Flera subbasar invid framhögtalarna myt eller fakta?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JM

Re: Flera subbasar invid framhögtalarna myt eller fakta?

Inläggav JM » 2018-12-27 12:29

Tangband skrev:
JM skrev:2D tänk istället för 3D tänk map stående vågor. Publicerat av många bla Linkwitz och Toole.
Problemet med lösningen är att minimerade stående vågor gäller bara i ett plan golv till tak genom subbasarna. Resten av rummet måste integreras map ljudtryck i varje punkt och då framträder problemen med att ha subasarna invid fronthögtlarna. Se tex Toole II s 221 (nedre figuren) ff.
Bättre är att som samstämmig forskning visar är att placera subbasarna i hörnen i fas om du vill ha en rakare tonkurva under 80 Hz, undvika elektroniska fix samt kunna välja flera´ olika lyssningspositioner.

JM

Ser du inte ett problem med att det blir för långt till topparna med avseende på fördröjning subbasar -toppar med din förordade placering ? ( läs Linkwitz undersökning ) .

En delning vid 100 hz 24 db okt bör ha mindre än 60 cm från subbas-boomer.
En delning vid 50 hz 24 db okt behöver mindre än 120 cm.

Konsekvensen av detta blir : stereosubbar behövs. De behöver även i praktiken placeras nära topparna om du inte delar väldigt lågt i frekvens.

Exakt vilken publikation tänker du på?
Befinner mig 1000 mil från Sverige med dåligt internet.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2018-12-27 12:35

rajapruk skrev:
IngOehman skrev: Grupplöptid är synonymt med fasens derivata.

Vad tillför det att prata om grupplöptid egentligen (istället om fasen)? Grupplöptid är ju bara en annan presentationsform / vy av fasen liksom.
Det är när jag inte förstår sådant som jag får känslan av att folk vill krångla till saker i onödan (textmässigt).

Det är väl för att det är mer praktiskt att prata om grupplöptid. Fördröjning uttryckt i fasförskjutning blir ju frekvensberoende. Passar ju bra så länge man håller sig till en och samma frekvens hela dagen, men det gör man ju inte.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2018-12-27 13:15

JM skrev:2D tänk istället för 3D tänk map stående vågor. Publicerat av många bla Linkwitz och Toole.
Problemet med lösningen är att minimerade stående vågor gäller bara i ett plan golv till tak genom subbasarna. Resten av rummet måste integreras map ljudtryck i varje punkt och då framträder problemen med att ha subasarna invid fronthögtlarna. Se tex Toole II s 221 (nedre figuren) ff.
Bättre är att som samstämmig forskning visar är att placera subbasarna i hörnen i fas om du vill ha en rakare tonkurva under 80 Hz, undvika elektroniska fix samt kunna välja flera´ olika lyssningspositioner.

JM

Jag föreslår att du läser igenom vad andra redovisar för erfarenheter om detta i tråden, exempelvis iö:s bidrag https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=68435&start=90#p2025384. Innan du återigen hänvisar till samma studie som vanligt av Toole. Jag har också läst den och tyckt den verkade ha ett vettigt anslag, men jag har inte experimenterat själv med basmoduler. Det iö och andra skriver i tråden har fått mig att börja fundera igen, på vad som är viktigt att tänka på vid placering av basmoduler den dagen jag får lust att experimentera själv. Berikande.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

JM

Inläggav JM » 2018-12-27 13:42

matssvensson skrev:

JM

Jag föreslår att du läser igenom vad andra redovisar för erfarenheter om detta i tråden, exempelvis iö:s bidrag https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=68435&start=90#p2025384. Innan du återigen hänvisar till samma studie som vanligt av Toole. Jag har också läst den och tyckt den verkade ha ett vettigt anslag, men jag har inte experimenterat själv med basmoduler. Det iö och andra skriver i tråden har fått mig att börja fundera igen, på vad som är viktigt att tänka på vid placering av basmoduler den dagen jag får lust att experimentera själv. Berikande.

mvh, mats

Var konkret i sak - vad är problemet?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-12-27 15:26

JM skrev:Problemet med lösningen är att minimerade stående vågor gäller bara i ett plan golv till tak genom subbasarna. Resten av rummet måste integreras map ljudtryck i varje punkt och då framträder problemen med att ha subasarna invid fronthögtlarna. Se tex Toole II s 221 (nedre figuren) ff.

På vilket sätt skulle att man placerar subbasarna i hörnen stå i motsats mot att ha dem invid fronthögtalarna? Så har jag det...
Bild
(ej nuvarande uppsättning elektronik/tv, men principiellt detsamma)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-12-27 16:10

JM skrev:
Tangband skrev:

JM

Ser du inte ett problem med att det blir för långt till topparna med avseende på fördröjning subbasar -toppar med din förordade placering ? ( läs Linkwitz undersökning ) .

En delning vid 100 hz 24 db okt bör ha mindre än 60 cm från subbas-boomer.
En delning vid 50 hz 24 db okt behöver mindre än 120 cm.

Konsekvensen av detta blir : stereosubbar behövs. De behöver även i praktiken placeras nära topparna om du inte delar väldigt lågt i frekvens.

Exakt vilken publikation tänker du på?
Befinner mig 1000 mil från Sverige med dåligt internet.

JM

Om du slutar att hänvisa till publikationer och istället diskuterar/resonerar baserat på (din egen insikt i) fysikens lagar så blir det mindre odrägligt. Eller frågar om du saknar kunskapen.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2018-12-27 16:41

Nattlorden skrev:
På vilket sätt skulle att man placerar subbasarna i hörnen stå i motsats mot att ha dem invid fronthögtalarna? Så har jag det...
[ Bild ]

Vilka små frontar/toppar. Jag antar att du siktar på att köpa något som passar till basarna, senare.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2018-12-27 16:44

Ett problem med stereobas är hur man får till det med lfe-kanalen. Det verkar nämligen vara så att ända sättet att säkert veta att lfe funkar korrekt är att använda den. Dvs lfe+main verkar inte alltid mixa ut lfe i v/h fram.
Enda rätta verkar då vara som med ino cr80 att mixa in lfe i h/v men jag vet inget annat filter som klarar det?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2018-12-27 17:02

Ett annat problem är ju att det inte enbart gäller film utan även vid spelade av musik också.
Så LFE eller inte beror ju på källan.

/Harryup

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2018-12-27 17:04

sprudel skrev:Så här har jag gjort efter en intressant diskussion på en krog i Göteborg efter HiFi-mässan med Pekka, Adhoc, Johan Lindroos, Alexi mfl och ett antal servettskisser senare. På morgonen efter frukost hjälptes vi åt att montera isär setupen och justera basarna efter ritningen nedan, Johan mätte noggrannt och Alexi kontrollerade med precision. :)
Resultatet blev onekligen bra och det teoretiska resonemanget överensstämmer med det upplevda resultatet.
Jag överlåter åt var och en att fundera varför vi gjort som vi gjort, det lär man sig mer av än ett färdigt svar. Viss vägledning finns i bilden.
Topphögtalarna i16s är placerade (akustiskt centrum) i linje med basarna och 75 cm från väggen. Basarna, profundus x är konfigurerade i stereo.

8D16D30B-6172-48DD-B076-DE09EE24CD34.jpeg

Intressant. Det ser ut som att det blir så att rummet kan ses som halverat och ger höjd frekvens på grundmod. Sen hamnar alla fyra basar på 1/4 av bredden av de "halvorna" vilket ger lagom igångsättning av basmoderna.
Att variera vilket håll som är upp borde också hjälpa till att jämna ut det hela(lite skillnad på höjd). Men vilken roll gör det vilka av mitten/yttre som är upp/ner?
Skulle det bli ännu bättre om ena paret (de yttre?) höjdes till 1/4 av takhöjd? Kanske svårt att fixa estetiskt dock..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-12-27 17:22

Max_Headroom skrev:
Nattlorden skrev:
[ Bild ]

Vilka små frontar/toppar. Jag antar att du siktar på att köpa något som passar till basarna, senare.

Små? De väger nästan lika mycket som bastornen... Halvt ton högtaleri det där...

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2018-12-27 18:00

Harryup skrev:Ett annat problem är ju att det inte enbart gäller film utan även vid spelade av musik också.

