usb-kablar mina intryck

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Re: Varför kan usb-kablar påverka ljudet?

Inläggav Morello » 2020-03-19 14:10

Vad grundar du det på?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2020-03-19 14:18

Belker skrev:
Harryup skrev:
idea skrev:
Suck - det är precis så den digitala överföringen INTE kan påverka ljudet.
Det är ju styrkan i den digital världen att det som omvandlades till digitalt KAN återskapas exakt i andra ändan oavsett transmissionslänkar eller lagring (dvs det som A/D-omvandlaren har tolkat och översatt till digitalt).

Finns väl inget som säger att det är just den digitala signalen som påverkas, släpp låsningen.
Det är en kombination som avlyssnas och den kanske påverkas av något.

Nej, precis. Det finns väl ingen här som tror att bitfel är problemet. Ni som ständigt känner att ni måste mansplaina det kan sluta. Vi fattar. Ni predikar för kören. Kan vi släppa det och spekulera kring andra eventuella fel som kan uppstå? Och så väntar vi såklart på besked (kanske från Sprudels blindtest?) om hurvida skillnader faktiskt finns i olika överföringskedjor.

Frågan är vem som skall släppa låsningen?
Det är ju tur att alla insett att överföringen KAN vara bitprefekt men det som förundrar mig som sysslat professionellt med mätningar av ljud och vibrationer i 40 år är varför så många tror på att något "magiskt" händer i signalöverföringen som på något oförklarligt sätt påverkar upplevelsen.
Varför göra ett blindtest?
Mät istället - i samma uppställning spelar man samma signal med olika USB-kablar och spelar in detta med en extremt bra A/D. Därefter kan man analysera signalerna och är de identiska så kan det inte låta olika PUNKT. Så enkelt är det men då kan man ju inte fylla oändliga diskussionstrådar med esoteriska upplevelser av närmast religiös karaktär av olika "tweaks" o kablar. Är det ingen skillnad i överföringsfunktion så blir det ingen skillnad i ljud. Det är ju bara att titta på LTS FE-tester där vad jag förstått i samtliga fall man kunnat påvisa en påverkan även kunnat mäta påverkan på överföringsfunktionen. Sen kan man ju diskutera hur stor påverkan som krävs för att vi skall kunna detektera denna. Men det är en annan diskussion.
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-03-19 14:30

Morello skrev:Nä, så mystiskt är det inte. Tillse att datat går direkt från uppspelaren (tex foobar) till ljudenhetens drivare. Inte helt förvånande stiger THD när datat går via windows-mixern, vilket medför att tex volymkontrollen i Windows fungerar - det får den absolut inte göra!

Ett annat bra test är att skicka data från uppspelaren med fs=44.1 och sedan observera vad som når ljudenheten - det skall vara samma fs om inte windows har manipulerat.

Min knädator saknar tydligen möjligheten att förbikoppla volymregleringen, så jag kör på max. (Operativsystemet är Chrome OS.)
Jag tar digitalsignalen direkt ut från datorn och via USB in i ormlådan utan att blanda in några andra program eller appar än Tidal.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-03-19 14:42

Där har du något att gräva i - jag har ingen aning om hur detta OS fungerar.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-03-19 15:18

Morello skrev:Nä, så mystiskt är det inte. Tillse att datat går direkt från uppspelaren (tex foobar) till ljudenhetens drivare. Inte helt förvånande stiger THD när datat går via windows-mixern, vilket medför att tex volymkontrollen i Windows fungerar - det får den absolut inte göra!

I min iPad fungerar volymkontrollen så även där är något inblandat likt Windows-mixern.

Tell

Inläggav Tell » 2020-03-19 15:44

Morello skrev:Kopplade in DAC till mätutrustningen. En sak som jag noterat många gånger är hur viktigt det är inställningar i datorn. Om jag ändrar inställningen i foobar från Wasapi till något annat så ökar THD med över 6 dB! (spelar en 1.0 kHz-ton kodad med 16 bitar och 44.1 k Hz)

Fast att den ökar med 6dB säger ju ingenting om du inte skriver vad den ökade ifrån?
Är ju lika intetsägande som klippet tidigare i tråden där herrn beskriver att en digital signal faktiskt kan läsas fel o att det därmed är viktig vilken kabel man använder, men utan att påvisa att det faktiskt händer i praktiken.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-03-19 15:50

Inte alls, det indikerar att data kommer fram korrupt! Det betyder givetvis inte att det medför en hörbar skillnad.
-Innehar F-skattsedel-

Tell

Inläggav Tell » 2020-03-19 16:00

Jomen precis, då blir det som med herrn i klippet att alla tror och agerar som att det är ett problem, helt i onödan.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-03-19 16:11

Jag funderar på om jag skall övergå till optisk kabel.
Det medför förvisso att jag måste använda en USB/optisk konverterare.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-03-19 16:17

Tell skrev:Jomen precis, då blir det som med herrn i klippet att alla tror och agerar som att det är ett problem, helt i onödan.

Vad har gubben i klippet visat menar du?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-03-19 16:19

Strmbrg skrev:Jag funderar på om jag skall övergå till optisk kabel.

Vad skulle du vinna genom att införa SPDIF i kedjan?

Har vi ingen expert på audio med chrome OS i kanalen?
De flesta verkar ju spela via någon typ av dator. Jag spelar ju nästan bara riktiga fonogram, så USB-audio är inte så viktigt, men jag vill ända kunna spela filer med hög kvalitet om andan faller på.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-03-19 16:25

Finns det sådana? Det jag sett är att man går från USB till LAN till fiber till LAN till USB. Jag nämnde detta i tidigare inlägg.

Då skall man veta att redan på LAN nivå så har man nätverkstandard och bör kunna använda nätverkskabel. Och då har man automatiskt isolator mellan jordplan i form av transformatorer. Jag vet dock inte hur sådan övergång funkar vare sig i teorin eller i praktiken.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-03-19 16:38

Morello skrev:

Har vi ingen expert på audio med chrome OS i kanalen?
De flesta verkar ju spela via någon typ av dator. Jag spelar ju nästan bara riktiga fonogram, så USB-audio är inte så viktigt, men jag vill ända kunna spela filer med hög kvalitet om andan faller på.

I windows operativet har det tidigare inte funnits med någon drivare för USB audio. Det har man fått köpa för 40 tusen kronor eller så kunde man via köp av 200 st DSP för över 100 tusen kr få en USB audio drivare som bonus. I Apple operativen har det ingått USB drivenheter. Lilltroll har fått USB audiodrivare till Win 10 på prov och den funkar 1 timme, sedan piper den och stänger av sig själv och då får man dra ut USB-kabeln och ansluta den igen så kan man köra 1 timme till. Ibland måste han stänga av datorn och starta på nytt. Det är bara att älska läget. :D

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-03-19 16:39

Det finns optisk USB. Sådant används bla av militären i RÖS-kritiska sammanhang.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-03-19 16:44

Morello skrev:Det finns optisk USB. Sådant används bla av militären i RÖS-kritiska sammanhang.

Vad är det för optisk kontaktstandard?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-03-19 16:45

Morello skrev:

...

Det har jag ingen aning om.
När jag började använda den här knähunden så hade jag den ansluten via optisk kabel.
Min diffusa minnesbild yrar emellertid något om att med optisk ut så gick det att förbikoppla den digitala nivåkontrollen.
Å andra sidan så borde ju max innebära max oavsett om jag ställer in nivåkontrollen på det eller om jag förbikopplar den.

Äh!
Det är nog betydligt mer vunnet med att hitta en riktigt bra inspelning av Beethovens pianosonater än med att trassla med sladdarna.
:)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-03-19 16:48

petersteindl skrev:
Morello skrev:Det finns optisk USB. Sådant används bla av militären i RÖS-kritiska sammanhang.

Vad är det för optisk kontaktstandard?

SC, vill jag minnas. Kan vara LC också. Kommer inte ihåg.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
mn12

Inläggav mn12 » 2020-03-19 16:52

petersteindl skrev:I windows operativet har det tidigare inte funnits med någon drivare för USB audio. Det har man fått köpa för 40 tusen kronor eller så kunde man via köp av 200 st DSP för över 100 tusen kr få en USB audio drivare som bonus. I Apple operativen har det ingått USB drivenheter. Lilltroll har fått USB audiodrivare till Win 10 på prov och den funkar 1 timme, sedan piper den och stänger av sig själv och då får man dra ut USB-kabeln och ansluta den igen så kan man köra 1 timme till. Ibland måste han stänga av datorn och starta på nytt. Det är bara att älska läget. :D

Mvh
Peter

Jag kör inte windows så ofta men nu verkar det finnas en USB-audio drivare? Eller är det fel sort.
https://docs.microsoft.com/en-us/window ... io-drivers
Det här är ett stycke text som kan läggas till i inlägg du skapar. Det finns en gräns på 200 tecken.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-03-19 16:55

Jag förstår inte vad ni diskuterar just nu.
Det jag syftar på är en liten sticka som jag ansluter i datorns USB-uttag. Den har två utgångar. En analog, 3,5mm och en digital, optisk.
Den köpte jag på Kjelle för ett par hunkor.

Tell

Inläggav Tell » 2020-03-19 17:01

Morello skrev:
Tell skrev:Jomen precis, då blir det som med herrn i klippet att alla tror och agerar som att det är ett problem, helt i onödan.

Vad har gubben i klippet visat menar du?

Jag skrev ju precis det ;/
Men poängen är att du målar upp dom där 6 decibelen som ett problem när det i praktiken inte spelar nån roll. Eller vad säger dina mätsiffror att THDn ligger på när du anser att signalen är korrupt (som jag för övrigt skulle säga betyder att den är nästintill oläsbar)?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-03-19 17:07

Nej, vad har gubben visat?

Huruvida det är ett problem eller ej överlåter jag till var och en - jag ville bara belysa att man måste vidtaga vissa åtgärder för att säkerställa att data kommer fram intakt. Detta är dock gammal skåpmat - speciellt äldre versioner av Windows (XP tex) hade en ohyggligt dåligt samplefrekvensomvandlare, som medförde fullt hörbara artefakter.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-03-19 17:43

mn12 skrev:
petersteindl skrev:I windows operativet har det tidigare inte funnits med någon drivare för USB audio. Det har man fått köpa för 40 tusen kronor eller så kunde man via köp av 200 st DSP för över 100 tusen kr få en USB audio drivare som bonus. I Apple operativen har det ingått USB drivenheter. Lilltroll har fått USB audiodrivare till Win 10 på prov och den funkar 1 timme, sedan piper den och stänger av sig själv och då får man dra ut USB-kabeln och ansluta den igen så kan man köra 1 timme till. Ibland måste han stänga av datorn och starta på nytt. Det är bara att älska läget. :D

Mvh
Peter

Jag kör inte windows så ofta men nu verkar det finnas en USB-audio drivare? Eller är det fel sort.
https://docs.microsoft.com/en-us/window ... io-drivers

Tackar, jag har precis fått reda på det från Lilltroll som jag nu har på tråden. Det finns tydligen i Win 10 version 190318 och har funnits sedan 1703. Det är i 2-3 år :) Lilltroll kör dock fortfarande den gamla drivrutinen för han har inte avinstallerat den gamla tyska drivrutinen som han fått från DSP-tillverkare. Vid tillfälle fixar vi det.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-03-19 17:50

Strmbrg skrev:Jag förstår inte vad ni diskuterar just nu.
Det jag syftar på är en liten sticka som jag ansluter i datorns USB-uttag. Den har två utgångar. En analog, 3,5mm och en digital, optisk.
Den köpte jag på Kjelle för ett par hunkor.

Vad är det för optisk kabelanslutningsstandard på denna? Är det toslink?

Det digitala optiska ut ur dessa, är det LAN-kodformat eller är det USB format d v s 8b/10b kod fast optiskt? Vilket kodformat går i ljusledaren?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-03-19 17:58

Jag tror Strömberg syftar på en USB-sticka med SPDIF via TOSLINK ut.
En sådan lösning är sannolikt sämre än den USB-mottagare som finns i Chord-apparaterna.

Det är även idag bara fåtalet USB-mottagare som använder aynskron kommunikation - tex XMOS.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-03-19 18:07

Morello skrev:Jag tror Strömberg syftar på en USB-sticka med SPDIF via TOSLINK ut.
En sådan lösning är sannolikt sämre än den USB-mottagare som finns i Chord-apparaterna.

Det är även idag bara fåtalet USB-mottagare som använder aynskron kommunikation - tex XMOS.

Ja, jag tror också att jag syftar på en sådan.
Det enda konkreta eller snarare påtagliga jag noterat med optisk överföring är att det inte renderas några hörbara störningar i de fall då knähunden samtidigt förväntas surfa runt bland en massa websidor med pop-ups och annat tjafs, som tar av dess kapacitet.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-03-19 18:26

Som sagts, det man måste säkerställa är att uppspelaren skickar datat till ljudenhetens drivare utan att först manipulera det. Nyttjar man Windows-OS är det drivare med stöd för bla ASIO eller WASAPI som medger ett sådant resultat.

Har vi inte någon expert på detta här? 8O
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-03-19 18:45

petersteindl skrev:

Finns det sådana? Det jag sett är att man går från USB till LAN till fiber till LAN till USB. Jag nämnde detta i tidigare inlägg.

Då skall man veta att redan på LAN nivå så har man nätverkstandard och bör kunna använda nätverkskabel. Och då har man automatiskt isolator mellan jordplan i form av transformatorer. Jag vet dock inte hur sådan övergång funkar vare sig i teorin eller i praktiken.

Mvh
Peter

Nu får man hålla isär saker. Det finns ett antal fall där man kan använda sig av ethernetkabel för något annat. Vad än annat är så i princip går det aldrig Tcp/ip i den sladden då och man kanske inte alls har kontakterna konfigurerade som när man kör nätverk i dom. T.ex. så använder Linn twisted pair ethernetkabel som kabeln mellan försteg och aktiva högtalare drivna med digital signal. Men man använder alltså bara sladden som en som är billig (normalt sätt) och går att hitta överallt. Linn rekommenderar Cat 5e eller 6. Sen vet att jag det finns tillverkare som använder kabeln mellan olika delar i sina digitaldelar typ mellan uppsamplare dac och drivverk.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-03-19 19:41

Det där är komplext och svåröverskådligt, tycker jag. Som ju - när jag tänker efter - bara vill lira lite sjyssta "vax".
I synnerhet som de konkreta, påtagliga, hörbara konsekvenserna av av alltsammans nog är avsevärt mycket mindre intressanta än själva samtalen om och engagemanget i de olika standarderna, kontakterna, adaptrarna, apparna och systemen.
Men det kan ju vara kul det med.
Senast redigerad av Strmbrg 2020-03-19 19:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-03-19 19:46

Morello skrev:Jag tror Strömberg syftar på en USB-sticka med SPDIF via TOSLINK ut.

Vi använder XMOS och kör asynkront då vi använder USB. Lilltroll har ju XMOS-miljö som sin specialitet och det är via XMOS tillverkaren han fått en tysk USB-Audio drivrutin till Windows.

Hela företeelsen är inte det lättaste. :) Jag spelar fortfarande mina gamla CD-skivor med toslink ut från OPPO 105 till en Bremen No 10 DAC. Där går data in i ett minne och klockas ut på nytt i den digitala delen med sitt jordsystem där vi har både DSP och FPGA och all digital data överförs därefter via isolatorer till analogsidans jordystem där klockorna finns och där klockas data ånyo innan de omvandlas till analog signal.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-03-19 19:54

Strmbrg skrev:Det där är komplext och svåröverskådligt, tycker jag. Som - när jag tänker efter - bara vill lira lite sjyssta "vax".
I synnerhet som de konkreta, påtagliga, hörbara konsekvenserna av av alltsammans nog är avsevärt mycket mindre intressanta än själva samtalen om och engagemanget i de olika standarderna, kontakterna, adaptrarna, apparna och systemen.
Men det kan ju vara kul det med.

Tråden heter: Varför kan usb-kablar påverka ljudet? Jag förutsätter att du med din frågeställning söker adekvat fysikaliskt svar.

För varje tillfälle man lär sig något nytt så bryter man sina egna barriärer och blir klokare. Detta är ju ett hififorum med ambitionen att om möjligt förklara ljudfenomen och snacka hifipryttlar och senaste nytt över horisonten.

Mvh
Peter

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi