Lägger Tidal ner 2018?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Tell

Re: Lägger Tidal ner 2018?

Inläggav Tell » 2017-12-28 15:24

Nattlorden skrev:
icko skrev:
Svante skrev:Jag blir lite irriterad när de håller på och fegar. EBU R.128 finns, det är bara att implementera den så är det klart. EOD.

Problemet Spotify / Tidal har ju redan framkommit, att det kommer vara en massa telefoner / blåtandshögtalare som inte kan öka utnivån tillräckligt. Att implementera R.128 rakt av kommer generera enormt antal klagomål map låg volym. Mängden klagomål avseende R.128 är försvinnande få i jämförelse. Deras mål är ju att tjäna pengar, överleva som företag. Inte att tillfredsställa ett fåtal audiofiler där många inte ens använder tjänsten. gör du?

För mig är den stora vinsten med Spotify att hitta ny musik, exempelvis via spellistan "Discover Weekly".

Svaret är väl enkelt - "köp en bättre telefon" ?

O hur lätt är det att hitta telefoner som är kapabla att lira tillräckligt högt om det skulle implementeras? Antaligen inte alls, speciellt inte när man oftast har andra krav på en telefon också.

Alltså dom har implementerat en standard som funkar bra för det absolut mesta o flesta. O för min del som inte lyssnar på populärmusik där det finns trehundrafemton olika mastrar utan bara en så spelar det ingen roll varifrån min musik kommer. Inte heller 320kbps ogg är ett problem, så enligt mig är spotify bra skit. Med undantag för deras appar då där funktionalliteten inte alltid är direkt hundra..

O Morello, du beter dig som en liten tonåring med ditt spotify-smeknamn. Väx upp.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-12-28 15:27

Tell skrev:O hur lätt är det att hitta telefoner som är kapabla att lira tillräckligt högt om det skulle implementeras?

Min iPhone fixar det utan problem... jag lyssnar aldrig så högt i snitt att den inte hade haft kapacitet att hantera peakar. (Sen kan man ju skaffa sig mer lättdrivna eller aktiva lurar om det kniper? )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2017-12-28 15:28

icko skrev:
Svante skrev:Jag blir lite irriterad när de håller på och fegar. EBU R.128 finns, det är bara att implementera den så är det klart. EOD.

Problemet Spotify / Tidal har ju redan framkommit, att det kommer vara en massa telefoner / blåtandshögtalare som inte kan öka utnivån tillräckligt. Att implementera R.128 rakt av kommer generera enormt antal klagomål map låg volym. Mängden klagomål avseende R.128 är försvinnande få i jämförelse. Deras mål är ju att tjäna pengar, överleva som företag. Inte att tillfredsställa ett fåtal audiofiler där många inte ens använder tjänsten. gör du?

För mig är den stora vinsten med Spotify att hitta ny musik, exempelvis via spellistan "Discover Weekly".

I min lur finns en massa "ljudförbättrare", tex basförstärkning, diskantförstärkning o loudness. Borde räcka tycker jag.

Testade att slå på loudness en gång samtidigt som det spelades One Direction (Spotify). Hörlurarna ballade ur direkt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-12-28 15:34

icko skrev:Stevehoffman.com hade jag aldrig hört talas om, ska läsa lite där. Tack för tipset.

http://www.stevehoffman.tv/ ger kanske bättre respons?

Morello skrev:Telefon - pratar vi inte om musikanläggningar här?

Vi är på ett forum för högvärdig återgivning och jag tycker du har rätt. Personligen kör jag inte vare sig Spotify eller Tidal i mobiltelefonen, det är ju när man kör i mera stationära anläggningar då en del knasigheter i återgivningen blottas.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-12-28 15:54

RogerGustavsson skrev:

Vi är på ett forum för högvärdig återgivning och jag tycker du har rätt. Personligen kör jag inte vare sig Spotify eller Tidal i mobiltelefonen, det är ju när man kör i mera stationära anläggningar då en del knasigheter i återgivningen blottas.

Är det en negation för mycket? Jag är inlärd att: vare sig A eller B betyder ingetdera av A eller B d v s samma som varken A eller B. Men vad betyder: inte vare sig A eller B? Betyder det bådadera? Betyder det antingen A eller B? Jag har dock sett att många skriver så där, så det verkar inte vara ovanligt.

För övrigt fungerar väl en mobiltelefon alldeles utmärkt som en streamingmottagare i en musikanläggning, eller? Jag frågar därför att jag inte ännu börjat med streaming och har funderat på just detta.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2017-12-28 16:12

Tell skrev:
Nattlorden skrev:
icko skrev:

Svaret är väl enkelt - "köp en bättre telefon" ?

O hur lätt är det att hitta telefoner som är kapabla att lira tillräckligt högt om det skulle implementeras? Antaligen inte alls, speciellt inte när man oftast har andra krav på en telefon också.

Alltså dom har implementerat en standard som funkar bra för det absolut mesta o flesta. O för min del som inte lyssnar på populärmusik där det finns trehundrafemton olika mastrar utan bara en så spelar det ingen roll varifrån min musik kommer. Inte heller 320kbps ogg är ett problem, så enligt mig är spotify bra skit. Med undantag för deras appar då där funktionalliteten inte alltid är direkt hundra..

O Morello, du beter dig som en liten tonåring med ditt spotify-smeknamn. Väx upp.

Vad är det för standard Spotify implementerat - jag måste ha missat något.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
icko

Inläggav icko » 2017-12-28 17:44

ottovonkopp skrev:
icko skrev:

I min lur finns en massa "ljudförbättrare", tex basförstärkning, diskantförstärkning o loudness. Borde räcka tycker jag.

Testade att slå på loudness en gång samtidigt som det spelades One Direction (Spotify). Hörlurarna ballade ur direkt.

Jag har själv aldrig upplevt problem med för låg volym.

Användarvisningsbild
Talspolen

Inläggav Talspolen » 2017-12-28 19:58

Tangband skrev:
Nattlorden skrev:
Tangband skrev:Det mest sannolika svaret på det är nog att TIDAL och Spotify försämrar mer än de talar om. Kanske med komprimering, kanske med lägre bitrate än de påstår.

De har inget egenintresse egentligen... deras intresse är att leverera en god tjänst.... och att behöva justera datamängden i de fall överföringen inte hinner med är definitvt i deras intresse... men så länge du har en betald premiumtjänst och en bra uppkoppling, så har de inget incitament att inte skicka det bästa de kan.

.....Och i Spotify fall är det bara 256 kbit via connect, tyvärr. Men det har de inte skyltat med.

Även med Spotify via Chromecast Audio är det max 256kbit som gäller, upptäckte jag idag...
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2017-12-29 02:12

Belker skrev:Googlade True Peak limiter och tror jag fattar nu. Det Spotify skriver om detta behöver inte betyda att de tillämpar höjning. Det har snarare, åter igen, att göra med inkompetent musikindustri, där mastringstekniker tycker att det är en bra idé att maxa alla reglage till 11, med påföljande klippning vid DA-konvertering.

Ja, det jag menar. Och det låter därefter.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-12-29 08:42

music4ever skrev:
Belker skrev:Googlade True Peak limiter och tror jag fattar nu. Det Spotify skriver om detta behöver inte betyda att de tillämpar höjning. Det har snarare, åter igen, att göra med inkompetent musikindustri, där mastringstekniker tycker att det är en bra idé att maxa alla reglage till 11, med påföljande klippning vid DA-konvertering.

Ja, det jag menar. Och det låter därefter.

Jaha.. men det är Spotify-limitern du har synpunkter på, mastrings- och dac-brister förstör väl lika mycket på till exempel CD?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-12-29 10:18

darkg skrev:...och dac-brister förstör väl lika mycket på till exempel CD?

Hur menar du nu? Det är ju förvånansvärt liten skillnad mellan DAC:ar. Den kvalitetsförsämring som volymmaxandet medför är ju magnituder större.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2017-12-29 10:21

+1

Verkligen!
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2017-12-29 10:25

RogerGustavsson skrev:

Hur menar du nu? Det är ju förvånansvärt liten skillnad mellan DAC:ar. Den kvalitetsförsämring som volymmaxandet medför är ju magnituder större.

Spotify anger brist på kontroll över true peak som skäl för att använda limiter. Då borde som darkg säger detta drabba felmastrade cd-skivor med.

music4ever, har du någor exempel på detta?

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2017-12-29 10:36

Svante skrev:
Morello skrev:...
Det är ett faktum att loudnesswar började cirka 10 år efter att CD såg dagens ljus och det dröjde ytterlighare 10 år innan nivåkriget var fullskaligt.
Om du tror något annat så har du helt enkelt fel.

Ok, min syn på utvecklingen är så här. -82 kom CD-mediet. Till en början var det inte många som hade spelare, det tog till kanske -87 innan gemene man hade en CD-spelare. Produktionstiden på ett album var säkert ett år, man hade inte ljudredigeringsprogram, utan såg de digitala inspelningsapparaterna på samma sätt som gamla sortens bandspelare och spelade in med 6 dB headroom trots att det inte behövdes. Jag såg min första ljudeditor 1988, som var skriven för det obskyra tillägget till DOS som hette Windows. Hårddiskarna var då på 40 MB. Det är inte alls konstigt att det tog tio år innan loudness war tog fart. Jag är för min del helt övertygad om att den hårda toppklippningen, och att man har så stor överstyrningsreserv i diskanten har stimulerat till kompression och diskanthöjning. Det låter ju starkare då och folk fattar inte att man ska jämföra nivåkalibrerat, inte heller musikproducenter.

Tokmastering har inte uppkommit för att folk är dumma. Den har uppkommit för att habitatet för musikproduktioner är toppvärdesbegränsat.

Det ligger säkert en hel del i det du skriver, men ett visst mått av dumhet har nog också spelat in (NPI). Om inte CD-mediet varit så på gränsen hade hela detta problem kunnat undvikits, säg till ca. 20 bit och 75 kHz (och senare mer översampling för att medge enkel filtrering). Fullt tillräcklig dynamik för distribution och vettig marginal både uppåt och nedåt (typ. R128).

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2017-12-29 10:37

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2017-12-29 11:27

Talspolen skrev:
Tangband skrev:
Nattlorden skrev:
De har inget egenintresse egentligen... deras intresse är att leverera en god tjänst.... och att behöva justera datamängden i de fall överföringen inte hinner med är definitvt i deras intresse... men så länge du har en betald premiumtjänst och en bra uppkoppling, så har de inget incitament att inte skicka det bästa de kan.

.....Och i Spotify fall är det bara 256 kbit via connect, tyvärr. Men det har de inte skyltat med.

Även med Spotify via Chromecast Audio är det max 256kbit som gäller, upptäckte jag idag...

Ajaj :?

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2017-12-29 11:30

petersteindl skrev:
RogerGustavsson skrev:

Är det en negation för mycket? Jag är inlärd att: vare sig A eller B betyder ingetdera av A eller B d v s samma som varken A eller B. Men vad betyder: inte vare sig A eller B? Betyder det bådadera? Betyder det antingen A eller B? Jag har dock sett att många skriver så där, så det verkar inte vara ovanligt.

För övrigt fungerar väl en mobiltelefon alldeles utmärkt som en streamingmottagare i en musikanläggning, eller? Jag frågar därför att jag inte ännu börjat med streaming och har funderat på just detta.

Med vänlig hälsning
Peter

Ja, AirPlay och appen mcconnect fungerar bra ( kodar FLAC från NAS i telefonen ) och låter bra.
Senast redigerad av Tangband 2017-12-29 11:34, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-12-29 11:30

RogerGustavsson skrev:

Jag har förstått (/missförstått) det så att en hög signal kring 0dBFS pga inter-sample peakeffekt går över 0dBFS i DA-omvandlingen, men inte alltid, beroende på DAC. Om det egentligen är en dac-brist kanske man kan ifrågasätta. Utgångspunkten är hur som helst att riskabelt hög digital nivå + dacens hantering av detta är de faktorer Belker nämner, music4ever säger att det är detta han menar, men menade synbarligen också att det var Spotify-ljudet just som var problematiskt. Det får jag inte ihop.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2017-12-29 12:02

darkg skrev:Jaha.. men det är Spotify-limitern du har synpunkter på, mastrings- och dac-brister förstör väl lika mycket på till exempel CD?

Va? Det spotify gör, med normaliseringen på, är påverka ljudet på redan masterade skivor. Är inte alls samma sak.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-12-29 12:21

hcl skrev:
Svante skrev:
Morello skrev:...
Det är ett faktum att loudnesswar började cirka 10 år efter att CD såg dagens ljus och det dröjde ytterlighare 10 år innan nivåkriget var fullskaligt.
Om du tror något annat så har du helt enkelt fel.

Ok, min syn på utvecklingen är så här. -82 kom CD-mediet. Till en början var det inte många som hade spelare, det tog till kanske -87 innan gemene man hade en CD-spelare. Produktionstiden på ett album var säkert ett år, man hade inte ljudredigeringsprogram, utan såg de digitala inspelningsapparaterna på samma sätt som gamla sortens bandspelare och spelade in med 6 dB headroom trots att det inte behövdes. Jag såg min första ljudeditor 1988, som var skriven för det obskyra tillägget till DOS som hette Windows. Hårddiskarna var då på 40 MB. Det är inte alls konstigt att det tog tio år innan loudness war tog fart. Jag är för min del helt övertygad om att den hårda toppklippningen, och att man har så stor överstyrningsreserv i diskanten har stimulerat till kompression och diskanthöjning. Det låter ju starkare då och folk fattar inte att man ska jämföra nivåkalibrerat, inte heller musikproducenter.

Tokmastering har inte uppkommit för att folk är dumma. Den har uppkommit för att habitatet för musikproduktioner är toppvärdesbegränsat.