/Harryup

Nej precis lfe+main ger mer bas vid musik, samtidigt så ska lfe finnas vid film.
Att mixa in det externt är kanske det enda riktiga om man samtidigt vill ha stereobas
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2018-12-27 18:45

Finns väl inget LFE vid musik.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2018-12-27 19:22

Harryup skrev:Finns väl inget LFE vid musik.

Nej precis. Men kör man lfe+main verkar det bli mer bas på vissa recievers.
Bas management på recievers är hyffsat förvirrat och det är inte enkelt att veta exakt vad som händer.
Säkraste är att använda lfe-kanalen, men då får man leva med monobas från lfe.
Att sätta sub till off och front large verkar inte alltid ge korrekt hantering av lfe.
Med min marantz 1608 blir det iaf skillnad i ljud om jag anväder lfe jämfört med front large sub off (och delning externt)

En annan grej med stereobas är ju om det finns motfasljud som inte hör hemma där. Hanterar cr80 detta också?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-12-27 19:28

Ja, cr80s/cr80es hanterar allt sådant. Beroende på hur man väljer att koppla kan den hantera allt själv eller arbeta tillsammans med hemmabioförstärkaren, det vill säga mer eller mindre.

Sagt med reservation för att det inte är solklart vad du menar med "hör hemma där".

JM skrev:
matssvensson skrev:

JM

mvh, mats

Var konkret i sak - vad är problemet?

JM

Ställ bättre frågor!

Det är DU som åberopat problem, men utan att verka kunna/vilja artikulera dem själv. Om du föreställer dig att det finns problem, kan du inte försöka artikulera dem, och ställa frågor som gör att man kan försöka reda ut det som är oklart för dig?

Vad är det du undrar över?

Sådana frågor från dig vore mycket mera konstruktivt än att du bara pekar på saker som andra skriver + att du berättar (eller antyder) att du tror på det, och sen kommer med antydningar om att andra har fel. :?

VAR KONKRET! Låt oss få veta hur DU tänker, och vad det är som DU inte tycker stämmer eller inte förstår. Kort sagt - vad är det du undrar över? DU alltså, inte någon som skrivit något som du läst.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-12-27 19:37

Kraniet skrev:Ett problem med stereobas är hur man får till det med lfe-kanalen. Det verkar nämligen vara så att ända sättet att säkert veta att lfe funkar korrekt är att använda den. Dvs lfe+main verkar inte alltid mixa ut lfe i v/h fram.
Enda rätta verkar då vara som med ino cr80 att mixa in lfe i h/v men jag vet inget annat filter som klarar det?

Det tror jag beror på att det inte finns något annat. :)

Kan även nämnas att den inmixning som cr80s/cr80es gör till basutgångarna är bredbandigare (men såklart fasmatchande, så man slipper utsläckningar) än den 80 Hz-delning som frontkanalerna görs med, eftersom lfe-kanalen kan innehålla information upp till 120 Hz. Därför fungerar det utan stympad lfe-kanal både om man gör additionen i hemmabioförstärkaren (då villkorat att den lägger nivåerna rätt, vilket beror på vilken hemmabioförstärkare det är...) och om man väljer att göra det i cr80s/cr80es.

Vh, iö

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-12-27 19:48

Kraniet skrev:
Harryup skrev:Ett annat problem är ju att det inte enbart gäller film utan även vid spelade av musik också.

/Harryup

Nej precis lfe+main ger mer bas vid musik, samtidigt så ska lfe finnas vid film.
Att mixa in det externt är kanske det enda riktiga om man samtidigt vill ha stereobas

Min erfarenhet är att vid 2-kanalig musiklyssning bör man inte använda lfe utgången alls. Ställ istället din marantz på pure direct och se till att försteget sänder ut en ofiltrerad signal i stereo. Ska subbasar i stereo användas med frontarna så är ett separat aktivt delningsfilter med både högpass/lågpass i stereo det bästa. En minidsp som den du redan har, kan användas, om den inte försämrar i onödan det övriga frekvensregistret.
På den tiden jag körde med bioreceivrar och ville ha bra ljud vid 2-kanalslyssning så försökte jag få lfe utgången att fungera hjälpligt men för mig blev det alltid bäst med frontarna ställda på Large och pure direct intryckt.
Senast redigerad av Tangband 2018-12-27 20:25, redigerad totalt 6 gånger.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2018-12-27 20:11

Kraniet skrev:
sprudel skrev:Så här har jag gjort efter en intressant diskussion på en krog i Göteborg efter HiFi-mässan med Pekka, Adhoc, Johan Lindroos, Alexi mfl och ett antal servettskisser senare. På morgonen efter frukost hjälptes vi åt att montera isär setupen och justera basarna efter ritningen nedan, Johan mätte noggrannt och Alexi kontrollerade med precision. :)
Resultatet blev onekligen bra och det teoretiska resonemanget överensstämmer med det upplevda resultatet.
Jag överlåter åt var och en att fundera varför vi gjort som vi gjort, det lär man sig mer av än ett färdigt svar. Viss vägledning finns i bilden.
Topphögtalarna i16s är placerade (akustiskt centrum) i linje med basarna och 75 cm från väggen. Basarna, profundus x är konfigurerade i stereo.

Intressant. Det ser ut som att det blir så att rummet kan ses som halverat och ger höjd frekvens på grundmod. Sen hamnar alla fyra basar på 1/4 av bredden av de "halvorna" vilket ger lagom igångsättning av basmoderna.
Att variera vilket håll som är upp borde också hjälpa till att jämna ut det hela(lite skillnad på höjd). Men vilken roll gör det vilka av mitten/yttre som är upp/ner?
Skulle det bli ännu bättre om ena paret (de yttre?) höjdes till 1/4 av takhöjd? Kanske svårt att fixa estetiskt dock..

Jo, det skulle sannolikt bli ännu bättre om jag höjde upp de yttre, men det är ogörligt. Det jag har nu är en liten ansats till ”glad mun” i två dimensioner, i horisontalled är det optimalt, men i vertikalled är ditt förslag bättre.
Jag har ju rätt tjockt dämp så man skulle kunna tänka sig en tunn basmodul på väggen i rätt höjd men på bekostnad av just den ytans absorption.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2018-12-27 20:12

Nattlorden skrev:
Max_Headroom skrev:
Nattlorden skrev:
[ Bild ]

Små? De väger nästan lika mycket som bastornen... Halvt ton högtaleri det där...

Små, men tunga. Det är väl sten?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2018-12-27 21:09

sprudel skrev:
Kraniet skrev:

Jo, det skulle sannolikt bli ännu bättre om jag höjde upp de yttre, men det är ogörligt. Det jag har nu är en liten ansats till ”glad mun” i två dimensioner, i horisontalled är det optimalt, men i vertikalled är ditt förslag bättre.
Jag har ju rätt tjockt dämp så man skulle kunna tänka sig en tunn basmodul på väggen i rätt höjd men på bekostnad av just den ytans absorption.

I vilket fall ser det ut som en väldigt trevlig uppställning :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2018-12-27 21:15

Kraniet skrev:

Bas management på recievers är hyffsat förvirrat och det är inte enkelt att veta exakt vad som händer.
Att sätta sub till off och front large verkar inte alltid ge korrekt hantering av lfe.
Med min marantz 1608 blir det iaf skillnad i ljud om jag anväder lfe jämfört med front large sub off (och delning externt)

En annan grej med stereobas är ju om det finns motfasljud som inte hör hemma där. Hanterar cr80 detta också?

Säkrast är väl att bara använda en hembioreceiver enbart för film då om den inte ens gör rätt i stereo.

/Harryup

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-12-27 21:38

Harryup skrev:
Kraniet skrev:

Säkrast är väl att bara använda en hembioreceiver enbart för film då om den inte ens gör rätt i stereo.

/Harryup

Därför man vill ha ett stereo-försteg med läge för unity-gain/ht-pass-through.... så man kan ta möjlighet till hemmabio VIA stereon om man så önskar....

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2018-12-27 21:45

Nattlorden skrev:
Harryup skrev:
Kraniet skrev:Nej precis. Men kör man lfe+main verkar det bli mer bas på vissa recievers.

/Harryup

Därför man vill ha ett stereo-försteg med läge för unity-gain/ht-pass-through.... så man kan ta möjlighet till hemmabio VIA stereon om man så önskar....

Ja det har jag haft nästan ifrån dag ett med hembioreceiver. Egentligen har ju alla försteg det, är ju bara att mäta då det är 1:1 på utgången.
Att köra någon 2-kanalskälla genom receivern är inget som roar mig.

/Harryup

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-12-27 21:52

Harryup skrev: Egentligen har ju alla försteg det, är ju bara att mäta då det är 1:1 på utgången.

Jo, men jag tycker inte tillverkarna skall lämna det år oss... utan erbjuda det... det är en sale-point för dem själva, ju!

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2018-12-28 01:32

JM skrev:Var konkret i sak - vad är problemet?

Jag har också läst Tooles studie om basmodulplacering för jämn bas över en större lyssningsyta som du envist refererar till, och tyckte det lät smart. Sen har jag följt inläggen i denna tråd om andra medlemmars erfarenheter från placeringar av basmoduler i sina lyssningsrum, som inte alltid rimmar med Tooles studie. Vilket har fått mig att börja fundera.

Speciellt inlägget från iö som jag länkade till fick mig att börja fundera i nya banor. Att Tooles förslagna placering av basmoduler må vara ett verktyg för att nå jämn basnivå över en större yta i rummet, men är det verkligen det vi vill ha för att det ska upplevas som naturtroget? Referensen till att en jämn ljudnivå från basmodulerna skulle kunna ge effekt av ”i huvudet perspektiv” har berikat mina funderingar när det gäller hur man placerar basmoduler.

Jag rekommenderar dig än en gång att läsa inläggen i denna tråd (vilket jag tolkar att du inte gjort av din fråga här ovan) och se om några nya tankar dyker upp hos dig också. Det vore kul att höra vilka tankar som dyker upp hos dig. Och gör gärna det innan du slänger ur dig nästa kortfattade ifrågasättande av vad någon skriver, med krav på att man ska förklara sig. Tack.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-12-28 01:46

Tangband skrev:
Kraniet skrev:

/Harryup

Min erfarenhet är att vid 2-kanalig musiklyssning bör man inte använda lfe utgången alls. Ställ istället din marantz på pure direct och se till att försteget sänder ut en ofiltrerad signal i stereo. Ska subbasar i stereo användas med frontarna så är ett separat aktivt delningsfilter med både högpass/lågpass i stereo det bästa. En minidsp som den du redan har, kan användas, om den inte försämrar i onödan det övriga frekvensregistret.
På den tiden jag körde med bioreceivrar och ville ha bra ljud vid 2-kanalslyssning så försökte jag få lfe utgången att fungera hjälpligt men för mig blev det alltid bäst med frontarna ställda på Large och pure direct intryckt.

:!:
Jag förstår ju vad du menar med det jag markerat i blått ovan, men kanske är det så att andra läsare blir lite förvirrade. Det är det att den utgång som finns brukar benämnas "Subwoofer", den kallas inte "LFE-utgång". Subwooferutgången kan antingen innehålla LFE-signalen enbart eller en summa av både LFE-signalen och den lågpassfiltrerade signalen av alla andra Front/Center/Surround-kanaler (när de ställs på "Små"). Det är bara om man har ställt in alla andra högtalare (än subwoofern) som "Stora" som det enbart kommer ut LFE-signalen ut ur subwooferutgången. Det beror alltså på hur man har konfigurerat sin hembioreceiver vad som kommer ut ur subwooferutgången(arna).

Annars håller jag väl med dig om att separat aktivt delningsfilter kan göra ett bättre jobb än inbyggda delningsfilter i hembioreceivrar. Däremot gillar jag inte Mini-DSP så jättemycket. Å tredje sidan börjar senare generationers hembioreceivrar bli bättre i detta avseende, vilket kan vara bra för en medelsvensson som inte har de högsta anspråken. Vem vet, kanske stereosubb-ut kan bli en av kommande sales-point för hembioreceivrar? :idea:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-12-28 01:54

Mats: Absolut! Så är det.

En absolut rät tonkurva i ett rum som på alla sätt kommunicerar sina bakhalve-egenskaper till oss (och hur rummet därför borde påverka tonkurvan) är extremt onaturligt. Resultatet blir att vi upplever att ljudet låter som om det skapas i huvudet istället för framme i ljudbilden, där alla andra ledtrådar säger att ljudhändelsen äger rum (om anläggningen i övrigt är god).

Svår kognitiv distorsion uppstår. Inom ett och samma sinne till och med - hörseln.

Att förvränga ljudet/ljudalstringen så att en rak tonkurva för direktljudet PLUS alla reflekterade ljud erhålls, är lika huvudlöst som att argumentera att alla instrument även i en orkester har ”fel tonkurva” i livefallet.

Och att de för varje tänkbar lyssningsplats i konserthuset dessutom bör ges OLIKA eq...

Totalt feltänkt helt enkelt.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-12-28 02:05

Nattlorden skrev:
JM skrev:Problemet med lösningen är att minimerade stående vågor gäller bara i ett plan golv till tak genom subbasarna. Resten av rummet måste integreras map ljudtryck i varje punkt och då framträder problemen med att ha subasarna invid fronthögtlarna. Se tex Toole II s 221 (nedre figuren) ff.

[ Bild ]

Jag är säker på att JM avser med basmodulplacering placerade både framme vid högtalarväggen OCH väggen bakom lyssningsplats. Typ rummens hörn alltså. Eller andra kombinationer mitt på varje vägg nere vid golvet fanns också med i boken. OM, man nu tycker Tooles förslag är bra alltså, vilket jag inte riktigt delar. Ibland kan det vara den minst dåliga placeringen, men inte den bäst möjliga om man har förutsättningarna. Men i vissa boenden jag haft har jag själv kopplat så just för att det var minst dåligt, så långt tillbaka som över tjugo år sedan. När det begav sig tror jag inte att Toole höll på med sina idéer, i alla fall var han inte ensam om det. Såklart, efter detta är väldigt simpla akustiska resonemang för den som kan lite modalanalys.

DOCK, en brist i Tooles resonemang var att han endast (vad jag minns) räknade på att använda golvplacerade basmoduler. Jag tycker att han borde ha kunna tänkt sig att strunta i onödiga mentala WAF-begränsningar, och räknat på de fall med placering av basmoduler även i olika höjder, t.e.x. med ett lager till med basmoduler uppe i taket. Men jag kan minnas fel angående detta, Toole kanske provade detta också.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2018-12-28 03:15

Ingvar skrev:Svår kognitiv distorsion uppstår.

Nu tycker jag du tar i. När du skriver så, tycker jag att det låter som någonting extremt obehagligt. Fel, eller lite onaturligt kan jag gå med på ;)

Om man tänker sig ett rum där man på något sätt trollat bort väggen bakom lyssningsplats för enbart basen, men applicerar en eq på främre placerad bas som efterliknar den tonkurva som hade kunnat mätas upp om bakre väggen fanns kvar, skulle samma kognitiva distorsion uppstå förutsatt att lyssnaren håller huvudet fixerat?

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-12-28 09:15

Johan_Lindroos skrev:
Tangband skrev:
Kraniet skrev:Nej precis lfe+main ger mer bas vid musik, samtidigt så ska lfe finnas vid film.

:!:
Jag förstår ju vad du menar med det jag markerat i blått ovan, men kanske är det så att andra läsare blir lite förvirrade. Det är det att den utgång som finns brukar benämnas "Subwoofer", den kallas inte "LFE-utgång". Subwooferutgången kan antingen innehålla LFE-signalen enbart eller en summa av både LFE-signalen och den lågpassfiltrerade signalen av alla andra Front/Center/Surround-kanaler (när de ställs på "Små"). Det är bara om man har ställt in alla andra högtalare (än subwoofern) som "Stora" som det enbart kommer ut LFE-signalen ut ur subwooferutgången. Det beror alltså på hur man har konfigurerat sin hembioreceiver vad som kommer ut ur subwooferutgången(arna).

Annars håller jag väl med dig om att separat aktivt delningsfilter kan göra ett bättre jobb än inbyggda delningsfilter i hembioreceivrar. Däremot gillar jag inte Mini-DSP så jättemycket. Å tredje sidan börjar senare generationers hembioreceivrar bli bättre i detta avseende, vilket kan vara bra för en medelsvensson som inte har de högsta anspråken. Vem vet, kanske stereosubb-ut kan bli en av kommande sales-point för hembioreceivrar? :idea:

Bra förtydligande .

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi