lennartj skrev:Som TS kan jag intyga att frågan är helt seriöst menad, för att jag har märkt att folk som pratar om streamers uppenbart pratar om olika saker även om jag inte riktigt förstår vad, och om en eller båda fått begreppet om bakfoten. Att diskussionen stundtals blir MontyPythonlik visar väl bara hur förvirrad förståelsen är.

q
Jag vill kunna svara på frågan "harru ingen striiiiiimer?" med antingen
1) Borde jag ha det? Vad går jag miste om utan?
2) Det har jag i princip redan men NN. kallas normalt inte så.'
3) En streamer tillför inget till min anläggning.
Jag tycker att vi har en bit kvar, några försök att sammanfatta har ju raskt slagits sönder och samman. Bättre kan vi!

Du behöver absolut ingen streamer om du är nöjd med den dator-lösningen du kör med nu.
Man kan väl säga att en streamer är en slags "musik-dator" som är mer hifi-anpassad än en fullfjädrad dator, den passar helt enkelt in bättre med den övriga hifi-anläggningen likt den CD-spelare den i stora drag ersätter.
Några tänkbara/möjliga
* fördelar med en streamer jämfört med en dator:
- Användarvänlighet.
- Ingen uppstart-tid.
- Fläktlös.
- Optimerad för musikuppspelning.
- Spelar upp Spotify, Tidal, radio, egna filer och andra källor/tjänster i ett och samma gränssnitt.
- Nya tjänster impementeras i gränssnittet.
- Man slipper en massa uppdateringar som inte har något med musikuppspelning att göra.
- Apparaten passar in med övrig hifi-utrustning i hyllan.
- Streamers med egen inbyggd DAC kan optimeras med uppdateringar.
- Streamers med inbyggt försteg gör det möjligt att flertalet källor kan nyttja samma DAC.
- Kan i de flesta fall vara fullt kompatibel med ROON om man föredrar den mjukvaran.
*Alla punkter behöver nödvändigtvis inte gälla alla streaming-lösningar och flertalet av punkterna går att lösa beroende på datorns uppbyggnad i form av hårdvara/mjukvara.
Man kan exempelvis bygga en fläktlös dator och den kan ha minimal uppstartstid med en hårddisk i form av en SSD eller låta den stå på alltid, och man kan köpa ett ROON-abonnemang där man i det kan sammanfläta diverse tjänster i det gränssnittet.
Alla framtida tjänster kommer i stort sett alltid att fungera på en dator och kan möjligtvis implementeras i det valda gränssnittet och det finns möjligheter att bygga en dator som fullt ut passar in i stereohyllan med övriga hifi-apparater.
Nackdelarna som kvarstår är att diverse uppdateringar som sker i datorn som inte har något med ljudinspelning att göra, dessa uppdateringar kan trots det påverka ljudprestandan negativt bara för att datorn ska vara kompatibelt med något helt annat. En dator är helt enkelt sällan fullt otimerad för ljud varken i hårdvara eller mjukvara.
Kanske kan du utifrån ovanstående punkter och efterföljande text själv avgöra om en streamer tillför just dig något?
Annars är det lika bra att köra vidare på din nuvarande hårdvaru-lösning i form av PC och testa om Roon ger dig ökad användarvänlighet.
---------------------------------
Orsaken till att jag tycker frågeställningen
"varför ska man ha en streamer, det fungerar väl lika bra med en dator?" är aningen lustig är för att en streamer är den rakaste ersättaren till en vanlig CD-spelare i ett hifi-system.
Det är väl aldrig någon som kommer med frågeställningen
"varför ska man ha en CD-spelare, det fungerar väl lika bra med den inbyggda DVD-spelaren i en dator?"Alla vet enkelheten och fördelarna med en dedikerad CD-spelare för att slippa allt strul och nackdelar som kan tänkas följa med i en dator.
Precis samma fördelar är det med en dedikerad streamer, möjligtvis aningen mer komplicerad än en CD-spelare men fortfarande mer hifi-kompatibel än en fullskalig dator. Detta borde de allra flesta hifi-entusiaster kunna ta till sig och förstå, helst alla de som är uppvuxna med lyssning av de äldre fysiska formaten.