matssvensson skrev:JM skrev:matssvensson skrev:Hur vi tar reda på hur djuren tolkar det de hör? /mats
Subjektiv upplevelse kan vi inte kolla.
Med många icke invasiva och invasiva tekniker kan neurofysiologin registreras ner till subcellnivå i stora delar av hörselkedjan.
[ Bild ]
JM
Nu var det just det upplevda/tolkningen jag läser in i psyko-akustisk funktion hos schimpanserna som jag fastnade för i ditt inlägg.
JM skrev:Människans och schimpansens ytteröron har liknande utseende och psyko-akustisk funktion.
Att vi kan registrera fysiologiska fenomen hos oss och andra har jag inga problem med att begripa. Men på vilket vis är bilden ovan kopplad till psyko-akustisk funktion?
mvh, mats
Jag kan inte stödja mycket av det JM skriver eftersom det är både illa spekulativt och i de flesta delar felaktigt.
Men när det gäller just det han skriver om "öronens psykoakustiska funktion" så skulle jag ha kunnat uttrycka mig liknande, och vad jag då hade menat (påstår inte att JM menar detta) är att de har en funktion som ett verktyg (ett som ger olika infallsvinklar olika klanglig signatur) för den analys som hjärnan gör av ljudhändelsen- och där har vi psykoakustiken.
Ytteröronens form, liksom avståndet mellan öronen, är verktyg som hörseln (genom öronens påverkan) använder för att förstå ljudhändelsen.
Och ingenting hos varken mänsklig eller Schimpansisk (eller är det kanske Bonobosisk JM menar?) hörsel gör att vi får problem i vanliga små rum. Vi hör utmärkt bra i sådana rum. Sen finns även en estetisk komponent (vilka rum tycker vi "låter bra" ?) och en fråga om upplösning.
Om vi vill "höra in i ljudbilden" vid högtalarspelning, med så hög spatiell upplösning som möjligt, så är rum vars minsta laterala mått är >4,5 meter bättre än mindre rum.
Men likväl så fungerar vår hörsel prima i normala vardagsrum, även om det är lätt att visa att rummen fungerade ännu bättre på 50-, 60- och 70-talet än senare.
Reflexer i rätt mängd, i rätt tid och från rätt riktningar gör ett rum bättre om målet är att spela musik så intrycket blir att man skapat en jättestor öppning mot inspelningsvärlden. Efterklang i lyssningsrum för musikanläggningar är något som illa kan begränsa det återgivnas upplösning. En efterklangstid under 0,25 sekunder är vad jag skulle vilja anbefalla. Men alla rum med efterklangstid under 0,5 sekunder är rimliga. 80-talet sög därvidlag, och 90-talet var dessvärre inte så mycket bättre, bara lite, och förbättringen sedan dess har gått rätt så sakta.
Den sorts musik som fungerar sämst i skogsmiljö är musik som behöver en efterklang för att de tänkta harmonierna med nyss klingande ljud skall fungera. Electronica (som nästan alltid leker med efterklang PÅ inspelningarna) kan fungera magiskt bra utomhus, med eller utan träd. Det vet alla som varit på sådana underground-festivaler, ovan marken.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).