Vad är en streamer?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dewpo

Re: Vad är en streamer?

Inläggav dewpo » 2019-06-25 22:49

petersteindl skrev:1. Man definierar Insignal.
2. Man definierar utsignal.
3. Nu kan man lätt ta reda på vilken överföringsfunktion Objektet skall ha.
4. Objektets överföringsfunktion är kvoten mellan Output och Input. Skillnad eller kvot kan i och för sig diskuteras, . . . men kvot är mer korrekt.
5. Man kan definiera kontaktstandard på Ingång respektive på Utgång.
6. Man kan definiera lämpligt GUI för styrning av Objektet om så behövs.
7. Klart! :)

Tjolahopp!
Peter

Följdfrågor!

1. Vilka ljudströmningsprotokoll tycker du att en bra streamer skall stödja?
2. Vill man ha digitala utgångar på streamern eller analoga, Både och, Kanske?
3&4. Överföringsfunktionen blir förstås mycket olika för en streamer som direkt skall driva ett slutsteg,
Och en streamer som skall driva en USB-DAC. Vilken överförings funktion efterfrågar slutkunderna?
5. Det finns ju redan en uppsjö av olika kontaktstandarder som är möjliga att stödja,
Vilka tänker du stödja, Om du lanserar en produkt?
6. Vad behöver en streamer för funktioner i Användarinterfacet?
Med de flesta ljudströmningsprotokoll, AirPlay 2, Cast, Spotify Connect, RAAT, SlimProto, NAA, DLNA -
etc, Så styrs uppspelningen från serversidan Och streamern kan fungera helt ”headless”
Men man vill nog ändock ha ett interface där enheten konfigureras, Eller?
Jag antar att SSH och kommandotolk inte duger i en kommersiell produkt :lol:
7. En Pi och en USB-DAC av god kvalité, Bättre blir det inte 8) Men det duger väl inte för det fina folket :twisted:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2019-06-26 00:00

dewpo skrev:
petersteindl skrev:1. Man definierar Insignal.
2. Man definierar utsignal.
3. Nu kan man lätt ta reda på vilken överföringsfunktion Objektet skall ha.
4. Objektets överföringsfunktion är kvoten mellan Output och Input. Skillnad eller kvot kan i och för sig diskuteras, . . . men kvot är mer korrekt.
5. Man kan definiera kontaktstandard på Ingång respektive på Utgång.
6. Man kan definiera lämpligt GUI för styrning av Objektet om så behövs.
7. Klart! :)

Tjolahopp!
Peter

Följdfrågor!

1. Vilka ljudströmningsprotokoll tycker du att en bra streamer skall stödja?
2. Vill man ha digitala utgångar på streamern eller analoga, Både och, Kanske?
3&4. Överföringsfunktionen blir förstås mycket olika för en streamer som direkt skall driva ett slutsteg,
Och en streamer som skall driva en USB-DAC. Vilken överförings funktion efterfrågar slutkunderna?
5. Det finns ju redan en uppsjö av olika kontaktstandarder som är möjliga att stödja,
Vilka tänker du stödja, Om du lanserar en produkt?
Med de flesta ljudströmningsprotokoll, AirPlay 2, Cast, Spotify Connect, RAAT, SlimProto, NAA, DLNA -
etc, Så styrs uppspelningen från serversidan Och streamern kan fungera helt ”headless”
7. En Pi och en USB-DAC av god kvalité, Bättre blir det inte 8) Men det duger väl inte för det fina folket :twisted:

Du ställer frågor som tar för givet att definitionen för streamer är satt samt förstådd av de flesta. Men, jag tror du har fel. Jag skall ändå försöka svara.

1. Vilka ljudströmningsprotokoll tycker du att en bra streamer skall stödja? Vad är det du menar? Om protokollen ser olika ut på Input respektive Output så undrar jag vad jag skall svara på? Ingången/Input verkar vara nätverk. Utgången/Output verkar vara S/PDIF. I så fall är det dessa som sätter Input/Output.

2. Vill man ha digitala utgångar på streamern eller analoga, Både och, Kanske? Digitala! S/PDIF! Men jag kan tänka mig att det även kan finnas andra protokoll/standarder. Om jag ansluter mobilen till stereon och streamar från Spotify via mobilen så är väl mobilen att betraktas som en streamer, eller? men vad är Output från mobilen? Är streamern i mobilen enkom mjukvara? Kan olika segment i mobilen kallas olika d v s ha olika funktion?

Och en streamer som skall driva en USB-DAC. Vilken överförings funktion efterfrågar slutkunderna? Jättebra fråga. Ingen aning. You tell me. Om man enkom tittar på Spotify, Tidal och fd iTunes och någon till så bör man med lätthet få statistik över användarnas nyttjande. Det får i så fall bli vägledande.

5. Det finns ju redan en uppsjö av olika kontaktstandarder som är möjliga att stödja, Vilka tänker du stödja, Om du lanserar en produkt? Ingen aning. Men nätverksstandard på Input verkar funka. S/PDIF på utgång. Men troligtvis skulle jag bygga in fler standarder för bästa ljudåtergivning.

Jag har ingen aning. Jag är än så länge novis på området. Det jag vet är att de flesta som jag känner som streamar musik har problem med att snabbt leta tag i speciella fonogram. Det retar mig och verkar snarast vara ett steg bakåt i utvecklingskurvan. Det handlar om katalogisering av musik som inte ännu är fulländat.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2019-06-26 00:19

goat76 skrev:
hifikg skrev:
Tell skrev:En streamer är en sak som streamar FRÅN nåt annat på nätverket/internet, inte TILL.

Vad heter enheten som tar över sen då, för att föra "musiken" vidare till något? Nä, jag håller på att en streamer är en apparat som tar in ettor o nollor från vänster o ger ut dem till höger, helt utan påverkansmöjligheter, allt blir perfekt och streamern behövs bara för att hitta de olika källorna, håller man sig till en enda källa bör den gå att ansluta direkt till en DAC o så slipper man en streamer helt. Min Mac är min streamer, den hämtar data från en hårddisk eller från webben och skickar den vidare till min DAC. Kan inte bli fel före DAC, men sen kan mycket hända :)

Eller... hmm... när jag lirar webbradio kanske den är en mediaspelare... ha ha... och när jag lirar musik via iTunes kanske datorn är en mediaspelare utan analogomvandling... vad f-n är då en streamer och vem behöver en sån!?

Vadå tar över sen för att föra vidare?
Inget tar över sen, streamern är spelaren på samma sätt som en CD-spelare är spelaren.

En sak som endast skickar ettor och nollor och inte gör något annat kallas kabel. :)

Är definitionen av vad en streamer är verkligen så här komplicerad för många, eller är jag bara den där killen som inte faqttar att flertalet personer i tråden bara skojar med oss andra när vi enträget fortsätter att försöka förklara vad en streamer är? :lol:

Det här börjar likna en Monty Python-film.

Som TS kan jag intyga att frågan är helt seriöst menad, för att jag har märkt att folk som pratar om streamers uppenbart pratar om olika saker även om jag inte riktigt förstår vad, och om en eller båda fått begreppet om bakfoten. Att diskussionen stundtals blir MontyPythonlik visar väl bara hur förvirrad förståelsen är. 8O :? q
Jag vill kunna svara på frågan "harru ingen striiiiiimer?" med antingen
1) Borde jag ha det? Vad går jag miste om utan?
2) Det har jag i princip redan men NN. kallas normalt inte så.'
3) En streamer tillför inget till min anläggning.
Jag tycker att vi har en bit kvar, några försök att sammanfatta har ju raskt slagits sönder och samman. Bättre kan vi! :idea: :lol: :lol: :lol:
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2019-06-26 01:24

EN mediaspelare kan mycket väl vara vad andra kallar en streamer eller tvärt om. Finns ingen poäng att lägga in en massa personliga begränsningar om man inte är något slags definitionstaliban. Det som är intressant är vad andra tycker, inte vad någon ensam tycker personligen. Men som jag skrev, ett försteg kan vara mycket mer än bara ett försteg i sin gamla betydelse. Så vad ni än kallar grunkan så är det som är intressant just vad andra lägger in i begreppet. Och förstås finns det inget vetenskaplig förklaring lika lite som att en bil inte kan vara 1-2-3-4-5-6-7-8 sittsig. Så gilla läget, ni kommer aldrig få helt rätt.
Och hururvida en apparat inte kan ha en inkopplad hårddisk så finns det massor med apparater med plats för en intern hårddisk och ingen tror att den är en cd-spelare eller skivspelare utan att den streamer musik ifrån en hårddisk som finns någonstan. Kanske inbyggd, kanske på nätet eller kanske på egna nätverket.

/Harryup

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-06-26 01:50

petersteindl skrev:Hifikg skriver att Input är ettor och nollor och Output är samma ettor och nollor. Jag tror Hifikg har helt fel. Hifikg har definierat en perfekt kabel, precis som Tell skrivit. En streamer är inte en kabel.

Inte då. Inte har jag helt fel inte. En streamer som bara streamar är i princip en kabel som överför data från vald källa (som naturligtvis kan vara hur fel som helst) till en DAC och först i den kan det bli hur fel som helst, men inte innan, fast nu tror jag att väldigt få människor kan höra skillnad på olika dacar också, så de verkliga skillnaderna uppstår i ett eventuellt försteg, men såna, av hyfsad kvalitet låter också lika, alltså är slutsteget den stora boven (om man inte är kabeltroende) men hyggliga såna låter lika, det vet alla. Inget händer på allvar innan signalerna spruttar in i högtalarna/hörlurarna och resultatet av alla mödor kommer ur dem. Då kan människor höra skillnad. Skillnad som kan bero på en massa saker, men inte på streamern, som inte påverkar mer än en hyggligt byggd kabel, dvs inte alls. Så jo, en streamer är som en kabel. Fast med en knorr, den går att styra, t ex med en käck app, med avseende på val av vilken musik som ska liras från vilken källa. Fel och misshagligheter från källan följer med genom hela kedjan. Nu är vi väl överens?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2019-06-26 01:51

Problemet med att köra en dator som nätverksspelare är att man kan aldrig veta om den låter som den gjorde förra gången, en uppgradering eller nått annat kan enkelt förändra hanteringen och ljudkvalitén. Datorers nätdelar kan ofta vara katastrofalt dåliga osv.osv även om man har ett bra ljudkort så kan resten vara något som inte är så bra.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-06-26 01:57

Harryup skrev:Problemet med att köra en dator som nätverksspelare är att man kan aldrig veta om den låter som den gjorde förra gången, en uppgradering eller nått annat kan enkelt förändra hanteringen och ljudkvalitén. Datorers nätdelar kan ofta vara katastrofalt dåliga osv.osv även om man har ett bra ljudkort så kan resten vara något som inte är så bra.

Jag avser givetvis Macintosh, andra datorer kan vara som glappande kablar och bör undvikas. Hanteringen har förändrats över tid och fler förändringar är på gång, men ljudet låter likadant även sedan jag tvingades byta ut min musikmac mot en annan mac nyligen.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-06-26 06:21

Harryup skrev:EN mediaspelare kan mycket väl vara vad andra kallar en streamer eller tvärt om. Finns ingen poäng att lägga in en massa personliga begränsningar om man inte är något slags definitionstaliban. Det som är intressant är vad andra tycker, inte vad någon ensam tycker personligen. Men som jag skrev, ett försteg kan vara mycket mer än bara ett försteg i sin gamla betydelse. Så vad ni än kallar grunkan så är det som är intressant just vad andra lägger in i begreppet. Och förstås finns det inget vetenskaplig förklaring lika lite som att en bil inte kan vara 1-2-3-4-5-6-7-8 sittsig. Så gilla läget, ni kommer aldrig få helt rätt.
Och hururvida en apparat inte kan ha en inkopplad hårddisk så finns det massor med apparater med plats för en intern hårddisk och ingen tror att den är en cd-spelare eller skivspelare utan att den streamer musik ifrån en hårddisk som finns någonstan. Kanske inbyggd, kanske på nätet eller kanske på egna nätverket.

/Harryup

Jag håller med Tell här.
En apparat som inte har funktionen att spela upp musik eller film från något annat än en inbyggd eller direkt tillkopplad hårddisk kan aldrig kallas för streamer, den har således inga streaming-funktioner och kan på sin höjd bara kallas för mediaspelare.

Om vi tar allt detta från teori till verklighet istället.
Kan du ge ett enda exempel på en apparat som finns att köpa som endast har funktionen att spela upp filer från sagda hårddisk och som samtidigt säljs under namnet streamer?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2019-06-26 07:23

hifikg skrev:
petersteindl skrev:Hifikg skriver att Input är ettor och nollor och Output är samma ettor och nollor. Jag tror Hifikg har helt fel. Hifikg har definierat en perfekt kabel, precis som Tell skrivit. En streamer är inte en kabel.

Inte då. Inte har jag helt fel inte. En streamer som bara streamar är i princip en kabel som överför data från vald källa (som naturligtvis kan vara hur fel som helst) till en DAC och först i den kan det bli hur fel som helst, men inte innan, fast nu tror jag att väldigt få människor kan höra skillnad på olika dacar också, så de verkliga skillnaderna uppstår i ett eventuellt försteg, men såna, av hyfsad kvalitet låter också lika, alltså är slutsteget den stora boven (om man inte är kabeltroende) men hyggliga såna låter lika, det vet alla. Inget händer på allvar innan signalerna spruttar in i högtalarna/hörlurarna och resultatet av alla mödor kommer ur dem. Då kan människor höra skillnad. Skillnad som kan bero på en massa saker, men inte på streamern, som inte påverkar mer än en hyggligt byggd kabel, dvs inte alls. Så jo, en streamer är som en kabel. Fast med en knorr, den går att styra, t ex med en käck app, med avseende på val av vilken musik som ska liras från vilken källa. Fel och misshagligheter från källan följer med genom hela kedjan. Nu är vi väl överens?

En streamer skall streama säger du som om det vore detta som är ditt svar på frågan, vad är en streamer? Vi är definitivt inte överens. Det enda konkreta du nu säger är att Output från en streamer skall kopplas till en DAC. Men den informationen är fortfarande vag och goddag yxskaft i sammanhanget.

Om du ger uppdraget till ett R&D team att bygga ett Objekt/produkt som du kallar streamer och du ger denna info: Principen för denna produkt är en kabel som överför data från vald källa till en DAC.

Vad skall då detta R&D team konstruera?

Jo de sätter igång att utveckla din önskade produkt och levererar exempelvis en kabel med en molex kontakt i ena änden för I2S till DAC och godtycklig kontakt i andra änden, exempelvis kanske en nätkontakt.

Glad i hågen kommer du hifikg att tillverka 100000 sådana Objekt/produkter och försöka marknadsföra och sälja denna fantastiska tingest såsom hifikgs streamer. Tja, lycka till. :)

Jag tror du kommer få nedslag från konsumentverket och tidningen Råd & Rön kommer undra om du är seriös, och alla andra kommer också med rätta undra.

Tänk så här, du skall konstruera och marknadsföra och sälja en streamer. Du ger info till en godtyckligt utvald utvecklingsavdelning att konstruera en streamer. Vilken info tror du denna utvecklingsavdelning kommer kräva om de arbetar seriöst?

Du skall alltså leverera en noggrann specifikation över den produkt du beställer. Det är denna specifikation som efterlyses.

Good luck!

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-06-26 09:41

Den skulle sälja som smör i solsken (hur många säljer sånt egentligen?) för att anpassa den skulle jag komplettera med ett gäng high-end adaptrar, dyra kablar och sprayer så den skulle passa i alla anläggningar, alltid.

Frågade Siri vad en streamer är och fick bl a dessa förslag
Bilagor
streamers.jpg
streamers.jpg (186.66 KiB) Visad 4676 gånger

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2019-06-26 17:26

A37F4B54-3F5C-450D-B233-878038E432CE.png
Streamerns position i ljudkedjan!
A37F4B54-3F5C-450D-B233-878038E432CE.png (529.68 KiB) Visad 4638 gånger

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2019-06-26 19:15

Vilken variant använder faktiskt folket?

DF61BD09-AAE5-41E0-9784-CC0BA259BD79.png
DF61BD09-AAE5-41E0-9784-CC0BA259BD79.png (538.74 KiB) Visad 4612 gånger

F13957BF-60D5-4488-8119-A7D446509056.png
F13957BF-60D5-4488-8119-A7D446509056.png (527.18 KiB) Visad 4612 gånger

7B8B8F30-A1F6-4648-9428-01CD8A529F69.png
7B8B8F30-A1F6-4648-9428-01CD8A529F69.png (532.46 KiB) Visad 4612 gånger

0EE36B99-39B7-4325-A489-A9F680EA6A24.png
0EE36B99-39B7-4325-A489-A9F680EA6A24.png (527.78 KiB) Visad 4612 gånger

48678DDB-7382-47B5-93D5-56CA2926521D.png
48678DDB-7382-47B5-93D5-56CA2926521D.png (551.58 KiB) Visad 4612 gånger

Det finns förstås en uppsjö andra varianter 8)

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2019-06-26 19:40

#3. Där musikserver/streamer är en headless MacMini med Roon. Matar en dac. Matas av intern ssd, NAS och Tidal. Styrs av iPad. Underbar set-up! I tillägg till bilden har jag en hembioförstärkare som kör lågnivå front ut till försteget, som har en pass-through i form av en nollmarkering på volymratten. Eftersom jag justerar volym i roon och på dac rör jag sällan den analoga volymen, eftersom jag är lat.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-06-26 22:48

lennartj skrev:Som TS kan jag intyga att frågan är helt seriöst menad, för att jag har märkt att folk som pratar om streamers uppenbart pratar om olika saker även om jag inte riktigt förstår vad, och om en eller båda fått begreppet om bakfoten. Att diskussionen stundtals blir MontyPythonlik visar väl bara hur förvirrad förståelsen är. 8O :? q
Jag tycker att vi har en bit kvar, några försök att sammanfatta har ju raskt slagits sönder och samman. Bättre kan vi! :idea: :lol: :lol: :lol:

Du behöver absolut ingen streamer om du är nöjd med den dator-lösningen du kör med nu.

Man kan väl säga att en streamer är en slags "musik-dator" som är mer hifi-anpassad än en fullfjädrad dator, den passar helt enkelt in bättre med den övriga hifi-anläggningen likt den CD-spelare den i stora drag ersätter.

Några tänkbara/möjliga* fördelar med en streamer jämfört med en dator:

- Användarvänlighet.
- Ingen uppstart-tid.
- Fläktlös.
- Optimerad för musikuppspelning.
- Spelar upp Spotify, Tidal, radio, egna filer och andra källor/tjänster i ett och samma gränssnitt.
- Nya tjänster impementeras i gränssnittet.
- Man slipper en massa uppdateringar som inte har något med musikuppspelning att göra.
- Apparaten passar in med övrig hifi-utrustning i hyllan.
- Streamers med egen inbyggd DAC kan optimeras med uppdateringar.
- Streamers med inbyggt försteg gör det möjligt att flertalet källor kan nyttja samma DAC.
- Kan i de flesta fall vara fullt kompatibel med ROON om man föredrar den mjukvaran.

*Alla punkter behöver nödvändigtvis inte gälla alla streaming-lösningar och flertalet av punkterna går att lösa beroende på datorns uppbyggnad i form av hårdvara/mjukvara.
Man kan exempelvis bygga en fläktlös dator och den kan ha minimal uppstartstid med en hårddisk i form av en SSD eller låta den stå på alltid, och man kan köpa ett ROON-abonnemang där man i det kan sammanfläta diverse tjänster i det gränssnittet.
Alla framtida tjänster kommer i stort sett alltid att fungera på en dator och kan möjligtvis implementeras i det valda gränssnittet och det finns möjligheter att bygga en dator som fullt ut passar in i stereohyllan med övriga hifi-apparater.

Nackdelarna som kvarstår är att diverse uppdateringar som sker i datorn som inte har något med ljudinspelning att göra, dessa uppdateringar kan trots det påverka ljudprestandan negativt bara för att datorn ska vara kompatibelt med något helt annat. En dator är helt enkelt sällan fullt otimerad för ljud varken i hårdvara eller mjukvara.

Kanske kan du utifrån ovanstående punkter och efterföljande text själv avgöra om en streamer tillför just dig något?
Annars är det lika bra att köra vidare på din nuvarande hårdvaru-lösning i form av PC och testa om Roon ger dig ökad användarvänlighet.

---------------------------------

Orsaken till att jag tycker frågeställningen "varför ska man ha en streamer, det fungerar väl lika bra med en dator?" är aningen lustig är för att en streamer är den rakaste ersättaren till en vanlig CD-spelare i ett hifi-system.

Det är väl aldrig någon som kommer med frågeställningen "varför ska man ha en CD-spelare, det fungerar väl lika bra med den inbyggda DVD-spelaren i en dator?"
Alla vet enkelheten och fördelarna med en dedikerad CD-spelare för att slippa allt strul och nackdelar som kan tänkas följa med i en dator.

Precis samma fördelar är det med en dedikerad streamer, möjligtvis aningen mer komplicerad än en CD-spelare men fortfarande mer hifi-kompatibel än en fullskalig dator. Detta borde de allra flesta hifi-entusiaster kunna ta till sig och förstå, helst alla de som är uppvuxna med lyssning av de äldre fysiska formaten. :)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-06-26 23:04

dewpo skrev:Vilken variant använder faktiskt folket?

Ambitiöst dewpo, visst har du gjort skisserna själv? :D

Jag kör med den sistnämda lösningen så när på att riia-steget även det sitter inbyggt i streamer/försteg/DAC men jag har ingen vinyl-spelare så den ingången är istället omgjord till en vanlig analog ingång för mitt studio-interface.

Styrdonet är förutom en iPad även iPhone, PC, Macbook eller den tillhörande handkontrollen till streamern. :)

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2019-06-26 23:27

goat76 skrev:

Jag kör med den sistnämda lösningen så när på att riia-steget även det sitter inbyggt i streamer/försteg/DAC men jag har ingen vinyl-spelare så den ingången är omgjord till en vanlig analog ingång för mitt studio-interface.

Styrdonet är förutom en iPad även iPhone, PC, Macbook eller den tillhörande handkontrollen till streamern. :)

Ja det blev ett ambitiöst inlägg med mina mått mätt :|
Jag var till och med tvungen att köpa ett program för att göra flödes diagrammen :oops:
Det fanns inget gratis till iPad :evil:

Även jag har fler styrdon än min iPad, Mitt ljuddiagram ser ut så här.

AE60CFAE-BD4F-4F77-9963-986152B44D2D.png
AE60CFAE-BD4F-4F77-9963-986152B44D2D.png (824.82 KiB) Visad 4549 gånger

Sen kan jag styra ett par icke ljud relaterade saker också, Ett par lampor :oops:
Men mitt system är nog ganska Basic med dagens mått mätt, Många har nog väldigt komplexa multirums system :)

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2019-06-27 00:25

dewpo skrev:
A37F4B54-3F5C-450D-B233-878038E432CE.png

+10½ :!:
Utmärkt ansats, ska studera den noggrannare utsövd.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-27 09:37

goat76 skrev:
lennartj skrev:Som TS kan jag intyga att frågan är helt seriöst menad, för att jag har märkt att folk som pratar om streamers uppenbart pratar om olika saker även om jag inte riktigt förstår vad, och om en eller båda fått begreppet om bakfoten. Att diskussionen stundtals blir MontyPythonlik visar väl bara hur förvirrad förståelsen är. 8O :? q

Du behöver absolut ingen streamer om du är nöjd med den dator-lösningen du kör med nu.

Man kan väl säga att en streamer är en slags "musik-dator" som är mer hifi-anpassad än en fullfjädrad dator, den passar helt enkelt in bättre med den övriga hifi-anläggningen likt den CD-spelare den i stora drag ersätter.

Några tänkbara/möjliga* fördelar med en streamer jämfört med en dator:

- Användarvänlighet.
- Ingen uppstart-tid.
- Fläktlös.
- Optimerad för musikuppspelning.
- Spelar upp Spotify, Tidal, radio, egna filer och andra källor/tjänster i ett och samma gränssnitt.
- Nya tjänster impementeras i gränssnittet.
- Man slipper en massa uppdateringar som inte har något med musikuppspelning att göra.
- Apparaten passar in med övrig hifi-utrustning i hyllan.
- Streamers med egen inbyggd DAC kan optimeras med uppdateringar.
- Streamers med inbyggt försteg gör det möjligt att flertalet källor kan nyttja samma DAC.
- Kan i de flesta fall vara fullt kompatibel med ROON om man föredrar den mjukvaran.

*Alla punkter behöver nödvändigtvis inte gälla alla streaming-lösningar och flertalet av punkterna går att lösa beroende på datorns uppbyggnad i form av hårdvara/mjukvara.
Man kan exempelvis bygga en fläktlös dator och den kan ha minimal uppstartstid med en hårddisk i form av en SSD eller låta den stå på alltid, och man kan köpa ett ROON-abonnemang där man i det kan sammanfläta diverse tjänster i det gränssnittet.
Alla framtida tjänster kommer i stort sett alltid att fungera på en dator och kan möjligtvis implementeras i det valda gränssnittet och det finns möjligheter att bygga en dator som fullt ut passar in i stereohyllan med övriga hifi-apparater.

Nackdelarna som kvarstår är att diverse uppdateringar som sker i datorn som inte har något med ljudinspelning att göra, dessa uppdateringar kan trots det påverka ljudprestandan negativt bara för att datorn ska vara kompatibelt med något helt annat. En dator är helt enkelt sällan fullt otimerad för ljud varken i hårdvara eller mjukvara.

Kanske kan du utifrån ovanstående punkter och efterföljande text själv avgöra om en streamer tillför just dig något?
Annars är det lika bra att köra vidare på din nuvarande hårdvaru-lösning i form av PC och testa om Roon ger dig ökad användarvänlighet.

---------------------------------

Orsaken till att jag tycker frågeställningen "varför ska man ha en streamer, det fungerar väl lika bra med en dator?" är aningen lustig är för att en streamer är den rakaste ersättaren till en vanlig CD-spelare i ett hifi-system.

Det är väl aldrig någon som kommer med frågeställningen "varför ska man ha en CD-spelare, det fungerar väl lika bra med den inbyggda DVD-spelaren i en dator?"
Alla vet enkelheten och fördelarna med en dedikerad CD-spelare för att slippa allt strul och nackdelar som kan tänkas följa med i en dator.

Precis samma fördelar är det med en dedikerad streamer, möjligtvis aningen mer komplicerad än en CD-spelare men fortfarande mer hifi-kompatibel än en fullskalig dator. Detta borde de allra flesta hifi-entusiaster kunna ta till sig och förstå, helst alla de som är uppvuxna med lyssning av de äldre fysiska formaten. :)

Mycket bra inlägg, goat76 :)

Frisk

Inläggav Frisk » 2019-06-27 09:46

Ambitiösa skisser dewpo!
Ingen stämmer riktigt in för mig...
Har routern kopplad till en switch på den är NASen kopplad där musik är lagrat.
Spelar oftast upp via Kodi på en Nvidia shield tv alternativt via Volymio på en raspberry pi. Båda kopplade till receiverns dac via HDMI.

Alternativt via Yamaha WXC-50, trådlöst kopplad via accesspunkt på switchen och hämtar musik från NAS.

Jag förstår inte riktigt kopplingen med musikserver med hårddisk, varför har den en hårddisk direkt kopplad när det finns en NAS i nätverket?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-06-27 09:55

dewpo skrev:
goat76 skrev:

Jag kör med den sistnämda lösningen så när på att riia-steget även det sitter inbyggt i streamer/försteg/DAC men jag har ingen vinyl-spelare så den ingången är omgjord till en vanlig analog ingång för mitt studio-interface.

Jag var till och med tvungen att köpa ett program för att göra flödes diagrammen :oops:

Sen kan jag styra ett par icke ljud relaterade saker också, Ett par lampor :oops:
Men mitt system är nog ganska Basic med dagens mått mätt, Många har nog väldigt komplexa multirums system :)

Det ser väldigt svårt ut att njuta av musik nuförtiden. Tänk när ljudstapeln bara bestod av ett kassettdäck, en skivspelare och en receiver :)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-06-27 10:26

hifikg skrev:
dewpo skrev:
goat76 skrev:

Det ser väldigt svårt ut att njuta av musik nuförtiden. Tänk när ljudstapeln bara bestod av ett kassettdäck, en skivspelare och en receiver :)

Kassettdäck, skivspelare och receiver, det låter ju hur tillkrånglat som helst det där om du menar separata delar?

Kanske menar du den där stereon man hade från Sony som var en och samma låda med två inbyggda kassettdäck, radio, CD-spelare och vinyl-spelare?
En strömkabel var enda kabeln förutom högtalarkablarna och den där tunna antenn-kabeln man hängde upp i en skruv på väggen. :D

De där diagrammen ser alltid mycket värre ut än det är, iallafall så länge man inte kollar på ormgropen bakom stereobänken. :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-06-27 11:32

dewpo skrev:
goat76 skrev:

Intressant med en hårddisk direktkopplad till skallen, kör du med USB-anslutning? 8)
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Tell

Inläggav Tell » 2019-06-27 12:19

Varför krångla till det?
Innan jag flyttade för nåt halvår sen så körde jag en Android TV istället för datorn där i mitten som jag styrde med antingen telefonen eller datorn genom Spotify Connect. Väldigt smidigt!

anlaeggning.png
anlaeggning.png (90.48 KiB) Visad 4464 gånger

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2019-06-27 23:10

Inspirerad av era mindmaps, så gjorde jag en egen på hur det är kopplat här hemma. Blev en ganska lång lista potentiella streamers.
3DD1B246-ED74-4F72-AD11-928A419DEB8F.jpeg
3DD1B246-ED74-4F72-AD11-928A419DEB8F.jpeg (223.76 KiB) Visad 4386 gånger
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2019-06-28 11:51

goat76 skrev:
Harryup skrev:EN mediaspelare kan mycket väl vara vad andra kallar en streamer eller tvärt om. Finns ingen poäng att lägga in en massa personliga begränsningar om man inte är något slags definitionstaliban. Det som är intressant är vad andra tycker, inte vad någon ensam tycker personligen. Men som jag skrev, ett försteg kan vara mycket mer än bara ett försteg i sin gamla betydelse. Så vad ni än kallar grunkan så är det som är intressant just vad andra lägger in i begreppet. Och förstås finns det inget vetenskaplig förklaring lika lite som att en bil inte kan vara 1-2-3-4-5-6-7-8 sittsig. Så gilla läget, ni kommer aldrig få helt rätt.

/Harryup

Jag håller med Tell här.
En apparat som inte har funktionen att spela upp musik eller film från något annat än en inbyggd eller direkt tillkopplad hårddisk kan aldrig kallas för streamer, den har således inga streaming-funktioner och kan på sin höjd bara kallas för mediaspelare.

Kan du ge ett enda exempel på en apparat som finns att köpa som endast har funktionen att spela upp filer från sagda hårddisk och som samtidigt säljs under namnet streamer?

Typ alla servrar som det går att köra musik ut direkt på. Sen att dom kan serva andra spelare med en stream behöver ju inte betyda att man faktiskt spelar upp musiken på flera ställen.

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2019-06-28 12:04

Prylar.png
Prylar.png (48.29 KiB) Visad 4311 gånger

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-06-28 13:42

Harryup skrev:
goat76 skrev:

/Harryup

Jag håller med Tell här.

Typ alla servrar som det går att köra musik ut direkt på. Sen att dom kan serva andra spelare med en stream behöver ju inte betyda att man faktiskt spelar upp musiken på flera ställen.

Det jag frågade dig om var om du kan ge ett exempel på en produkt som säljs under produkt-kategorin ”Streamer” men som helt och hållet saknar funktionen att streama, alltså att den endast har möjlighet att spela upp musik från en inbyggd eller direktkopplad hårddisk.

Att en server kan köra musik direkt på gör den inte heller till en produkt under namnet streamer.
Att den kan serva andra enheter med en stream gör den inte heller till en streamer, det är den mottagande apparaten som är själva produkten streamer.

Eftersom trådfrågan är ”Vad är en streamer” och inte ”Vad är streaming” så vill jag bara klargöra att en server är musikbiblioteket och inte en streamer. :)

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2019-06-28 22:05

Fan vad ni krånglar till det. Jag har kört streamer från Linn och njutit av musik varje dag sen 2009. Funkar klockrent, styrs via iPad, helt problemfritt. Bar å åk. :)

PS Och vad gäller begreppet så är det väl ett paraplybegrepp som kan innefatta viss variation men har det gemensamt att det är specialutformad och för ändamålet dedikerad hw som drar digitalinformation från nätet, hdd etc och gör det till analoga signaler som på något sätt kan avnjutas. Typ. DS

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-06-28 23:04

Mats skrev:Fan vad ni krånglar till det. Jag har kört streamer från Linn och njutit av musik varje dag sen 2009. Funkar klockrent, styrs via iPad, helt problemfritt. Bar å åk. :)

PS Och vad gäller begreppet så är det väl ett paraplybegrepp som kan innefatta viss variation men har det gemensamt att det är specialutformad och för ändamålet dedikerad hw som drar digitalinformation från nätet, hdd etc och gör det till analoga signaler som på något sätt kan avnjutas. Typ. DS

Det är väl ganska raka puckar för oss flesta, och utan krångel. :)

Min kedja ser ut så här:

NAS - Router - Streamer - Slutsteg - Högtalare

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2019-06-29 00:29

Mats skrev:Fan vad ni krånglar till det. Jag har kört streamer från Linn och njutit av musik varje dag sen 2009. Funkar klockrent, styrs via iPad, helt problemfritt. Bar å åk. :)

Ja, jag håller med.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi