Stereolyssnarproblem i sig - en inventering.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JM

Re: Stereolyssnarproblem i sig - en inventering.

Inläggav JM » 2018-08-30 22:17

(Favorit i repris.)
Precedens effekten upphör under ca 1 ms och ovan ca 100 ms beroende frekvens och hur transient ljudet är.

Under 1 ms hör vi ungefär likt en mikrofon. Är tiden mellan de 2 ljud under 1 ms hör bara ett ljud. Det hörbara ljudet blir en sorts frekvensmässig summation av bägge ljuden. Lokalisationen av det enda hörbara ljudet blir även det en summering.

Är tiden mellan ljuden över 100 ms hör vi två separata ljud. Två ekon med olika lokalisation.

Precedence effekten gäller ffa för transienta högfrekventa ljud.

Är tiden mellan ljuden 1 - ca 10 ms hör vi bara det första ljudet och ljudet lokaliseras till första ljudets position. Det eftersläpande ljudet har en närmast negativ spatial inverkan på upplevelsen av det första ljudet jämfört om ljudet kommer lite senare.
Dvs vid stereolyssnande på högfrekventa transientljud i mono och du lyssnar mer än ca 60 cm på sidan av sweetspot så tippar ljudet till närmaste högtalaren pga av precedence effekten.

Är tiden mellan ljuden 15 - 30 ms hör vi bara det första ljudet och ljudet lokaliseras till första ljudets position. Det eftersläpande ljudet har en klart positiv spatial inverkan på upplevelsen av det första ljudet.
Kolla Moore sid 266 ff.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2018-08-30 23:25

JM skrev:(Favorit i repris.)
Precedens effekten upphör under ca 1 ms och ovan ca 100 ms beroende frekvens och hur transient ljudet är. JM

Men...
Klickljudet jag använde i mitt test visar att det redan vid 0.1ms fördröjning börjar dra sig till vänster med ca 20%, vid 0,2ms omkring 50% vänster. Precedenseffekten påverkar vid minsta lilla försening.

Vid en fördröjning på 26ms hör jag det försenade ljudet från höger där det också befinner sig i panoreringen.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2018-08-31 08:54

Det här har väl blivit en diskussion kring små saker såsom jag ser det. Min utgångspunkt är att vi mäter riktning med hjälp av ljudets styrka irespektive öra samt genom att vi mäter tidskillnader mätt mellan våra två öron. Det är min utgångspunkt.

Sedan uppstår frågan om klickljud kan anses vara representativa för alla andra ljud. Det är ju ett ljud vars ljud dyker upp lika plötsligt som det försvinner.

Är det så att om det finns ett anslag och sedan en avklingning blir det detsamma att mäta ett klickljud. Här ett citat om att det inte riktigt är så

"The precedence effect has been studied extensively with pairs of clicks (one leading and one
lagging); for such brief stimuli, the precedence effect is strongest when the leading click precedes
the lagging click by 1–5 ms and then rapidly becomes weaker (so that listeners start to hear the
second click as a separate event and then begin to localize it with increasing accuracy; see Blauert
1997). For more “natural” sounds, like speech or music, the precedence effect persists for tens of
ms. Many researchers argue that the precedence effect has a longer time course for ongoing signals
because they can be thought of as containing multiple “onsets” due to local energy fluctuations,
each of which can add to the precedence effect (e.g., see Zurek 1980)".

http://www.cns.bu.edu/~shinn/resources/ ... edence.pdf

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-08-31 19:43

goat76 skrev:
JM skrev:(Favorit i repris.)
Precedens effekten upphör under ca 1 ms och ovan ca 100 ms beroende frekvens och hur transient ljudet är. JM

Men...
Klickljudet jag använde i mitt test visar att det redan vid 0.1ms fördröjning börjar dra sig till vänster med ca 20%, vid 0,2ms omkring 50% vänster. Precedenseffekten påverkar vid minsta lilla försening.

Vid en fördröjning på 26ms hör jag det försenade ljudet från höger där det också befinner sig i panoreringen.

Nu pratar ni om lite olika saker.

Det du talar om är tidspanorering.

Det JM talar om är... som vanligt vad han läst att andra har skrivit. Men ändå redovisar han det som saker som är entydiga och sanna. Och det handlar dessutom egentligen bara om gränsvärden (som i verkligheten inte gäller generellt utan det beror på, mycket) för när ljud som repeteras påverkar på så vis att man hör två olika ljud.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-08-31 19:51

Kronkan skrev:Här är en länk till elefanters hörande. De kommunicerar med låga frekvenser vilket ger dem fördelar att de av andra arter med mindre huvuden är svårare att lokalisera.

https://seaworld.org/animal-info/animal ... nts/senses

Ja, det är bra för det gör att risken att elefanterna skall anfalls av t ex näbbmöss väsentligt minskar, och elefanter är ju väldigt rädda för sådana.

(Jag både skojar och gör det inte.)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2018-08-31 20:32

:D

Välkommen tillbaka till tråden.

Jag är ju övertygad om jag själv skrapar på ytan. Jag är en glad (ibland) amatör.

Så jag hoppas på en bra fortsättning.

På sätt och viss har jag själv inga problem med stereoperpektivet. Men andra. Just nu händer inget på hemmafronten. Men skall kanske fortsätta arbetet.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi