOehman skrev:Vems eller vilkas inlägg kommenterar du egentligen?
Om det är några som argumenterat att det är en smaksak så är det väl de som hävdat sin och allas rätt att tycka. Om du håller med om det så är det väl jättebra. Men när du formulerar dig sådär så är det svårt att förstå vem du talar till när du skriver "ni".
IngOehman skrev:Jag har inte sett den okunniga stora massan prata om saker som de inte har någon som helst koll på, men jag förstår att sådant kan finnas.
Du kanske måste visa några exempel på där individer ur den okunniga massan pratat strunt, och hänvisat till en mätning som de inte har klarat av att tolka korrekt. Det blir lättare att diskutera saken med ett konkret exempel som grund.
Hur man skall utbilda folk finns det självklart ingen enkelt svar på, folk förstår så olika mycket. Men en avancerad analys som den som MasVis gör, kan ju normala människor inte använda alls. Tumregelinstruktioner för tolkning duger ju inte alls.
Tell skrev:Så ja är eran kontenta kanske att erat tyckande om ljudkvallen är subjektivt samtidigt som MasVis stämmer överens om det ni tycker, och att MasVis INTE är nåt betyg om objektiv ljudkvalitet?
Tell skrev:Kan ni inte bara acceptera att ni gubbar helt enkelt inte gillar det soundet som mycket musik har nu?
ostmaccan skrev:Tell skrev:Kan ni inte bara acceptera att ni gubbar helt enkelt inte gillar det soundet som mycket musik har nu?
Det här är mitt problem. Det finns så himla mycket ny musik som jag älskar för texterna, kompositionen, melodierna osv i olika kombinationer. Få låtar har allt. MEN: De är så (enligt mig, får jag väl skriva, för säkerhets skull) himla komprimerade att det rätt ofta blir nästan olyssningsbart för mig. Utbudet för MIG är alltså begränsat, av en galen konkurrens där den som låter högst vinner. Jag hör ju hur bra låten är och kan fantisera om hur bra det skulle kunna låta, men jag får aldrig höra det.
RogerJoensson skrev:philip skrev:RogerJoensson skrev:Om nu detta sistnämnda har levererats av en av de allra bästa mastrarna i Sverige, så undrar jag om det har varit hot och tvång inblandat eller om detta verkligen anses låta vettigt av den som slutlevererade det.Den slutgiltiga mastern blev några dB högre än jag önskat, på bandets begäran.
Jag tolkar det välvilligt som att du inte är nöjd med reultatet. -Kunde du inte bara sagt nej?
Harryup skrev:Jag tycker att man får skilja på i diskussionen om det har funnits ett original som låter på ett annat sätt än remastrade kopian som nu går att köpa/streama. Och en musiktyp där den krossade filen faktiskt är originalet om oavsett anledning är det så man vill att det skall låta. I det senare fallet är det nog väldigt svårt att säga att man vet bättre än de som kreativt "förstört" filen.
/Harryup
IngOehman skrev:Det var mycket det där...
Vill börja med att jag bara sett diskussionen om MasVis i tråden och trodde att det var den som tråden handlade om. Men oavsett vilket så visar mätinstrument objektiva saker.Tell skrev:Så ja är eran kontenta kanske att erat tyckande om ljudkvallen är subjektivt samtidigt som MasVis stämmer överens om det ni tycker, och att MasVis INTE är nåt betyg om objektiv ljudkvalitet?
Njae.. Om jag inte missförstår dig så är ditt resonemang ovetenskapligt.
Man kan inte beskylla en objektiv uppgift (det MasVis levererar) för att vara icke-objektiv (om det är det du gör) för att den stämmer överens med den subjektiva upplevelsen. I själva verket är det väldigt vanligt att det finns tydliga samband med hur saker är och hur de upplevs.
Frågan är då vad de objektiva uppgifter som MasVis levererar är?
Du skriver om att DU uppfattar att jag säger att MasVis INTE är nåt betyg om objektiv ljudkvalitet. Det är rätt, men vad betyder det?