Det ligger säkert en hel del i det du skriver, men ett visst mått av dumhet har nog också spelat in (NPI). Om inte CD-mediet varit så på gränsen hade hela detta problem kunnat undvikits, säg till ca. 20 bit och 75 kHz (och senare mer översampling för att medge enkel filtrering). Fullt tillräcklig dynamik för distribution och vettig marginal både uppåt och nedåt (typ. R128).

Nej, jag tror inte alls att större bitdjup eller högre samplingsfrekvens hade hindrat loudness war. Man hade inte "vunnit" mindre på att tokmastra för ett sådant medium. Orsaken är att man kan få det att låta starkare om man sabbar ljudet. Och ljudstyrkan har vunnit över ljudkvaliteten. Någon sade att ljudnivåkriget är över, kanske är det det, och ljudkvaliteten är död. Tänker jag ibland i mina mörkare stunder :( .
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-12-29 12:37

music4ever skrev:
darkg skrev:Jaha.. men det är Spotify-limitern du har synpunkter på, mastrings- och dac-brister förstör väl lika mycket på till exempel CD?

Va? Det spotify gör, med normaliseringen på, är påverka ljudet på redan masterade skivor. Är inte alls samma sak.

Antingen misslyckas jag att förstå dig eller Belker, eller du mig eller Belker. Jag släpper det.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2017-12-29 12:55

darkg skrev:
music4ever skrev:

Antingen misslyckas jag att förstå dig eller Belker, eller du mig eller Belker. Jag släpper det.

I feel you, darkg! Kan inte music4ever eller Morello slänga upp ett exempel på normaliseringens problem? End of discussion i så fall! Hittills har jag bara hört inte helt konstruktiva klagomål.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2017-12-29 14:32

Ibland undrar jag hur höga anspråk folk här i kanalen har - nu ombeds man att visa exempel på när limitering kan utgöra ett problem. Är folk så indoktrinerade av loudnesswar att man inte längre ser eller rättare sagt hör vad som händer med musiken?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-12-29 14:35

Morello skrev:Är folk så indoktrinerade av loudnesswar att man inte längre ser eller rättare sagt hör vad som händer med musiken?

Svar ja. Det tolkas som ett "musikaliskt uttryck" att det skall låta så.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2017-12-29 14:42

Morello skrev:Ibland undrar jag hur höga anspråk folk här i kanalen har - nu ombeds man att visa exempel på när limitering kan utgöra ett problem. Är folk så indoktrinerade av loudnesswar att man inte längre ser eller rättare sagt hör vad som händer med musiken?

Nej, jag ville ha ett exempel på hur Spotify, specifikt, går in med limitering och just pga det gör musiken olyssningsbar. Spotify själva hävdar ju att även om det teoretiskt kan hända att deras limiter ingiper, så händer det i praktiken nästan aldrig sedan de sänkte till -14 LUFS. Jag vänder mig till dig och music4ever, eftersom ni hävdar att det är väldigt tydligt att det händer. Vore kul att debunka Spotifys påstående med ett tydligt exempel.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2017-12-29 14:59

Jag har inte uttalat mig om hur ofta eller hur mycket musiken skadas av limitern.

Som jag tjatat om i flera år så är det i huvudsak alla förbannade remasters(läs vansinneskomprimerade utgåvor) som gör Spotify, Tidal oanvändbart för mig. Därtill saknas stöd för Wasapi och/eller ASIO vilket gör att det inte går att få tu datat på ett förutsägbart sätt.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2017-12-29 15:03

Belker skrev:I feel you, darkg! Kan inte music4ever eller Morello slänga upp ett exempel på normaliseringens problem? End of discussion i så fall! Hittills har jag bara hört inte helt konstruktiva klagomål.

Om du inte hör någon påverkan av normaliseringen så kan du väl använda det.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2017-12-29 15:06

Nattlorden skrev:
Morello skrev:Är folk så indoktrinerade av loudnesswar att man inte längre ser eller rättare sagt hör vad som händer med musiken?

Jag börjar tro det tyvärr. Jag tror det skulle vara uppfriskande att de som lyssnat på popmusik via Spotify i några år helt sonika plockar fram tidiga CD-utgåvor, stänger ned datorn och sedan enbart lyssnar på dynamiska utgåvor i några månader. Sedan slår man igång spotify och lyssnar på samma album.
-Innehar F-skattsedel-

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2017-12-29 15:12

Morello skrev:
Nattlorden skrev:

Jag börjar tro det tyvärr. Jag tror det skulle vara uppfriskande att de som lyssnat på popmusik via Spotify i några år helt sonika plockar fram tidiga CD-utgåvor, stänger ned datorn och sedan enbart lyssnar på dynamiska utgåvor i några månader. Sedan slår man igång spotify och lyssnar på samma album.

Lyssnarna kanske skadas mer av spotify än musiken skadas av limitering ? 8O

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2017-12-29 15:14

Vad är poängen med normaliseringen?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi