Morello skrev:Jag ställer samma fråga till dig, Harryup, kan du ge exempel på en hörbar skillnad (i adekvat blindtest givetvis) som man inte kunna förklara?
Förklara? Det går väl att förklara allt man hör eller för den delen inte hör. Det är väl bara att använda fantasin och hitta på lite olika förklaringar.

(
Lät det inte lite grynigt i mellanregistret!? Jamen, serru, morsans kompis som bor i Spanien var på krogen i Marbella och grönsakerna var inte så goda. Det är en klar korrelation. Dock har vi ännu inte fått fram det där sista beviset på kausaliteten mellan de upplevda händelserna, men vi stipulerar att sambandet är nått kvantumfysikaliskt vettdu. Bevisa motsatsen!)
Frågan är, som jag ser det, om man med fysikalisk objektiv mätning kan påvisa korrelation med subjektiv lyssning. Dessutom bör det i så fall även kunna bevisas att det var just det explicita fysikaliska objektiva mätresultatet som var kausalitet till det som hördes. I så fall har man ringat in en problematik som man med stor sannolikhet lyckas få kontroll över.
Exempel: Om man anser att produkt A låter lite mörkt d v s diskantfattigt och därefter visar en mätning ett diskantfall på 2 dB vid 20 kHz, så finns korrelation mellan just den lyssningen och just den mätningen, men att diskantfallet skulle vara kausalt för upplevd diskantfattighet är inte belagd. Då kan man åtgärda diskantfallet så att det blir 0,01 dB vid 20 kHz och om man då inte längre hör att det låter diskantfattigt så kan det tyda på kausalitet. Går man ett steg längre och får ett diskantlyft på 2 dB och då tycker att det låter ljust d v s för mycket diskant så finns all anledning att anse det rimligt att även kausalitet föreligger mellan mätresultat och lyssning, men om man istället skulle anse att då helt plötsligt låter diskantfattigt igen trots diskantlyft så får man tänka en runda till och vips så kanske man upptäcker att då man höjer diskanten till + 2 dB så överstyrdes förstärkarsteget i diskanten. Problemet visade sig vara sammansatt vid försöket till att verifiera kausalitet. Då kan det vara så att man helt enkelt har provocerat fram något man först inte var medveten om. Som konstruktör måste man vara ödmjuk inför sin uppgift. Ofta kan det vara så att det man ena dagen trodde var kausalitet visade sig senare inte vara kausalitet. Då har man lärt sig något.
Eftersom jag vid egen lyssning inte gör blindtester så kan jag inte ge exempel som du troligtvis anser vara adekvata. Jag kan däremot säga att all lyssning som jag och lilltroll hittills gjort har lilltroll lyckats göra mätuppställningar på som efteråt verifierat det vi hört. Vi har även gått till att verifiera kausalitet genom att ändra saker som ger olika mätresultat som haft korrelation med hörbar upplevelse. Eftersom det ibland finns sammansatta problem där fler faktorer kommer in samtidigt så har vi även kunnat ändra saker som ger olika mätresultat men som inte haft korrelation med hörbar upplevelse. Då letar man vidare och hittills har vi lyckats hitta fler parametrar som inverkar på mätresultat och som vi dessutom kunnat åtgärda. Problemet visade sig vara sammansatt av fler än en orsak. Införs enkom den ena förändringen i ett sammansatt problem så upplevs skillnaden inte som avgörande för att jag skall vara nöjd, men då båda parametrarna optimerats, så har lyssningsresultatet blivit tillfredställande. Med högtalare och mätning är det vanligt med sammansatta problem där flera parametrar inverkar samtidigt åt olika håll.
Ett nytt mätområde som möjligtvis kan bli en framtidsmodell för högtalarmätning är att mäta med båda högtalarna samtidigt och mäta med insignal i stereo som representerar fantomprojicerade ljudobjekt på olika positioner av fantomljudkällor.
Då, möjligtvis, skulle man kunna få korrelation gällande upplevd ljudbild och fysikalisk objektiv mätning. Nästa steg är att påvisa kausalitet. Lyckas båda så blir mätmetoden ett kraftfullt verktyg vid dimensionering av högtalare och möjligtvis även vid inspelning av musik, både akustiskt och syntetiskt.
MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.