hcl skrev:IngOehman skrev:..., de talade ändå i termer av ”the JBL-sound”, inte om att de inte la till något sound. Jag tyckte det var ärligt och bra.
För att inte känna till mycket om Linn så skriver du ändå ganska mycket om dom. Det förefaller märkligt.
Hur saker förefaller vara för dig kan bero på okunskap från din sida. Jag känner till massor om Linn. Har även besökt dem i Skottland. Jag är inte jättebekant med hur de marknadsför sig nuförtiden dock. Det intresserar mig nämligen inte. Inte det minsta. I den här tråden har jag bara utgått ifrån vad andra skrivit, först Richard, sedan många andra.
Och min slutsats är att de är ett helt ointressant företag för någon som är musikintresserad - OM det Richard skrev om att de format högtalare så att klangen påverkas kraftigt - av rent estetiska skäl och utan hänsyn till det akustiska resultatet.
Men jag har inte påstått att Richard har rätt, tvärtom har jag ifrågasatt det.
hcl skrev:F.ö. håller jag helt med Harryup, alla system som söker spela musik och f.f.a. i hyggligt normala rum ger en färgning på det som man söker återge. Förklara gärna varför någon som väljer en tonkurva så att högtalarna skall fungera så bra som möjligt (antagligen för att uppfattas som "bättre" - givet övriga tillkortakommanden i valda komponenter etc) skall omnämnas som mer färgande medan andra på annat sätt också färgande inte skulle behöva göra detsamma. Peka gärna på någon vettig norm som skulle vara gällande avseende ofärgande återgivning. Nämn gärna även högtalare som uppfyller denna norm.
Det finns massor av exempel på försök till sådana, DIN 45 500 är väl den mest kända. Den anger gränsen för ”hög fidelitet” (High Fidelity) snarare än något som svartvitt som du verkar efterlysa.
Men du verkar inte ha förstått något av det jag skrivit, om ambitionsriktningen.
Jag säger att det är rimligt att en tillverkare berättar om sin syn och om sina ambitioner. Om en tillverkare hellre vill, och anser att det är bättre att, göra högtalare som låter subjektivt bättre än sådana (hypotetiska) som återger perfekt, så kan de väl berätta om det?
Om de övertygat sig själva om att en trevlig färgning är att föredra så borde det väl inte vara svårt att övertyga andra? I varje fall de som är av samma filosofiska uppfattning?
På samma sak som en tillverkare som hellre gör högtalare med ambitionen att återge så ackurat som den kan, rimlitvis bör berätta detta. Det borde applellera till dem som delar DEN filosofiska synen.
hcl skrev:Jag skulle gissa att väldigt många väljer sin hifi-utrustning för att erhålla, efter eget tycke, bästa möjliga återgivning samt med intentionen att den valda utrustningen skall göra maximal rättvisa för den musik man söker återge.
”Bästa möjliga återgivning”? Men vad menar du att det betyder? Är det att man subjektivt gillar resultatet så mycket som möjligt, eller är det att det är så likt ursprungsndelsen som möjligt?
Jag begriper inte varför både du och harryup så enträget vill motarbeta den distinktionen, så att saken inte skall kunna gå att diskutera???

Vem vinner på detta diskussionssabotage?
hcl skrev:Det är upp till var och en att avgöra vilken kombination av apparater som lyckas bäst. Vi har alla våra mer eller mindre pricksäkra sätt att avgöra och skilja bättre från sämre och man kan tycka att man sitter inne med den bästa metoden, men det betyder knappast att denna metoden också är bäst för alla andra. Jag påstår inte att Majik 140 ger en ofärgad återgivning, men att det ändå är upp till var och en att bedöma om de kompromisser Linn gjort resulterar i en på det hela taget bra återgivning och att man tycker dessa högtalare är mer förtjänta den investering de kräver än alternativen.
Ehh... okej. Men har det något med diskussionen att göra?
Det du påstår är (som alltid) typ att allt är subjektivt och upp till var och en. Jag tror att alla vet att vissa, t ex du ser det så.
Men varför verkar ni som ser det så ha så svårt att respektera att det finns dom som är intresserade av objektiva egenskaper också? Vad vinner du på att ständigt störa och tyckas vilja avstyra sådana diskussioner? Om de inte intresserar dig eller du inte förstår dem (diskussionerna) eller värdet med dem, så kan du väl ändå låta dem som är intresserade av det perspektivet, få vara det, och diskutera saken?
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).