Jag vet inte om jag förstår frågan rätt. Men jag ser ingen graf som är graderad i "ljudkvalitet". Så hur skall den kunna leverera ett betyg överhuvudtaget? Att inget objektivt ljudkvalitetsbetyg levereras betyder ju inte att det som levereras inte är objektivt.
Det MasVis mäter framgår att graferna. Allt den visar är objektigt. Den som vill tolka det är hänvisad till sina egna kunskaper och sitt förstånd.
Vh, iö
ostmaccan skrev:Tell skrev:Kan ni inte bara acceptera att ni gubbar helt enkelt inte gillar det soundet som mycket musik har nu?
Det här är mitt problem. Det finns så himla mycket ny musik som jag älskar för texterna, kompositionen, melodierna osv i olika kombinationer. Få låtar har allt. MEN: De är så (enligt mig, får jag väl skriva, för säkerhets skull) himla komprimerade att det rätt ofta blir nästan olyssningsbart för mig. Utbudet för MIG är alltså begränsat, av en galen konkurrens där den som låter högst vinner. Jag hör ju hur bra låten är och kan fantisera om hur bra det skulle kunna låta, men jag får aldrig höra det.
Svante skrev:RogerJoensson skrev:philip skrev:
Jag tolkar det välvilligt som att du inte är nöjd med reultatet. -Kunde du inte bara sagt nej?
Jag tror att det är svårt, man ska nog vara ganska priviligierad om man ska kunna göra sådana val. Jag försöker skilja på VAD de som mastrar gör och om de gör rätt. Det kanske inte alltid framgår. Alltså, i min subjektiva smak är alla konsekvenser av loudnessrejsandet dåliga. Men jag har ändå full förståelse för att det sker, det finns ingen enskild individ som tjänar på att ensidigt låta bli att rejsa. Det är alltså ett systemfel, lite som i alla krig, att det som slutar kriga och lägger ner vapnen åker på pisk. Och det är det som är så svårt, det krävs antingen en överenskommelse mellan parterna eller någon (snäll) som går in med stark makt och avväpnar.
Nu gjorde jag en analogi också...
RogerJoensson skrev:Svante skrev:RogerJoensson skrev:Jag tolkar det välvilligt som att du inte är nöjd med reultatet. -Kunde du inte bara sagt nej?
Jag tror att det är svårt, man ska nog vara ganska priviligierad om man ska kunna göra sådana val. Jag försöker skilja på VAD de som mastrar gör och om de gör rätt. Det kanske inte alltid framgår. Alltså, i min subjektiva smak är alla konsekvenser av loudnessrejsandet dåliga. Men jag har ändå full förståelse för att det sker, det finns ingen enskild individ som tjänar på att ensidigt låta bli att rejsa. Det är alltså ett systemfel, lite som i alla krig, att det som slutar kriga och lägger ner vapnen åker på pisk. Och det är det som är så svårt, det krävs antingen en överenskommelse mellan parterna eller någon (snäll) som går in med stark makt och avväpnar.
Nu gjorde jag en analogi också...
Eller så börjar man sälja vapen. Det spelar väl ingen roll ens om det leder till folkmord, för om inte jag gör det så gör någon annan det, ju. -Jag kan säkert få till en ännu sämre analogi om jag funderar lite...![]()
Men allvarligt. Det är naturligtvis ett val. Man behöver inte delta i racet. Man kan jobba rakryggat för det man tycker låter rätt och försöka påverka i den riktning man vill istället. Man kan vägra om det blir för långt från det man känner att man vill stå för. Man kan stå upp för sin övertygelse och inte låta sig utnyttjas till vad som helt.
-Precis som att man inte behöver tillverka och kränga mikrofoner som diskanthöjer 6dB bara för att andra har använt det som säljtrick och sabbat marknaden. Man behöver inte heller sälja på folk onödigt dyra högtalarkablar som köper dem i tron att det gör underverk för ljudet, när det inte gör det annat än i placebolandet (om man inte vill). Likaså så kan man välja att mastra varsamt om det är det man känner är rätt. Man behöver inte vara ja-sägare till vad som helst bara för att det ger bättre klirr i kassan. Det är val om man vill vika sig. -Visa lite yrkesstolthet för tusan!
En konstruktiv idé: Mastrare som får in material som håller kan försöka övertyga uppdragsgivaren att även ge ut eller tillåta utgivandet av en alternativ mix/mastring. Kanske något värt att betala extra för (som Directors Cut eller Bluray istället för DVD). -Samtidigt något för studiofolket att vara stolta över! Jag är övertygad att det finns en marknad som beredd att betala extra för det, om man jobbar lite på det. Upplys folk! Gör folk intresserade! Kvalitetsargument har ju funkat på filmmarknaden, så varför skulle det inte (åter) funka på musikmarknaden? Mer än en slutkund är ju trött på hur det genomgående låter idag och många har något nytt att upptäcka (förutsatt att det finns alternativ att köpa).
ottovonkopp skrev:RogerJoensson skrev:En konstruktiv idé: Mastrare som får in material som håller kan försöka övertyga uppdragsgivaren att även ge ut eller tillåta utgivandet av en alternativ mix/mastring. Kanske något värt att betala extra för (som Directors Cut eller Bluray istället för DVD). -Samtidigt något för studiofolket att vara stolta över! Jag är övertygad att det finns en marknad som beredd att betala extra för det, om man jobbar lite på det. Upplys folk! Gör folk intresserade! Kvalitetsargument har ju funkat på filmmarknaden, så varför skulle det inte (åter) funka på musikmarknaden? Mer än en slutkund är ju trött på hur det genomgående låter idag och många har något nytt att upptäcka (förutsatt att det finns alternativ att köpa).
En utmärkt ide'. Finns en kille som gör just det. Swan, Swannö eller nåt, kommer inte ihåg namnet men läste om ett album där han la in en "vinyl-mix" i mp3 format på cd:n som ett extramatrial.
Tell skrev:
Men låter det SÅ illa verkligen? Hur ofta hör du nåt som är så illa? Nu kanske jag inte lyssnar i dom kretsarna, men det är _väldigt_ sällan jag hör nåt som är så komprimerat att det är olyssningsbart. Soundcloud-grejen som länkades tidigare i tråden lät iofs inte alls kul, Perturbator-albumet jag skrev om i första inlägget låter pannkaka, o så har jag nog blivit länkad nångång ibland till nåt som låter skit, annars har jag inte mycket minne av nåt som jag ratat pga en för aggressiv kompressor. Är väl annat som jag reagerar på först, typ fin musik som förstörs av nån som sjunger eller nån synt som inte alls passar in med resten
Förresten så är ju jag bildnörd deluxe, hållt på med sånt sen jag var liten, fotat i hur många år som helst o jobbar som 3d-grafiker i 10ish år, så kan vara extremt jävla petig där, men det hindrar ju inte mig från att gilla nån bild nån tagit som brusar lite, med nån himmel som klipper o med lite skeva färger. Man missar ju så jävla mycket om man ska haka upp sig på tekniskt mumbo jumbo vetja
O egentligen vet jag inte vad det är jag argumenterar emot, för jag är all for maximal ljudkvalle o förstår hela grejen helt o hållet, så är väl inte emot vad ni är ute efter egentligen. Tycker nog bara det överreageras så mycket ibland.
ostmaccan skrev:Nej, du har rätt. Det är inte SÅ illa att jag slutar lyssna. Däremot är det så illa att upplevelsen försämras ordentligt. När jag tänker efter så finns det en del låtar som jag faktiskt helt avstår från att lyssna på, på grund av ljudkvaliteten. Men det mesta går ju att lyssna på ändå.
Det som är mest störande med detta är dock att det inte borde vara ett problem, alls. Tänk ett system där du köper ett album på cd, vinyl eller digitalt och samtidigt får tillgång till att kunna ladda ner en omastrad version. Lite som Med Rymden i Blodet i LTS-utgåva. Jag skulle till och med betala MER för att få en omastrad version, artisterna skulle ju kunna tjäna mer pengar på det, som det ser ut idag.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 78 gäster