Ja, cr80s/cr80es hanterar allt sådant. Beroende på hur man väljer att koppla kan den hantera allt själv eller arbeta tillsammans med hemmabioförstärkaren, det vill säga mer eller mindre.
Sagt med reservation för att det inte är solklart vad du menar med "hör hemma där".
JM skrev:matssvensson skrev:JM skrev:2D tänk istället för 3D tänk map stående vågor. Publicerat av många bla Linkwitz och Toole.
Problemet med lösningen är att minimerade stående vågor gäller bara i ett plan golv till tak genom subbasarna. Resten av rummet måste integreras map ljudtryck i varje punkt och då framträder problemen med att ha subasarna invid fronthögtlarna. Se tex Toole II s 221 (nedre figuren) ff.
Bättre är att som samstämmig forskning visar är att placera subbasarna i hörnen i fas om du vill ha en rakare tonkurva under 80 Hz, undvika elektroniska fix samt kunna välja flera´ olika lyssningspositioner.
JM
Jag föreslår att du läser igenom vad andra redovisar för erfarenheter om detta i tråden, exempelvis iö:s bidrag
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=68435&start=90#p2025384. Innan du återigen hänvisar till samma studie som vanligt av Toole. Jag har också läst den och tyckt den verkade ha ett vettigt anslag, men jag har inte experimenterat själv med basmoduler. Det iö och andra skriver i tråden har fått mig att börja fundera igen, på vad som är viktigt att tänka på vid placering av basmoduler den dagen jag får lust att experimentera själv. Berikande.
mvh, mats
Var konkret i sak - vad är problemet?
JM
Ställ bättre frågor!
Det är DU som åberopat problem, men utan att verka kunna/vilja artikulera dem själv. Om du föreställer dig att det finns problem, kan du inte försöka artikulera dem, och ställa frågor som gör att man kan försöka reda ut det som är oklart för dig?
Vad är det du undrar över?
Sådana frågor från dig vore mycket mera konstruktivt än att du bara pekar på saker som andra skriver + att du berättar (eller antyder) att du tror på det, och sen kommer med antydningar om att andra har fel.

VAR KONKRET! Låt oss få veta hur DU tänker, och vad det är som DU inte tycker stämmer eller inte förstår. Kort sagt - vad är det du undrar över? DU alltså, inte någon som skrivit något som du läst.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).