Direktljud - Reflexer - Maskering - Precedence

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41132
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Precedence - Maskering är helt avgörande för ett bra lju

Inläggav petersteindl » 2019-09-23 11:17

Tangband skrev:
JM skrev:
I!!! CTD-ICLD kurva +-1 ms 15 dB.png


https://arxiv.org/pdf/1907.11425.pdf

Results show that intensity methods achieve a slightly lower localization uncertainty for a listener positionedexactly in the center of the sweet spot. As soon as the listener moves away from that position, the situation reverses, withtime-intensity methods achieving a lower localization uncertainty

Stereolyssnande i ett av hörnen i en liksidig triangel på tex 3 m, dvs i sweetspot, ger minsta osäkerhets lokalisation med intensitets metoden. Tidslokalisations metoden verkar vara bättre utanför sweetspot. Men redan vid 60 cm förflyttning utanför sweetspot upphör stereo-illusionen när ljudet förflyttas till närmaste högtalare. Att lyssna utanför +/- 60 cm är inte att rekommendera. Detta gäller inte under 80 Hz eller för rumsresonanser.
Moore - Psychology of hearing. uppl 6 - s 270.

JM


Det där var mycket klargörande, JM.
Peter- anser du att detta är fel ?


Jag förstår inte varför du ställer den frågan? Jag skriver ju i princip det som står i den boken. Men, boken måste förstås i detalj om det skall vara någon vits. Moore hänvisar till lyssning i normala bostadsrum.
Precedence tester sker i ekofria rum och lyssning på högtalare i stereo ekofritt kontra i bostadsrum ger helt olika storlek på sweetspot, åtminstone om man anser att sweetspot är den lyssningsposition som ger monosignal en fantomprojicering mitt emellan högtalarna. I ekofri miljö börjar ljudet röra på sig då man flyttar huvudet 1 cm. Så blir det inte i ett diffusljudfält. Bostadsrum är någonstans mittemellan.

Läser du mina inlägg överhuvudtaget? Om inte är det meningslös sysselsättning att skriva, om ingen läser.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 7082
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Precedence - Maskering är helt avgörande för ett bra lju

Inläggav goat76 » 2019-09-23 11:57

petersteindl skrev:
goat76 skrev:
Tangband skrev:
Goat 76: Det vore väldigt intressant att veta vad du tycker . Prova olika avstånd till den bakre väggen med och utan dämpning. Beskriv sedan vilken placering som låter bäst.
Jag är rätt så säker att dina högtalare är konstruerade för odämpad bakvägg samt placering en bit ut från väggen.


Exakt den placeringen de står på nu är den bästa på centimetern i mitt lyssningsrum, så det behöver jag inte testa mig fram till mer. :)

Det är nog precis så som Thomas_A säger att den absorbenten inte gör någon direkt skillnad för den första reflexen, men den gör vad jag tycker en skillnad till det bättre ändå ljudmässigt, så kanske bidrar den till att ta ner den allmänna efterklangen i rummet med att tämja några andra- och tredje-vågs reflexer, ungefär som en matta på golvet gör.
Absorbenterna får väl stå kvar där då jag ändå inte har någon annan plats att ha dom på.


Det är inte det som Thomas_A skrev. Det är just den första reflexen som absorbenten mestadels gör nytta på, dock inte den första destruktiva reflexen. Första reflexen gäller hela frekvensområdet, åtminstone där högtalaren är hyfsat rundstrålande. Den första destruktiva reflexen är vid ungefär 90 Hz. Men det är frekvensområdet upp till 1 kHz, beroende på högtalarens spridning, man vill försöka minska skador från från den väggen. Det påverkar både frekvensgång och ljudbild. Varje första reflex från den väggen talar om att väggen finns och hämmar djupperspektivet.

Med vänlig hälsning
Peter


Ja, naturligtvis är det så, blev lite inrutad i tanken av snacket om den där första destruktiva reflexen vid 90 Hz så att jag glömde resten. Tack för klargörandet. :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41132
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Precedence - Maskering är helt avgörande för ett bra lju

Inläggav petersteindl » 2019-09-23 12:04

JM skrev:
I!!! CTD-ICLD kurva +-1 ms 15 dB.png


https://arxiv.org/pdf/1907.11425.pdf

Results show that intensity methods achieve a slightly lower localization uncertainty for a listener positionedexactly in the center of the sweet spot. As soon as the listener moves away from that position, the situation reverses, withtime-intensity methods achieving a lower localization uncertainty

Stereolyssnande i ett av hörnen i en liksidig triangel på tex 3 m, dvs i sweetspot, ger minsta osäkerhets lokalisation med intensitets metoden. Tidslokalisations metoden verkar vara bättre utanför sweetspot. Men redan vid 60 cm förflyttning utanför sweetspot upphör stereo-illusionen när ljudet förflyttas till närmaste högtalare. Att lyssna utanför +/- 60 cm är inte att rekommendera. Detta gäller inte under 80 Hz eller för rumsresonanser.
Moore - Psychology of hearing. uppl 6 - s 270.

JM


Ok, nu har du grävt bra och plockat fram en riktigt bra kurva. Det är angående denna som jag tidigare skrivit, men då ville du inte lyssna. Jag återkommer gällande denna, men i princip behöver du enbart kolla in den linjära delen som har både InterChannel Time Difference ICTD och InterChannel Level Difference ICLD i kurvan du la upp. Eftersom högtalare är placerade med +/- 30 grader i lyssningsvinkel så kan man gå in i den kurva jag tidigare visade i tråden gällande Interaural Time Difference. OBS! Förväxla inte Interaural Time Difference ITD med InterChanel Time Difference ICTD!
Bild

Där ser man att om man tar 30-40 grader infallsvinkel mot huvudet så motsvarar det ITD på ungefär 0,28 ms. Så, om du ställer en sångare där ena högtalaren står och har ditt huvud rakt fram så kommer sångarens ljudvågor mot ditt huvud att bidra med ITD på 0,25 ms ungefär (Detta är i stort sett inte frekvensberoende) samt en ILD ljudnivåskillnad mellan öronen på ungefär 6-8 dB (detta är extremt frekvensberoende, i basen = 0 DB, i diskanten kanske 20 dB), men eftersom nu högtalaren står där i den positionen och vill man monitorera en sångare vid inspelningen och få sångaren att låta som om sångaren står längst ut till höger så räcker det att ge sångaren koden 0,25 ms i kombination med + 6 dB i inspelningen om man vill ha det som kallas Ekvivalensstereo, d v s man använder både löptidsstereo samt intensitetsstereo där man använder båda i ekvivalens.
Detta har jag också skrivit om, men där du då förfäktade den informationen. Jag kan påpeka att Bertil Alving spelar in med Ekvivalensstereo sedan 80/90-talet. Det är just med kodintervallet +/- 8-12 dB samt +/- 0,3 ms. Det kan variera lite beroende på inspelningstillfälle.
Sengpiel har för länge sedan skrivit angående detta och tonmeister Günther Theile har haft väldigt bra kurvor på nätet sedan urminnes tid. Då kan man speca mikrofoner och mikrofonavstånd och vissa andra parametrar och få fram hur överföringskurvan kommer bli från höger till vänster med den kodning av ICTD och ICLD som uppstår med specifik mikrofonteknik. Det var mycket lärorikt. Jag har tidigare nämnt allt detta utan att någon på forumet verkar ha brytt sig.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41132
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Direktljud - Reflexer - Maskering - Precedence

Inläggav petersteindl » 2019-09-23 12:38

Idag har Sengpiel en sida där man kan simulera mikrofonplacering och få fram inspelningskod.

OBS! Det är ungefärliga siffror och mikrofonkarakteristiken är troligtvis lika över hela tonfrekvensområdet, vilket mikrofoner sällan är, men det ger en fingervisning för den intresserade.

http://www.sengpielaudio.com/Visualization-EBS.htm

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7456
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Precedence - Maskering är helt avgörande för ett bra lju

Inläggav Thomas_A » 2019-09-23 14:13

goat76 skrev:
Tangband skrev:
Thomas_A skrev:
Den har ganska låg absorption vid 90 Hz, och börjar verka mer 200 Hz och uppåt. Du har visserligen också avståndslagen som gör att signalen "klingar av lite" men troligen skulle du vinna på att ha högtalaren så nära absorbenten som möjligt. Testa (och mät om du kan)!


Goat 76: Det vore väldigt intressant att veta vad du tycker . Prova olika avstånd till den bakre väggen med och utan dämpning. Beskriv sedan vilken placering som låter bäst.
Jag är rätt så säker att dina högtalare är konstruerade för odämpad bakvägg samt placering en bit ut från väggen.


Exakt den placeringen de står på nu är den bästa på centimetern i mitt lyssningsrum, så det behöver jag inte testa mig fram till mer. :)

Det är nog precis så som Thomas_A säger att den absorbenten inte gör någon direkt skillnad för den första reflexen, men den gör vad jag tycker en skillnad till det bättre ändå ljudmässigt, så kanske bidrar den till att ta ner den allmänna efterklangen i rummet med att tämja några andra- och tredje-vågs reflexer, ungefär som en matta på golvet gör.
Absorbenterna får väl stå kvar där då jag ändå inte har någon annan plats att ha dom på.


Dina högtalare sprider säkert mer än så bakåt beroende på storleken på dina element och baffelns storlek. Jag har experimenterat rätt mycket med den väggen och klart är efter mina lyssningstester om den är rätt dämpat så får man mer dynamiskt och rent ljud. Det blir tyst när det ska vara tyst. Detaljer grumlas heller inte bort utan man får mer av det goda från inspelningen. Reflexer från sidorna störs jag inte alls lika mycket av avseende den biten.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7456
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Precedence - Maskering är helt avgörande för ett bra lju

Inläggav Thomas_A » 2019-09-23 14:18

Tangband skrev:
Thomas_A skrev:
goat76 skrev:
Tack till alla för uträkningarna. :)

Jag har ljudabsorbenter ståndes i "spegel-position" snett bakom/innanför högtalarna och har alltid undrat om de egentligen tillför något just för den första reflexen, eller om de bara tar ner efterklangen i rummet rent allmänt. Jag tycker mig iallafall höra förbättringar med dem ståendes där.
Absorbenterna i fråga är Akustikmiljö "Single", storleken är 120x60 cm och är 5 cm tjocka och står upprätt på golvet med en luftspalt på 5 cm från väggen.
Tror ni dessa räcker för att minska de utsläckningarna ni nyss räknade ut?

Akustiska egenskaper finner man i produktbladet och i mitt fall är väl "konstruktionsshöjden" på 100mm (50mm luftspalt + 50mm tjocklek). https://www.akustikmiljo.se/sites/defau ... e_2019.pdf


Den har ganska låg absorption vid 90 Hz, och börjar verka mer 200 Hz och uppåt. Du har visserligen också avståndslagen som gör att signalen "klingar av lite" men troligen skulle du vinna på att ha högtalaren så nära absorbenten som möjligt. Testa (och mät om du kan)!


Goat 76: Det vore väldigt intressant att veta vad du tycker . Prova olika avstånd till den bakre väggen med och utan dämpning. Beskriv sedan vilken placering som låter bäst.
Jag är rätt så säker att dina högtalare är konstruerade för odämpad bakvägg samt placering en bit ut från väggen.


Tangband, prova att dämpa HELA väggen bakom din högtalare (golv till tak) med TJOCK dämpning som hjälper ner till ca 100 Hz, alt bygg LTS dämppaneler med hålad masonit, 95 mm rock wool, 60 mm skumplastdämpning på. Lämna en reflektion yta mellan högtalarna.

Återkom gärna om/när du lyssnat på sådan uppställning.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

JM
 
Inlägg: 5103
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Direktljud - Reflexer - Maskering - Precedence

Inläggav JM » 2019-09-23 15:33

Min son har haft 2 rum designade av Ingvar, Ingvar-rummen. Rikligt med dämpning bakom högtalarna samt lateralt. Ljudet var helt ok.
Att ta bort destruktiva och konstruktiva interferenser parallellt med direktljudet helst ner till -30 dB med rikligt med absorbanter och göra laterala reflexerna inte starkare än -6 dB, relativt direktljudet, är de 2 viktigaste åtgärderna i små rum vid beaktande hur vi hör enligt Moore och Toole samt min mångåriga erfarenhet. Första laterala reflexen bör inte komma före 10 ms. Att reflexerna har tonkurva skild från direktljudet minskar spatiala upplevelsen men går att leva med.

Ofta möjligt skapa ett bra ljud genom ointutiv placering av högtalarna utmed rummets långsida och med relativt liten lyssningstriangel dvs lyssningspositionen nära högtalarna. Ger ofta tillräckligt dämpade laterala reflexer utan absorbenter. Testa med ett antal Jysk madrasser bakom högtalarna och gärna några bakom lyssningspositionen. Jyskmadrasser och ointuitiv högtalarplacering lyfter fram nya detaljer i ljudet.

Basfällor behövs ej. Skaffa 4 likadana små subbasar - placeras i hörnen och lyssningsplatsen skall vara minst en 1/4 från alla väggar enligt Tools senaste bok. Rumsresonanserna minskar till med Eq hanterbara nivåer under 80 Hz.
Glöm det där med "rumskurva". Toole och Olive hade relativt stora rum jämfört med vad vi har i Sverige. Liknade kurvor skapade i små rum har för mycket av reflexer ffa bakom och lateralt relativt direktljudet.

Tyvärr är mina Quadar ur form. Lyssnar och förundras över att en högtalare för 895 skr kan låta så bra. Slår vissa hifi högtalare med råge. "Distorsionsfri" och med nära ofärgat ljud. Vid moderata lyssningsnivåer är Ikeas Eneby högtalare lika bra som LTS har mätt fram. Kräver lite trixande med placeringen. T.o.m. basen är för storleken ok.
Testat att ha 3 Eneby stackade på varande samt med på toppen en 4:e Eneby riktad bakåt ca 3 m från väggen bakom. Helt ok ljudstyrka och ljud jämfört med Quad 989.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7456
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Precedence - Maskering är helt avgörande för ett bra lju

Inläggav Thomas_A » 2019-09-23 17:29

petersteindl skrev:Jag skall försöka förklara lite.
petersteindl skrev:
Tangband skrev:Jag tycker det verkar som väldigt få förstått betydelsen av critical distance vad gäller mikrofoner, och vad som händer om man mäter på en högtalare med längre avstånd än 1- 1,5 meter i ett normalt rum .

Det som händer är att mikrofonen vid längre avstånd tar upp kanske 80 % akustik och 20 % av högtalarens direktljud i ett normalt rum. Medan hörseln fungerar annorlunda och ”låser” på första ljudvågen från lyssningsplats och istället tar upp kanske 80 % av direktljudet från högtalaren och uppfattar bara 20 % av akustiken. Precedenceeffekten gör att ljud som kommer efter första ljudvågen upplevs 10 dB svagare än högtalarens direktljud.

Därför är det vilseledande att mäta en högtalare från lyssningsplats, om man inte bara mäter rumsresonanser under 80 Hz.


Det där är helt uppåt väggarna fel! Det är faktiskt så fel som det nånsin kan bli. Det är så mycket nu i tråden som är helt uppåt väggarna totalfel.

En rundkännande mätmikrofon tar upp 100 % av direktljudet och 100 % av reflexerna, oavsett avstånd till ljudkällan. Hörseln tar också upp 100 % av direktljudet och 100 % av reflexerna.

Ljud som kommer efter första ljudvågen d v s reflexer ökar upplevd loudness av ljudet betydligt. Detta gäller bortanför critical distance. Varifrån får du att reflexerna skulle vara 10 dB svagare än direktljudet?

Med vänlig hälsning
Peter


Tangband skrev:Peter:
Naturligtvis tar mikrofonen och örat upp 100 % av allting, men behandlingen av informationen av mikrofonen-hjärnan är helt olika. Det var det jag försökte förklara, omän kanske klumpigt.

Reflexen UPPLEVS 10 dB svagare än direktljudet inom 5-30 ms , fast mätningen från mikrofonen visar att de är lika starka.

”Haas found that humans localize sound sources in the direction of the first arriving sound despite the presence of a single reflection from a different direction. A single auditory event is perceived. A reflection arriving later than 1 ms after the direct sound increases the perceived level and spaciousness (more precisely the perceived width of the sound source). A single reflection arriving within 5 to 30 ms can be up to 10 dB louder than the direct sound without being perceived as a secondary auditory event (echo). This time span varies with the reflection level. If the direct sound is coming from the same direction the listener is facing, the reflection's direction has no significant effect on the results. A reflection with attenuated higher frequencies expands the time span that echo suppression is active.[clarification needed] Increased room reverberation time also expands the time span of echo suppression.[7]

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Precedence_effect


Du skriver: "Reflexen UPPLEVS 10 dB svagare än direktljudet inom 5-30 ms , fast mätningen från mikrofonen visar att de är lika starka." Detta ditt påstående är fullständigt felaktigt.
Jag tippar att du hänvisar till föjande i Wiki gällande precedence: "A single reflection arriving within 5 to 30 ms can be up to 10 dB louder than the direct sound without being perceived as a secondary auditory event (echo)."

Detta i Wiki har överhuvudtaget intet att göra med det påstående du skriver!!!

Du blandar ihop loudness (upplevd ljudstyrkenivå) med sound source localization. Betrakta dessa som 2 skilda fenomen. Ljudstyrkan i SPL är en skalär storhet d v s ingen riktning finns, enbart en punkt. Sound Source Localization däremot beror på att det finns en vektoriell storhet inblandad som beror på att direktljudet har en vågfront och är en tryckgradient som alltid har riktning. Det är en vektor, precis som ljudintensiteten är en vektor och därmed har riktning.

Precedence riktningshörande

Direktljudet är en akustisk vågrörelse som har riktning! Direktljudet är således en vektor och det är direktljudets ljudtrycksgradient hos en vågrörelse, tryckfrontens gradient.
Gradienten är en matematisk storhet inom vektoranalysen och är en vektorstorhet och är således alltid en vektor d v s amplituden har även riktning. En amplitud utan riktning kallas Skalär inom vektoranalysen.

Det är denna riktning som precedence effekten handlar om. Precedence effekten hos den mänskliga hörseln gör så att den ursprungliga tryckgradientens riktning inte påverkas av reflexers olika riktningar!

Det som däremot händer är att reflexerna, som också är vektorer med respektive reflex tryckgradient, vars amplituder summeras med amplituden hos den ursprungliga gradienten från direktljudet i de punkter där vektorerna korsar varandra d v s sammanfaller.

Summering av amplituder sker matematiskt enligt superpositionsprincipen och den ursprungliga vektorn behåller hela tiden därvid sin riktning samt även reflexernas riktning bibehålls hos reflexerna!!!

Detta betyder att efter summationspunkten där reflexer och direktljud korsar varandra så fortskrider direktljudet opåverkat från reflexen så som direktljudet var dessförinnan reflexen fanns och detta gäller även varje respektive reflex efter summationspunkten. Så, summeringen enligt superpositionsprincipen i summationspunkterna gör att upplevd loudness ökar kraftigt med reflexerna, men direktljudets gradient d v s vektor bibehålls intakt!! Vågorna går omlott med varandra.

OBS! Detta gäller så länge som reflexen inte är vinkelrät mot vägg och direktljudet och reflex sammanfaller ungefärligen i riktning. Då har reflexen nämligen ungefär samma riktning som direktljudets riktning!! T.ex. en reflex från vägg bakom högtalare bidrar till kamfiltereffekt längs med hela vektorns riktning. Direktljudets våg och reflexens våg går i det fallet inte omlott med varandra. Då blir direktljudet korrupt hela vägen. Kamfiltereffekt har då överlagrats på direktljudet utmed hela vektorns riktning. Vad värre är att kamfiltereffekten ökar med ökat avstånd från ljudkällan. Säg att lyssningsavstånd är 4 meter. Säg att avstånd från högtalare till bakre vägg bakom högtalaren är 0,5 meter. Då kommer reflexen från väggen att tillryggalägga 5 meter till lyssnaren och direktljudet 4 meter. Däremellan är det 2 dB eller mindre i skillnad dem emellan. Men vid högtalaren kanske nivån är 20-30 dB starkare än reflexen och vid högtalaren blir kamfiltereffekten som minst. Sedan ökar den mot lyssnaren. Så, just en sådan reflex gör att direktljudet blir mer korrupt ju längre lyssningsavståndet är från högtalaren.

I och med precedence effekten har människan möjligheten att lokalisera en ljudkälla i ett rum med reflexer där ljudkällan för hörseln finns kvar på samma plats då reflexerna kommer. Men ljudtrycksnivån d v s det som på engelska heter loudness ökar med summation av reflexer!!!

Tidigare i tråden har jag lagt upp bilder från Blauerts föreläsning gällande precedence.
Jag hade tänkt att du/ni skulle läsa denna och begrunda. Jag har nu färgmarkerat samt strykit under samt gjort fet text samt har satt ordet "direction" med större typsnitt.

ORDET DIRECTION SOM ANVÄNDS BETYDER ATT DET ÄR EN VEKTORSTORHET! DET FINNS RIKTNING! EFTERSOM HÖRSELN KAN HÖRA RIKTNING SÅ KAN HÖRSELN DETEKTERA VEKTORSTORHETER OCH INTE ENDAST LJUDTRYCK I EN PUNKT SOM ÄR EN SKALÄR! TRUMHINNORNA DETEKTERAR LJUDTRYCK I RESPEKTIVE PUNKT SOM TRUMHINNORNA BEFINNER SIG I D V S 2 SKALÄRA STORHETER.

SÅ, RESPEKTIVE TRUMHINNA REGISTRERAR SKALÄRA STORHETER, NÄMLIGEN AKUSTISKT LJUDTRYCK. UTIFRÅN DESSA TVÅ SKALÄRER KAN VÅR HÖRSEL BERÄKNA VEKTORSTORHETER OCH DÄRMED RIKTNING.
Om det är intensitet eller tryckgradient låter jag vara osagt, jag håller dock en liten slant på tryckgradient, men i skrivandes stund vet jag inte.

(Det finns faktiskt tryckkännande mikrofoner d v s 2 skilda kapslar med avstånd mellan varandra i en speciell mikrofon samt tillhörande programvara från Bruel & Kjaer som i en speciell mikrofon kan mäta Intensitet som är en vektorstorhet d v s har riktning.)

HÖRSELN HAR MAX 1 ms PÅ SIG, SOM ÄR TIDSSKILLNADEN MELLAN ÖRONEN, ATT TA FRAM RIKTNING. DÄREFTER ADDERAS SKALÄRERNA ENLIGT SUPERPOSITIONSPRINCIPEN. DOCK SKALL MAN KOMMA IHÅG ATT SKALÄRERNA REDAN PÅ TRUMHINNORNA ÄR ADDERADE ENLIGT SUPERPOSITIONSPRINCIPEN PÅ RESPEKTIVE TRUMHINNA. SÅ HÖRSELN MÅSTE AVKODA RUBBET PÅ TRUMHINNORNA OCH KODA OM RUBBET INFÖR FÖLJANDE SUMMERING I HJÄRNAN AV INFORMATION FRÅN HÖGER OCH VÄNSTER ÖRA. DETTA SKER RÄTT SPECIELLT ENLIGT MYCKET SOFISTIKERAT SÄTT OCH INTE ALLS SOM MAN FÖRST KAN TRO.

Det är just denna summering som ligger till grund för hur jag bygger högtalare. Denna summering kände inte Stig Carlsson till.
Så småningom återkommer jag till hur det sker enligt den vetenskap som finns tillgänglig sedan en massa år sedan.

Här är början på Blauerts föreläsning med mina markeringar.
Precedence effekt lecture by Blauert.jpg


Nu följer min översättning av Blauerts lektion som jag anser vara väsentlig i sammanhanget. Jag har även lagt till mina egna förtydliganden.

1 Introduktion

I rum med ljudreflekterande väggar, kommer ljudvågorna som en ljudkälla avger att anlända till en mottagare via olika vägsträckor:
1.) Den direkta vägen som vanligen motsvarar det kortaste avståndet mellan källa och mottagare. Den kallas för Direktljudet.
2.) Det finns även multipla indirekta vägar/sträckor på grund av reflekterande vägar: Dessa kallas reflexer. Ljudvågorna längs dessa vägar ändrar sina riktningar när de träffar en reflekterande yta. Det innebär att de anländer till mottagaren från olika håll och med olika delay – jämfört med det direkta ljudet.

Detta gäller för alla reflexer utom för reflexer som kommer in vinkelrätt mot den reflekterande ytan.

Hörselsystemet är kapabel att i sådana situationer identifiera direktljudet. Inom vissa villkorade intervall bildar hörseln en homogen sammansmält hörselhändelse med den riktning som motsvarar ljudkällans position – och ignorerar förekomsten av riktningarna från de reflekterande ljuden. Detta komplexa och mycket olinjära fenomen kallas Precedence effekten – eller Lagen om första vågfronten.

En vågfront är en tryckgradient d v s en vektorstorhet. Bör beaktas.

2 Fenomenologi

För att påvisa Precedence effekten i laboratorium används ofta en försöksuppställning som består av två högtalare med visst avstånd mellan varandra som strålar i olika riktningar till en lyssnare men med lika avstånd till lyssnaren som visas i Fig. 1. Lyssnaren är på ekvidistans till Högtalarna.

Signalen till ena högtalaren (lead) kan steglöst fördröjas och spelas upp i den andra högtalaren (lag– tidsfördröjd med delay). För tidsfördröjning hos lag under ca 1 ms, så bidrar båda högtalarsignalerna till riktningen av hörselhändelsen (detta kallas summing localization summeringslokalisering, och det utnyttjas i stereo med fantomprojicering).

För längre tidsfördröjning är det fortfarande bara en och endast en upplevd ljudhändelse, men dess position motsvarar riktningen från högtalaren utan delay.
Riktningsinformationen i den tidsfördröjda högtalarsignalen ignoreras vanligtvis av hörseln. Det är dock viktigt att på denna punkt betona att detta åsidosättande endast gäller riktningsinformationen och inget annat än riktningsinformationen.

Att ett fördröjt ljud finns med uppfattas gott och väl av hörselsystemet och upplevs som ökad loudness d v s högre ljudtrycksnivå, en ändrad klangfärg (då kamfiltereffekt uppstår) samt en ökad rumslig omfattning av hörselhändelsen jämfört med vad som hörs när enbart högtalaren utan fördröjd signal spelas.
Hörselhändelsens bredd/utbredning är minimal för noll fördröjning och ökar monotoniskt linjärt med ökad tidsfördröjning. Detta gäller för bredbandssignaler såsom impulser, brus, tal och/eller musik.

När tidsfördröjningen av delay-signalen ökas ytterligare så kommer den upplevda ljudhändelsen slutligen att brytas upp till att bli 2 upplevda ljudhändelser, en primär ljudhändelse samt en sekundär i form av ett eko. Tröskeln för skönjbart eko varierar från 1 ms för mycket korta impulser upp till 80 ms för orgelmusik. Då skall man vara klar på att reflexerna spelas med samma ljudnivå som direktljudet.

Det har observerats att ekot är märkbart förskjuten till riktningen från den delayade signalen om tidsfördröjningen mellan lag och lead endast är något lite längre än tröskeln för eko. Med ytterligare ökad fördröjningstid så upphör denna förskjutning. För tidsdelay något under ekotröskeln så förflyttas den auditiva händelsen något mot mitten mellan högtalarna.

Vad som gäller för fallet med endast en simulerad reflex som beskrivits ovan, gäller också för scenarier med multipla reflexer. Inom ett brett spektrum av olika betingelser så är det verkligen enbart en enda homogen hörselhändelse, nämligen den med riktningen mot ljudkällan, d v s riktningen på den första inkommande vågfronten bestämmer riktningen för hörselhändelsen.

Uppenbarligen är styrkan hos vårt hörselsystem att hantera dessa situationer på ett sofistikerat sätt som utgör grunden för vår kompetens att lokalisera ljudkällor i slutna utrymmen och i andra miljöer med reflexer.


Detta är min översättning från Blauerts föreläsning.

@ Tangband: För att komma tillbaka till det du skriver:
Tanband skrev:Precedenceeffekten gör att ljud som kommer efter första ljudvågen upplevs 10 dB svagare än högtalarens direktljud.

Där du refererar till Wiki:
Wiki skrev:A single reflection arriving within 5 to 30 ms can be up to 10 dB louder than the direct sound without being perceived as a secondary auditory event (echo).

Så hoppas jag att du redan nu om du läst mitt inlägg förstår att det du skriver är helt felaktigt. Men jag lägger upp denna bild ändå.
exempel precedence.jpg

Högtalare A är den högra högtalaren i en stereouppsättning. Den är placerad 1 meter från sidovägg och lyssnaren är 3 meter från sidovägg. Lyssnaren är 4 väggmeter ifrån högtalare A d v s ungefär 4,5 meter från högtalare A. Reflexen i sidoväggen från högtalare A är ekvivalent med att det står en högtalare B som är spegelbild på högtalare A. Avstånd från lyssnare till högtalare B är ungefär 5,7 meter. Differens i sträcka mellan högtalare A och högtalare B fram till lyssnaren är ungefär 1,2 meter. Ungefär 3,5 ms differens mellan direktljud och reflex.

Normalt i nästan alla undersökningar jag sett så sätter man direktljudet och reflexen med samma amplitud på lyssnarplats. Reflexer i vanliga rum har lägre nivå på lyssnarplats, men man kör med en slags standardiserat mätförfarande.

Jag kan nämna att i början var det inte riktigt så, men. . . men. Så, om både direktljud och reflex har samma nivå på lyssnarplats så fås dessa tidsdifferenser för uppfattandet av eko då en första lateral reflex anländer mot lyssnaren. Eko vid tal mäts då att inträffa vid ungefär 80 ms. Men vad händer om reflexen är svagare än direktljudet? Jo då är tidsintervallet för precedence längre. Jag har sett sådana undersökningar och tiden är ungefär 100 ms. Men, men. . .

Nu gör vi experimentet att ta bort väggen och ersätta väggen med en verklig högtalare B. I övrigt lika. Det blir i stort sett samma effekt.

Nu hävdar du att om nivån i högtalare B hos lyssnaren är 9 dB starkare än nivån från högtalare A så hörs inte denna ljudstyrkeskillnad i förhållande till om man stänger av högtalare B. Vad jag förstått har du tolkat texten om precedence i Wiki på sådant sätt. Tror du det blir så?
Vad står det egentligen i Wiki som du refererar till? Jo, det står att om ljudtrycket från högtalare A = ljudtrycket från högtalare B på lyssnarplats och tidsskillnaden mellan direktljud d v s från högtalare A och reflex d v s högtalare B är mellan 5 och 35 ms så smälter ljuden samman till 1 ljudupplevelse som upplevs med riktningen från Högtalare A. Det som också inträffar är att hörselhändelsens ljudnivå höjs med denna reflex från högtalare B. Dock har vektorn kvar samma riktning som riktningen från högtalare A. Det är precedence effekten.

Om man nu istället ökar nivån i högtalare B så blir den upplevda ljudhändelsen starkare i nivå medans lokaliseringen av den upplevda ljudhändelsen fortfarande är från högtalare A.

En fråga uppstår; Hur mycket måste man nu öka nivån i högtalare B för att precedence skall upphöra? Jo, det visar sig att vid ungefär 10 dB starkare nivå från högtalare B på lyssnarplats så uppstår istället ett eko med högtalarnas tidsdifferens på lyssnarplats där första hörselhändelsen hörs från högtalare A som är direktljudet. Ekot kommer däremot att höras från en plats som är mellan högtalare A och högtalare B. Riktningen till ekot har inte samma riktning som direktljudet och i och med att ett eko inträffat så räknas det som 2 skilda hörselhändelser.

I det här fallet från min skiss skulle i så fall ekot höras 3,5 ms efter direktljudet. Vill man få fram 5 ms istället så är det bara att skala om ritningen.

Att utifrån detta hävda att Precedence effekten gör att ljud som kommer efter första ljudvågen upplevs 10 dB svagare än högtalarens direktljud med hänvisning till Wiki gör att åtminstone jag gör bedömningen att du inte förstått precedence och det som står i wiki och inte heller det som står i Toole. Skulle det vara så som du skriver så skulle den sammanlagda upplevda ljudnivån i stort sett inte ändras då alla reflexer läggs till och så är inte fallet. Du har fel i ditt antagande. Men om du befinner dig på exempelvis 30 cm från högtalaren och reflexerna kommer 30 ms senare så kan du räkna hur mycket reflexerna har minskat i nivå och hur stark summationen blir. Men det är knappast något som har med precedence effekten att göra.

Inlägget är lite långt och jag har inte orkat korrekturläsa det, så det får bli som det står.

Med vänlig hälsning
Peter


Mycket uppskattat att du tar dig tid till detta!
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Direktljud - Reflexer - Maskering - Precedence

Inläggav Tangband » 2019-09-23 19:09

JM skrev:Min son har haft 2 rum designade av Ingvar, Ingvar-rummen. Rikligt med dämpning bakom högtalarna samt lateralt. Ljudet var helt ok.
Att ta bort destruktiva och konstruktiva interferenser parallellt med direktljudet helst ner till -30 dB med rikligt med absorbanter och göra laterala reflexerna inte starkare än -6 dB, relativt direktljudet, är de 2 viktigaste åtgärderna i små rum vid beaktande hur vi hör enligt Moore och Toole samt min mångåriga erfarenhet. Första laterala reflexen bör inte komma före 10 ms. Att reflexerna har tonkurva skild från direktljudet minskar spatiala upplevelsen men går att leva med.

Ofta möjligt skapa ett bra ljud genom ointutiv placering av högtalarna utmed rummets långsida och med relativt liten lyssningstriangel dvs lyssningspositionen nära högtalarna. Ger ofta tillräckligt dämpade laterala reflexer utan absorbenter. Testa med ett antal Jysk madrasser bakom högtalarna och gärna några bakom lyssningspositionen. Jyskmadrasser och ointuitiv högtalarplacering lyfter fram nya detaljer i ljudet.

Basfällor behövs ej. Skaffa 4 likadana små subbasar - placeras i hörnen och lyssningsplatsen skall vara minst en 1/4 från alla väggar enligt Tools senaste bok. Rumsresonanserna minskar till med Eq hanterbara nivåer under 80 Hz.
Glöm det där med "rumskurva". Toole och Olive hade relativt stora rum jämfört med vad vi har i Sverige. Liknade kurvor skapade i små rum har för mycket av reflexer ffa bakom och lateralt relativt direktljudet.

Tyvärr är mina Quadar ur form. Lyssnar och förundras över att en högtalare för 895 skr kan låta så bra. Slår vissa hifi högtalare med råge. "Distorsionsfri" och med nära ofärgat ljud. Vid moderata lyssningsnivåer är Ikeas Eneby högtalare lika bra som LTS har mätt fram. Kräver lite trixande med placeringen. T.o.m. basen är för storleken ok.
Testat att ha 3 Eneby stackade på varande samt med på toppen en 4:e Eneby riktad bakåt ca 3 m från väggen bakom. Helt ok ljudstyrka och ljud jämfört med Quad 989.

JM



Om du gillar eneby 30 så kommer du att älska Jbl 305 mkII , den är ännu bättre, låter bättre och mäter bättre . Ett stereopar kostar 2400:- på thomann. Tokbilligt.
Jag har precis köpt ett par sådana som extra mätobjekt då jag utvecklar HYBRIDDIST . Det kommer en mät-tråd om det senare :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Direktljud - Reflexer - Maskering - Precedence

Inläggav Tangband » 2019-09-23 21:43

Peter-jag läser dina inlägg , de är mycket intressanta och jag testar allting allting med egna mätningar så jag lär mig på riktigt.

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1646
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Direktljud - Reflexer - Maskering - Precedence

Inläggav Ted_B » 2019-09-23 23:18

Visst läser man, men problemet är väl att det inte är alldeles lätt att förstå det som står och därför kan det se ut som om man inte läst.
Forsätt utbilda oss, alltid fastnar det något.
The World's Mine Oyster

Bridge
Semesterfirare
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 2019-01-01

Re: Direktljud - Reflexer - Maskering - Precedence

Inläggav Bridge » 2019-09-24 07:34

Jag tror att Peter inte druckit sin välling, då blir han kinkig.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 58027
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Direktljud - Reflexer - Maskering - Precedence

Inläggav Nattlorden » 2019-09-24 11:01

Bridge - denna formen av kommentarer vill vi inte behöva se. Du är härmed varnad, upprepning blir semester.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19243
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Precedence - Maskering är helt avgörande för ett bra lju

Inläggav Max_Headroom » 2019-09-24 12:08

petersteindl skrev:Läser du mina inlägg överhuvudtaget? Om inte är det meningslös sysselsättning att skriva, om ingen läser.

Med vänlig hälsning
Peter


Jag läser dom. Dom andras inlägg i den här tråden har jag slutat att läsa eftersom jag inte förstår vad dom skriver.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7456
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Direktljud - Reflexer - Maskering - Precedence

Inläggav Thomas_A » 2019-09-24 13:26

Trots allt bästa tråden på länge! Kör mellan sjömärkena bara. :D
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

JM
 
Inlägg: 5103
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Direktljud - Reflexer - Maskering - Precedence

Inläggav JM » 2019-09-24 13:45

Jag har funderat länge på att skapa en artificiell mittkanal utifrån höger och vänster kanal för att bredda sweetspot och minska sannolikheten att precedence gör närmaste högtalare till bärare av direktljudet. Sannolikt går det då att flytta höger/vänster högtalare mer åt sidan - lateralt. Sänkt PAF faktor?
Det finns otaliga varianter på nätet. Peter har hintat flera gånger vid personliga samtal att han har något på gång. Någon med egna erfarenheter?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 23530
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Direktljud - Reflexer - Maskering - Precedence

Inläggav RogerGustavsson » 2019-09-24 14:07

Magnepan har använt en mittkanal på en del utställningar. De har använt en processor från Bryston. Har dock aldrig hört dessa system själv.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Direktljud - Reflexer - Maskering - Precedence

Inläggav Tangband » 2019-09-24 15:18

Jag tror att om tre högtalare ska bli bra, så krävs det en ljudstandard på tre helt separata spår. Jämför med dolby pro logik där en stereosignal splittas upp. Det blir aldrig bra.

Jag följer dogmen: två öron, två högtalare 8) :D

JM
 
Inlägg: 5103
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Direktljud - Reflexer - Maskering - Precedence

Inläggav JM » 2019-09-24 16:04

Tangband skrev:Jag tror att om tre högtalare ska bli bra, så krävs det en ljudstandard på tre helt separata spår. Jämför med dolby pro logik där en stereosignal splittas upp. Det blir aldrig bra.

Jag följer dogmen: två öron, två högtalare 8) :D

Något haltande analogi.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Direktljud - Reflexer - Maskering - Precedence

Inläggav Tangband » 2019-09-24 16:19

JM skrev:
Tangband skrev:Jag tror att om tre högtalare ska bli bra, så krävs det en ljudstandard på tre helt separata spår. Jämför med dolby pro logik där en stereosignal splittas upp. Det blir aldrig bra.

Jag följer dogmen: två öron, två högtalare 8) :D

Något haltande analogi.

JM


Håller med- det borde stått: två kanaler, två öron, två högtalare. :D

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41132
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Direktljud - Reflexer - Maskering - Precedence

Inläggav petersteindl » 2019-09-24 16:44

Tangband skrev:
JM skrev:
Tangband skrev:Jag tror att om tre högtalare ska bli bra, så krävs det en ljudstandard på tre helt separata spår. Jämför med dolby pro logik där en stereosignal splittas upp. Det blir aldrig bra.

Jag följer dogmen: två öron, två högtalare 8) :D

Något haltande analogi.

JM


Håller med- det borde stått: två kanaler, två öron, två högtalare. :D

Vid tillfälle skall jag förklara det som är fel med stereo med 2 högtalare. :) Fast hade du förstått det jag tidigare skrivit om Bremens center så hade du resonerat annorstädes än nu. :D

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7456
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Direktljud - Reflexer - Maskering - Precedence

Inläggav Thomas_A » 2019-09-24 17:44

Inte för att jag kan skaffa mig Peters system med det rum jag har nu, men jag kanske skulle ta och bygga mig en center trots allt. Oklart för mig men en bra algoritm för 2->3 högtalare i en vanlig hemmabio-receiver kanske finns? Vad vet jag.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 23530
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Direktljud - Reflexer - Maskering - Precedence

Inläggav RogerGustavsson » 2019-09-24 17:58

Körde inte Paul W. Klipsch med tre högtalare?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7456
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Direktljud - Reflexer - Maskering - Precedence

Inläggav Thomas_A » 2019-09-24 18:28

RogerGustavsson skrev:Körde inte Paul W. Klipsch med tre högtalare?


Jo det finns några exempel. Jag undrar bara hur Dolbys avkodning fungerar om man använder den, och bara front + center. Nu vill jag inte gå in och stänga av sidohögtalarna varje gång jag skulle vilja ha ljudet framifrån och låta rummet leva med. Skulle vilja ha möjlighet att välja stereo, 3-kanal eller tutti från receivern. Fungerar inte på nuvarande Marantz iaf.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Direktljud - Reflexer - Maskering - Precedence

Inläggav Tangband » 2019-09-26 17:30

Thomas_A skrev:
RogerGustavsson skrev:Körde inte Paul W. Klipsch med tre högtalare?


Jo det finns några exempel. Jag undrar bara hur Dolbys avkodning fungerar om man använder den, och bara front + center. Nu vill jag inte gå in och stänga av sidohögtalarna varje gång jag skulle vilja ha ljudet framifrån och låta rummet leva med. Skulle vilja ha möjlighet att välja stereo, 3-kanal eller tutti från receivern. Fungerar inte på nuvarande Marantz iaf.


Tja, alla försök jag hört till att göra 3-kanal av tvåkanal har för mig varit en besvikelse. Återigen- jag tycker isådanafall att det behövs 3 helt separata kanaler .

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41132
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Direktljud - Reflexer - Maskering - Precedence

Inläggav petersteindl » 2019-09-26 18:00

Tangband skrev:
Thomas_A skrev:
RogerGustavsson skrev:Körde inte Paul W. Klipsch med tre högtalare?


Jo det finns några exempel. Jag undrar bara hur Dolbys avkodning fungerar om man använder den, och bara front + center. Nu vill jag inte gå in och stänga av sidohögtalarna varje gång jag skulle vilja ha ljudet framifrån och låta rummet leva med. Skulle vilja ha möjlighet att välja stereo, 3-kanal eller tutti från receivern. Fungerar inte på nuvarande Marantz iaf.


Tja, alla försök jag hört till att göra 3-kanal av tvåkanal har för mig varit en besvikelse. Återigen- jag tycker isådanafall att det behövs 3 helt separata kanaler .


I princip är det så, dock finns ett undantag, nämligen den algoritm som jag har och ställer in centerhögtalare med.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36130
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Direktljud - Reflexer - Maskering - Precedence

Inläggav Morello » 2019-09-26 18:08

Hur fungerar den på en övergripande nivå?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

rajapruk
 
Inlägg: 2844
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Direktljud - Reflexer - Maskering - Precedence

Inläggav rajapruk » 2019-09-26 18:10

Peter, kan du beskriva vad centern tillför positivt till ljudet (med din algoritm)?
Blir det större sweetspot? Minskad ”stereo-huvud-dipp” vid ca 2KHz? Annorlunda ljudbild? Etc?

rajapruk
 
Inlägg: 2844
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Direktljud - Reflexer - Maskering - Precedence

Inläggav rajapruk » 2019-09-26 18:20

Någon som vet vad Meridian Trifield gör exakt? Hade varit kul att se en analys vad som skickas till centern i den algoritmen.

Patentet:
https://worldwide.espacenet.com/publica ... cale=en_EP

Massa intressant relaterat till detta:
https://www.audiosignal.co.uk/Gerzon%20archive.html
Senast redigerad av rajapruk 2019-09-26 18:32, redigerad totalt 1 gång.

qtp
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2019-07-18

Re: Direktljud - Reflexer - Maskering - Precedence

Inläggav qtp » 2019-09-26 18:31

Lämnat forumet 2019-09-29

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 30 gäster