Moderator: Redaktörer
Belker skrev:Harryup skrev:idea skrev:
Suck - det är precis så den digitala överföringen INTE kan påverka ljudet.
Det är ju styrkan i den digital världen att det som omvandlades till digitalt KAN återskapas exakt i andra ändan oavsett transmissionslänkar eller lagring (dvs det som A/D-omvandlaren har tolkat och översatt till digitalt).
Finns väl inget som säger att det är just den digitala signalen som påverkas, släpp låsningen.
Det är en kombination som avlyssnas och den kanske påverkas av något.
Nej, precis. Det finns väl ingen här som tror att bitfel är problemet. Ni som ständigt känner att ni måste mansplaina det kan sluta. Vi fattar. Ni predikar för kören. Kan vi släppa det och spekulera kring andra eventuella fel som kan uppstå? Och så väntar vi såklart på besked (kanske från Sprudels blindtest?) om hurvida skillnader faktiskt finns i olika överföringskedjor.
Morello skrev:Nä, så mystiskt är det inte. Tillse att datat går direkt från uppspelaren (tex foobar) till ljudenhetens drivare. Inte helt förvånande stiger THD när datat går via windows-mixern, vilket medför att tex volymkontrollen i Windows fungerar - det får den absolut inte göra!
Ett annat bra test är att skicka data från uppspelaren med fs=44.1 och sedan observera vad som når ljudenheten - det skall vara samma fs om inte windows har manipulerat.
Morello skrev:Nä, så mystiskt är det inte. Tillse att datat går direkt från uppspelaren (tex foobar) till ljudenhetens drivare. Inte helt förvånande stiger THD när datat går via windows-mixern, vilket medför att tex volymkontrollen i Windows fungerar - det får den absolut inte göra!
Morello skrev:Kopplade in DAC till mätutrustningen. En sak som jag noterat många gånger är hur viktigt det är inställningar i datorn. Om jag ändrar inställningen i foobar från Wasapi till något annat så ökar THD med över 6 dB! (spelar en 1.0 kHz-ton kodad med 16 bitar och 44.1 k Hz)
Tell skrev:Jomen precis, då blir det som med herrn i klippet att alla tror och agerar som att det är ett problem, helt i onödan.
Strmbrg skrev:Jag funderar på om jag skall övergå till optisk kabel.
Det medför förvisso att jag måste använda en USB/optisk konverterare.
Strmbrg skrev:Jag funderar på om jag skall övergå till optisk kabel.
Morello skrev:Strmbrg skrev:Jag funderar på om jag skall övergå till optisk kabel.
Vad skulle du vinna genom att införa SPDIF i kedjan?
Har vi ingen expert på audio med chrome OS i kanalen?
De flesta verkar ju spela via någon typ av dator. Jag spelar ju nästan bara riktiga fonogram, så USB-audio är inte så viktigt, men jag vill ända kunna spela filer med hög kvalitet om andan faller på.
Morello skrev:Det finns optisk USB. Sådant används bla av militären i RÖS-kritiska sammanhang.
Morello skrev:Strmbrg skrev:Jag funderar på om jag skall övergå till optisk kabel.
Vad skulle du vinna genom att införa SPDIF i kedjan?
...
petersteindl skrev:Morello skrev:Det finns optisk USB. Sådant används bla av militären i RÖS-kritiska sammanhang.
Vad är det för optisk kontaktstandard?
petersteindl skrev:I windows operativet har det tidigare inte funnits med någon drivare för USB audio. Det har man fått köpa för 40 tusen kronor eller så kunde man via köp av 200 st DSP för över 100 tusen kr få en USB audio drivare som bonus. I Apple operativen har det ingått USB drivenheter. Lilltroll har fått USB audiodrivare till Win 10 på prov och den funkar 1 timme, sedan piper den och stänger av sig själv och då får man dra ut USB-kabeln och ansluta den igen så kan man köra 1 timme till. Ibland måste han stänga av datorn och starta på nytt. Det är bara att älska läget.![]()
Mvh
Peter
Morello skrev:Tell skrev:Jomen precis, då blir det som med herrn i klippet att alla tror och agerar som att det är ett problem, helt i onödan.
Vad har gubben i klippet visat menar du?
mn12 skrev:petersteindl skrev:I windows operativet har det tidigare inte funnits med någon drivare för USB audio. Det har man fått köpa för 40 tusen kronor eller så kunde man via köp av 200 st DSP för över 100 tusen kr få en USB audio drivare som bonus. I Apple operativen har det ingått USB drivenheter. Lilltroll har fått USB audiodrivare till Win 10 på prov och den funkar 1 timme, sedan piper den och stänger av sig själv och då får man dra ut USB-kabeln och ansluta den igen så kan man köra 1 timme till. Ibland måste han stänga av datorn och starta på nytt. Det är bara att älska läget.![]()
Mvh
Peter
Jag kör inte windows så ofta men nu verkar det finnas en USB-audio drivare? Eller är det fel sort.
https://docs.microsoft.com/en-us/window ... io-drivers
Strmbrg skrev:Jag förstår inte vad ni diskuterar just nu.
Det jag syftar på är en liten sticka som jag ansluter i datorns USB-uttag. Den har två utgångar. En analog, 3,5mm och en digital, optisk.
Den köpte jag på Kjelle för ett par hunkor.
Morello skrev:Jag tror Strömberg syftar på en USB-sticka med SPDIF via TOSLINK ut.
En sådan lösning är sannolikt sämre än den USB-mottagare som finns i Chord-apparaterna.
Det är även idag bara fåtalet USB-mottagare som använder aynskron kommunikation - tex XMOS.
petersteindl skrev:Strmbrg skrev:Jag funderar på om jag skall övergå till optisk kabel.
Finns det sådana? Det jag sett är att man går från USB till LAN till fiber till LAN till USB. Jag nämnde detta i tidigare inlägg.
Då skall man veta att redan på LAN nivå så har man nätverkstandard och bör kunna använda nätverkskabel. Och då har man automatiskt isolator mellan jordplan i form av transformatorer. Jag vet dock inte hur sådan övergång funkar vare sig i teorin eller i praktiken.
Mvh
Peter
Morello skrev:Jag tror Strömberg syftar på en USB-sticka med SPDIF via TOSLINK ut.
En sådan lösning är sannolikt sämre än den USB-mottagare som finns i Chord-apparaterna.
Det är även idag bara fåtalet USB-mottagare som använder aynskron kommunikation - tex XMOS.
Strmbrg skrev:Det där är komplext och svåröverskådligt, tycker jag. Som - när jag tänker efter - bara vill lira lite sjyssta "vax".
I synnerhet som de konkreta, påtagliga, hörbara konsekvenserna av av alltsammans nog är avsevärt mycket mindre intressanta än själva samtalen om och engagemanget i de olika standarderna, kontakterna, adaptrarna, apparna och systemen.
Men det kan ju vara kul det med.
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 49 gäster