FBK skrev:Tangband skrev:gcs skrev:Det kanske ändå inte var så mycket fel på Genelec 8260A efter det vad som har framkommit här. Jag hittar inte just nu min egen Eva Cassidy skiva så att jag kan lyssna själv. Det är flera som jag uppfattar det som kritiska lyssnare och som tycker att det har låtit bra.
Nej, dina Genelec 8260a spelade nog bara upp hur ” songbird” låter med neutrala högtalare.
Detdär att alla inspelningar ska låta jättebra på en hifianläggning är nog svårt att få till i verkligheten.
Men mätmässigt bra grejor spelar upp väldigt mycket musik på ett bra sätt. Och de där 20% som låter illa är det svårare att få till, om man inte gör som FBK och plussar lite i lägre mid
Har missat detta inlägget av någon konstig anledning Tangband. För kan du förklara varför den skivan endast har låtit uselt på just Genelec och inte på någon annan högtalare som jag testat den påDen har låtit olika på mååååånga olika högtalare genom åren ja, men inte uselt och när jag använder det ordet så låter som jag skriver. Tex Larsen brukar köra just den låten på demos på mässor och tex där så låter det inte uselt även om Larsen har lite hissad diskant i mina öron.
Det kan också vara så att det är flera andra skivor som också låter konstigt på Genelec.

... kanske inte så konstigt när olika Genelechögtalare låter rätt så olika sinsemellan.
P.S. Jag skrev ett test om 8340A i ett nummer av Musik & Ljudteknik för några år sedan. De är väl "åkej" att lyssna på en stund, låter en del "högtalare", ljudet vill inte "släppa från lådan riktigt", man kan inte spela särskilt starkt, etcetera. Men ovan nämnda S360A gillar jag bättre trots bara kortare provlyssningar. Där var det inte uppenbart något jag omgående störde mig på, som är så vanligt när det gäller högtalare. D.S.