Placering av högtalare - avsnitt 76

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: Placering av högtalare - avsnitt 76

Inläggav DQ-20 » 2019-12-19 13:51

goat76 skrev:Som sagt så har det här med toe-in mycket att göra med hur de specifika högtalarna man har är tänkta att stå för att prestera som bäst.

"Som sagt" av vem? Här kommer ju ett regelrätt påstående, men med hänvisning till vad? Varför kan du inte förklara vad det är som gör att vissa högtalare inte ska ha toe-in (mer än om de de facto inte har sin huvudlob vinkelrätt mot baffeln)? Argumenten för varför det är "grundtipset" finns ju i tråden.

goat76 skrev:Det är nog sällan en slump när en tillverkare av högtalare har rekommendationer om hur dessa bör eller inte bör vinklas in mot lyssnaren.

Det skulle jag låta vara osagt. 40-60 grader är ju knappast ett precist råd: skillnaden är ljudmässigt jättestor och den där typen av litteratur brukar ha tagit omvägen runt marknadsavdelningen. Men för de som behöver en instruktion för hur man placerar högtalare så går det inte att bortse från estetiken. De flesta normala människor tycker att toe-in ser fult ut och undviker det om det kan - oavsett hur det låter. Men jag noterar att bruksanvisningen faktiskt rekommenderar toe-in för stora vinklar. Skälet är sannolikt att tonkurvan annars blir lidanden, vilket är samma argument som för "grundtipset" att alltid vinkla högtalaren.

DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-12-19 14:52

Jag har haft högtalare toed-in i 45 år... Mera på senare år än tidigare. En öronöppnare var nog Bosse Hansson's demo av Rauna-högtalarna.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-12-19 15:12

DQ-20 skrev:
goat76 skrev:Som sagt så har det här med toe-in mycket att göra med hur de specifika högtalarna man har är tänkta att stå för att prestera som bäst.

"Som sagt" av vem? Här kommer ju ett regelrätt påstående, men med hänvisning till vad? Varför kan du inte förklara vad det är som gör att vissa högtalare inte ska ha toe-in (mer än om de de facto inte har sin huvudlob vinkelrätt mot baffeln)? Argumenten för varför det är "grundtipset" finns ju i tråden.

Som sagt av diverse tillverkare av högtalare men även av mig och mina egna erfarenheter av olika högtalare i mitt eget lyssningsrum och hur dessa fungerar med olika invinklingar.
Personligen kan jag inte ge dig en teknisk förklaring till varför det är så eftersom jag själv saknar kunskaper vad gäller konstruerande av högtalare. Däremot kan jag ge dig ett exempel på två olika högtalare där tillverkarens föreskrifter vad gäller toe-in har stämt överens med hur det fungerat i praktiken i mitt lyssningsrum.

Den första var en högtalare av märket Elac där de i sina allmänna råd om uppställning av dessa rekommenderade toe-in mot lyssnaren. När jag installerade dessa i mitt lyssningsrum så testade jag mig fram till vad som fungerade bäst och mycket riktigt så gavs det bästa resultatet med invinkling mot lyssnaren, dessa fungerade även väl med extrem invinkling för att skapa en "sweetfield" så som du kommit fram till med dina högtalare i ditt rum.

Med mina nuvarande högtalare från Linn så utgick jag från den invinkling jag hade med Elac-högtalarna men lite motsträvigt testade jag även en uppställning med ingen till minimal toe-in för jag visste att det var så både tillverkaren av högtalaren rekommenderade och det var så jag sett dessa högtalare varit uppställda i andra lyssningsrum än mitt.
Min bias var alltså att även ha dessa högtalare invinklade mot sweetspot och ville helst följa den "tumregeln" som jag själv initialt hade, p.g.a att det fungerade överlägset bäst med högtalarna från Elac. Efter noggranna tester stod det dock klart att det i mitt lyssningsrum med dessa högtalare stämde väl överens med Linns rekommendationer att ha dessa uppställda utan toe-in, eller som jag har dem nu med extremt liten invinkling på bara några grader helt och hållet framlyssnat för att för mig få dem att prestera som bäst.

DQ-20 skrev:
goat76 skrev:Det är nog sällan en slump när en tillverkare av högtalare har rekommendationer om hur dessa bör eller inte bör vinklas in mot lyssnaren.

Det skulle jag låta vara osagt. 40-60 grader är ju knappast ett precist råd: skillnaden är ljudmässigt jättestor och den där typen av litteratur brukar ha tagit omvägen runt marknadsavdelningen. Men för de som behöver en instruktion för hur man placerar högtalare så går det inte att bortse från estetiken. De flesta normala människor tycker att toe-in ser fult ut och undviker det om det kan - oavsett hur det låter. Men jag noterar att bruksanvisningen faktiskt rekommenderar toe-in för stora vinklar. Skälet är sannolikt att tonkurvan annars blir lidanden, vilket är samma argument som för "grundtipset" att alltid vinkla högtalaren.

DQ-20

Det är väl klart att en tillvekare inte kan ge ett precist råd då de vet att allt har att göra med olika förutsättningar för olika rum.

Vilka turer eller inte turer förbi marknadsavdelningen olika tillverkare har gått vad gäller deras allmänna rekommendationer av uppställning låter jag vara osagt, men jag kan inte riktigt komma på någon direkt bra orsak till varför exempelvis JBL inte skulle vilja att deras högtalare presterar på bästa möjliga vis ute hos kunderna, annars verkar det inte vara någon speciellt hög waf att inte ha högtalarna kloss mot vägg istället för som i deras beskrivning ha dem 50 cm ut från väggen. Är det mer visuellt acceptabelt att ha dem upptällda med 1,8 - 2,4 meters mellanrum och har det kartlagts att fler fruar och/eller fler inrednings-intresserade personer tycker det sticker i ögonen med invinklade högtalare?

Kan du visa upp en marknadsundersökning som visar på att de flesta anser att det är fult med toe-in?

Jag tror inte dessa allmänna tips från JBL har något annat att göra med hur användaren av deras högtalare ska få dem att prestera som bäst på det ljudliga planet, och att de samtidigt vet att de inte kan ge ett mer precist råd då olika lyssningsrum har olika förutsättningar. Skillnaden på olika rum är helt enkelt jättestora.

När det kommer till den beskrivning JBL ger för just L100 Classic så tolkar jag det som så, att placerar man dessa inom det rekommenderade avståndet vad gäller mellanrummet på 1,8 - 2,4 meter så presterar de bäst utan invinkling. Om man däremot tvingas kompromissa och i sitt lyssningsrum måste ha högtalarna ståendes med ett längre mellanrum än så, så kan man åtgärda/kompensera detta med att vinkla dem mot lyssningsposition. Detta tolkar iallafall jag vara en sekundär åtgärd om man tvingas avvika från deras huvudsakliga rekommendation, vilket först och främst är rätt avstånd i mellanrummet och ingen invinkling.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-12-19 15:19

goat76 skrev:
Kenta skrev:
goat76 skrev:
Så som JBL förordar så är det precis så jag gjort med mina Linn-högtalare där invinklingen endast har varit det sista ”precision-verktyget” för att skärpa upp de ljudelement en aning som är panorerade i mitten av ljudfältet.
Innan denna sista justering görs så bör man först hitta rätt med avstånd från vägg och rätt avstånd vad gäller mellanrummet mellan högtalarna.

Som sagt så har det här med toe-in mycket att göra med hur de specifika högtalarna man har är tänkta att stå för att prestera som bäst. Det är nog sällan en slump när en tillverkare av högtalare har rekommendationer om hur dessa bör eller inte bör vinklas in mot lyssnaren.

Här är ett urklipp från manualen för JBL L100 Classic där de bland annat skriver följande:

For best results, place the speakers 6–8 feet (1.8-2.4m) apart. If you set the speakers farther apart than this, angle them toward the listening position.

49AC23C8-EDEE-433F-92D9-B0818A424D46.png

Acoustic Research var inne på samma linje för uppställning som JBL, MEN de förordar att själva "triangeln" inte ställs symmetriskt i rummet för bästa basåtergivning. Prova att flytta hela "paketet" åt vänster eller höger i rummet, för att förhindra stående vågor som "släcker" basen.

Det är redan gjort så med ”paketet” hemma hos mig, både med tanke på den orsak du nämner och av praktiska möblerings-skäl. :)

Det är ett bra tips.

Paketet förvaras alltid bäst på avsedd plats. Vill man förlägga paketet på annan plats får man i så fall ta det på eget ansvar. Man bör åtminstone inte låta någon annan förflytta paketet. 8)
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-12-19 15:29

RogerGustavsson skrev:Jag har haft högtalare toed-in i 45 år... Mera på senare år än tidigare. En öronöppnare var nog Bosse Hansson's demo av Rauna-högtalarna.

Jag är mer benägen att testa mig fram till vad som fungerar bäst för den specifika högtalaren i det specifika lyssningsrummet, jag är inte heller det minsta rädd för att avvika från de remommendationer tillverkaren eller någon annan har gett och det finns garanterat fall då de allmänna tipsen inte stämmer eller passar för alla situationer.

Det är bara att lyssna och avgöra vad man själv tycker låter bäst och anpassa det hela till de önskemål man har satt med uppställningen. Vill man exempelvis ha en bredare "sweetfield" för fler sittplatser än en så är nog den bästa lösningen en kraftig toe-in, förutsatt att man har en högtalare vars spridningsegenskaper tillåter detta.

Som DQ-20 sa så finns det dock en risk att en sådan extrem invinkling ger en något diffusare ljudbild precis i sweetspot men det har väl kanske också att göra med den valda högtalarens egenskaper?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-12-19 15:32

Johan_Lindroos skrev:
goat76 skrev:
Kenta skrev:
Acoustic Research var inne på samma linje för uppställning som JBL, MEN de förordar att själva "triangeln" inte ställs symmetriskt i rummet för bästa basåtergivning. Prova att flytta hela "paketet" åt vänster eller höger i rummet, för att förhindra stående vågor som "släcker" basen.

Det är redan gjort så med ”paketet” hemma hos mig, både med tanke på den orsak du nämner och av praktiska möblerings-skäl. :)

Det är ett bra tips.

Paketet förvaras alltid bäst på avsedd plats. Vill man förlägga paketet på annan plats får man i så fall ta det på eget ansvar. Man bör åtminstone inte låta någon annan förflytta paketet. 8)

Därför bör man se till att man städar paketrummet själv och starkt värnar om sitt intresse för paketet! :D

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-12-19 16:07

goat76 skrev:
RogerGustavsson skrev:Jag har haft högtalare toed-in i 45 år... Mera på senare år än tidigare. En öronöppnare var nog Bosse Hansson's demo av Rauna-högtalarna.

Jag är mer benägen att testa mig fram till vad som fungerar bäst för den specifika högtalaren i det specifika lyssningsrummet, jag är inte heller det minsta rädd för att avvika från de remommendationer tillverkaren eller någon annan har gett och det finns garanterat fall då de allmänna tipsen inte stämmer eller passar för alla situationer.

Det är ju det jag har gjort och fortfarande gör!

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2019-12-19 17:02

goat76 skrev:Som DQ-20 sa så finns det dock en risk att en sådan extrem invinkling ger en något diffusare ljudbild precis i sweetspot men det har väl kanske också att göra med den valda högtalarens egenskaper?

Ja. Det var inte invinklingen i sig jag tänkte på utan hela paketet, inklusive akustik och spridningsegenskaper. Högtalare med smal spridning kan ju ge skarpt perspektiv men man blir fast i sweetspot, medan högtalare som sprider lite mer ymnigt också skickar mycket ljud i andra riktningar än mot central lyssningsplats. Ju mer jag tänker på det så blir invinkling mot "sweetspot" det enda rimliga man kan ha som grundantaganden, vare sig man har smal eller bred spridning horisontellt. Känns som om faktiskt.io ligger bortom "jag ställde upp högtalarna som det stod på lappen som följde med i lådan". Ska man lyckas med en "sweetzone" får man nog ha hyggligt bra spridning med lagom fall åt sidorna. Om man gör högtalarna för en särskild öppningsvinkel borde man väl kunna designa in hur tonkurvan skall falla av off-axis för att "sweetzone"-effekten skall fungera. Men det är bara spekulation från min sida.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2019-12-19 20:45

Personligen så har jag nästan alltid föredragit att ha högtalare som jag ägt korsa varandra ungefär 1 m framför lyssningsplats.
Lyssnade vid ett tillfälle på ett par riktigt kostsamma Linn-högtalare som skulle stå rakt fram varpå jag i vart fall fick dom invinklade kanske 10-15° och det tyckte alla gjorde skillnad till det bättre. Men sen fortsatte vi inte att testa vidare. Högtalare som står rakt fram låter oftast för mig stort och förvirrande.

Bridge
Semesterfirare

Inläggav Bridge » 2019-12-20 09:49

Rakt fram i förhållande till vad??

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-12-20 10:47

Harryup skrev:Personligen så har jag nästan alltid föredragit att ha högtalare som jag ägt korsa varandra ungefär 1 m framför lyssningsplats.
Lyssnade vid ett tillfälle på ett par riktigt kostsamma Linn-högtalare som skulle stå rakt fram varpå jag i vart fall fick dom invinklade kanske 10-15° och det tyckte alla gjorde skillnad till det bättre. Men sen fortsatte vi inte att testa vidare. Högtalare som står rakt fram låter oftast för mig stort och förvirrande.

10-15° är inte så mycket invinkling så om jag får gissa så stod de kanske med ett större mellanrum än de var tänkta för?

Personligen har jag faktiskt inte lyssnat på så många olika Linn-högtalare så jag har ingen aning om alla deras högtalare är tänkta att stå utan toe-in, vad var det för högtalare ni lyssnade på?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2019-12-20 13:07

Det verkar finnas två skolor - den som säger att man inte skall vinkla in högtalare och den som säger att man skall göra det.

Båda skolorna är på tok om de inte specificerar vilka högtalare det gäller.

Såhär är det:

1. Av geometriska skäl har de flesta högtalare en ojämnare tonkurva i nollgradersaxeln än i t ex 25 grader från axeln.

2. Av akustiska belastningsimpedansskäl har de flesta högtalare en (för varje element) ljusare klang i nollgradersriktningen än off axis - eller om man hellre ser det som en mörkare klang off axis än i nollgradersriktningen. Så blir det med konventionella direktexponerade element med rimligt kolvformiga membranrörelser.

3. Energikurvan visar ofta stora likheter med direktljudet i en utstrålningsvinkel om 40-45 grader.

Så vad betyder då detta? Jo:

1. Om man vill ha en energikurva som rimligt väl överensstämmer med tonkurvan för direktljudet så bör man tillse att högtalaren konstrueras/placeras således att den avlyssnas från en sådan vinkel - till de respektive ingående högtalarelementen.
Fotnot1: Om man vill detta eller ej är en uppspelningsfilosofisk fråga.
Fotnot2: Energikurva och rumskurva/totalljudskurva är INTE samma sak! Energikurvan är det högtalaren strålar ut, om den kan inte med lätthet mätas i ett vanligt vardagsrum. Diskutera den kan man dock i alla rum. ;)

2. Många högtalare har en USEL klang i nollgradersriktningen, usel i betydelsen dålig ursprungstrohet, alltså mot inspelningarna. De lämpar sig dåligt för att avlyssnas i nollgradersriktningen, så de passar helt enkelt inte för toe-in.
Fotnot: Så en tumregel om att alla högtalare bör riktas in mot lyssnaren är riktigt dum. Som ju tumregler nästan alltid är.

3. Om man vill använda (hög grad av) toe-in (det finns många fördelar med det) så är man alltså BÅDE hänvisad till att använda högtalare av hög kvalitet i betydelsen med fungerande nollgradersklang OCH till filosofin att direktljudet är ”kontakten med inspelningen” och att de reflekterade ljud man hör i lyssningsrummet är ett komplement som skall låta naturligt, vilken man kan argumentera betyder att de skall ha en försiktigt fallande tonkurva i förhållande till direktljudets tonkurva.

4. Om man vill ha en totalljudskurva som är rak så kan det betyda att man mer eller mindre struntar i direktljudet (som i det fallet kan får vara illa färgat utan att det spelar så stor roll) om man sitter på långt längre avstånd från högtalarna än den akustiska rumsradien. ELLER det kan betyda att man vill att totalljud och direktljud skall ha samma klang. I det senare fallet är man hänvisad till högtalare vars konstruktion och möblering gör att man sitter i sisådär 30-45 vinklen mot de ingående membranens nollgradersaxel.
Fotnot: Om man vill ha detta eller ej är en uppspelningsfilosofisk fråga.

5. En högtalare som åstadkommer liknande direktljud och energikurva genom att inte möbleras med toe-in OCH som är rak och inte fallande i båda fallen, kommer att bli en enpersonshögtalare. Ljudbilden kantrar om man rör sig och klangen blir dessutom överdrivet ljus om man hamnar framför ena högtalaren (vilket inte är naturligt under några omständigheter, såsom en fallande tonkurva kan vara).

- - -

Sammanfattning: Jag ser i princip tre koncept som inte är utväxlingsbara med resp sorts högtalare:

1. Högtalare med tonkurva optimerad nära nollgradersaxeln, och som faller på ett kontrollerat sätt utanför denna. Mindre fall om högtalaren är optimerad för att avlyssnas på kortare håll. Med den sortens högtalare kan man laborera med toe-in för att optimera resultatet. En bra utgångspunkt kan vara en toe-in som är något större än stereoöppningsvinkeln. Så är uppställningen +/- 23 grader så kan man starta med 25-30 graders invridning. Från det experimenterar man tills man hittar optimum. Det beror på rummet och mycket annat, så tumregler förslår inte - experimentera!

1b. Högtalare som har inbyggd toe-in inbyggd således att startpunkten är mekanisk parallellitet med väggen bakom högtalarna, allt annat som 1.

2. Högtalare som har inbyggd toe-in OCH element-uppvinkling (eller multipla element för resp register så man hör den från olika strålningsvinklar) således att man trots att man sitter nära nollaxeln sidledes, lyssnar på elementen i avvikande vinkel. Sådana är t ex mina surroundhögtalare a2, och alla Carlsson-högtalare. Denna sorts högtalare är svårare att finjustera medelst vridning, men i gengäld kan behovet vara mindre. Ju mindre direktljud som hörs desto mindre viktigt blir det att kunna justera toe-in.

3. Högtalare som har en nollgraderstonkurva med aggressiva stigningar i respektive elements register för nollgradersriktningen (och i förekommande fall även stora fasproblem samt kantreflexproblem som ställer till tonkurvan i nollgradersriktningen). Sådana högtalare avlyssnade utan toe-in låter som regel mindre dåligt än med toe-in.
Men att använde dem som exempel på att toe-in är något dåligt är att hålla bättre konstruerade högtalare (1 och 2) ansvariga inför samma problem, trots att de inte har dem. Minst två kända tillverkare gör den sortens högtalare, och de rekommenderar som väntat noll toe-in.

Man skulle slutligen kunna tänka sig att experimentera med EXTREM toe-in för typ3-högtalare, alltså typ vrida in dem 50 grader. Men i praktiken brukar det fungera rätt så dåligt då klangen från sidoväggarna som regel blir lite murken, samt att man som resultat även kan drabbas av omvänd kantring.

Sista ord: Man kan som jag ser det försvara både högtalartyp/filosofi 1 och 2. Att försvara typ 3 är svårare. Så svårt att jag inte kan göra det. Men det finns säkert någon annan som kan.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-12-20 13:40

IngOehman skrev:...Att försvara typ 3 är svårare. Så svårt att jag inte kan göra det. Men det finns säkert någon annan som kan.

T ex Craftsmen who care (i Sverige "craftpersons") :)
Bilagor
9723_lador.jpg
9723_lador.jpg (33.48 KiB) Visad 5772 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2019-12-20 16:12

Duettorna är inte vad du tror. De är ju kraftigt asymmetriska. Diskant och bas kommer inte ens från samma riktning! Inte alls typ 3.

Dessutom är de ju utan låda/dipoler, vilket inte lämpar sig för väggnära placering överhuvudtaget. Och de dessutom har ett delningsfilter som ger mycket kraftig loobning.

Loobningen riktar ljudet inåt (well i varje fall i registret runt delningen...) fas förstås beroende på hur delarna är fasade. Många använder dem bakfram sedan Stereophile publicerade mätningarna på dem... Och till det så anväbds ofta dipolegenskaperna används för att ge en mätmässigt bra (eller i varje fall snygg) tonkurva i basen - genom addition av reflexen från högtalarväggen (en motfasreflex, eftersom det ljud högtalaren strålar ut bakåt är ur fas) och reflexen från väggen bakom lyssnaren (en ifasreflex) så fås mätmässigt en kurva utan dessa interferenser. Men p andra sidan kan man diskutera om det är psykoaktiskt rimligt att ha en vägg bakom sig som märks massor, men inte just i basregistret?

Sammanfattning. Du har missförstått det jag skrev i förra inlägget. Det känns lite trist då jag la ned en del tid på det. Jag ville ju att alla som var beredda att försöka förstå sammanhangen, skulle förstå dem.

Men en lite enklare version av det:

Tumregler som säger att man skall vinkla in högtalare är korkade. Tumregler som säger att man inte skall vinkla in högtalare är korkade.

Olika högtalare har olika egenskaper.

De som saknar strålningsasymmetri OCH har en välbetedd nollgradersljudåtergivning, fungerar OFTAST bäst med invinkling, rejäl dessutom. Hur vanliga sådana högtalare är kan diskuteras.

De som är avsiktligt asymmetriska på ett sådant sätt att de har ett välbetett ljud i sin inriktade huvudaxel, fungerar OFTAST bäst utan ytterligare invridning. Hur vanliga sådana högtalare är kan diskuteras.

De som är symmetriska med låter illa i nollgradersriktningen och bättre offaxis, fungerar ibland minst dåligt utan invinkling. för en ensam mittplacerad och orörlig person. Sådana högtalare är ovanligare än jag tror folk tror, men de är ändå lite för vanliga, om jag får bedöma saken. De flesta av dem har nog fått sin utformning utifrån estetiska krav - de skall stå platt mot väggen! Ibland hittas det på en pseudovetenskaplig förklaring för att det skall verka som något avsiktligt och bra.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2019-12-20 16:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-12-20 16:16

Varför i hela friden vill man ha en huvudloob i registret runt delningen som pekar inåt? Är det evangeliet om första ordningens filterfunktioner som spökar?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2019-12-20 16:33

Njae, det kan finnas flera goda skäl till det. Även om det sällan gör det, men detta är exempel på rimliga skäl:

1. Man skapar en baffelasymmetri för att förbättra tonkurvan i nollgradersriktningen. T ex genom att sätta diskanten snett ovanför basen istället för rakt ovanför den.

2. Man kan vilja skapa en inåtpekande lob i registret som mest styr den rumsliga varseblivningen (några kHz) för att få en smalbandig extra toe-in som stabiliserar stereobilden. Det medger användande av mindre invridning.

3. Man kan se till att skapa bättre fasvillkor inåt än utåt, för att kompensera att elementen på samma baffel får olika akustisk fokalpunkt på grund av hur membranstorlekarna relaterar till våglängden i delningsområdet. Snedplacerar man en diskant så kan man förbättra integrationen i rummet i ena riktningen.

Man kan även ha tänkt på alla tre.

Vh, iö

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-12-20 17:04

IngOehman skrev:Duettorna är inte vad du tror. ...

Tänkte enbart på tårna nu. De som står vinkelrätt mot väggarna :mrgreen:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2019-12-20 17:59

goat76 skrev:
Harryup skrev:Personligen så har jag nästan alltid föredragit att ha högtalare som jag ägt korsa varandra ungefär 1 m framför lyssningsplats.

10-15° är inte så mycket invinkling så om jag får gissa så stod de kanske med ett större mellanrum än de var tänkta för?

Personligen har jag faktiskt inte lyssnat på så många olika Linn-högtalare så jag har ingen aning om alla deras högtalare är tänkta att stå utan toe-in, vad var det för högtalare ni lyssnade på?

Det var Akubarik. Och de stod precis där ägaren tyckte att det lät som bäst och det var inte särskilt långt ifrån varandra.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2019-12-20 20:13

Där han tyckte de lät bäst?

Före eller efter det att de vreds inåt så att alla tyckte att det lät bättre?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2019-12-20 20:39

Han hade ställt in dom där det lät bäst riktade rakt fram i förhållande till väggen bakom och hade inte testat dom invinklade alls. Vet inte om jag någonsin sett Linn-högtalare invinklade. Så jag misstänker att dom aldrig rekommenderats som annat än rakt fram eftersom det inte ingår att lyssna efter ljudbild. Vet inte heller hur dom avlyssnas numera men just där och då tyckte även värden att de lät bättre invinklade.

mvh/Harry Up

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2019-12-20 20:56

Måste vara jobbigt att ha högtalare som kommer kompletta med en religion... Typ en doktrin om hur man skall eller inte skall lyssna. :cry:

Varken ljudbild eller klang verkar i Linn-världen vara saker man får uppleva och/eller reflektera över/ha åsikter om. Men man måste sjunga med och stampa takten! Halleluja! :roll:

Jag bara spelar musik jag, och reflekterar jag över ljudbild eller klang så brukar det bero på att inspelningen brister därvidlag. Men sen så glömmer jag det oftast, och gör jag det inte så är antagligen musiken för dålig. Tur då det alltid finns bättre musik som man kan byta till! Ibland låter det till och med bättre. Och det ser jag som en bonus.

Vh, iö

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2019-12-20 22:05

Det är faktiskt så att Linnfilosofin handlar om musik och då råder musiktermer, med musikparametrar som rytm, takt, tempo, uttryck, struktur, form, textur, melodi, harmoni där perceived pitch styr melodi och harmoni. Linn koncentrerar sig på rytm, takt och melodi. Allt annat tjafs om ljud och ljudåtergivning är irrelevant och oväsentligt för musik.

Så, då kommer nästa steg i Linns tänk. Oavsett, klang, harmonisk distortion, ljudbild eller akustik eller någon form av ljudåtergivningsförvrängning, vad det än vara må, t.ex. ljudbild, så påverkar det inte musikens parametrar.
I samtal med Linnhuvudmännen samt deras underhuggarlinnoider så var det klart definierat. Om gitarrer lät som mandoliner eller som trumpeter eller som piano eller som orgel eller som violiner eller som Moog synt spelar ingen roll överhuvudtaget. Man har partituret och kan spela musiken på olika instrument och om man exempelvis har spelat in violiner och det låter som trumpeter ur anläggningen så är det irrelevant, så länge men kan stampa takten eller följa melodin. Har du eller någon annan i rummet ett digitalur så blir musiken rytmförvirrad och saknar värde. Så var det sagt av Linns distributörer, inte enkom av den svenska. Det är bara att gilla läget.

En stereoanläggning där ljudet är totalperfekt så att ingen färgning finnes men där rytm och takt är förvirrat eller melodin tappar i melodikänsla är helt underlägset an Linnanläggning och detta oavsett om violiner låter som piano och orgel låter som harpa, eller gitarrer låter som mandoliner i Linnanläggningen. Huvudsaken är att melodin är oförvrängd och att man kan följa musiken och att man kan stampa takten eller marschera till musiken. Det är de musikaliska parametrarna som Linn bevarar, men som ingen annan stereo bevarar hur bra ljud dessa övriga stereos än må hava, enligt linnmedicinmännen.

Sedan hör till saken att alla linnoiderna, utan undantag, är så indoktrinerade av linnmedicinmännen att vad de än säger eller förnekar har ingen betydelse. Linnoiderna är helt manipulerade att försvara linnidealen eller sitt eget musiklyssnande på alla omöjliga och möjliga tänkbara sätt och de försvarar sig och Linnmedicinmännen med näbbar och klor. Men, är man hypnotiserad linnoid så är man och då är man inte ens medveten om sin åkomma.

Det är bara att gilla läget.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2019-12-20 22:10

När jag läste ovan inlägg stampade jag takten och följde satsmelodien i den.
Lät riktigt bra!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-12-20 22:45

rajapruk skrev:När jag läste ovan inlägg stampade jag takten och följde satsmelodien i den.
Lät riktigt bra!

Ha, ha, 3/4 takt?

Vill minnas att det lät riktigt trevligt på Karlavägen på den tiden jag fortfarande sökte, men då hade de nog inte högtalare från Linn, bara LP12. Senare kom både högtalare och CD-spelare :) Första gången jag besökte butiken blev jag vederbörligen avvisad då jag råkade säga att jag ville "titta" på deras utbud. Det var så klart helt fel. Nästa gång hade jag lärt mig säga att jag ville lyssna. Precis som den röda boken hette, fast med utropstecken efter. Undrar var jag har lagt den. Skruva åt alla kontakter, ett par högtalare i rummet, source-first o en massa andra dogmer, som lät högst plausibla i mina oskyldiga öron. Hade nog inte krävts så mycket för att knuffa in mig i Linn-läran. På senare tid har jag inte hört någon uppställning från Linn som låtit bra o tänker då på deras framträdanden på Sweetspot. Kanske dags för ett besök på Karlavägen igen, visst ligger de kvar än? Bara det är en bragd.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2019-12-21 00:11

Modern Linn-religion finns inte alls på samma sätt. Inget av det gamla återstår förutom märkestroheten är ganska stor och man lyssnar efter tydlighet i melodier på ett annat sätt. Men visst vill man att det skall låta gitarr om en gitarr numera. Man köper vad som helst i vilken ordning som helst och butiker säljer vilka andra grejor som helst. Och grunkorna får bra tester inte bara i U.K. utan lite var stans.
Så gammal irrlära har spätts ut rejält. Men man funderar nog inte så mycket på invinklingar på högtalare. Däremot så funderar man ganska mycket på hur rummet påverkar återgivningen och vad som ger reflexer och inte eftersom man har något som numera heter Space Optimization. En elektronisk kompensation styrd av hur rummet ser ut och högtalarnas placering. Och man kan finjustera inställningarna själv också. Men grunden är uträkningar och inte mätningar. Men inget hindrar ju att man mäter och kompenserar själv och elektroniska filter finns med FIR-filter.

/Harry Up

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2019-12-21 07:35

Irrlära? Hädare! Det viktiga i religioner är inte att man är konsekvent, utan att man hela tiden har rätt!

Så visst har de ändrat sig, men RÄTT, det har de minsann haft hela tiden!

Vh, iö

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-12-21 11:28

IngOehman skrev:...Så visst har de ändrat sig, men RÄTT, det har de minsann haft hela tiden! ...

Vem hade trott det... en sann Linn-anhängare alltså!? obs! jag behagar skämta

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2019-12-21 14:53

IngOehman skrev:Så visst har de ändrat sig, men RÄTT, det har de minsann haft hela tiden!

Mjae. De tekniska förutsättningarna är ju rätt annorlunda idag än när företaget startade. Så visst har de ändrat sig.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-12-21 14:59

Harryup skrev:Modern Linn-religion finns inte alls på samma sätt. Inget av det gamla återstår förutom märkestroheten är ganska stor och man lyssnar efter tydlighet i melodier på ett annat sätt. Men visst vill man att det skall låta gitarr om en gitarr numera. Man köper vad som helst i vilken ordning som helst och butiker säljer vilka andra grejor som helst. Och grunkorna får bra tester inte bara i U.K. utan lite var stans.
Så gammal irrlära har spätts ut rejält. Men man funderar nog inte så mycket på invinklingar på högtalare. Däremot så funderar man ganska mycket på hur rummet påverkar återgivningen och vad som ger reflexer och inte eftersom man har något som numera heter Space Optimization. En elektronisk kompensation styrd av hur rummet ser ut och högtalarnas placering. Och man kan finjustera inställningarna själv också. Men grunden är uträkningar och inte mätningar. Men inget hindrar ju att man mäter och kompenserar själv och elektroniska filter finns med FIR-filter.

/Harry Up

+1.
Space optimization är ett av de få rumskorrigeringsprogrammen som verkligen fungerar hjälpligt. Man korrigerar främst rummets fundamental-resonanser ( de som uppstår mellan tak/golv, vägg/vägg. )

Det behövs inga mikrofon-mätningar för att se vid vilken frekvens sådana resonanser uppstår. Bara ett måttband , ett antal mätningar med måttbandet, samt knappa in värdena i ett program, precis som space optimization fungerar. :) Men programmet tar även hänsyn till exakt placering av högtalarna, samt materialet i väggarna, som också ska knappas in.

Man kan förstås göra detsamma med en vanlig dsp utan mikrofon, bara räkna i våglängder med papper och penna efter man mätt rummets dimensioner.

Space optimization går lite mot de gamla dogmerna med source first, Exakt dsp filtrena tillsamman med space är väl snarast source last 8) ?
Senast redigerad av Tangband 2019-12-21 16:08, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2019-12-21 15:05

Ja, vet inte om någon leverantör någonsin tycker att dom inte gör rätt, sen kan det ju senare i bokföringen visa sig att man inte gör det. Sen kan ju alla ha olika mål, t.ex. låg dist, bra spridning, flerrumsstöd, hög marginal, rent av bra återgivning per krona etc etc. Men vanligt på faktiskt är att man utgår ifrån sitt eget mål/önskning och tycker att saker som inte uppfyller ens favoritmål är felkonstruerade.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi